Kumpi kaasutin parempi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Kumpi kaasutin parempi

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Pierburg vai strömperg kaasari nyt olis valinnan varaa :?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Minun milestäni pierburg on parempi on ne ainakin minulla paremmin toimineet. ei kylläkään strömperit ole juuri huonompiakaan ollut. niitä vaan on saanut aina rassata että on saanut arvot kohilleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Stöperillä olevat kaasarikoneet on vaan huomattavatsi tehokkaampia ! Pierrupurkilla olevat on niinku jarru päällä ajas.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Pierpurk

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Joo minun gls on kyllä vähän laiska ja ton ströperin saisin 40e kunnostettuna en tiedä,onko kallis.No jäähän toi pierburg myös itselleni joten sen voi kunnostaa.Ai niin autoni on 83vm eikä jäännyt muusta kiinni kuin noista päästöistä joten leima tulee melko varmasti :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei kai 40 eur kallis ole kunnostetusta kaasarista, mutta eikö ensin kannattais varmistaa ettei pierburgin ongelmana ole ainoastaan turhan laihat säädöt?

itse ajoin aikanaan 88 vuoden kaasarisatkulla yli vuoden ajan liian laihoilla seoksilla, tehoista oli takapuolituntumalla arvioituna 20% hukassa. seoksen rikastamisen jälkeen tuntui kun autoon olisi vaihdettu 16v ruiskukone. ja pierburgin kaasutin oli, niinkuin kaikissa 87-> malleissa.

edit: huomasin toisessa ketjussa että sulla on ollut juuri pakokaasupäästöjen mittaus. kävitkö säädättämässä seosta, ja tuliko laiskuus sen jälkeen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

*burgerihan on saastelaiteaikakauden edeltäjä, ja milläs niitä päästöjä pienentää, kuin tarjoilemalla vähemmän soppaa koneelle. Siksipä kaasaritehoja haluava laittaa tuplakaasarit. ;)

Tuo seoksen laihuus on myös ihan hyvä pointti. Katsastusta varten säätöihin niin että menee läpi päästömittauksesta. Sitten jollain näppituntumalla(tm) rikkaammalle siten, että auton käyttöominaisuudet saadaan palautettua.

Alkuperäiseen kysymykseen kumpi on parempi, on vastaus että ehjä. ;) Eiköhän molemmista tule ihan hyvä jos on kunnossa ja säädöt sopivat.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Laittaa tuplat tuplat eli 2x 45 DCOE Weberit... Kyllä lähtee !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Pierburgin kaasarissa oli se kumi rikki mikä tulee koneeseen kiinni,luulen vian johtuvan siitä :?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä vanhempi malli on mielestäni toiminut paremmin. Aikanaan ysikympin (-87) kaasutinta piti usein katsastuksen jälkeen säätää rikkaammalle, jotta ontuva liikkeelle lähtö korjaantui. Polttoaineenkulutus molemmilla samaa luokkaa, eli kylmäkäynnistykset ja ryyppy päällä ajo nostaa kulutusta huomattavasti. 80-luvun alun ysiysi Saabien kaasuttimien toiminnassa ei ainakaan meillä ollut koskaan sanottavaa, kunhan huolehti öljyn määrästä kaasuttimessa! Perus kaksilitraisen H-moottorin ei kai voi olettaakaan pystyvän kovin huimiin suoritusarvoihin. Alipainesäätimen ja siihen menevän letkun kunto kannattaa tarkistaa huolellisesti, se vaikuttaa paljon.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toms kirjoitti:Laittaa tuplat tuplat eli 2x 45 DCOE Weberit... Kyllä lähtee !
KYLLÄ. itselläni tuo i16 haukkaa samanverran ku ekatupla ysini aikanaan tuplakaasareilla eli haarukka siinä 7-15l välissä.riippuu paikasta ja ajankohdasta...höh. siinä oli hyvin säädetyt kaasarit ja kulkupuoli kohdillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Pierpurk

Viesti Kirjoittaja Suppari »

stento-z kirjoitti:Joo minun gls on kyllä vähän laiska ja ton ströperin saisin 40e kunnostettuna en tiedä,onko kallis.No jäähän toi pierburg myös itselleni joten sen voi kunnostaa.Ai niin autoni on 83vm eikä jäännyt muusta kiinni kuin noista päästöistä joten leima tulee melko varmasti :lol:
On se 40 eur kallis römperistä,joita saa lähes ilmaiseksi,huolto osat maksavat noin kympin,ja meidän mutsikin osaisi sellaisen peruskorjata.

Hmm..Ei taida alunperin olla autossasi pierburgia?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

toms kirjoitti:Stöperillä olevat kaasarikoneet on vaan huomattavatsi tehokkaampia ! Pierrupurkilla olevat on niinku jarru päällä ajas.
Tuosta voi kyllä olla samaa mieltä!Pierupurkit oli jo uutena jotenkin tukkoisen oloisia,verrattuna solex/strömrerihin!!
Vaikka käytännössä ne ei
poikkea kovinkaan paljon toisistaan!! :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Jos auto on pierburgillakin löysä ja tuntuu kuin jarru päällä ajaisin niin ehkäpä kannattaa tarkistaa mitä muuta vikaa siinä on kuin se että siinä on "pierburg" :roll:

Pierupurkkia ei tartte ruuvata isommalle jos lähteminen ontuu, jossain muualla on vikaa. Ennakon säätö jos ei pelaa niin on todella laiska ja nykii.
#2274
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Sain juuri tietää edelliseltä omistajalta että Saabiini on vaihdettu vm88:n moottori sen takia siinä on toi pierburg kaasari.Entinen omistaja ontäällä jäsenenä melkein alusta alkaen ja on tosi saabisti.Hän oli purkanut auton täysin osiksi ja korjannut kaikki viat joten minulla kävi hyvä tuuri kun sain omistukseeni tuollaisen helmen.Tämä on ensimmäinen saabini ja ehkä ennakkoluuloista johtuen luulin saaneeni tosi raketin,nyt autoni käyttäyty normaalisti ja itse olen palannut takaisin maanpinnalle.Entinen omistaja suositteli pierburgin pitämistä ja taidan uskoa häntä,merkkiä en enää tule vaihtamaan Saab on todellakin hyvä auto :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ecopower kirjoitti:Tuosta voi kyllä olla samaa mieltä!Pierupurkit oli jo uutena jotenkin tukkoisen oloisia,verrattuna solex/strömrerihin!!
Vaikka käytännössä ne ei
poikkea kovinkaan paljon toisistaan!! :roll:
Mahtaiskos sillä olla mitään tekemistä että pierpurgit on yleensä koneissa joihin yhytetty laatikko pitkillä välityksillä?

Tuossa aiemmin kun kyseltiin K-jetin vioista niin itsellä on tullu vastaan vuotavia/jumittavia paineenvaraajia, vuotavia suuttimia, kylmäkäynnistyssuuttimelta on sähköt häviksissä tai sitten se vuotaa.
Ohjauspaineensäädin on yleisesti ottaen noissa vanhemmissa jumiutunut yhteen asentoon.
Silti noilla on yleensä päässy kulkemaan että ei se nyt niin huono ole jossei hyväkään. Käytettynä tietty löytyy paljon osia mutta onko ne sitten sen parempia. Ehjät ohjauspaineensäätimet turboihin taitavat olla jo melko harvinaisia.
Kaasarit ovat tietenkin myös melko varmoja jos on joskus muistettu putsata luistinta ja kattoo vaimennusöljyt. Käsiryyppy vaatii opettelua muuten saattaa välillä tulla ylimääränen tulpanvaihto. :D
Itsellä olen saanut kaasari saabilla pienimmät ja myös suurimmat keskikulutukset. Kesällä pitkillä välityksillä menee melko pienellä mutta talvella saattaa vastaavasti haukata tuplaten. :roll:
Ruisku on tuon suhteen helpompi, se vie melkein aina lähelle kymppiä. Siis ainakin omassa ajossa.
Omasta mielestä toimiva kaasari on mukavempi ajaa kuin i8, se on jotenkin herkempi osakaasulla vaikka esim. reippaassa ohituksessa ei pysykkään vauhdissa mukana(unohdetaan ne vanhat tuplakaasarit lyhyillä välityksillä :lol: ).

16-venasissa ei ole itsellä ollut suurempia onkelmia ja niiden käytös on muutenkin selkeesti miellyttävämpää.
Bensapumppuhan tuppaa hajoomaan noista kaikista jossain vaiheessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin