Startti... menee hermot...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jus kirjoitti:Oliko herätejohto mittaushetkellä kiinni solenoidissa vai irti? Oletko kokeillut antaa solenoidille herätettä suoraan akulta tai laturin plusnavasta tms. "varmasta" jännitelähteestä?



http://townsendimports.com/Web/electric ... ircuit.htm
Herätejohto oli irti mittaushetkellä

Hmmm...tota täytyy kokeilla.

Mun tuurilla vaan vika ei esinny sitten kun rupean sitä tutkimaan :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

OG900 kirjoitti:Herätejohto oli irti mittaushetkellä
Irtojohdon jännitteen mittaamisella voi saada vikatilanteessa väärää tietoa.

Irtojohdosta voi näkyä hyviä jännitteitä, vaikka tositilanteessa solenoidin ottama virta saa jännitteen notkumaan hyvinkin alas jos esim. virtalukon kontakteissa olisi häikkää tai johto on melkein poikki jossain väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

OG900 kirjoitti: Seuraava kysymys sitten onkin, että pitääkö imusarja ottaa pois jotta saa startin vaihdettua?
Entä saako solenoidin irti jos startti on vielä autossa kiinni? (kaksi ruuvinkantaa on kyllä näkyvissä solenoidin päässä).
jos autossa on vielä EGR niin aika pujottelua on mutta onnistuu ihan hyvin.
konepelti tietysti pois, ne kannatinraudan ruuvit otin pitkällä jatkovarrella sieltä vesipumpun päästä. EGR takimmaiselle pultille laikkasin pitkän hylsyn just sopivan mittaiseksi, oli se niin kivassa paikassa, vaikka noita "kätilönkäsihommiikin " on sentään aika julmetusti tullu treenattuu :)
Tosta solenoidista en oikeen tiiä, mutta yleensä niiden senkkikantaruuvit on niin vietävästi kiinni, liimaa vissiin?, jotta pulttikoneellakin on tekemistä avaamisessa. huonossa asennossa mahikset on pienet.
Mä ostin koko vaihtostartin, niin ei tarvii koko starttii palastella
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

No nyt se myrkyn lykkäs!

Myynnisä oleva noppani äityi v****lemaan ja tosiaan välillä startatessa ei kuulu kuin "naks". Huomasin, että samassa myös kaikki muut sähköt häviävät: radio, sisävalot ym.

ja kokematon korjaaja kun olen, niin luulin maadoitusviaksi, koska ekan kerran sain "korjattua" lyömällä apukäynnistyskaapelin miinusnavan ja korin väliin. ei tosin toimi enää. Kärry starttaa heti jos niikseen haluaa, muuten kuuluu vain se naks ja sähköt on hetken pois. Akkuneste kuplii ja johtoja olen heilutellut.

Missä tuo solenoidi oikein nopassa sijaitsee? Vai mitä noituutta tämä lie?
"SaabAna"
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Ei ollu sitten ainakaan akku...

Uuden akun pistin ja kerran sain sisävalon päälle. starttiyrityksen jälkeen ei sitäkään.

Mikä ihme tossa voi olla? maadoitusjohdot näyttivät päällisin puolin ihan hyviltä.

Aina aiemmin toiminu ihan hyvin ja sitten alko se naksuminen ja virtojen katoilu.

enää ei edes naksu!
"SaabAna"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

startti paskana.uutta kehiin vaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

kiitos avuista!

Se on kuin onkin maadoitushäiriö! yleismittarilla löytyi melkoisia resistansseja miinusnavan ja koneen välistä. Kun heitin hauenleuat kiinni miinusnapaan ja koneen nostokorvaan, hörähti tuo samantien laakista käymään...

kun nappasin hauenleuat irti, latausjännite tippui samantien voltilla
8O
"SaabAna"
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Joo o samaa naksunaa tekee meidän 900 turbo... mitäs solenoidiin tulee ilmeisesti siis heräte (isompaan apikoon) ja maa (pienempään apikoon) :)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä oli 99:ssä piuha startissa (Se paksu) hieman löysällä, ja oireet samanlaiset, tosin lähti ihan satunnaisesti käyntiin ja sitten taas ei. Vaihdeltiin virtalukon pohjaa sun muuta, aivan suotta, vika oli siis kontakteissa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Se imusarjan alla

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Oleva keltainen johto oli itsellä irti, no pienen vääntämisen jälkeen sain paikalleen ja starttausongelmat jäivät pois, näyttäisi olevan tuossa starttausongelmassa ja sen paikallistamisessa se vanha korjaus menetelmä, halvimmasta hintavampaan päin, ensin johdot sitten muut, auto 8 venttiilinen OG 900i vm 88 :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo kirjoitti:Joo o samaa naksunaa tekee meidän 900 turbo... mitäs solenoidiin tulee ilmeisesti siis heräte (isompaan apikoon) ja maa (pienempään apikoon) :)
Isompi on tosiaan heräte ja pienempi on tota ryyppysuuttimen toimintaa varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin