Saab 99, mitä otettava huomioon vaihdelaatikon ostossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Saab 99, mitä otettava huomioon vaihdelaatikon ostossa?

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Pitäisi saada tuohon vm. -84 saabbiin uusi vaihdelaatikko. Nykyiset oireet ovat kun 2 vaihde ei mene silmään ollenkaan ja muitakin saa kouhia kunnolla. Ei taida mennä enää vivuston kumen tai jousen piikkiin?

Jostain pitäisi siis saada toimiva vaihteisto. Mitä pitää ottaa ostaessa huomioon ja mitä osia olisi pyydettävä vielä mukaan? Ilmeisesti vetomaljat voivat olla erilaiset ja vetoakseleissa eroja? Ja jos vaihtaa vetoakselit, voi joutua vaihtaa siihen sopivat navat?

Olisi kiva tietää hieman ennakkoon, ettei vaihdon jälkeen tarvi tehdä toista remonttia perään.

Niin ja saa tarjota toimivaa 5-vaihteista laatikkoa. :)
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Markku H
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:36
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja Markku H »

Täältä löytyisi kokonainen Saab 99, viisivaihteinen ja kaksiovinen. Kaikki muu tekniikka käyttökelpoista paitsi oikean etupyörän laakeri hiukan väljä, mutta tavanomaisia ruostevaurioita löytyy pelleistä (ei läpimätä kuitenkaan). Moottorilla ajettu alle 300 000km.

Mm vaihdelaatikko ja vetonivelet ovat hyvässä kunnossa. En ole varma, mitä eroja niissä voi olla, mutta varmin tapa lienee ottaa osat samasta autosta. Etujarrusatulat ovat todella hyväkuntoiset (ei välystä), jopa käsijarru toimii.

Vuosimallista ei ole varmaa tietoa, koska ei ole ollut minulla rekisterissä, todennäköisesti kuitenkin 82- eteenpäin. Akkua ja bensaa vaille ajokuntoinen. Saa hakea vaikka koko auton edulliseen hintaan, sillä en jaksaisi itse alkaa purkuhommiin. Sijaitsee lähellä Kristiinankaupunkia.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Markku H kirjoitti:Vuosimallista ei ole varmaa tietoa
Tuo on helppo tsekata, jos löydät autosta valmistenumeron (VIN).

Mallivuodesta 1981 lähtien 99:n valmistenumero alkaa YK1B... tai YS3B.... Kymmenes merkki kertoo mallivuoden. B = 1981, C = 1982, D = 1983 ja E=1984.

Mallivuosissa '72 - '80 numero on tyyppiä 9980..., jossa kolmas ja neljäs numero kertovat mallivuoden.

http://saab-club.com/the-saab-way/story ... htm#biblio
Viimeksi muokannut Juha96, Ma Maalis 12, 2007 19:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja laseissa on vuosi leimat, niistä saa vuoden tarkkuudella ainakin äkkiä vilkaistua...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kaikki pykälät hukassa, niin kuulostaisi sen vaihdetangon ja vaihteiston akselin välisen nivelen vialta tai sitten kepin juuresta on ne kolme ruuvia vaan löysällä... Yksi mahdollisuus on toki, että sieltä niveleltä olisi ruuvi löysällä. Erään laatikon näin, jossa oli ilmeisesti se ruuvi jäänyt löysälle ja reikä oli väljistynyt aivan horoksi.

Ainaskin mitä meillä on tullu vastaan laatikkorikkoja, niin joku vaihteista häviää, mutta ei kaikki, tai sitten jotakin hillitöntä meteliä tai rutinaa alkaa kuulumaan laatikosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Pitää nyt sitten vielä tarkistaa tuo vivuston kunto ennen kuin alan tuota vaihdelaatikkoa irroittamaan. Sen huomion tein, että on aika löysä juuri sieltä kepin juuresta, joku vissiin sitä koittanut säädellä.

Kiitoksia vastauksista!
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
obrut
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 14:53

Joko saab kunnossa ?

Viesti Kirjoittaja obrut »

Oliko vika vaihteesiirtoakselissa tai sen murrosnivelessä ? Jos joudut vaihtamaan laatikkoa niin katso et se napa on "uudempi" eli -81/82 alkaen ja on vanhempi kuin oliko se -87 eli 900 käy pitää vaan vaihtaa ensivaihteiston etukoppa,mut hankalaksi menee jos on vanha napa tai uusikin koska uudessa vaihtuu sisämurrokset ja ristikon vaihtaa ym.ja jossain vaiheessa tulee keskitysjousilaatikon sisään oisko jo -87!Sit tulee just niitä pikkujuttuja eli -84 on iso öljykorkki mistä öljyt laitetaan sisään ja jos ostat -82 laatikon siinä pieni tikun reikä ja siintä joutuu liruttaa öljyt sisään (-82 vent. kopassa täyttö)eli se ei haittaa ,mut kaikkea pientä voi ilmetä.Itellä tässä palannut taas halu saabien kimppuun korjasin melkein pelkästään saabeja 1989-2000 ja vaihdoin sit alaa ,mut saabit aina kiinnostaa :).
Onko muita autoja kuin saabeja ei minulla ainaskaan
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 99 -78:ssa 900 -89 viislovinen aski. Kyllä näitä aika hyvin pystyy risteyttämään. Tohon piti vaihtaa ne laatikossa olevat sisempien vetonivelien maljat entisestä askista ja ensiövaihteen koppa. Samoin vaihdoin 900:sta tuon vaihdekeppihässäkän. Sitä vaihdetankoa pitää lyhentää, mutta kyllä se sinne passaa ihan nätisti sen jälkeen. Tangon lyhentäminen on helppo juttu, kun vertaa sitä 99:n omaan. Tuossa askissa tosiaan kepin keskitys on laatikossa sisäisenä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No eipä mitään.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Maalis 21, 2007 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kysytäänpä taas, että onko kytkin kunnossa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Enpä ole vielä kiireiltäni kerinnyt alkaa hommiin.

Ajattelin tehdä nuo hitsi hommat korista ensin, sitten rimpuilen tuon laatikon kanssa. Ainakin ajossa tuntui kytkin olevan hyvä. Vetareissa ei ole myöskään minkäänlaista klapia, ainakaan kun vertaa tuohon 9000:n. Jos tuolla kepissä on keskitysjousi ehjä, eihän se haittaa vaikka laatikossa olisi vielä toinen?

Niin ja onko b-moottorin perästä oleva laatikko käypä tähän h-moottoriin?

Kuva
Kuva

Kiitoksia taas kerran hyvistä vinkeistä!
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

päätypala joutuu vaihtamaan päikseen,muuhun en ota kantaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Ostin -92 2.1 16v saabin

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Projekti etenee pikku hiljaa. Toinen puoli on hitsattu kokonaan ja toinen puoli myös kohta valmis. Innostuin sitten hakemaan etelä-suomesta 92 vuosimallin saab 900 2.1 16v rassin, kun halvalla sain. Aika hienosti tuo 140hv kone liikuttaa tuota 900.

Tästä sitten lähtikin idea vaihtaa kyseinen kone tuonne 99:n keulille. Ilmeisesti siinä ei mahdu olemaan paikallaan ohjaustehostin ja ottikos se hihnapyörä sinne rintapeltiin kiinni? Moottorin ohjauksen ajattelin vaihtaa MS:n kun semmosen yhden jo olen tinaillut ja onnistuneesti jopa asentanutkin.

Kertokaapas mistä tuo 140hv tulee? Kattelin että 2.0 16v koneessa ilman kattia on 133hv ja katillisessa vain 128hv. Tässä 2.1:ssä on kuitenkin katti ja silti tehoa on 140hv.

Muistelen lukeneeni että tässä 2.1:ssä olisi ongelmia kannentiivisteen kanssa, sen voisi nimittäin varmaan varoiksi jo vaihtaa?

Niin ja taka-akselin ja etu tuennan ajattelin samalla vaihtaa, niin saa vaihdettua jaon tuohon uudempaan. Tämä vissiin onnistuu helposti?
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Ostin -92 2.1 16v saabin

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tapsa84 kirjoitti:
Muistelen lukeneeni että tässä 2.1:ssä olisi ongelmia kannentiivisteen kanssa, sen voisi nimittäin varmaan varoiksi jo vaihtaa?
Jotakuinkin keskimäärin 150tkm näyttää 2,1l kannentiiviste kestävän. Aina moisin väliajoin sen ilmeisesti joutuu vaihtamaan uusiksi, taitaapi olla pikkuruisen liian pieni kannas jätetty vesikanavien ja sylinterin väliin. No mitäs moisesta, kunhan ei yllättäen hajoa.;)
Vaan tosiaankin tuo kiinnostaa itseänikin, että voiko ja kannattaako kannentiivistetä vaihtaa varmuuden vuoksi? Jos vaikka 150tkm välein sen vaihtaisi joka tapauksessa, vaikkei olisikaan rikki. Jos ehjään koneeseen vaihtaa tiivisteen, niin tarvitseeko kantta turhaan oikoa? Säästäähän siinäkin, jos kannen ja oikomisen hinnalla vaihtaa pelkän tiivisteen huvikseen pariin kertaan.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostin -92 2.1 16v saabin

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Käytin hakua ja sieltähän ne kaikki tiedot löytyi.

Taitaapa käydä niin, etten vaihda mitään kannentiivistettä. Jos ja kun se menee, vaihdan koko alakerran 2-litraiseen...

Tehot näyttäis tulevan tuosta kannesta ja imusarjasta, joten varmaan saa alakerran vaihdonkin jälkeen ilman sitä kattia sen 140hv irti.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Vastaa Viestiin