Iskareiden vaihto
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Iskareiden vaihto
Otanpa aiheen esille, kun siitä ei ole liiemmin puhuttukaan. Tai sitten olen vain missannut keskustelut.
Tarinahan menee niin, että ostin talvella uudet takaiskarit ysiysiin. Kaverithan minua kannustivat, että ei niitä vanhoja saa sieltä pois. Että mutterit on jumissa. No, asia jäi ja iskarit odottavat vaihtoa edelleen. Katsastuksen iskaritestin Ällä selvitti kyllä niillä vanhoillakin, että ei tässä sellainen hätä ole.
No, nyt kun Emssin katsastus ja täten käyttöönotto lähestyy, niin huomasin, että oikea etuiskarihan vuotaa. Härkää sarvista ja iskarikauppaan, hintaa uusille Monroe-iskareille kertyi 30 e/kpl. Ei paha. Sitten tunkilla auto ylös ja tutkimaan tilannetta ja tässäpä vähän raportin tynkää tapahtuneesta.
Haluaisin nyt kuulla muidenkin kommentteja, miten selviätte/selvisitte erityisesti noiden takaiskareiden vaihdosta? Mielestäni katsastuksen iskaritesti on ihan oikeaa asiaa, vaikka harrasteessa niiden merkitys ei välttämättä nousekaan ongelmaksi.
Tarinahan menee niin, että ostin talvella uudet takaiskarit ysiysiin. Kaverithan minua kannustivat, että ei niitä vanhoja saa sieltä pois. Että mutterit on jumissa. No, asia jäi ja iskarit odottavat vaihtoa edelleen. Katsastuksen iskaritestin Ällä selvitti kyllä niillä vanhoillakin, että ei tässä sellainen hätä ole.
No, nyt kun Emssin katsastus ja täten käyttöönotto lähestyy, niin huomasin, että oikea etuiskarihan vuotaa. Härkää sarvista ja iskarikauppaan, hintaa uusille Monroe-iskareille kertyi 30 e/kpl. Ei paha. Sitten tunkilla auto ylös ja tutkimaan tilannetta ja tässäpä vähän raportin tynkää tapahtuneesta.
Haluaisin nyt kuulla muidenkin kommentteja, miten selviätte/selvisitte erityisesti noiden takaiskareiden vaihdosta? Mielestäni katsastuksen iskaritesti on ihan oikeaa asiaa, vaikka harrasteessa niiden merkitys ei välttämättä nousekaan ongelmaksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Meikäläisellä ei, ihme ja kumma, ole ollut isompia murheita takaiskareiden kanssa. Tuplaysissäkin oli hyvin todennäköisesti vielä alkuperäiset pumput, kun viime kesänä ne irrotin, mutta ihmeen helposti alapään mutteritkin aukesi. Irrotusöljyä suihkautin ennen operaatiota useamman kerran. Yläpäässä piti sitten toiseen käyttää rälläkkää. En edes yrittänyt avaimilla. Toiselta puolelta oli kumi murusina ja aluslevy haihtunut ruosteena ilmaan, joten se putosi pois alapään irroituksen jälkeen. Helpotus oli suuri, kun kiinnike korissa olikin aivan (riittävän) terve.
Etuiskarien kanssa on muutaman kerran kierteet korkannut tukivarresta.
Etuiskarien kanssa on muutaman kerran kierteet korkannut tukivarresta.
Minulla taas satkussa on iskareiden yläpäässä kaksi mutteria. Kaverin kanssa saatiin naama punaisena toisesta takaiskarista toinen mutteri pois, toinen taas ei liiku mihinkään. Olisiko ehdotuksia miten tuon irrottaisi? Onko muilla ollut tällaista ihmeellistä kahden mutterin systeemiä?
Etupäässä on myös kaksi mutteria. Voiko tuota pitää muualta kiinni kuin siitä tapin päästä?
Etupäässä on myös kaksi mutteria. Voiko tuota pitää muualta kiinni kuin siitä tapin päästä?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Iskareiden vaihto
Torstaina ryhdyin vaihtamaan takaiskareita 99:iin ,m/75. Kyseessä on se vanhempi malli, jossa iskarin alapää menee alatukivarresta eli lavetista läpi. Uudemmissa alapäässä on silmukka.jariha kirjoitti:Haluaisin nyt kuulla muidenkin kommentteja, miten selviätte/selvisitte erityisesti noiden takaiskareiden vaihdosta?
Turha niitä vanhoja iskareita on sääliä ja säästää; rälläkällä vain mutterit irti/halki sekä ylä- että alapäästä.
Minulla vaihto tökkäsi vasemman lavetin ruosteisuuteen. Ruoste oli syönyt läpivientireiän niin isoksi, ettei uusi iskari olisi enää kiinnittynyt kunnolla. Pyöränripustuksen osia ei saa korjata hitsaamalla, joten piti metsästää ehjä tilalle. Sellainenkin on löytynyt, joten pitää nyt Wappu-höyryjen haihduttua lähteä osanhakureissulle.
Seuraavaksi sitten varmaankin kirjoitellaan kokemuksia alatukivarren irroituksesta... Mutta Koitelille tuo avokas tulee. JA leimattuna vielä kaiken lisäksi
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Takapäässä vain rälläkkä soimaan, edessä ei pitäisi olla ruostunut joten kun saat sen eka mutterin pois niin pitäisi sen toisenkin lähteä suht helposti.Cruor kirjoitti:Minulla taas satkussa on iskareiden yläpäässä kaksi mutteria. Kaverin kanssa saatiin naama punaisena toisesta takaiskarista toinen mutteri pois, toinen taas ei liiku mihinkään. Olisiko ehdotuksia miten tuon irrottaisi? Onko muilla ollut tällaista ihmeellistä kahden mutterin systeemiä?
Etupäässä on myös kaksi mutteria. Voiko tuota pitää muualta kiinni kuin siitä tapin päästä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Cruor kirjoitti:Minulla taas satkussa on iskareiden yläpäässä kaksi mutteria. Kaverin kanssa saatiin naama punaisena toisesta takaiskarista toinen mutteri pois, toinen taas ei liiku mihinkään. Olisiko ehdotuksia miten tuon irrottaisi? Onko muilla ollut tällaista ihmeellistä kahden mutterin systeemiä?
Etupäässä on myös kaksi mutteria. Voiko tuota pitää muualta kiinni kuin siitä tapin päästä?
Kax mutteria tuppaa olemaan nykyään, liekkö varmistusta ettei pääse aukeamaan ajossa...
Iskaria jos ei hakua katkaista, niin kiinni voi pitää hyvillä lukkopihdeillä kiinni iskarin varresta (se kromipintainen ohut puoli)ja jos huonot on, niin tekee siihen iskarin varteen pienet tasaiset kohdat ja siitä pitää kiinni...
Kannattaa aina silloin tällöin suihkia jotain crc -tai vastaavaa sprayta, niin ei pääse jumiutumaan...
Meikäläinen ei säästellyt etu ei kä takaiskareiden yläpäitä satkussani. Ensin veistin kumit hittoon puukolla (meneehän se rälläkälläkin) ja sitten vaan kylmästi varsi poikki. Ei tullut edes hiki irroituksessa. Kuskin puoleisen etuiskarin kiristäminen yläpäästään vaatii kyllä erikoisen avainkokoelman, mutta kyllä sinne pääsee käsiksi... Etupäässä alamutterien kanssa olkaa varovaisia. Mieluummin pulttikoneella tai lenkkiavaimeen puu/kumi tai massavasaralla lyömällä. Meikäläinen katkaisi toisen kierteen ja joutui hitsaamaan pätkän kierrettä tangon päähän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Nyt kun tuo toinenkin etuiskari on vaihdettu, niin rälläkkää en minä tarvinnut. Sen sijaan CRC tuli avuksi, sillä iskari oli huomattavasti "tukevammin" kiinni.
Samat ongelmat kuitenkin eli ensin en saanut otetta mutterista, sitten en saanut sitä pyörimään. Kun mutteri oli lopulta irti, sitä ei saanut avaimesta irti. Enin aika meni nyt iskarin vetämiseen pois paikoiltaan. Kyllä ne molemmat lähtivät lopulta mitään rikkomatta.
Samat ongelmat kuitenkin eli ensin en saanut otetta mutterista, sitten en saanut sitä pyörimään. Kun mutteri oli lopulta irti, sitä ei saanut avaimesta irti. Enin aika meni nyt iskarin vetämiseen pois paikoiltaan. Kyllä ne molemmat lähtivät lopulta mitään rikkomatta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Kaksihan siellä oli ja vaikka aihe on käsitelty niin mutterinsärkijä on siistimpi vaihtoehto. Jää varsien kierteet ehjiksi ja ne voi irrotettuna puhdistaa ja käyttää muuhun yleishyödylliseen nikkarointiinCruor kirjoitti:Olisiko ehdotuksia miten tuon irrottaisi? Onko muilla ollut tällaista ihmeellistä kahden mutterin systeemiä?
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Oma versio
Ensimmäiseen satkuun (900i -85) vaihtuivat kaikki iskarit pajalla, 20€/kulma. Aeroon sama homma, samalla tosin jarrunesteiden vaihto yms. pientä, 20€/kulma. Ei tod. halpaa, mutta tuli teetettyä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Sen toisen mutterin tehtävänä on toimia lukkomutterina, eli estää varsinaisen kiinnitysmutterin irtipyörimisen. Se kakkosmutterin on muuten usein ohuempi, Monroella taisi olla etuiskareiden yläpäässä peräti joku peltikehitelmä, joten kannattaa katsoa tarkkaan kumman panee ensin.Cruor kirjoitti: Onko muilla ollut tällaista ihmeellistä kahden mutterin systeemiä?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
meiän ysiysissä ei varmaan ole irrotuksen kanssa ongelmia koska oikeen puolen taka iskari on korkannu yläpäästä ja vasemman puolen etu iskari alapäästä. Meinaa vähä auto huojua.
Kaippa ne vois kohta ottaa pois ja laittaa jotkut ehjät tilalle.
ihme sinäänsä ku auto meni tammikuussa leimalta läpi ja nyt on molemmat taka akselin takimmaiset tuki varret irti ja ne iskarit, onhan sillä tietenkin menty minkä on päässy.
Kaippa ne vois kohta ottaa pois ja laittaa jotkut ehjät tilalle.
ihme sinäänsä ku auto meni tammikuussa leimalta läpi ja nyt on molemmat taka akselin takimmaiset tuki varret irti ja ne iskarit, onhan sillä tietenkin menty minkä on päässy.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
- Paikkakunta: valkeakoski
Tuttuja ongelmia
Ite oon vaihtanu pari kertaa og 900 iskarit ja joka kerta oon tarvinnu rälläkkää.Joku antoikin yläpäätä varten hyvän vinkin mitä oon itekkin menestyksellä käyttäny puukolla ylpään kunit pois ja sen jäkeen poikki vaan.Alapäästä väänsin kerran pultin poikki mut hain romikselta uuden alatukivarren korjasin kyllä myöhemmin vanhan hitsaamalla siihen uudet kierteet.Toiseen 900 olis taas edessä jousien vaihto ja samalla iskareiden mut eiköhän siittä taas selvitä