Sulaketta menee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Sulaketta menee

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Terve.

Ajattelin kysästä, missä vika kun tuntuu sulaketta menevän lämmitystolpista, johon 900:n laittaa. Taloyhtiön ja työpaikan sulakkeet menivät tolpista, että suhahti. Piuha antaa ilmeisesti jostain maihin ja aiheuttaa oikosulun? Vikaa ei ilmeisesti ole itse virtajohdossa joka liitetään pistorasiaan, koska meni toisellakin johdolla. Voiko rikki mennyt vastus käräyttää sulakkeen vai olisiko siinä tapauksessa vain niin että lämmitin ei toimi. Vastuksen hajoaminenkin kävi mielessä koska noilla melkein 40:n asteen pakkasilla auto oli johdon päässä vuorokausien ympärikin. Auto on mallia -84, joten johdot ovat toki voineet tulla tiensä päähän, mutta piuhoissa ei näy varsinaisesti pahoja nirhaumia. Mistähän kohtaa vika todennäköisimmin löytyy? Itse epäilen syynä olevan auton helman alta vastukselle menevän piuhan.

Mutta siis summa summarum, voiko rikkinäinen vastus aiheuttaa sulakkeen palamisen? Etten ala suotta laskemaan nesteitä ulos ja kallista lohkolämmitin pakettia vaihtamaan. Varmaan nuo defan johdotkin jotain maksavat, mutta romu-ukolta saa varmaan kohtuuedullisesti. :D
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Itse aloitin samaisen vian paikantamisen vaihtamalla uudemman (sen pienen) pistokkeen. Siihen loppui sulakkeiden palaminen.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Ja mulla taas aiheutti sulakkeen palamisen risa vastus. Niitähän saa irrallisenakin kaupasta.
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja madmail »

Varmasti mittaamalla löytyy mikä on oikarissa.
Defan uudempiin pikkupää liittimellä oleviin on olemassa jopa testeri, jolla voi tarkastaa onko vehkeet kunnossa. Useasti se on liittimestä vastukselle tuleva johto joka rikkoutuu vastuksen puoleisesta päästä, näin oli itsellänikin...
Kone remonttia odotellessa...
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Kaverilla poltti sulaketta viallinen sisätilan lämppärin pistorasia apparin jalkatilassa. Helppo testata, kun ottaa konetilasta haaroituskappaleesta irti vuorotellen. (siis mikäli autossa on sisätilanlämmittimelle johdot)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin