900 S turbo ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

900 S turbo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Hankin viime elokuussa Saab 900 S turbon vm. 1991. Se on toiminut hyvin tähän asti. Kun yritin käynnistää sitä aamulla, ei siitä lähtenyt ääntäkään, eikä mitkään valot syttyneet. Edellisenä päivänä ajoin n. 400 km. Yritin käynnisttää kaapeleilla, mutta kun laitoin mustan johdon viimeksi kiinni, niin löi kipinöitä ja ikään kuin sähkömoottori olisi käynnistynyt. Tietysti otin johdot heti pois. Akku on uusittu noin puoli vuotta sitten ja mielestäni laitoin kaapelit kiinni oikeassa järjestyksessä. Mikähän vika autoon on tullut? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo sähkömoottorihan sen akun siellä on tyhjentänyt, nyt siis selvittämään mikä moottori se on!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Se moottori on aivan siinä akun lähellä. Ohjekirjan mukaan siinä lähellä on mm. turboahdin.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kokeiles vaikka sulakkeita irroittelemalla selvittää, mistä moottorista on kyse. Itselle ei nyt tule sieltä suunnalta mieleen muita moottoreita kuin pissapoika ja lyhdynpesin. Toki sytytyspuolakin voi joskus pitää ääntä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Täytyypä kokeilla sulakkeiden irrotusta. Jospa vika selviäis siitä.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Syylärin flekti osuisi juuri ahtimen luokse ja varmasti tyjentää akun jos jää pyörimään koko ajan. Mikäli kyseessä on flekti niin vika löytyy syylärin vasemmassa yläkulmassa sijaitsevasta anturista. Ko. anturiin menee kaksi johtoa joissa molemmissa on punainen suoja päällä. Ensiapuna kannattaa hieman heilutella liittimiä ja mikäli se ei auta niin ottaa toinen johdoista irti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Kyllä se syylärin flekti jäi pyörimään. En vain eilen illalla pimeässä sitä huomannut. Otin toisen johdon pois sieltä syylärin vasemmasta laidasta. Sain sitten ladattua akkua. Mitä tässä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Voiko sen ajaa korjaamolle? Itselläni ei ole paljon kokemusta auton huoltamisesta.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Vika on juuri siinä anturissa. Motonetissä hintaa 6,40€. Helppo vaihtaa, mutta jos haluat viedä korjaamolle, niin laita johto kiinni korjaamolle ajon ajaksi, jolloin flekti pyörii kokoajan eikä lämmöt pääse nousemaan liikaa.
#2277
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Onko anturi se osa, johon ne johdot yhdistyy? Millä nimellä sitä voi kysyä Motonetistä?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

kuopio kirjoitti:Onko anturi se osa, johon ne johdot yhdistyy? Millä nimellä sitä voi kysyä Motonetistä?

Virallisestihan se on lämpökosketin,

Kuva

Mutta Motonetin nimikkeenä se on:

JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT SAAB 900 79--93
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
900 92°-87° (vakio). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
900 88°-79° ("helle"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3704 7.40 ???
900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa sitten tosiaan huomioida vuosimalli, ikä ja sekin että onko syyläri vaihdettu.. Jossain vaiheessa noissa nimittäin muuttuu toimintalogiikka (kytkevä vrt. erottava), ja kierteen kokokin vaihtelee. 9000:ssa ja 90-luvun 900:ssa muistaakseni samantyyppisiä. Mutta kannattaa varmistaa yksilöllisesti, tuli itsekin kerran vähän puljailtua väärillä antureilla kun oli syyläri vaihdettu ja sen mukana eri kierteellä oleva anturi. Myöskin ilmastoidussa on eri lämpöarvolla anturi kuin ilmastoimattomassa.

Tuo toimintalogiikka on tietysti helppo testata, jos pistät johdot yhteen ja puhallin lähtee pyörimään niin silloin kyseessä on kytkevää tyyppiä. Ja kierteen kokohan selviää kun ottaa vanhan malliksi, kannattaa tosin ruuvata se irti kone kylmänä ettei valu litkut ulos.. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ässään käsittääkseni kuuluu ja itselläni on tietysti tämä:

900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???

Jos ei halua vaihtaa jäähdytysnesteitä samalla, kannattaa ottaa uusi pois pakkauksestaan ja valmiiksi hollille ennen kuin alkaa ruuvata vanhaa irti. Näppäräsorminen tekee vaihdon niin nopeasti, ettei nestettä ehdi ryöpsähtää paljoakaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Johnny V4 kirjoitti:Vika on juuri siinä anturissa. Motonetissä hintaa 6,40€. Helppo vaihtaa, mutta jos haluat viedä korjaamolle, niin laita johto kiinni korjaamolle ajon ajaksi, jolloin flekti pyörii kokoajan eikä lämmöt pääse nousemaan liikaa.
Mulla ei ole ollut kolmeen kuukauteen flekti toiminassa ja hyvin on selvitty. Kesäksi pitää laittaa :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Jep jep, liika varmuus ei tässä tapauksessa liene pahitteeksi. :wink: Totta puhuen eipä flekti näin talvella pahemmin laakereita kuluta, jos muut paikat on kunnossa.
#2277
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpahan vaan kuultu flekti laulelevan -15 pakkasillakin, kun joskus paikallaan käyttää tota 99turboa pidempään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin