900:n virtalukko, KIIRE!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks epämääräistä toimintaa aiheuttava vika voi olla pakkilukkokoneiston jousen katkeaminen. Siellä on sellainen pieni jousi. Kikkakolmonen on sitten sitä vaihtaessa laittaa tuplajousi, eli kaksi samanlaista jousta päällekkäin. Eipähän lakkaa pelaamasta, jos yksi katkeaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Jeees, taas sitä tapahtui... :cry:

Saatiin tuossa kaverin kanssa hinattua auto (kytkin pohjassa, nopeus n.40-50km/h) lämpimään talliin, jossa aloitimme etuistuimien irroittamisella. Tämän jälkeen keskikonsolin muovit pois, jolloin virtalukko/vaihdekeppiyhdistelmä oli esillä.

Tämähän oli meille molemmille ensimmäinen kerta kyseisenlaisen operaation suorittamisessa, joten välillä tutkittiin ennenkuin hutkittiin. Lukkopesä ei siis ollut jäätynyt, vaan tuntemattomasta syystä jumiutunut lukkoasentoon. Avain ei kääntynyt edelleenkään edes siihen 'merkkien puoleenväliin', joten ainoa vaihtoehto oli siis lukkotapin ulos pakottaminen, ja samalla lukkopatruunan tuhoutuminen. Paikallistimme lukkopesän lukkotapin suojatulpan ja jatkoimme sen pois poraamisella. Tämän jälkeen rupesimme lyömään tuurnalla tappia irti. Kovasti sai hakata, ennenkuin rupesi 'tapahtumaan' :x . Lukkopatruunan sisuskalut pomppasivat ulos, ja lukkopatruunan ulkokuori jäi lukkopesään.

Tämän jälkeen ajattelimme siinä v******sen kourissa että lukkotappi se siellä edelleen ahdistaa, kun se patruunan ulkokuori jäi tulematta ja jatkoimme tuurnan kanssa työskentelyä. Pakkohan sen kuorenkin nyt ulos on tulla. Yllättäen huomasimme että alumiinisen vaihdekeppi/virtalukkomötikän takimmainen kiinnityskorvake (joka on siis yhdellä niistä kolmesta tripoid-mutterilla kiinni) murtui.

Tämän jälkeen laitoimmekin jo suosiolla pillit siltä erää pussiin ja lähdimme 'himaan'. Ilmeisesti lukkotappi, kovaterästä kun oli, oli pakottunut pehmeään alumiiniin 'hieman' kieroon ja sotkenut lukkopesän kuoriosan ja sitä koko mötikkää siitä kohdin jo silloin v****ralleen. Eli tuo kiinnityskorvakkeen murtuminen oli sinänsä jo yhdentekevää, koko mötikkä kun on nyt vaihdettava.

Anteeksi karkea kielenkäyttöni mutta tahtoohan se harmittaa kun 'pikku homma' paisuukin isommaksi.

Ei kai tässä muu auta, pitänee ruveta hommaamaan tuo koko keppi/lukko-yhdistelmä lukkoineen ja avaimineen ja vaihtaa koko mötikkä kerralla, nykytilanteessa taitanee olla se nopein ja helpoin (ja ainut) ratkaisu.

YV:llä/email:lla saa tarjota kunnossa olevaa 'möykkyä' kaikkine hilippeineen (vaihdekeppi, virtalukko, avaimet, virtalukon pohja). KIIRE, KIIRE,.... :lol:
#3226
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

No niin, uusi virtalukko/vaihdekeppiyhdistelmä on nyt tulossa, joten siltä osin hommat etenevät. Tekemällähän sitä oppii parhaiten, tosin olisipa nämäkin oppirahat saaneet jäädä maksamatta.

Kaikkein oikeaoppisin ratkaisuhan olisi, näin jälkiviisaana miettien :lol: , ollut irroittaa suosiolla koko mötikkä pöydälle jossa osaa olisi ollut helpoin käsitellä. Olisipa se tulpan poraus ja tapin poistokin lähteneet etenemään suoraan... Sain tuossa eräältä Saab-gurulta puhelimitse (jälkeenpäin tietenkin :D ) tarkat työohjeet mötikän vaihtamiseksi, joten homman pitäisi nyt onnistua kerralla.

Saipahan ainakin imuroitua etupenkkien ja keskikonsolin alustan koirankarvoista, löytyipä vaihdekepin juuresta miesten kampakin... :lol:
#3226
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vaan meilläpä löytyi aikoinaan Ex.ap nikkolaa purettaessa isojenpoikienilmapallojen kuoria ( sultan- merkkisiä ) ainaski 20 kpl pitkin autoo. Oli muuten se ap;stä seuraava kaveri myynyt Saabin pois siksi että oli perhe jo niin suuri etti 3 ovinen käynyt.. olisko mennyt kumi puhki.... :lol: .
Yhdet kuoret on konservoitu auton historiaa silmälläpitäen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Jees, eli ongelmat on nyt ratkaistu sekä korjattu ja auto liikenteessä. Viimeisimmäksi viaksi muodostui lisäksi vielä vaihdekeppi, joka oli sekin 'menoillaan' rikki, sattui vain hajoamaan nyt (onneksi, kun auto oli lämpimässä).

Kun olin asentanut vaihdekeppi/virtalukkoyhdistelmän paikoilleen, ottanut vanhasta boksista vaihdekepin ja sen muovisen alapohjan jossa keppi liikkuu, rupesin kokeilemaan vaihteiden toimivuuden. Kaikki eteenpäinajovaihteet toimivat mutta pakki ei. No, mielessä kummitteli jo vaihdelaatikon rikkoutumisen kauhuskenaario, mutta soitto eräälle Saab-maisterille osoitti, että vaihdekeppihän se vain rikki on. Kepistä oli hajonnut sen sisällä kulkevasta rautatangosta yläpää (pakkikauluksen kiinnitys) sekä alapää (kepin jousikuormitteinen kärki jota kauluksella siis liikutellaan). Kauluksesta nostaminenhan ikäänkuin lyhentää kepin kokonaispituutta/nostaa kepin alakärkeä, jolloin keppi ohjautuu siinä muovisessa alapohjassa olevaan pykälään (peruutusvaihde) joka on hieman 'korkeammalla' kuin muu pohja (eteenpäinajovaihteet). Nyt kun alakärki painui ikäänkuin kokoajan alaspäin, ei keppi pystynyt nousemaan peruutusvaihde'portaalle'.

Vaihdoin suosiolla siis koko kepin, kiristin keppiä kiinnittävät kolme ruuvia, jotka olivatkin vanhassa melko löysällä, ja kylläpä nyt vaihdetuntuma parani kerralla monta pykälää! :lol: .
#3226
hjalmar
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 06, 2006 17:27

Viesti Kirjoittaja hjalmar »

Mulla kävi viime syksynä kans, ettei avain kääntynyt lukossa -90 900i. mitään penkkejä ei tarvinnu irrotella. vika ei ollu virtalukon pohjassa. tein 13 tai 14-hylsystä avaimen niille kolmelle mutterille.

vika oli yksinkertaisesti siinä, että pakkilukkokoneiston yksi osa, semmonen pitkula, jonka toisessa päässä on muutama hammas, oli väärässä asennossa. siis se oli hypähtänyt akselissaan ylöspäin, ja laskeutunut niin että hampaat olivat väärässä lovessa.

ongelma voi päästä syntymään, koska sen pitkulaosan ei tarvitse hypähtää kuin vähän ylöspäin, niin sen jälkeen se pääsee hölskymään paikallaan, ja menemään väärään väliin. mulla se varmaan tapahtu isoon töyssyyn ajettaessa.

muuta ei tarvittu kun maalaisjärkee ja kärsivällisyyttä. hervantalaisella parkkipaikalla remppa hoitui.
Vastaa Viestiin