lisäpitkät + sumuvalot
lisäpitkät + sumuvalot
Onko kellään kytkentäkaaviota lisäpitkille+sumuvaloille 900 -92:een, kojelaudan johdotukset näkyvät olevan jo valmiina tehtaan tekeminä.
Extra-kytkimet on tolkuttoman kalliita uusina, käykö takasumarien katkaisija sellaisenaan, niitä saa romikselta melkein ilmaiseksi...Lamput mulla on, mutta releet ja katkaisijat olis haussa !
Extra-kytkimet on tolkuttoman kalliita uusina, käykö takasumarien katkaisija sellaisenaan, niitä saa romikselta melkein ilmaiseksi...Lamput mulla on, mutta releet ja katkaisijat olis haussa !
Etusumarit voit kytkeä mielestäni takasumareiden kassa saman napin alle. Jos ova nk. fiilistelyvalot, niin sitten tietty erillinen painin. Pitkille ei välttämättä maadotuksen katkasua edes tartte - Ei kai sitä laki vaadi?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua. Tosin joskus ne lisäpitkät on liikaa, kuten sopivassa lumisateessa tahi sumussa jolloin puolivalot on liian vähän ja lisäpitkien kanssa on valoa liikaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Konttori kyllä hyväksyy ratkaisunMimmi kirjoitti:Takasumareita ei lain mukaan saa kytkeä jarruvaloiksi, koska niissä ei ole tarvittavaa hyväksyntää.

Ja ennen kuin kuin joku ehtii sanoon, niin periaatteessa ei, ja poliisi voi pysäyttää jne. Käytännössä--->
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Niin, hommasin kulahtaneiden umpioiden kaveriksi kunnon lisäpitkät & asennussarjan (piuhaa, rele ja kytkin). Mieluusti haluaisin lisäpitkien ohjauksen samaan kuin normipitkätkin, eli molemmat pitkät syttyy/sammuu samaan aikaan kun nykäistään viikseen...eiku siis viiksestä. Mites toi toteutetaan? Ryövätäänkö pitkien piuhasta ja pannaan isompaa sulaketta, vai jotenkin muuten?dimebak kirjoitti:Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua.
Ref-luku viisastelut voi jättää sitten johonkin toiseen topikkiin, lain vaatimukset on kyllä tiedossa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
dimebak kirjoitti:Lisäpitkiin ei tartte laitta katkaisijaa, jos ei halua. Tosin joskus ne lisäpitkät on liikaa, kuten sopivassa lumisateessa tahi sumussa jolloin puolivalot on liian vähän ja lisäpitkien kanssa on valoa liikaa.
tuo on kyllä totta että ei tarvi mutta kannattaa, lisäpitkistä kun tuntuu aina lähtevän ylöskin päin sitä valoa joka ei sateella/sumussa ainakaan helpota ajamista mutta pelkillä auton pitkillä vielä voi ajaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kannattaa vaihtaa ne kulahtaneetkin jossain vaiheessa ja johdottaa uusiksi jos jännitehäviötä niin ei oo kontrasti niin iso kun vaihtaa pitkiltä pois.V.J.S kirjoitti:Niin, hommasin kulahtaneiden umpioiden kaveriksi kunnon lisäpitkät & asennussarjan (piuhaa, rele ja kytkin). Mieluusti haluaisin lisäpitkien ohjauksen samaan kuin normipitkätkin, eli molemmat pitkät syttyy/sammuu samaan aikaan kun nykäistään viikseen...eiku siis viiksestä. Mites toi toteutetaan? Ryövätäänkö pitkien piuhasta ja pannaan isompaa sulaketta, vai jotenkin muuten?
Nopein johdotus on tosiaan ottaa releelle ohjaus alkuperäsestä polttimolle menevästä piuhasta mutta toisinaan kyllä kaipaa että sais lisäpitkät pois päältä. Vähimmällä piuhoilla selvii kun vetää releen ohjauksen maadoituksen hyttiin ja kytkimen kautta sitten maihin niin ei tarvii vetää kuin yksi piuha.
Itse asentelin tonttuun biltsun valonvahvistimen kun siinä ei ole vielä sitä valorelettä niin otin lisävaloille ohjauksen toiselta puolelta ku vahvistimelle niin ainakin teoriassa on mahdollista saada jotain valoja päälle jos auton sulakeboxista paukkuu sulake. Tuollaisessa valovahvistimessahan kun otetaan molemmille valoille ohjaus samalta puolelta, toisaalta riski tuollaiseen on kaiketi aika pieni kun alkuperäisessä systeemissä ei enää kulje isoja virtoja.
Alkuperäiseen aiheeseen vielä:
Alkuperäinen extra-napin johdotus taitaa olla kaukovaloille jos muistan oikein mutta helpostihan tuon ohjauksen ottaa toisesta piuhasta, tosin ilman polvisuojan irrotusta ei taida mahtuu johtoja ropaan.
Itsellä on ainakin tuota johdotusta näkynyt vaikka ei kytkintä ollukkaan.
Lähes joka tapahtumassa noita on porukalla ollu myynnissä niin eiköhän sellanen joltain nyttenkin löydy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tattikset kaikille neuvojille, tänään ajattelin koittaa turata valot toimintaan.
Kertauksena vielä:
Lisävaloille tuli asennussarjassa siis oma rele (+erinäisiä piuhoja & kytkin). Kuorin siis tuolle lisävalojen releellee herätteen auton omien kaukovalojen piuhasta. Releelle tuodaan lisäksi sulakkeen kautta jatkuva +12V ja maadoitus. Releelle tulevan maadoituspiuhan voisi periaatteessa vetää kabiiniin kytkimen taakse (?) ja kytkimen ollessa siis "suljettu", toimisi lisäpitkät ja alkuperäiset pitkät samanaikaisesti. Kytkin "auki", niin olisi pelkät auton omat pitkät käytössä. Sitten tietty lisävaloille vielä maadotus. Parkit ajattelin jättää lisävaloista pimeäksi, niin ei pääse konsta fidduilemaan
Sanottakoon nyt vielä sekin, että tuikut tulee siis Pajeroon. Siinä on orkkiksena hurjat ref 12.5 umpiot, joilla ei valojen edessä olevan "kiveniskuristikon" takia tee yhtään mitään, vaikka ois uudenkarheet umpiot
Jää muuten reffilukukin lain sallimaan maksimiin (ref 75), noissa Britaxeissa kun on ref 25 per tuikku, eli (12.5 + 25) x 2 = 75.
EDIT: Yllä mainitut toimenpiteet suoritettu menestyksekkäästi, toimintasavutkin pysyivät pääsääntöisesti laitteiston sisäpuolella. Hieman meinasi mennä hermot läpivientiä etsiessä, mutta löytyhän sekin kun vähän käytti järkeä (=seurasi lohkiksen sisähaaran piuhaa). Nyt näkee
Kertauksena vielä:
Lisävaloille tuli asennussarjassa siis oma rele (+erinäisiä piuhoja & kytkin). Kuorin siis tuolle lisävalojen releellee herätteen auton omien kaukovalojen piuhasta. Releelle tuodaan lisäksi sulakkeen kautta jatkuva +12V ja maadoitus. Releelle tulevan maadoituspiuhan voisi periaatteessa vetää kabiiniin kytkimen taakse (?) ja kytkimen ollessa siis "suljettu", toimisi lisäpitkät ja alkuperäiset pitkät samanaikaisesti. Kytkin "auki", niin olisi pelkät auton omat pitkät käytössä. Sitten tietty lisävaloille vielä maadotus. Parkit ajattelin jättää lisävaloista pimeäksi, niin ei pääse konsta fidduilemaan

Sanottakoon nyt vielä sekin, että tuikut tulee siis Pajeroon. Siinä on orkkiksena hurjat ref 12.5 umpiot, joilla ei valojen edessä olevan "kiveniskuristikon" takia tee yhtään mitään, vaikka ois uudenkarheet umpiot

EDIT: Yllä mainitut toimenpiteet suoritettu menestyksekkäästi, toimintasavutkin pysyivät pääsääntöisesti laitteiston sisäpuolella. Hieman meinasi mennä hermot läpivientiä etsiessä, mutta löytyhän sekin kun vähän käytti järkeä (=seurasi lohkiksen sisähaaran piuhaa). Nyt näkee

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84