900 S turbo ei käynnisty
900 S turbo ei käynnisty
Hankin viime elokuussa Saab 900 S turbon vm. 1991. Se on toiminut hyvin tähän asti. Kun yritin käynnistää sitä aamulla, ei siitä lähtenyt ääntäkään, eikä mitkään valot syttyneet. Edellisenä päivänä ajoin n. 400 km. Yritin käynnisttää kaapeleilla, mutta kun laitoin mustan johdon viimeksi kiinni, niin löi kipinöitä ja ikään kuin sähkömoottori olisi käynnistynyt. Tietysti otin johdot heti pois. Akku on uusittu noin puoli vuotta sitten ja mielestäni laitoin kaapelit kiinni oikeassa järjestyksessä. Mikähän vika autoon on tullut? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta.
Syylärin flekti osuisi juuri ahtimen luokse ja varmasti tyjentää akun jos jää pyörimään koko ajan. Mikäli kyseessä on flekti niin vika löytyy syylärin vasemmassa yläkulmassa sijaitsevasta anturista. Ko. anturiin menee kaksi johtoa joissa molemmissa on punainen suoja päällä. Ensiapuna kannattaa hieman heilutella liittimiä ja mikäli se ei auta niin ottaa toinen johdoista irti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Kyllä se syylärin flekti jäi pyörimään. En vain eilen illalla pimeässä sitä huomannut. Otin toisen johdon pois sieltä syylärin vasemmasta laidasta. Sain sitten ladattua akkua. Mitä tässä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Voiko sen ajaa korjaamolle? Itselläni ei ole paljon kokemusta auton huoltamisesta.
kuopio kirjoitti:Onko anturi se osa, johon ne johdot yhdistyy? Millä nimellä sitä voi kysyä Motonetistä?
Virallisestihan se on lämpökosketin,
Mutta Motonetin nimikkeenä se on:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT SAAB 900 79--93
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
900 92°-87° (vakio). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
900 88°-79° ("helle"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3704 7.40 ???
900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Kannattaa sitten tosiaan huomioida vuosimalli, ikä ja sekin että onko syyläri vaihdettu.. Jossain vaiheessa noissa nimittäin muuttuu toimintalogiikka (kytkevä vrt. erottava), ja kierteen kokokin vaihtelee. 9000:ssa ja 90-luvun 900:ssa muistaakseni samantyyppisiä. Mutta kannattaa varmistaa yksilöllisesti, tuli itsekin kerran vähän puljailtua väärillä antureilla kun oli syyläri vaihdettu ja sen mukana eri kierteellä oleva anturi. Myöskin ilmastoidussa on eri lämpöarvolla anturi kuin ilmastoimattomassa.
Tuo toimintalogiikka on tietysti helppo testata, jos pistät johdot yhteen ja puhallin lähtee pyörimään niin silloin kyseessä on kytkevää tyyppiä. Ja kierteen kokohan selviää kun ottaa vanhan malliksi, kannattaa tosin ruuvata se irti kone kylmänä ettei valu litkut ulos..
Tuo toimintalogiikka on tietysti helppo testata, jos pistät johdot yhteen ja puhallin lähtee pyörimään niin silloin kyseessä on kytkevää tyyppiä. Ja kierteen kokohan selviää kun ottaa vanhan malliksi, kannattaa tosin ruuvata se irti kone kylmänä ettei valu litkut ulos..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ässään käsittääkseni kuuluu ja itselläni on tietysti tämä:
900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???
Jos ei halua vaihtaa jäähdytysnesteitä samalla, kannattaa ottaa uusi pois pakkauksestaan ja valmiiksi hollille ennen kuin alkaa ruuvata vanhaa irti. Näppäräsorminen tekee vaihdon niin nopeasti, ettei nestettä ehdi ryöpsähtää paljoakaan.
900 82°-68° ("Turbo"/82°-termostaatti). . . . . . . . . . . 13-3705 8.00 ???
Jos ei halua vaihtaa jäähdytysnesteitä samalla, kannattaa ottaa uusi pois pakkauksestaan ja valmiiksi hollille ennen kuin alkaa ruuvata vanhaa irti. Näppäräsorminen tekee vaihdon niin nopeasti, ettei nestettä ehdi ryöpsähtää paljoakaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Mulla ei ole ollut kolmeen kuukauteen flekti toiminassa ja hyvin on selvitty. Kesäksi pitää laittaaJohnny V4 kirjoitti:Vika on juuri siinä anturissa. Motonetissä hintaa 6,40€. Helppo vaihtaa, mutta jos haluat viedä korjaamolle, niin laita johto kiinni korjaamolle ajon ajaksi, jolloin flekti pyörii kokoajan eikä lämmöt pääse nousemaan liikaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84