OG900:seen aluvanteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jamppa kirjoitti:kyl 25 sinne pitäs olla aika hyvä
super aerot on 27.
Siis 17x7" ?

Miksi tuosta on kahta tietoa nyt... Toiset väittävät ET 25 ja toiset ET 35:sta vaikka on sama vannekoko ja madallus..

Tossa on se paska homma, kun mulla ei ole noissa vielä renkaita ja auto on pukeilla.. Eikä tietenkään rengasliike enää ota vastaan vanteita jos niihin on laitettu renkaat, kun käskivät kokeilla miten tuo pelittää noissa enkä tosiaan huomannut mitään oiretta.

Uloshan tuo vanne tosiaan tulee yli kaarien.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Turbo16 kirjoitti:ET oli 25, kun väittivät tosiaan rengasliikkeessä, että tuo ET pitäis satkuun käydä.
Itse laittaisin vanteen kiinni ja mittailisin onko esim. 215/45 kokoisella renkaalla mitään edellytyksiä pyöriä, onnistuunee vaikka tunkilla ja pienellä kikkailulla. 215/45 renkaan korkeus siis periaatteessa 215mm*0,45, tarkkaa tulosta voi olla kuitenkin vaikea saada. Luulisi, että vannekauppias suostuu asentamaan vaikka käytetyt kumit vanteille, täytyyhän sopivuus päästä testaamaan.

Tietoa on vaikka minkälaista, koska ei oteta huomioon vanteen muita mittoja eikä renkaan kokoa.
Super Aerot on 6,5" leveät ja ET 27 eli Super Aero tulee yhtä ulos kuin 7" vanne ET:llä 33 (= (7-6,5)/2 * 25,4 + 27). Eli ET 25 ja 7" vanne tulee vielä noin 8mm (=(7-6,5)/2 * 25,4 + (27-25)) ulommas kuin Super Aero. Super Aeroillakin on tiukkaa takana, ottaa kiinni kuormattuna ellei rengaskoko ole oikea.

Lisäksi voisi mainita että vanteen halkaisijan pienenentyessä, ei ET:n ylärajaa aseta etujousilautanen vaan takapää. Esim. 15x7 ET 37 ei mahdu enää taakse, menee liian sisään, vaikka 17x7 ET37 mahtuukin.

Saa korjata jos tuli asiavirheitä tai laskut meni metsään :)

edit: Kannattaa katsella esim. Fordeihin tarjottavia vanne vaihtoehtoja, tosin ET on Fordin vanteissa usein liian iso (esim. bilteman ohuilla spacereilla saa usein sopimaan, jos ei laillisuudesta ole kiinnostunut). Pösöissä ja Citikoissa on samaa pulttijakoa myös, tosin ET on liian pieni (sorvaamalla saattaa saada sopimaan) satkuun.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Esim. 15" vanne 7", et 30 rengas 195/65. Tuo raapi vakiojousilla takapään lokasuojan reunaan. Tosin tuo rengas on jo aika makkara.
VW transporter 2.5tdi vm.99
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Dodii, nyt päästiin töihinki, toivottavasti pidemmäksi aikaa, joten alkaa realisoitua tuo rengaspaketin hankinta. Ja nyt olis vakavasti harkinnassa 17" ja 7" leveet vanteet ja niihin kumekseiksi 205/45mm gummit. Tuosta ET luvusta että mikä se nyt olis paras, kun se 35mm laskukin olisi tarkoitus hommailla, voi näyttää aikalailla traktorilta ilman sitä?
Niin ja siitä vielä että jos hommaan tuohon satkuun sopivan paketin niin sopiiko sama paketti myöhemmin esim: 9000CS -98? Vai onko keskireikä erinkokoinen (isompi kuin tuo satkun 65mm) ja onko ET aivan täysin eri? Kaarissa tuossa tonnarissa luultavastikin on rutkasti enemmän tilaa ja eikös jakokin ole sama kuin uudemmassa OG satkussa (4X108?)? Ja jos nuo nyt sattuisivat alle menemään, niin mites sitte 40mm laskun kans?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Renkaat 235/40/17
Vanteet ET 35, leveys 7.5x17
tai vieläpä 8", mutta se nyt ihan varmasti ottaa kiinni?

Päätin palauttaa vanteet, koska en ollut varma.. Nyt olisi kuulemma tarjolla käytetyt vanteet, jossa olisi ET tuo 35 joka olisi bueno.

Mutta siinä on saabbiin aika isohkot kummit.

Taitaa ottaa jousilautaseen kiinni ? :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:Renkaat 235/40/17
Vanteet ET 35, leveys 7.5x17
tai vieläpä 8", mutta se nyt ihan varmasti ottaa kiinni?
Ottaa joo kiinni, ei varmaan 7" leveämpiä kannata kattella.

Turbo16 kirjoitti:Päätin palauttaa vanteet, koska en ollut varma.. Nyt olisi kuulemma tarjolla käytetyt vanteet, jossa olisi ET tuo 35 joka olisi bueno.
Entä vanteen leveys?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Renkaat 235/40/17
Vanteet ET 35, leveys 7.5x17
tai vieläpä 8", mutta se nyt ihan varmasti ottaa kiinni?
Ottaa joo kiinni, ei varmaan 7" leveämpiä kannata kattella.

Turbo16 kirjoitti:Päätin palauttaa vanteet, koska en ollut varma.. Nyt olisi kuulemma tarjolla käytetyt vanteet, jossa olisi ET tuo 35 joka olisi bueno.
Entä vanteen leveys?
Niin ne oli nuo 7.5" tai 8"..

En varmaan viitsi enää tapella noiden vanteiden kanssa... ostan 15" kummit ja ajelen sunbursteilla :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

paras koko satkuun on 205/45/17 ja 17" vanne 7" leveenä ja et 35.

audin kohalta löytää tolla speksillä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tulipa taas eilen puljattua vanteiden kanssa niin tuli huomioina että tosiaan takana 16-tuumasilla ET on melko tarkkaa koska vanteen reuna tulee just siihen alatukivarren paksuimpaan kohtaan jossa on se jousen potero.
Isommilla tuumilla toi paikka muuttuu melko paljon jolloin ET voinee myös olla tuon suhteen isompi.

Alle tuli tällä kertaa 7.5x16 ET30 vanteet ja 205/55-16 renkailla.
Renkaat ottavat jousituksen riippuessa vapaana ala-asennossa niin kiinni takana reaktiotankoon ja edessä jousilautaseen mutta kun hieman tiputtaa painoa renkaille niin eivät ota kiinni, enkä ole myös normiajossa huomannu kiinniottoa. Vielä ainakaan, tosin noita taaimmaisia kuormajousia pitäis hieman sovittaa uusiksi kun on toi satku nyt kovasti kasarihenkinen.

Ja näyttäis siltä että muuten samoilla spekseillä mutta esim. ET25 jäis ihan nätisti noiden leveämpien lokalistojen sisälle, tietty takalokarin ulkokaari voi ruveta oleen melko lähellä. :D

ps.mitenköhän sitä taas muistais ettei voi enää ajella 10kilsaa yli mittarinopeutta kun tuolla rengastuksella nopeusmittari näyttää kerrankin oikein.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Miten se nyt on ku kaikki sanoo eriä, eli sopiiko 17X7" vanne 37ET:llä -89 viistokeula sedan satkuun? renkaat 205/40mm ja mites sitte se tonnari (9000cs 2.0t) meneekö nuo siihen, entä jos tonnarin kohdalla rengaskoon kasvattaa 205/45mm?
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Saab900i kirjoitti:Miten se nyt on ku kaikki sanoo eriä, eli sopiiko 17X7" vanne 37ET:llä -89 viistokeula sedan satkuun? renkaat 205/40mm
Mulla ainakin otti kiinni pelkkä vanne jousilautaseen edessä 17x7 ja ET 37.
Laitettiin sitten 17x7 ET 25 205/45R17 ja on otteessakin nyt.
Ei ota mistään kiinni ollenkaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla etupäässä sitten vaikuttaa jo sekin, että onko ohjaus varmasti keskellä. Tarkoittaa sitä, että jos ohjausta on esim. korjattu ratin spoorista ja sitten ratti on "oikaistu" raidetangonpäistä, tämän jälkeen hammastanko ei tavallaan ole keskellä, elikkäs auton kääntöympyrä vasemmalle ja oikealle on erikokoinen. Näinollen siihen suuntaan käännyttäessä, johon ympyrä on pienempi, myöskin rengas tai jopa vanne+rengas hankaa jouseen. Näinhän kävi miulla 900i:ssä aikanaan, vaikka rengastuksena oli lähes vakio setti "15 vanteet ET35 ja 6,5" leveät, kumeina 195/60R15. Ihan samalla rengastuksella pienen säätöoperaation jälkeen ei enää ollut mitään hankaamisongelmia käännyttäessä...

Tipsi vielä tohon takapään raapimisongelmaan. Jos se on hyvin pienestä kiinni vain esim. töyssyissä raapaisee, niin rajoitinkumit lähtee kuusiokoloavaimella irti ja sinne vaan prikkoja lisäksi. Näin saadaan rajoitettua sisäänjoustoa pohjaanlyöntikumeista ja homma on ok.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Joku innokas voisi koota näistä kaikista vannekeskusteluista ne jotka on toimineet ja milläkin alustalla.
Saatais suora linkki satkuun ja tonnariin näistä kysymyksistä jotka aina mietityttävät ja ovat esillä. :idea: :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mulla tuloo pian tähän keskusteluu lisää faktaa. Oon menossa seuraavilla spekseillä eteenpäin:

-Auto Og 900S -91.
-Lesjöön 35mm madallus.
-Vanteet 17x7 Alessio F1 ET25
-Renkaat 205/45/17

Tällä tai ens viikolla saan nuo renkaat ja pistetään infoa kuinka tuolla kokoonpanolla pelaa :)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tuli koitettua huvikseen vanteita satkuun.
195/40(?)17, 7" leveät vanteet ja et15.
Kuva

Kuva

Ei nuo pahasti yli näyttäny tulevankaan...ei ollu käypäsiä pyörän pultteja niin ei voinu testata maassa ja ajossa. Tiedä vaikka kävisivätkin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin