Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuotekehitysinsinööri. 99:ssä ja 900:ssa on ollut kaikki tarpeellinen mitä tarvitsen liikkumiseen ja melko pitkään tulee olemaankin. Ilmastointia ja vakkaria kaipaisin autoon mutta nehän saa tuohon satkuun laitettua joten ei muuta ku euroa sukan syrjään.

P.S. 15tkm vuosikilometreillä ei paljoa viitsi ostaa uudempaa pääomaa sitomaan pihalle.

EDIT: Päivitin "tittelin".
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Kesä 26, 2007 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Rakennustekniikka/TTY. Kesäisin olen ollut postissa töissä, toivottavasti tänäkin kesänä (vielä ei ole työhakemukseen vastattu). Edelliset kesät Porissa, nyt Tampereella.

Tuttavani eivät arvosta saappia, pitävät rumana romuna. Se on varmasti yksi syy miksi saapilla tykkään ajaa, se ei herätä minkäänlaista kateutta kenessäkään. Itse tietenkin pidän saappia komian näköisenä ja tiedän ettei tämä ole romu vaan varsin oiva peli.

Saapilla on myös mukava ajaa. Todella vaikea selittää joten en selitä (olen sitä nyt tätä viestiä kirjoittaessani miettinyt vartin verran miten sitä pukisi sanoiksi), mutta jotenkin siinä kuskin jakkaralla istuessa tulee vaan aina hyvä mieli.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Suunnittelija, projekti insinööri. Persoonalliset autot on kivoja ja saab nyt sattuu olemaan ainoa "suomalainen" sellainen.
#1890
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

koneteekkari, ehkä joskus valmistun DI:ksi.
Mikä muu merkki tai malli on yhtä nopea kuin S3 ja maksaa vähän päälle 1000 euroa? Plussana vielä vankka ajettava ja alustasarjalla ei ollenkaan hassummat ajo-ominaisuudet verrattuna nykyajan gti härveleihin.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Koulutukseltani olen lihateollisuusteknikko sekä bio- ja elintarvikeinsinööri. Teen kaikkea lihanjalostukseen liittyvää. Harrasteautoina 96 -71, jossa reilut 100 hv, Taunus 17m -61 mr-kilvissä.

Käyttöharrasteautona on tonnari sekä Mb 200d eli ikiliikkuja. Saabin dieselit ovat melko uusia (lue: kalliita) eikä niissä voi kaikkea korjata itse, siksi ajan vuotuiset n. 60 tkm mersulla.

Ei kannata ostaa autoa, joka rikastuttaa vain merkkihuoltoa ja jonka arvo putoaa nopeammin kuin velka lyhenee. Sen totesin tonnarissa, joka tulee jäämään viimeiseksi osamaksuautokseni.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

Ensimmäinen 900i oli 1988- mallinen, välillä oli 9000 ja nyt menossa 1993- mallinen Saab 900i 16 2,1 Classic. Olen autoalan teknikko,ammattina yrittäjä, kilometrejä ei paljon vuodessa tule. Riittää kerran vuodessa huolto ja katsastus, voiko auton pito olla helpompaa ja halvempaa. Kori on hyvässä kunnossa, alusta tanakka (mm kallistuksenvakaajat) ja aivan parasta on penkit ja tehokas lämmitys. Jos jotakin huollettavaa on, niin rakenteet on selväpiirteisiä ja tilaa on riittävästi. (vrt. 9000.n moottoritila).
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Linja-autonkuljettaja.

Ensimmäinen Saab oli oikeastaan isäni ja minun 'yhteinen', minun nimissäni ja pääasiassa isäni käytössä. Olen/olemme siis varsin tuoreita Saabisteja, sillä tuo eka '87 musta 900 4d sedan hankittiin n. 2 vuotta sitten. Tosin äijällä on ollut 80-luvun loppupuolella jo 96:n. Ukko valitettavasti romutti tuon satkun niin pahasti ettei kannattanut enää ehjätä, mutta tykästyi siihen että laittoi seuraavaksi autokseenkin tuon '89 5d 900i 16V:n

Itsekin tulin lopulta uskoon ja laitoin tuon '88 900c 5d:n. Omani tahtoo olla myös välillä harrasteauton asemassa, välillä sitä tulee kohdeltua kuin tavallista käyttöautoa, mutta aina hyvin kuitenkin.

Saan lisäksi työssäni ajella melko tuoreilla Scanioilla, kuten myös isänikin joka on myös linja-autonkuljettaja ja työkaveri 8O joten voidaan sanoa, että elämäni on yhtä Saab-Scanioiden kanssa elämistä... 8)
#3226
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Opiskelija/lehdenjakaja. Saabisti ihan vain sen takia, kun on pienestä pitäen ollut pihassa noita. Etenkin og:t ovat sydäntä lähellä, kun ensimmäiset ajokilometrit olivat '84 900 turbolla.

Niin ja onhan ne hyviä ajaa ja turvallisia. Ehkä hieman kalliita ylläpitää polttoainekustannusten osalta, mutta muuten niin perusvarmaa tavaraa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Tekninen tukihenkilö & Hantelta yhden sivun Scanialla ajanut nyk. Linja-autonkuljettaja EVP, entinen 99 vm 83, välissä 1/2 vuotta Foordilla ajellut, Takaisin Saabiin OG 900i vm 88.

