900 termostaatti
Kokkolasta Auto-Åströmiltä GM-pussissa ollut originaali, 89 asteinen Motorad-leimalla ja 16€.
Itse olen yllättynyt Turbon moottorin tasaiseen lämpeämiseen, vrt. saman merkkinen tarvike 82 asteisena.
Itse olen yllättynyt Turbon moottorin tasaiseen lämpeämiseen, vrt. saman merkkinen tarvike 82 asteisena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i kirjoitti:13,75e maksoin kouvolassa Orig termarista. 89 asteinen. Oli puhetta myös siitä että 8v moottorin termaria löytyy harvoin hyllystä. Ei kielletty eikä myönnetty että 16v koneen termaria myytäisiin yleisesti myös 8v koneisiin...
No mitä eroa niillä on ? Onko jotain vaaraa ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
8v koneeseen ovat ainakin myyneet ja ollut saatavilla 89'asteista 8389512 joka on myös EPC:ssä. 16v koneelle EPC:ssa 8817298 -> korvaava 9194242 (ei ostokokemusta näyttää sopivan myös 9-5). Lisäksi tuntee 882205 (9000) korvattu 9194242:lla. Joten valikoimaa riittää.
Tuntuvat org. jumittelevat nykyään turhan usein (tihkuvat läpi). Liekö GM logon syytä tai maanneet varastossa vuosia, valmistaja on ollut motorad/germany.
Muistelen alkuperäisen/tehdasasennetun olleen "made in england/colorstat" ja sen mitoitus oli sama?
Onko tarvikkena saatavana alkuperäistä vastaavaa. Nuo 88 wahlerit ja muut ovat hieman eripituisia/lyhyitä (eli se pohjasulku ei toimi oikein) vaikka kyllä syylärille päin toimivat oikein. Vai onko jollekin sattunut tarvikkeena alkuperäisen näköistä/kokoista.
Muistelen että volvo:ssa oli sama ongelma noitten tarvike-mallien kanssa ja "virallisen" wahlerin sai tilattua myös tarvikkeena kunhan tiesi koodin (ei sama kuin volvolla), muuten möivät yleismallia.
Tuo saabin mittari kyllä tuntuu olevan yliherkkä (anturi termarin-alla) ja elää koko ajan pikkuisen termarin aukeamisen/sulkeutumisen myötä, joten ei tunnu pysyvän ihan keskiasennossa juuri millään. Vai onko muilla samaa vaivaa ?
Tuntuvat org. jumittelevat nykyään turhan usein (tihkuvat läpi). Liekö GM logon syytä tai maanneet varastossa vuosia, valmistaja on ollut motorad/germany.
Muistelen alkuperäisen/tehdasasennetun olleen "made in england/colorstat" ja sen mitoitus oli sama?
Onko tarvikkena saatavana alkuperäistä vastaavaa. Nuo 88 wahlerit ja muut ovat hieman eripituisia/lyhyitä (eli se pohjasulku ei toimi oikein) vaikka kyllä syylärille päin toimivat oikein. Vai onko jollekin sattunut tarvikkeena alkuperäisen näköistä/kokoista.
Muistelen että volvo:ssa oli sama ongelma noitten tarvike-mallien kanssa ja "virallisen" wahlerin sai tilattua myös tarvikkeena kunhan tiesi koodin (ei sama kuin volvolla), muuten möivät yleismallia.
Tuo saabin mittari kyllä tuntuu olevan yliherkkä (anturi termarin-alla) ja elää koko ajan pikkuisen termarin aukeamisen/sulkeutumisen myötä, joten ei tunnu pysyvän ihan keskiasennossa juuri millään. Vai onko muilla samaa vaivaa ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Minä taas muistelisin WaxStatin olleen Made in England ja Calorstat on fransmannien tekeleitä...Calorstattiin en orkkiksena ole törmännyt, WaxStat ja Motorad on tullut vastaan.b20 kirjoitti:
Muistelen alkuperäisen/tehdasasennetun olleen "made in england/colorstat" ja sen mitoitus oli sama?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ainaskin tossa 99turbossa lämpöviisari humppailee ylös alas termarin mukaan, jos järjestelmässä on ilmaa...b20 kirjoitti:
Tuo saabin mittari kyllä tuntuu olevan yliherkkä (anturi termarin-alla) ja elää koko ajan pikkuisen termarin aukeamisen/sulkeutumisen myötä, joten ei tunnu pysyvän ihan keskiasennossa juuri millään. Vai onko muilla samaa vaivaa ?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sama homma, paitsi että merkkiliikkeen termari kesti vajaan vuoden ennenkuin alkoi taas lämpmittarin neula roikkumaan alakuloisesti. Ainakin Oulussa on merkkiliikkeen varaosilla kahden vuoden takuu joten jos vaan sattuu olemaan kuitti tallessa niin ei muutakuin uutta termaria hakemaan.900 I 16 Kat kirjoitti:Kohta pari vuotta sitten vaihdettu termostaatti ja taas lämmöt ei nouse kunnolla..merkkiliikkeen osa...Oliskohan syynä GM:n pussukan, kun ei kestä pitempään....Taidan siirtyä tarvike osaan...prkl.....
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Minusta on hyvä, että tuo termari hajoaa juuri tuolla tavalla...Omalla kohdalla Calorstatti jumahti hajotessaan täysin kiinni --> lämmöt tappiin ja matkanteko tyssäsi siihen. Onneksi oli "kalut" mukana ja hima lähellä, eli termari irti ja jäähdytysneste termarikotelosta tihkuen ajo kotiin.Iskariot kirjoitti:Sama homma, paitsi että merkkiliikkeen termari kesti vajaan vuoden ennenkuin alkoi taas lämpmittarin neula roikkumaan alakuloisesti. Ainakin Oulussa on merkkiliikkeen varaosilla kahden vuoden takuu joten jos vaan sattuu olemaan kuitti tallessa niin ei muutakuin uutta termaria hakemaan.900 I 16 Kat kirjoitti:Kohta pari vuotta sitten vaihdettu termostaatti ja taas lämmöt ei nouse kunnolla..merkkiliikkeen osa...Oliskohan syynä GM:n pussukan, kun ei kestä pitempään....Taidan siirtyä tarvike osaan...prkl.....
Hajoamiseensa asti toimi kyllä erittäin mallikkaasti tuo Calorstatti, sen iästä en osaa sanoa, oli kiinni autossa hankintahetkellä.
Oishan se toisaalta kiva, että nuo orkkistermarit toimisi ilman jatkuvaa takuuajan aikana uusimista
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
onko kukaan muu havainnut, että merkkiliikkeen termostaatissa on ohjain, joka sallii termostaatin asettamisen vain tiettyyn asentoon. tarviketermarit voi laittaa mihin tahansa "kellonaikaan", eli ne pyörii siinä termostaattikuopassa (vai muistanko väärin?), mistä tietää mikä asento on paras, vai onko sillä merkitystä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuo termarin aseno lienee huomioitava vain 99 saabin b201-koneessa vai ?? Miten sen voi 900 B201-koneessa laittaa väärin kun termari on pystysuorassa ?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ei voikaan laittaa väärin, koska se tiivistelaipassa oleva ilmausnippa mahtuu olemaan vain kuskinpuoleisella laidalla loven kohdalla. Ilman poistumisen kannalta tällä ei satkussa tietenkään ole merkitystä, jos autolla ajetaan neljä pyörää maassa.900i kirjoitti:Miten sen voi 900 B201-koneessa laittaa väärin kun termari on pystysuorassa?
H-moottorisessa (kaasari-)99:ssä venttiilin laippa on pystysuorassa, ja 16-venttiilisissäkin melko pystyssä. Niissä se ilmausnippa pitää saada korkeimpaan kohtaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00