Käyntihäiriöitä tyhjäkäynnin tuntumassa (900i 16V)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Käyntihäiriöitä tyhjäkäynnin tuntumassa (900i 16V)

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Vian kuvaus;

Painettaessa suht nopeasti kaasua oikeastaan vaihteella kuin vaihteella, auto nykii voimakkaasti tyhjäkäynnin tuntumassa. Ongelma tulee ehkä parhaiten esiin lähdettäessä kiihdyttämään risteyksestä kakkosvaihteella. Varsinainen tyhjäkäynti ja käynti muutenkin eri ajotilanteissa yli. 2000rpm. on aivan OK. Myös silloin, mikäli kiihdyttää korostetun rauhallisesti, ongelmaa tuskin huomaa. Mutta tyhjäkäynnin pinnasta suht nopea kaasun polkaisu, niin voi, voi.

Jossain "kaasarikoneessa" tulisi mieleen ehkä joku kaasuttimen kiihdytyspumpun tai virranjakajan alipainesäätimen kalvo, mutta ei tietenkään nyt. Auto on päästöarvoiltaan OK, mutta uskaltaisikohan ilmamassamittarin CO-ruuvia hieman kääntää ja olisikohan sillä edes mitään vaikutusta em. häiriöön?

Vastauksesta kiittäen.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Mulla on vähän vastaava vika tuossa 16v 2.1, mutta se esiintyy vaan kylmällä koneella. Eli kun lähtee vaikka valoista ja polkasee reilummin kaasua tyhjäkäynniltä niin ei meinaa ottaa heti kierroksia. Myös korkeammilla kierroksilla tuntuu pientä aaltoilua vedossa. Sitten rauhallisesti painaessa ei ole ongelmaa. Koneen hiukan lämmetessä vika häviää kokonaan ja auto toimii moitteetta. Syksyllä vaihdoin tulpan johdot ja se auttoikin jonkin verran.

Olen epäillyt, että kone käy kylmänä turhan rikkaalla ja meinaa sitten tukehtua kun kaasua polkasee tms. En ole asialla sen enempää päätä vaivannut, koska vika tosiaan häviää jo kilometrin ajon jälkeen.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Tuli juuri mieleen kun joku jossain topicissa täällä kertoi kokeilusta, jossa oli kasvattanut tulppien kärkiväliä ja päässyt sillä hyvään lopputulokseen. En tosin kuollaksenikaan enää muista, minkä tyyppisestä ongelmasta silloin oli kysymys. Voisihan tuota kuitenkin huomenna vaikka kokeilla.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Itsellä tuo vika oli koko talven pois, mutta nyt ilmojen lämmetessä on taas palannut. Tyhjäkäynniltä kaasua polkaistessa kakistelee, mutta jos painaa kaasua vähänkin "valmiiksi" niin ottaa kierroksia normaalisti. Samoin jos vaihtaa esim 1-->2 niin saattaa nykäistä samalla kun kaasua painaa ja nostaa kytkintä. Ikäänkuin tyhjäkäynti ei jollain tavalla ehtisi mennä "pois päältä" kun kaasua polkasee.

Tämä voi olla kaukaa haettu, mutta voisikohan vikana olla takkuileva tyhjäkäyntiventtiili. Jos venttiili takkuilee niin eikös se voisi aiheuttaa ongelmaa kaasua nopeasti tyhjäkäynniltä painettaessa? Tyhjäkäynnissä itsessään ei tosin mitään sanomista ole.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Ongelma tuntuu senkun vaan pahenevan. Eli tyhjäkäyntiä auto käy todella kauniisti ja hitaasti kiihdytettäessäkin kohtuullisesti, mutta nopea kiihdytys ei saa oikeastaan aikaan enää pelkkää nykimista, vaan kone "kuolee" käytännössä lähes kokonaan. Hieman hakuammuntaahan tämä kieltämättä on, mutta "tutkimukset" on ilmeisesti aloitettava ilmamassamittarista ja tarkistettava sen jälkeen bensan paineet. Tuttavalla on onneksi samanlainen auto, joten osien kokeilu on näin ollen hieman helpompaa.

P.S.
Tulppien kärkivälin muutoksilla ei ollut tähän ongelmaan mitään vaikutusta (kuten nyt ongelman pahetessa melkein osasi jo arvatakin).
Vastaa Viestiin