Tuli sitten mukavasti puhdetöitä kesäksi ku vaimoke käänsi autokatokseen liian jyrkästi, apukuskin puoli "aallokko aallokko kutsuu" ja olipa aiempi omistaja lyöny etukaareen pakkelia :x :roll:

Saabin käyttövarmuus, huollettavuus & halvat varaosat ja talvella varmatoiminen lämmin auto, ovat asiat joita suuresti arvostan Saabissa. :lol:
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Viimeisen vuoden Datanomi opiskelija, ja ensi talvena siirrytään armeijan harmaisiin. Saabeja tuli hankittua lähinnä niiden huolettomuuden(poislukien tonnari joka nyt on ihan omassa sarjassaan vikojen määrässä) ja kuluerien vähyyden takia.

Kavereilta nyt on saanut kuulla kaikennäköstä, mutta eipä se paljon tehoa. Kaksi kaveria olen saanut jo sairastutettua Saabeihin. ;)
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kirvesmiehenä nykyään, tulee tehtyä lähinnä Honkarakenteen mökkien pystytyksiä. Tonnareilla tullu ajeltua jokunen vuosi, yksi turbo on käyttiksenä ja toinen täysiverinen harrasteauto, ollut jo pari kolme vuotta. Näissä peleissä ei kiehdo ulkonäkö vaan puhdas voima 8)
Foxbody turbo
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

dimebak kirjoitti:Suunnittelija. 99:ssä ja 900:ssa on ollut kaikki tarpeellinen mitä tarvitsen liikkumiseen ja melko pitkään tulee olemaankin. Ilmastointia ja vakkaria kaipaisin autoon mutta nehän saa tuohon satkuun laitettua joten ei muuta ku euroa sukan syrjään.

P.S. 15tkm vuosikilometreillä ei paljoa viitsi ostaa uudempaa pääomaa sitomaan pihalle.
Myyntipäällikkö. Ajelin ennen dieselmersuilla, mutta jäin Saabeihin koukkuun ollessani juoppokuskina kaverinkaverin -85 kaasarisatkulla useita vuosia sitten. Ensimmäinen Saabas oli NG900 2,5 litran V6-koneella, sen jälkeen on pujoteltu og-sukupolven ruiskusatkuilla (pystykeula 86-viistokeula 88-moniventtiili 91) ja kesäautona on tuo avatarissakin esiintyvä sininen 4d tuplis.

Vanhassa Saabissa on sitä jotain. Muotoilu, ajo-ominaisuudet, erottuminen massasta sekä tietty kurissa pysyvät hankintakustannukset :) Ei tulisi mieleenkään hankkia mitään 2000-luvun autoa. Tai kyllä mä voisin uudella 9-3 farkulla talvet ajaa, mut kesät menis silti tupliksella :D
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Konesuunnittelija, mettärattorit....

Eka auto oli kuuppa, lankomies kun oli saabimies. Sitten pitkän autottoman ajanjakson jälkeen eno lahjotti mitsun, työkaverina taas saabimies joka houkutteli hyppäämään takasin leiriin. Sitten tuli käyttöautoksi taas kuuppa, siitä levisi startti viime keväänä aikaan, kun tarvitsin autoa. Tuo työkaveri myi nopan halvalla, sitten pisti ilmo silmään ruisku nopasta ja niin se vaihtu sitten vähän parempi kuntoseen, eli nopalla ajelen.

Auton pitää olla semmonen, että pystyy itte korjaamaan. Tuon aikalaiset Saabit on olleet minun mielestä tekniikaltaan varsin edistyksellisiä. Ladan jälkeen paras auto talviolosuhteisiin. Kotimainen. Varsinkin 96:t persoonallisia. Kuoret tehty pellistä, ei hiontapölystä :roll: Ja nuinkin vanhoiksi kulkineiksi hyviä ajaa. Eikä ole vielä pilattu turhalla tekniikalla....
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Konesuunnittelija, mettärattorit....

Eka auto oli kuuppa, lankomies kun oli saabimies. Sitten pitkän autottoman ajanjakson jälkeen eno lahjotti mitsun, työkaverina taas saabimies joka houkutteli hyppäämään takasin leiriin. Sitten tuli käyttöautoksi taas kuuppa, siitä levisi startti viime keväänä aikaan, kun tarvitsin autoa. Tuo työkaveri myi nopan halvalla, sitten pisti ilmo silmään ruisku nopasta ja niin se vaihtu sitten vähän parempi kuntoseen, eli nopalla ajelen.

Auton pitää olla semmonen, että pystyy itte korjaamaan. Tuon aikalaiset Saabit on olleet minun mielestä tekniikaltaan varsin edistyksellisiä. Ladan jälkeen paras auto talviolosuhteisiin. Kotimainen. Varsinkin 96:t persoonallisia. Kuoret tehty pellistä, ei hiontapölystä :roll: Ja nuinkin vanhoiksi kulkineiksi hyviä ajaa. Eikä ole vielä pilattu turhalla tekniikalla....
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Opiskelija (lääk.yo)

Saabisti olen ollut jo lapsesta saakka. En hyljeksi (kaikkia) muun merkkisiä autoja, mutta ne eivät vaan oikein sytytä...
Satkulla ajan varmaankin sen takia, että siinä on mielestäni tällä hetkellä paras käyttöSaabi suhteessa hintaan.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Vastaa Viestiin