
Huohottimen? jäätyminen H-moottori
Huohottimen? jäätyminen H-moottori
Palailin tuossa illalla työreissulta ja ihmettelin, kun öljyvalo vilkahteli jarruttaessa liikennevaloihin, maanantaina tikku oli vielä ylärajalla. Huoltoaseman pihalla pelti auki, konetilan alaosat ja koneen kyljet olivat reiluisti moottoriöljyn peitossa, jostain oli puhaltanut öljyä reilusti pihalle, tikkukaan ei enää kastunut. Jäljelle jää vain pari vaihtoehtoa, joko stefa vuotaa kampiakselilta tosi pahasti tai sitten öljy tulee jostain muualta ulos. Stefa on kyllä vuodellut aiemminkin reilusti, mutta ei se konetilaa koskaan sotkenut tuollatavalla
vaikka öljyä hukkuikin litra/100km Nappasin sitten venttiilikopasta tulevan huohottimen irti, täynnä jäistä sohjoa ja ilmanputsaripömpelin sisäänmeno umpijäässä, voiko tuon huohottimen tukkeutuminen jäästä tehdä niin paljon painetta, että öljyt pyrkisivät ulostautumaan jotain väärää reittiä. Vähän kyllä epäilen, mutta outo juttu kaiken kaikkiaan.

Päivittäinen vaiva mm VW autoissa pienimmissä koneissa.. Varmasti tulee öljyt pihalle jos huohotin jäätyy esim öljytikun juuresta tms. Ensimmäinen kerta kun kuulen og saabissa käyneen näin
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaukseksi kysymykseesi: voiko huohottimen tukkeutuminen tehdä paljonkin painetta tjsp. Kyllä voi! En tosin ole minäkään Saabeissa kuullut noin käyvän, mutta PSA-konsernin koneissa kyllä, ja VAG täällä jo mainittiinkin. Mahtaako tulla paljonkin öljyä tuosta koneestasi öljypumpun o-renkaan ohi, se on yleinen öljyvuodon aiheuttaja ja vanhemmiten falskaa. Aiheuttaa salakavalaa ulkopuolista vuotoa, josta merkit nähdään monesti auton pohjasta rintapellin takaa (ajoviima heittää ja koneessa ajokierrosten öljynpaineet).
Vanhaan 8-tappiseen iivariini rakensin aikoinani huohottimeen öljyn-ja vedenerottimen. Voi jeesus sitä VEDEN määrää, mikä koneesta tuli melko lyhyessäkin ajassa talviaikaan. Nyt jos huohottimesi noin jäätyy, niin mitenkä mahtaa olla öljynvaihtojen laita, onko viimekertaisesta pitkäkin aika? Koneen kunto yleensäkin, onko rutkasti ohipuhallusta eli väljä? Ja huohottimen letkujakin kannattaa välillä putsailla paineilmalla, tuppaavat mönjittymään ahtaiksi.
Vanhaan 8-tappiseen iivariini rakensin aikoinani huohottimeen öljyn-ja vedenerottimen. Voi jeesus sitä VEDEN määrää, mikä koneesta tuli melko lyhyessäkin ajassa talviaikaan. Nyt jos huohottimesi noin jäätyy, niin mitenkä mahtaa olla öljynvaihtojen laita, onko viimekertaisesta pitkäkin aika? Koneen kunto yleensäkin, onko rutkasti ohipuhallusta eli väljä? Ja huohottimen letkujakin kannattaa välillä putsailla paineilmalla, tuppaavat mönjittymään ahtaiksi.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Jotain vastausta, öljyt vaihdettu lokakuun viimeinen päivä, Mobil 5W40 Higher mileage synteettiset, joilla ajettu nyt ~6500km, auto ja kone ajettu 261tkm, vuoti aiemmin reilusti kampuran stefasta, vuoto asettui synteettisillä, tuolla 6,5tkm matkalla tikun pinta vajui sentin sentin verran, kunnes nyt vähän reilumminNyt jos huohottimesi noin jäätyy, niin mitenkä mahtaa olla öljynvaihtojen laita, onko viimekertaisesta pitkäkin aika? Koneen kunto yleensäkin, onko rutkasti ohipuhallusta eli väljä? Ja huohottimen letkujakin kannattaa välillä putsailla paineilmalla, tuppaavat mönjittymään ahtaiksi.

Niin, se vielä, käytin auton syksyllä moottoripesussa ennen katsastusta ja konetila oli siisti kaikinpuolin, talven mittaan ei moottoritilaan ilmestynyt mitään silmiinpistäviä vuotojälkiä.
Kummasta päästä kampuraa? Jakopään eli öljypumpunpään vuoto voi sekoittua o-renkaan eli öljypumpun kannen tiivisteen vuotoon. Mutta nuo stefojenkaan vuodot eivät varmaan itsestään parane. Vähän painetta koneen sisällä, kun huohotin ei vedä, niin johan vuotaa. Öljynkulutus tuntuu kyllä melko asialliselta nykyisessä tilanteessasi (ennen huohottimen tukkeutumista). Kyllä tuon ajettu kone jo saattaa jotakin ohipuhaltaakin: voit asiaa arvioida kun otat huohottimen liitoksen venttiilikopasta koneen käydessä irti ja seuraat, kuinka B201H puksuttaa. Onko muuten kansitiiviste koskaan pettänyt? Silloin on mahdollista, että männänrenkaat ovat jumissa, ja ohivuoto kasvaa.
Maantieajo on talviaikaan eetua koneelle. Katkoajossa vettä tiivistyy helposti kampikammioon, ja yksi huohottimen tehtävistä onkin kuljettaa se pois moottorin sisältä ja voiteluöljystä. Tuntuisi nyt, että kannattaa puhdistaa kunnolla koko huohotinsydeemi, ehkä vaihtaa ne öljytkin ja ajan mittaan vaihtaa stefat sekä se o-rengas uusiin.
Maantieajo on talviaikaan eetua koneelle. Katkoajossa vettä tiivistyy helposti kampikammioon, ja yksi huohottimen tehtävistä onkin kuljettaa se pois moottorin sisältä ja voiteluöljystä. Tuntuisi nyt, että kannattaa puhdistaa kunnolla koko huohotinsydeemi, ehkä vaihtaa ne öljytkin ja ajan mittaan vaihtaa stefat sekä se o-rengas uusiin.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Vuoto oli/on vauhtipyörän puolelta, merkkaili reviiriä joka pysäköinnissä ja varmasti maantieajossa vuoti jonnekin moottorin/auton alle, mutta ei sotkenut konetilaa yhtään. Öljyä hävisi aika tarkkaan aikanaan litra/200km, tikunväli meni Varkaus-Lappeenranta välillä. Sitten tuli laitettua Valvolinen tiivisteitä elvyttävää litkua erään öljynvaihdon yhteydessä, hirveää kiinnostusta/aikaa ei olisi ollut alkaa askarrella uutta stefaa paikalleen. Vuoto väheni reilusti ja litralla alkoi päästä 2-3tkm, nyt kun vaihdoin synteettiset (aiemmin mineraalit, kun joutui lisäilemään usein), vuoto loppui käytännössä kokonaan, ei tiputellut edes maahan. Kantta ei ole tarvinnut vielä avata, tiiviste on pysynyt ehjänä.
Juu, kyllä tuo huohotinjärjestelmä pitää vilkuilla kunnolla läpi, kunhan kelit lauhtuu ja aikaa löytyy askarteluun. Stefojen vaihto 99:iin onkin vähän ikävämpi juttu ainakin, jos molemmat mielii vaihtaa, jakopään puolella kun on tilaa niin onnettomasti. Mutta saa nähdä, miten tässä kevään mittaan innostuu vielä remontoimaan. Kunhan nyt kestäisi nipussa vielä jonkun aikaa, kopistelin huohottimen mielestäni tyhjäksi kaikesta irtojäästä/-sohjosta ja jätin sen irti putsaripöntöstä puhaltamaan suoraan ulkoilmaan. Huomenna taas pitäsi olla tien päällä ja pakkasta luvattu -37, saa nähdä miten käy.
Juu, kyllä tuo huohotinjärjestelmä pitää vilkuilla kunnolla läpi, kunhan kelit lauhtuu ja aikaa löytyy askarteluun. Stefojen vaihto 99:iin onkin vähän ikävämpi juttu ainakin, jos molemmat mielii vaihtaa, jakopään puolella kun on tilaa niin onnettomasti. Mutta saa nähdä, miten tässä kevään mittaan innostuu vielä remontoimaan. Kunhan nyt kestäisi nipussa vielä jonkun aikaa, kopistelin huohottimen mielestäni tyhjäksi kaikesta irtojäästä/-sohjosta ja jätin sen irti putsaripöntöstä puhaltamaan suoraan ulkoilmaan. Huomenna taas pitäsi olla tien päällä ja pakkasta luvattu -37, saa nähdä miten käy.
ei yleensä
Niin no mä vaan ny toteen tähän että yleensä SAABissa ei huohottimet jäädy.
Mutta kyllä sekin näemmän on mahdollista.
Kannattaa sitten myös kattoo kuinka ne letkut sinne laittaa. Eli ei suuria mutkia, etenkään sellaisia U -notkoja. Samaten viimalta suojaan jos vaan mahdollista.
Mulla keräs joskus kovalla pakkasella ilmanputsarikoteloon sitä vettä kun se ei niin kylmällä oikeen haidu.
Mutta kyllä sekin näemmän on mahdollista.
Kannattaa sitten myös kattoo kuinka ne letkut sinne laittaa. Eli ei suuria mutkia, etenkään sellaisia U -notkoja. Samaten viimalta suojaan jos vaan mahdollista.
Mulla keräs joskus kovalla pakkasella ilmanputsarikoteloon sitä vettä kun se ei niin kylmällä oikeen haidu.
SAAB
Onnea pakkaspäivien motorointeihisi. En heti hoksannutkaan, että ajat tupliksella. Satkussahan tuo takapääkin eli jakopään puoli on ihan kohtuudella hoideltavissa. Voi hyvinkin olla, että Max Life-öljylläsi olet saanut stefat hetkellisesti kuntoon tai ainakin sinnepäin. Vaihtotyöt lienevät kuitenkin lähitulevaisuuden tosiasia, ja eihän se vauhtipyörän puoli nyt kai mitenkään mahdoton ole. Btw, ne huohotinletkut kannattaisi puhdistella ihan paineilmalla. Siellä on sitä öljyräkää ja vettä siihen sitoutuneena. Aja kone lämpimäksi, ota moottorinpesuainetta mukaan ja mene huoltoasemalle, jos et muualta saa paineilmaa. Siitä sitten vain puhaltelemaan.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Usein ilmanputsarikotelon puolelta tapahtuva huohottimen jäätyminen johtuu siitä että moottorin lämpimän ilman otto pakosarjalta ei toimi. Asiaan ei tahdo auttaa huohotinletkun putsaaminen/eristäminen koska jäätyminen tapahtuu ensiksi putsarikopan sisällä(ongelma kuulemma vähenee kun putsarikotelon sisällä olevaa huohottimen "pilliä" lyhennetään, tuppaa vaan sit sotkemaan suttarin yläosaa nopeammin).
Hätäapuna olen joskus käyttänyt tyrkkäämällä huohotinletkun alapään koneen vierestä alas, jolloin kone huohottaa ulkoilmaan. Tässäkin sikapatentissa on huomioitava että ilmanputsarikotelon auki jäävä reikä on syytä tukkia ettei kone vedä suodattamatonta ilmaa ja jos huohotuskäryjä tuppaa tulemaan ohjaamoon niin on keksittävä joku muu ratkaisu.. huohotushöyry sisältää runsaasti häkää ja monia muita myrkyllisiä kaasuja.
Ja sitten se tärkein! Huohotusletkun on suodatinkoteloon huohottavassa järjestelmässä oltava koko matkaltaan alaspäin laskeva, jos letkussa on pienikin mutka välillä ylöspäin niin tukkeentuminen on varma!
Hätäapuna olen joskus käyttänyt tyrkkäämällä huohotinletkun alapään koneen vierestä alas, jolloin kone huohottaa ulkoilmaan. Tässäkin sikapatentissa on huomioitava että ilmanputsarikotelon auki jäävä reikä on syytä tukkia ettei kone vedä suodattamatonta ilmaa ja jos huohotuskäryjä tuppaa tulemaan ohjaamoon niin on keksittävä joku muu ratkaisu.. huohotushöyry sisältää runsaasti häkää ja monia muita myrkyllisiä kaasuja.
Ja sitten se tärkein! Huohotusletkun on suodatinkoteloon huohottavassa järjestelmässä oltava koko matkaltaan alaspäin laskeva, jos letkussa on pienikin mutka välillä ylöspäin niin tukkeentuminen on varma!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)