![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kumpi kaasutin parempi
Kumpi kaasutin parempi
Pierburg vai strömperg kaasari nyt olis valinnan varaa ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Minun milestäni pierburg on parempi on ne ainakin minulla paremmin toimineet. ei kylläkään strömperit ole juuri huonompiakaan ollut. niitä vaan on saanut aina rassata että on saanut arvot kohilleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Stöperillä olevat kaasarikoneet on vaan huomattavatsi tehokkaampia ! Pierrupurkilla olevat on niinku jarru päällä ajas.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Pierpurk
Joo minun gls on kyllä vähän laiska ja ton ströperin saisin 40e kunnostettuna en tiedä,onko kallis.No jäähän toi pierburg myös itselleni joten sen voi kunnostaa.Ai niin autoni on 83vm eikä jäännyt muusta kiinni kuin noista päästöistä joten leima tulee melko varmasti ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ei kai 40 eur kallis ole kunnostetusta kaasarista, mutta eikö ensin kannattais varmistaa ettei pierburgin ongelmana ole ainoastaan turhan laihat säädöt?
itse ajoin aikanaan 88 vuoden kaasarisatkulla yli vuoden ajan liian laihoilla seoksilla, tehoista oli takapuolituntumalla arvioituna 20% hukassa. seoksen rikastamisen jälkeen tuntui kun autoon olisi vaihdettu 16v ruiskukone. ja pierburgin kaasutin oli, niinkuin kaikissa 87-> malleissa.
edit: huomasin toisessa ketjussa että sulla on ollut juuri pakokaasupäästöjen mittaus. kävitkö säädättämässä seosta, ja tuliko laiskuus sen jälkeen?
itse ajoin aikanaan 88 vuoden kaasarisatkulla yli vuoden ajan liian laihoilla seoksilla, tehoista oli takapuolituntumalla arvioituna 20% hukassa. seoksen rikastamisen jälkeen tuntui kun autoon olisi vaihdettu 16v ruiskukone. ja pierburgin kaasutin oli, niinkuin kaikissa 87-> malleissa.
edit: huomasin toisessa ketjussa että sulla on ollut juuri pakokaasupäästöjen mittaus. kävitkö säädättämässä seosta, ja tuliko laiskuus sen jälkeen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
*burgerihan on saastelaiteaikakauden edeltäjä, ja milläs niitä päästöjä pienentää, kuin tarjoilemalla vähemmän soppaa koneelle. Siksipä kaasaritehoja haluava laittaa tuplakaasarit. ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo seoksen laihuus on myös ihan hyvä pointti. Katsastusta varten säätöihin niin että menee läpi päästömittauksesta. Sitten jollain näppituntumalla(tm) rikkaammalle siten, että auton käyttöominaisuudet saadaan palautettua.
Alkuperäiseen kysymykseen kumpi on parempi, on vastaus että ehjä.
Eiköhän molemmista tule ihan hyvä jos on kunnossa ja säädöt sopivat.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo seoksen laihuus on myös ihan hyvä pointti. Katsastusta varten säätöihin niin että menee läpi päästömittauksesta. Sitten jollain näppituntumalla(tm) rikkaammalle siten, että auton käyttöominaisuudet saadaan palautettua.
Alkuperäiseen kysymykseen kumpi on parempi, on vastaus että ehjä.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyllä vanhempi malli on mielestäni toiminut paremmin. Aikanaan ysikympin (-87) kaasutinta piti usein katsastuksen jälkeen säätää rikkaammalle, jotta ontuva liikkeelle lähtö korjaantui. Polttoaineenkulutus molemmilla samaa luokkaa, eli kylmäkäynnistykset ja ryyppy päällä ajo nostaa kulutusta huomattavasti. 80-luvun alun ysiysi Saabien kaasuttimien toiminnassa ei ainakaan meillä ollut koskaan sanottavaa, kunhan huolehti öljyn määrästä kaasuttimessa! Perus kaksilitraisen H-moottorin ei kai voi olettaakaan pystyvän kovin huimiin suoritusarvoihin. Alipainesäätimen ja siihen menevän letkun kunto kannattaa tarkistaa huolellisesti, se vaikuttaa paljon.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
KYLLÄ. itselläni tuo i16 haukkaa samanverran ku ekatupla ysini aikanaan tuplakaasareilla eli haarukka siinä 7-15l välissä.riippuu paikasta ja ajankohdasta...höh. siinä oli hyvin säädetyt kaasarit ja kulkupuoli kohdillaan.toms kirjoitti:Laittaa tuplat tuplat eli 2x 45 DCOE Weberit... Kyllä lähtee !
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pierpurk
On se 40 eur kallis römperistä,joita saa lähes ilmaiseksi,huolto osat maksavat noin kympin,ja meidän mutsikin osaisi sellaisen peruskorjata.stento-z kirjoitti:Joo minun gls on kyllä vähän laiska ja ton ströperin saisin 40e kunnostettuna en tiedä,onko kallis.No jäähän toi pierburg myös itselleni joten sen voi kunnostaa.Ai niin autoni on 83vm eikä jäännyt muusta kiinni kuin noista päästöistä joten leima tulee melko varmasti
Hmm..Ei taida alunperin olla autossasi pierburgia?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tuosta voi kyllä olla samaa mieltä!Pierupurkit oli jo uutena jotenkin tukkoisen oloisia,verrattuna solex/strömrerihin!!toms kirjoitti:Stöperillä olevat kaasarikoneet on vaan huomattavatsi tehokkaampia ! Pierrupurkilla olevat on niinku jarru päällä ajas.
Vaikka käytännössä ne ei
poikkea kovinkaan paljon toisistaan!!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Jos auto on pierburgillakin löysä ja tuntuu kuin jarru päällä ajaisin niin ehkäpä kannattaa tarkistaa mitä muuta vikaa siinä on kuin se että siinä on "pierburg" ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pierupurkkia ei tartte ruuvata isommalle jos lähteminen ontuu, jossain muualla on vikaa. Ennakon säätö jos ei pelaa niin on todella laiska ja nykii.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pierupurkkia ei tartte ruuvata isommalle jos lähteminen ontuu, jossain muualla on vikaa. Ennakon säätö jos ei pelaa niin on todella laiska ja nykii.
#2274
Sain juuri tietää edelliseltä omistajalta että Saabiini on vaihdettu vm88:n moottori sen takia siinä on toi pierburg kaasari.Entinen omistaja ontäällä jäsenenä melkein alusta alkaen ja on tosi saabisti.Hän oli purkanut auton täysin osiksi ja korjannut kaikki viat joten minulla kävi hyvä tuuri kun sain omistukseeni tuollaisen helmen.Tämä on ensimmäinen saabini ja ehkä ennakkoluuloista johtuen luulin saaneeni tosi raketin,nyt autoni käyttäyty normaalisti ja itse olen palannut takaisin maanpinnalle.Entinen omistaja suositteli pierburgin pitämistä ja taidan uskoa häntä,merkkiä en enää tule vaihtamaan Saab on todellakin hyvä auto ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mahtaiskos sillä olla mitään tekemistä että pierpurgit on yleensä koneissa joihin yhytetty laatikko pitkillä välityksillä?ecopower kirjoitti:Tuosta voi kyllä olla samaa mieltä!Pierupurkit oli jo uutena jotenkin tukkoisen oloisia,verrattuna solex/strömrerihin!!
Vaikka käytännössä ne ei
poikkea kovinkaan paljon toisistaan!!
Tuossa aiemmin kun kyseltiin K-jetin vioista niin itsellä on tullu vastaan vuotavia/jumittavia paineenvaraajia, vuotavia suuttimia, kylmäkäynnistyssuuttimelta on sähköt häviksissä tai sitten se vuotaa.
Ohjauspaineensäädin on yleisesti ottaen noissa vanhemmissa jumiutunut yhteen asentoon.
Silti noilla on yleensä päässy kulkemaan että ei se nyt niin huono ole jossei hyväkään. Käytettynä tietty löytyy paljon osia mutta onko ne sitten sen parempia. Ehjät ohjauspaineensäätimet turboihin taitavat olla jo melko harvinaisia.
Kaasarit ovat tietenkin myös melko varmoja jos on joskus muistettu putsata luistinta ja kattoo vaimennusöljyt. Käsiryyppy vaatii opettelua muuten saattaa välillä tulla ylimääränen tulpanvaihto.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itsellä olen saanut kaasari saabilla pienimmät ja myös suurimmat keskikulutukset. Kesällä pitkillä välityksillä menee melko pienellä mutta talvella saattaa vastaavasti haukata tuplaten.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ruisku on tuon suhteen helpompi, se vie melkein aina lähelle kymppiä. Siis ainakin omassa ajossa.
Omasta mielestä toimiva kaasari on mukavempi ajaa kuin i8, se on jotenkin herkempi osakaasulla vaikka esim. reippaassa ohituksessa ei pysykkään vauhdissa mukana(unohdetaan ne vanhat tuplakaasarit lyhyillä välityksillä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
16-venasissa ei ole itsellä ollut suurempia onkelmia ja niiden käytös on muutenkin selkeesti miellyttävämpää.
Bensapumppuhan tuppaa hajoomaan noista kaikista jossain vaiheessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992