Startin ja solenoidin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

Startin ja solenoidin vaihto

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

siispä autona on "surullisen kuuluisa" 2.1 16v -92

Olisiko kenelläkää rojekti kuvia siitä miten moinen homma toimii käytännös? Alkaa usko loppua, saba toimi kuin hanska noin viikon, avaimesta käyntiin ja elämä hymyili, kevät aurinkoa odotellessa, ja tänään startti ja solenoidi sanoo naks hyrr hyrr krääh hyrr... Eli jos joku voisi kertoa missä vika ja antaisi vielä kuvia solenoidin ja startin vaihdosta olisin erittäin häpy mään... Vaihto taitaa kuitenkin olla edessä kun on tuo solkku koko ajan vinoillut niin nyt saa vanha romu kenkää...

Kiitokset taas etukäteen.
Meltsi
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 13:27

Viesti Kirjoittaja Meltsi »

Himmeneekö valot samalla kun koitat käynnistää?
Omassa Saabissa oli samanlainen vika ja auttoi kun akun maadoituksia putsaili ja pisti öljyä sekaan. Kannattaa myös katsoa akkua ettei vaan olis jäässä kun on näin kylmät kelit, itse en rupeaisi starttia vaihtamaan jos et näitä ole tarkastanut.
Saab 900 S Turbo 16V '90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

toi on ihan tosi, kaikki muu kannattaa tarkistaa ensin. hieman ketuttaa jo esim ominpäin vaihtaa turhaan startin.
Sähkön riittävyyttä kandee tosiaan epäillä näillä keleillä.
Solenoidin abikoliitintä voi kans hieraista pikkasen , jos vaikka vaikuttaisi. Samalla tunnustelee, jotta kaikki piuhat on kunnolla kiinni startissa ja laturissa.
Solenoidillahan on rele, ja se on muistaakseni samanlainen kuin joku muukin rele siinä boksissa, sitäkin voi kokeeksi vaihtaa jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

jepo

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Juuuuh, siis vielä täsmennystä oireisiin, auto on lämpöisessä tallissa (ollut noin viikon), viimeksi lähti avaimesta ja nyt ei edes solenoidin oikosululla pyöritä :x Annoin kiltisti lisä virtaa sellaisella autostartterilla (tiedätte varmaan mitä tarkoitan), mutta sieltä solenoidista kuuluu naks, eikä tapahtu mitään, ja sitten kun jättää virrat päälle kipuaa autosta pois ja laittaa solenoidin navat oikosulkuun niin startista kuuluu jumalaton meteli mutta ei pyöritä konetta....

Kiitos kuitenkin avusta :)

BTW. akun navat ja liittimet on putsattu
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: jepo

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

DreamEvil kirjoitti:Juuuuh, siis vielä täsmennystä oireisiin, auto on lämpöisessä tallissa (ollut noin viikon), viimeksi lähti avaimesta ja nyt ei edes solenoidin oikosululla pyöritä :x Annoin kiltisti lisä virtaa sellaisella autostartterilla (tiedätte varmaan mitä tarkoitan), mutta sieltä solenoidista kuuluu naks, eikä tapahtu mitään, ja sitten kun jättää virrat päälle kipuaa autosta pois ja laittaa solenoidin navat oikosulkuun niin startista kuuluu jumalaton meteli mutta ei pyöritä konetta....

Kiitos kuitenkin avusta :)

BTW. akun navat ja liittimet on putsattu
Jos laitat paksut kaapelit vaan yhteen ei muuta tapahdukaan. Pitää antaa myös solenoidille pikkunapaan virtaa että se vetää bendiksin päälle. :wink: No varmaan oikein yrititkin mutta voi olla että et. Sri.
Eli jos startataan väärin niin pitää oikosulku suorittaa tulevan paksun kaapelin ja virtalukolta tulevan pikkujohdon välille, silloin solenoidi vetää ja startti pyörittää konetta. :roll: Korjaamoilla oli ennenvanhaan asentajilla metrin/parin pituinen tuplajohto, hauenleuat(pienet) päissä ja starttinappi toisessa päässä, ei ollut isompaa vaaraa sähinkäisistä. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: jepo

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

DreamEvil kirjoitti:Juuuuh, siis vielä täsmennystä oireisiin, auto on lämpöisessä tallissa (ollut noin viikon), viimeksi lähti avaimesta ja nyt ei edes solenoidin oikosululla pyöritä :x Annoin kiltisti lisä virtaa sellaisella autostartterilla (tiedätte varmaan mitä tarkoitan), mutta sieltä solenoidista kuuluu naks, eikä tapahtu mitään, ja sitten kun jättää virrat päälle kipuaa autosta pois ja laittaa solenoidin navat oikosulkuun niin startista kuuluu jumalaton meteli mutta ei pyöritä konetta....

Kiitos kuitenkin avusta :)

BTW. akun navat ja liittimet on putsattu

Oikosuljit siin ainoastaan ne paksut piuhat. Tällöin startti pyörii "tyhjänä" eli bendix ei paina startin ratasta vauhtipyörän hammaskehälle. Mitä ilmeisemmin siis itse startti taitaa toimii (koska pyörii). Ongelmana taitaa olla nimenomaan tuo bendix laite, eli se pienempi mokkula startin kyljessä. Kokeile antaa sen pienen piuhan tilalle, suoraan lattaliittimeen sähköä, tällöin startin "rele" vetää, startti pyörii ja "rele" työntää bendixin hammaskehälle.

Jos mitään ei tapahdu niin taitaa olla bendix jumissa. Hyvinkin tavallinen vika. Ota kova (metallinen) objekti (vaikka 3/4" pitkä jatkovarsi) ja koputtele terävästi starttia ja bendixiä. Kokeile startata, pitäisi toimia.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pientä täydennystä:
jos jotain eloa/ starttiyritystä on, niin solenoidille tulee jotain, eli solenoidin kontaktit /nastat eivät lie syypää. silloin voi epäillä virran puutetta tai itse startin vikaa.
Jos solenoidi on mykkä, mutta se rele naksuu, niin ohjaus tulee mutta solenoidi ei toimi. Silloin virtalukkopuoli siis toimii. Tällöin kannattaa yrittää solenoidin koputtelua esim rengasraudan päällä. Parhaiten se tehoaa kun apuri starttaa samanaikaisesti.
Syy tuohon koputustarpeeseen voi olla esim solenoidin kontaktinavoissa oleva pieni lika tms., !2 V tarvitsee puhtaat pinnat. Koputtelussa solenoidin jousen voima saattaa painaa sen kontaktin paremmaksi edes hetkellisesti, jolloin se toimii.
Solenoidi ei ole tarkoitettu korjattavaksi ja yleensäkin kannattaa vaihtaa koko startti, koska se ei enää paljoa hintaa lisää tee. pelkän solenoidin vaihdossakin koko startti on irroitettava, ainakin H- koneessa se minusta siltä näytti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Isällä teki tänään Saabi tepposet ja jätti starttaamatta. Naksuu, mutta ei pyöri. Neuvoin koputtelemaan starttia ja tämän jälkeen auto lähtikin hyvin käymään.

Miten todennäköistä on, että startti on vain jäässä? Vai onko luultavimmin rikki?

Mikäli tuo nyt vaan olisi kostunut ja jäätynyt, niin miten starttia ja sen solenoidia sitten pystyy kuivattelemaan ja rasvailemaan? Onko siinä jotakin reikää, josta saisi edes CRC:tä ruiskittua sisään?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

En tyrkyttäisi mitään öljyjä sisään allamainituista syistä.
Siis ensinnäkin tarkemmin sanottuna on varmaankin kyse sen startin solenoidin toiminnasta . Jos siellä on kosteutta tai jotain muuta rasvamaista tauhkaa, niin näillä pakkasilla ne mönjät ovat aika tahkeita. Siellähän on sisällä sellainen rautasylinteri, jota sähkömagneetti vetää ja jousi palauttaa. Jos jousi ei pääse sitä palauttamaan reippaasti, niin voipi kontakti jäädä niissä navoissa syntymättä. ( varsinkin jos navoissa jonkunsortin kontaktivikamaista tautia jo on)
Saabissa on toi startti onneksi aika ylhäällä eli vuotoöljyt ei pääse valumaan pahemmin kyseiseen paikkaan tai startin sisälle. mun vanhassa taunuksessa startti oli jossain alhaalla ja öljyt tunkeutui mm. startin sisään. Tietää sen sit kuinka reippaasti se pyörii kun roottorin/ staattorin välinen rako on täys hyhmäistä YKSASTEöljyä.
Tulee mieleen intin ajoilta se vanha konepistoolisyndrooma, jos meni pakkasella kosteutta( lunta) piippuun niin iskuri meni niin hitaasti perille , että ei enää jaksanut riittävästi iskeä siihen patruunan päähän eli ei lauennut.
Se oli ihan todellinen ongelma mun aikaan intissä, rynnäreissä ei moista tautia ollu. On siinä varmaan rokankin pojalla ollu maha löysällä, jos joku vaihtaripislareista olis alkanu tolleen pykimään just ku on parhaat sessiot menossa.
:lol:
Viimeksi muokannut stara, To Helmi 08, 2007 23:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kukko-99
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 18:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kukko-99 »

Omassa tupliksessa naksuttelu loppui, kun vaihtoi startille tulleen "hapertuneen" johtosarjan. Eli kannattaa tarkistaa myös johtojen ja liitinten kunto ja puhtaus.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

stara kirjoitti: Tulee mieleen intin ajoilta se vanha konepistoolisyndrooma, jos meni pakkasella kosteutta( lunta) piippuun niin iskuri meni niin hitaasti perille , että ei enää jaksanut riittävästi iskeä siihen patruunan päähäneli ei lauennut.
Oliko kenties Suomi-konepistooli :wink:

Ainakin TonnariSaabin startin osiksi purkaneena täytyy sanoa että sen solenoidin "männän" ja sylinterin välys on hyvin pieni, lähes ilmatiivis, ja jos sinne öljyä menee väliin, niin varmasti näillä pakkasilla takertelee, kuten tuon mainitun pislarin lukko juntturoituu aseen lukkorunkoon, ja eikös tuon tupliksenkin startin sisuskalut ole lähes vastaavat kuin Tonnarinkin, lukuunottamatta alennusvaihteistoa?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Minuteman kirjoitti: Oliko kenties Suomi-konepistooli :wink:
tais olla juu, aikakin oli pyöreä lipas. kerran hukkasin lippaan hankeen, sitä haeskelin rauhassa puoli tuntii samalla kun kamut syöksyili turpa edellä karjalan hankeen. Lämmitti kummasti.

Ei oo väljän voittanutta :lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

akyttala kirjoitti:Isällä teki tänään Saabi tepposet ja jätti starttaamatta. Naksuu, mutta ei pyöri. Neuvoin koputtelemaan starttia ja tämän jälkeen auto lähtikin hyvin käymään.

Miten todennäköistä on, että startti on vain jäässä? Vai onko luultavimmin rikki?

Mikäli tuo nyt vaan olisi kostunut ja jäätynyt, niin miten starttia ja sen solenoidia sitten pystyy kuivattelemaan ja rasvailemaan? Onko siinä jotakin reikää, josta saisi edes CRC:tä ruiskittua sisään?
Taas kerran taitaa vika olla muualla kuin Saabissa. Akku se taitaa sittenkin olla paska..Ilmeisesti virtaa vaan ei riitä startin pyöritykseen, sillä tänä aamuna kuulemma lähti apuvirralla ilman mitään koputteluja ja ilman apuvirtaa ei startannut.
On ne akut vaan huonoja, kun ~3 vuoden välein saa vaihtaa. Edellinen oli ainakin 12 vuotta eikä ollut siltikään totaalisen loppu kun vaihdettiin. Kesällä sillä pärjäsi, mutta talvella ei..
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Startissahan on kolme osa-aluetta.Solenoidi, bendix (vapaakytkin) ja moottori. Jokaisella on oma tehtävä tietyssä järjestyksessä. Startatessa solenoidi saa virtaa lukolta (ohut johto) magnetisoiden solenoidin, jolloin sisällä oleva mäntä liikkuu taaksepäin. Liikkuessaan vetää vivun avulla bendiksin eteen. Bendiksissä oleva ratas menee paikalleen vauhtipyörän hampaitten kanssa. Tämän jälkeen mäntä liikkuu vielä taaksepäin yhdistäen nastat solenoidin takapäässä. Vasta tässä vaiheessa moottori alkaa pyöriä. Starttauksen loputtua solenoidissa oleva jousi palauttaa startin alkuasentoon. Jos startti vaan naksahtaa on vika yleensä hiilissä. Hiilien kuluessa lyhyeksi niiden puristusvoima heikkenee, eikä kontaktia synny kollektoriin. Hiilistä syntynyt pöly myös jumittaa. Kopautus saa hiilet liikahtamaan ja startin toimimaan taas hetkeksi. Hiilistä johtuvasta toimimattomuudesta yleensä naksutellaan viikkoja polttaen solenoidin nastat. Sitten ostetaan uusi solenoidi, jonka asennuksessa hiilet liikahtaa ja kaikki toimii, kunnes eräänä aamuna NAKS. Onko tuttua? Ei nykyisin startista lopu kuin hiilet, eikä niitä muutoin kannata korjata. Eikä hiiliäkään kannata vaihtaa ellei varaosana saa koko hiilipäätyä. Ei kestä tinaamalla kovin kauan. Tina on liian pehmeää näin järeässä virransiirrossa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Uusi 70Ah akku Saabin ja nyt hörähtää kevyesti käyntiin.. :lol:

Vähän harmittaa, kun viimetalvena uusin omaan autooni akun ja ostin vain 60Ah akun.. Tarttee varmaan myydä tuo ja ostaa uusi..;)
Vastaa Viestiin