Vaihteiston ensiöveto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Baas 009 kirjoitti:Laakeria vaihdettaessa tosin yleensä järkevintä on vaihtaa ainakin levy myös, kummatkaan eivät ole ikuisia. Jos haluaa hifistellä, voi vaihtaa myös asetelman.
-Ville
Kun kytkin on siinä pisteessä,että laakeri jo jurnuttaa,kannattaa vaihtaa koko hoito kerralla,unohtamatta uusia tiivisteitä Saabilta molempiin kytkinsylintereihin..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

jaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Jaa että olis samat ketjut.

Mistähän niitä IWIS -ketjuja saa?

No tällä autolla on nimittäin vähän ajettu muutakin kuin normaalia ajoa taikka sunnuntaiajoa.

Vaikka ei se mitenkään pahasti äännä. Sellanen kohina vaan kuuluu.
SAAB
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Meillä ainaski saa ku menee varaosaliikkeeseen ja pyytää jakopään ketjun H-koneeseen IWIS merkkisenä. Enne maksoi muistaakseni 100 mk, en tiiä paljonko euroissa nykyään.
Ja se kohina ei lopu yleensä saabin laatikon ensiöstä kuin sitte ku se makaa romiksella kasan alimmaisina
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

kuulostaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin että kuulostaapa hyvälle.

Tosiaan tuonhan voisi ehkä jopa vaihtaa.

Mutta tässä aiemmin sanottin että siellä on kaksi ketjua, mutta taas jossain kuvissa olen nähnyt että kolme (taikka siis että yksi kolmerivinen).

Että miten on?

Mitähän merkkiä se ketju sitten on jota Motonet myy?
SAAB
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Saattaa kyllä olla että ketjussa on sama jako, mutta pituus ei taatusti ole, ja tällöin ketjun joutuu katkaisemaan ja käyttämään lukkoa joka on aina muuta ketjua heikompi. Lisäksi en oikein usko että nokkaketju on kestää vastaavaa määrää voimaa mitä enskaketjun pitää, olkoonkin että niitä on kolme rinnan.
Enskaketjut ovat päättymättömiä, kuten alkuperäiset nokkaketjutkin.

Manuaalivaihteisissa on siis kolme yksirivistä ketjua rinnan, poislukien sikavanhat ysiysit missä on hammaspyörävälitys. Automaateissa on morseketju.

Sitä en ymmärrä mitä järkeä sitä niitä ketjuja ja rattaita on vaihtaa, jos ei mitään rikki ole. Se vonkuna ei siitä muutu miksikään. Enkä ole kuullut yhdenkään menneen kulumisen vuoksi rikki, virikoneet niitä katkoo, ja silloinkin erittäin harvoin. Laatikosta hajoaa liki poikkeuksetta aina jotain muuta ennen.

-Ville
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Luonnollisesti kahdesta jakopään ketjusta tehdään kolme enska-ketjua ja niitä lukkoja ei käytetä vaan tehdään niittaamalla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Baas 009 kirjoitti:Vakiomoottoreilla en ole kuullut saadun yhtään ensiövälitystä rikki normaalissa ajossa, laatikko prätkähtää jostain muualta yleensä aina ennen.
Nyt kuulet, porukoitten entisestä -87 iivarista lojahti tuo ketju poikki rikkoen koko ensiövälityksen kopan, taisipa haljeta laatikosta muutakin. En tiedä katkesiko ketju vai pettikö kiristin, melko rujoa jälkeä oli syntynyt. Kilometrejä taisi olla takana >420 tuhatta, autolla ei oltu koskaan kiskottu asuntovaunua mutta melkoisena "aputraktorina" tuo auto muuten toimi. Kerran se joutui käymään korinoikaisupenkissäkin, liekö vaikuttanut asiaan... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Osaa se enskan laakerikin mennä. Mie yhteen seitikkoon vaihdoin sen laakerin. Olipa kivan hintainen, muistaakseni 68euroa. Eikä sitä vielä erikoisuutensa takia saanut ainakaan siihen hätään mistään muualta, kuin saab-edustajan varaosatiskiltä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin