Turbo16 kirjoitti:ET oli 25, kun väittivät tosiaan rengasliikkeessä, että tuo ET pitäis satkuun käydä.
Itse laittaisin vanteen kiinni ja mittailisin onko esim. 215/45 kokoisella renkaalla mitään edellytyksiä pyöriä, onnistuunee vaikka tunkilla ja pienellä kikkailulla. 215/45 renkaan korkeus siis periaatteessa 215mm*0,45, tarkkaa tulosta voi olla kuitenkin vaikea saada. Luulisi, että vannekauppias suostuu asentamaan vaikka käytetyt kumit vanteille, täytyyhän sopivuus päästä testaamaan.
Tietoa on vaikka minkälaista, koska ei oteta huomioon vanteen muita mittoja eikä renkaan kokoa.
Super Aerot on 6,5" leveät ja ET 27 eli Super Aero tulee yhtä ulos kuin 7" vanne ET:llä 33 (= (7-6,5)/2 * 25,4 + 27). Eli ET 25 ja 7" vanne tulee vielä noin 8mm (=(7-6,5)/2 * 25,4 + (27-25)) ulommas kuin Super Aero. Super Aeroillakin on tiukkaa takana, ottaa kiinni kuormattuna ellei rengaskoko ole oikea.
Lisäksi voisi mainita että vanteen halkaisijan pienenentyessä, ei ET:n ylärajaa aseta etujousilautanen vaan takapää. Esim. 15x7 ET 37 ei mahdu enää taakse, menee liian sisään, vaikka 17x7 ET37 mahtuukin.
Saa korjata jos tuli asiavirheitä tai laskut meni metsään
edit: Kannattaa katsella esim. Fordeihin tarjottavia vanne vaihtoehtoja, tosin ET on Fordin vanteissa usein liian iso (esim. bilteman ohuilla spacereilla saa usein sopimaan, jos ei laillisuudesta ole kiinnostunut). Pösöissä ja Citikoissa on samaa pulttijakoa myös, tosin ET on liian pieni (sorvaamalla saattaa saada sopimaan) satkuun.