900 termostaatti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kokkolasta Auto-Åströmiltä GM-pussissa ollut originaali, 89 asteinen Motorad-leimalla ja 16€.

Itse olen yllättynyt Turbon moottorin tasaiseen lämpeämiseen, vrt. saman merkkinen tarvike 82 asteisena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

900i kirjoitti:13,75e maksoin kouvolassa Orig termarista. 89 asteinen. Oli puhetta myös siitä että 8v moottorin termaria löytyy harvoin hyllystä. Ei kielletty eikä myönnetty että 16v koneen termaria myytäisiin yleisesti myös 8v koneisiin...


No mitä eroa niillä on ? Onko jotain vaaraa ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En tiedä. Erinumerolla ymmärtääkseni kuitenkin. Ei ole EPC että vois tarkistaa nyt.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

8v koneeseen ovat ainakin myyneet ja ollut saatavilla 89'asteista 8389512 joka on myös EPC:ssä. 16v koneelle EPC:ssa 8817298 -> korvaava 9194242 (ei ostokokemusta näyttää sopivan myös 9-5). Lisäksi tuntee 882205 (9000) korvattu 9194242:lla. Joten valikoimaa riittää.

Tuntuvat org. jumittelevat nykyään turhan usein (tihkuvat läpi). Liekö GM logon syytä tai maanneet varastossa vuosia, valmistaja on ollut motorad/germany.

Muistelen alkuperäisen/tehdasasennetun olleen "made in england/colorstat" ja sen mitoitus oli sama?

Onko tarvikkena saatavana alkuperäistä vastaavaa. Nuo 88 wahlerit ja muut ovat hieman eripituisia/lyhyitä (eli se pohjasulku ei toimi oikein) vaikka kyllä syylärille päin toimivat oikein. Vai onko jollekin sattunut tarvikkeena alkuperäisen näköistä/kokoista.

Muistelen että volvo:ssa oli sama ongelma noitten tarvike-mallien kanssa ja "virallisen" wahlerin sai tilattua myös tarvikkeena kunhan tiesi koodin (ei sama kuin volvolla), muuten möivät yleismallia.

Tuo saabin mittari kyllä tuntuu olevan yliherkkä (anturi termarin-alla) ja elää koko ajan pikkuisen termarin aukeamisen/sulkeutumisen myötä, joten ei tunnu pysyvän ihan keskiasennossa juuri millään. Vai onko muilla samaa vaivaa ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

b20 kirjoitti:
Muistelen alkuperäisen/tehdasasennetun olleen "made in england/colorstat" ja sen mitoitus oli sama?
Minä taas muistelisin WaxStatin olleen Made in England ja Calorstat on fransmannien tekeleitä...Calorstattiin en orkkiksena ole törmännyt, WaxStat ja Motorad on tullut vastaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Muistelin varmaan väärin, taisi olla waxstat. Mutta made in england siinä luki ja kesti ok ~10 vuotta, liekö hyvä yksilö ja väri hopeinen kuten motorad. Mutta ei ole enää saabilta saanut vaan motoradia on tullut saabin/gm pussissa. Wahlerit on ollut messingin värisiä mutta erilaisia kuin orkkis.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

b20 kirjoitti:
Tuo saabin mittari kyllä tuntuu olevan yliherkkä (anturi termarin-alla) ja elää koko ajan pikkuisen termarin aukeamisen/sulkeutumisen myötä, joten ei tunnu pysyvän ihan keskiasennossa juuri millään. Vai onko muilla samaa vaivaa ?
Ainaskin tossa 99turbossa lämpöviisari humppailee ylös alas termarin mukaan, jos järjestelmässä on ilmaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

On ilmattu huolella, joten ei ole siitä kiinni. Se pikku heiluminen kyllä rauhoituu kun kone on "kunnolla" lämmennyt. Anturit + mittaristot on ok. Pitänee testata uudella anturilla josko tilanne muutuu. Liekö jossain (hana) pieni vuoto ja järjestelmään ei tule kunnon painetta.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

900 I 16 Kat kirjoitti:Kohta pari vuotta sitten vaihdettu termostaatti ja taas lämmöt ei nouse kunnolla..merkkiliikkeen osa...Oliskohan syynä GM:n pussukan, kun ei kestä pitempään....Taidan siirtyä tarvike osaan...prkl.....
Sama homma, paitsi että merkkiliikkeen termari kesti vajaan vuoden ennenkuin alkoi taas lämpmittarin neula roikkumaan alakuloisesti. Ainakin Oulussa on merkkiliikkeen varaosilla kahden vuoden takuu joten jos vaan sattuu olemaan kuitti tallessa niin ei muutakuin uutta termaria hakemaan.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Iskariot kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Kohta pari vuotta sitten vaihdettu termostaatti ja taas lämmöt ei nouse kunnolla..merkkiliikkeen osa...Oliskohan syynä GM:n pussukan, kun ei kestä pitempään....Taidan siirtyä tarvike osaan...prkl.....
Sama homma, paitsi että merkkiliikkeen termari kesti vajaan vuoden ennenkuin alkoi taas lämpmittarin neula roikkumaan alakuloisesti. Ainakin Oulussa on merkkiliikkeen varaosilla kahden vuoden takuu joten jos vaan sattuu olemaan kuitti tallessa niin ei muutakuin uutta termaria hakemaan.
Minusta on hyvä, että tuo termari hajoaa juuri tuolla tavalla...Omalla kohdalla Calorstatti jumahti hajotessaan täysin kiinni --> lämmöt tappiin ja matkanteko tyssäsi siihen. Onneksi oli "kalut" mukana ja hima lähellä, eli termari irti ja jäähdytysneste termarikotelosta tihkuen ajo kotiin.
Hajoamiseensa asti toimi kyllä erittäin mallikkaasti tuo Calorstatti, sen iästä en osaa sanoa, oli kiinni autossa hankintahetkellä.
Oishan se toisaalta kiva, että nuo orkkistermarit toimisi ilman jatkuvaa takuuajan aikana uusimista :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko kukaan muu havainnut, että merkkiliikkeen termostaatissa on ohjain, joka sallii termostaatin asettamisen vain tiettyyn asentoon. tarviketermarit voi laittaa mihin tahansa "kellonaikaan", eli ne pyörii siinä termostaattikuopassa (vai muistanko väärin?), mistä tietää mikä asento on paras, vai onko sillä merkitystä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onhan sillä . se tappi joka on siin reiässä pitää olla "ylinpänä" silloin ilma poistuu sieltä. tätä asiaa kysyin itse vuosi sitten.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos, taas kannatti kysyä. minulla ei ole ollut termariongelmia vaikka en ole tuota asentoa tarkistanut?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuo termarin aseno lienee huomioitava vain 99 saabin b201-koneessa vai ?? Miten sen voi 900 B201-koneessa laittaa väärin kun termari on pystysuorassa ?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:Miten sen voi 900 B201-koneessa laittaa väärin kun termari on pystysuorassa?
Ei voikaan laittaa väärin, koska se tiivistelaipassa oleva ilmausnippa mahtuu olemaan vain kuskinpuoleisella laidalla loven kohdalla. Ilman poistumisen kannalta tällä ei satkussa tietenkään ole merkitystä, jos autolla ajetaan neljä pyörää maassa.

H-moottorisessa (kaasari-)99:ssä venttiilin laippa on pystysuorassa, ja 16-venttiilisissäkin melko pystyssä. Niissä se ilmausnippa pitää saada korkeimpaan kohtaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin