Päästöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Päästöt

Viesti Kirjoittaja stento-z »

oli noi päästöt huonot onko iso homma korjata muuten olis Saabi kunnossa olis toi näyttö ja sais leiman :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vastauksia olisi helpompi antaa jos kertoisit millaisesta saabista on kyse (ruisku, sähköruisku, kaasari, tuplakaasari) ja mikä lukema päästömittauksessa ylitti rajan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Sulla -83 GLS yhdellä kaasuttimella? Yleensä ruuvin säätämisellä
menee katsastuskuntoon ainakin Pierburgin kaasutin. Strömbergistä
en tiedä. Riippuu paikkakunnasta, mutta eiköhän joku paja esim.
15-50e hintaan säädä kuntoon. Itse onnistuin viimeksi korvakuulolla
säätämään kohdalleen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse olen katsastuksessa säätänyt..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Viesti Kirjoittaja esa »

Mulla oli kerran yhdessä 99 -78 strömberissä ryypyn vaijeri vähän tiukalla ja päästöt pahasti pielessä.
Kannattaa ehkä tarkistaa sekin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja luonnollisesti ilmansuodatin kannattaa vaihtaa kotona juuri ennen kun on lähdössä katsastukseen. Säätöäkään on turha suorittaa muuten kuin puhtaalla ilmanputsarilla, muuten se menee sitten liian laihalle kun suodattimen vaihtaa.
Ilmanputsarin vaihto kerran vuodessa ei käyttöautoon ole muutenkaan huono juttu, varsinkin kaasarikone tykkää puhtaasta suodattimesta. Yllättävän suuri oli vaikutus tuolla, kun itse olin koneen muuten rassaillut kuntoon, mutta unohtanut koko pirun suodattimen. Heti parani kulku ja tippui kulutus.;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pihi tai muuten ympäristöstä välittävä saabisti käyttää suodattimen tehokkaasti siten että kääntää silloin tällöin puhtaan kyljen ilmantuloaukon suuntaan. se ilmantuloaukon aluehan siinä suodattimessa lähinnä vain likaantuu. ihmeen pitkään tuo suodatin muuten pysyy puhtaana, vielä 20tkm jälkeen on varsin asiallisessa kunnossa. liekö vaikutusta kaupunki-/matka-ajon suhteella?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:pihi tai muuten ympäristöstä välittävä saabisti käyttää suodattimen tehokkaasti siten että kääntää silloin tällöin puhtaan kyljen ilmantuloaukon suuntaan. se ilmantuloaukon aluehan siinä suodattimessa lähinnä vain likaantuu. ihmeen pitkään tuo suodatin muuten pysyy puhtaana, vielä 20tkm jälkeen on varsin asiallisessa kunnossa. liekö vaikutusta kaupunki-/matka-ajon suhteella?
Kyllä se suodatin näyttää puhtaalta vielä 100tkm jälkeenkin, mutta ei siitä enää ilma kulje läpi.;) 20tkm on suurinpiirtein mulla tuo kerran vuodessa, ja siinä vaiheessa suodatin on kyllä mielestäni viimeistään vaihtokunnossa. Välissä tosin kannattaa puhallella suodatinta paineilmalla sisältä ulospäin, jolloin ainakin isommat tavarat siitä irtoilee.

Ja tosiaankin kaasarikoneella on todella merkittävä ero puhtaalla ja vuoden ajetulla suodattimella. Luulisin, että mekaanisella ruiskullankin ero on huomattava.
Siinä vaiheessa kun seosta säädetään elektronisesti, pitenee varmaan ilmansuodattimen vaihtovälikin, kun seos ei kokoajan putsarin likaantuessa rikastu.. Vaan minkäänlaisista ruiskusta mulla ei ole omaa kokemusta, turhaa hifistelyä moinen..;)
^villevee^
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 19, 2006 12:38
Paikkakunta: Savonlinna

öljykorkki!

Viesti Kirjoittaja ^villevee^ »

'92 900i 16 pomppasi katsastuksessa päästöistä (muun muassa :D), eli CO ja HC -arvot ylittivät sallitut. Ajoin auton Saab-merkkihuoltoon savonlinnassa ja vanhempi korjuri otti auton halliin. Mekaanikko avasi konepellin, laittoi yhden alipaineletkun paikoilleen ja öljykorkin kunnolla kiinni (ei saa kuulemma vetää ilmaa välistä) ja mittasi päästöt.

Kaikki arvot lähentelivät nollaa.

Koko käynnin hinta päästölappuineen oli 12,50 € ja sain vielä kaupan päälle kehut ajettavuudesta ja ulkoisesti kuivasta moottorista!
9000 2,0t CS A -96
ex - 900 2,1i 16 '92
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ehkäpä OT, mutta mielenkiintoista kumminkin. Vein tänään vanhaa satkua katsastukseen ja ihmettelin, kun nyppi kummasti maantiellä. no paljastuihan se syy sitten, kun katsari katseli arvoja mittarista ja sanoi, että päästöt on kuin huonossa katalysaattoriautossa. CO oli reilusti alle yhden, ihmekö tuo jos vähän nyppi. XD
Kiersin ruuvia katsastuksen jälkeen auki 3/4 kierrosta ja kulku on nyt nättiä. Onko kellään arviota, paljonko tuo Strömbergissä nostaa seosta?
Pierburgissahan sen on kerrottu olevan yksi yksikkö per varttikierros.

..No leimaa ei tullut siltikään, toinen jousen alalautanen puhki ja vasen takajarru huono, lieneekö siellä sit ilmaa vai mitä, kun levyt,palat ja satuloiden tiivisteet on uudet takapäässä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

akyttala kirjoitti:
lucaf kirjoitti:pihi tai muuten ympäristöstä välittävä saabisti käyttää suodattimen tehokkaasti siten että kääntää silloin tällöin puhtaan kyljen ilmantuloaukon suuntaan. se ilmantuloaukon aluehan siinä suodattimessa lähinnä vain likaantuu. ihmeen pitkään tuo suodatin muuten pysyy puhtaana, vielä 20tkm jälkeen on varsin asiallisessa kunnossa. liekö vaikutusta kaupunki-/matka-ajon suhteella?
Kyllä se suodatin näyttää puhtaalta vielä 100tkm jälkeenkin, mutta ei siitä enää ilma kulje läpi.;) 20tkm on suurinpiirtein mulla tuo kerran vuodessa, ja siinä vaiheessa suodatin on kyllä mielestäni viimeistään vaihtokunnossa. Välissä tosin kannattaa puhallella suodatinta paineilmalla sisältä ulospäin, jolloin ainakin isommat tavarat siitä irtoilee.

Ja tosiaankin kaasarikoneella on todella merkittävä ero puhtaalla ja vuoden ajetulla suodattimella. Luulisin, että mekaanisella ruiskullankin ero on huomattava.
Siinä vaiheessa kun seosta säädetään elektronisesti, pitenee varmaan ilmansuodattimen vaihtovälikin, kun seos ei kokoajan putsarin likaantuessa rikastu.. Vaan minkäänlaisista ruiskusta mulla ei ole omaa kokemusta, turhaa hifistelyä moinen..;)
Suodattimen puhaltaminen paineilmalla on sellainen temppu, että suodattimeen voi samalla tulla reikiäkin. Ne välttämättä ole isoja, mutta paljonkos tuonne tarvii hiekan osasia päästä, kun rupee kone kulumaan?

Muutes, päästöihin vaikuttaa öljytkin. Alle 3000km ajetuilla öljyillä voi co arvo olla 1% yksikön pienempi, kuin yli tuon. Noin karkeasti tietenkin. Eihän se muutos niin jyrkästi tapahdu, että tuossa tietyssä kilometrimäärässä pomppaa co ylemmäs :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
lucaf kirjoitti:pihi tai muuten ympäristöstä välittävä saabisti käyttää suodattimen tehokkaasti siten että kääntää silloin tällöin puhtaan kyljen ilmantuloaukon suuntaan. se ilmantuloaukon aluehan siinä suodattimessa lähinnä vain likaantuu. ihmeen pitkään tuo suodatin muuten pysyy puhtaana, vielä 20tkm jälkeen on varsin asiallisessa kunnossa. liekö vaikutusta kaupunki-/matka-ajon suhteella?
Kyllä se suodatin näyttää puhtaalta vielä 100tkm jälkeenkin, mutta ei siitä enää ilma kulje läpi.;) 20tkm on suurinpiirtein mulla tuo kerran vuodessa, ja siinä vaiheessa suodatin on kyllä mielestäni viimeistään vaihtokunnossa. Välissä tosin kannattaa puhallella suodatinta paineilmalla sisältä ulospäin, jolloin ainakin isommat tavarat siitä irtoilee.

Ja tosiaankin kaasarikoneella on todella merkittävä ero puhtaalla ja vuoden ajetulla suodattimella. Luulisin, että mekaanisella ruiskullankin ero on huomattava.
Siinä vaiheessa kun seosta säädetään elektronisesti, pitenee varmaan ilmansuodattimen vaihtovälikin, kun seos ei kokoajan putsarin likaantuessa rikastu.. Vaan minkäänlaisista ruiskusta mulla ei ole omaa kokemusta, turhaa hifistelyä moinen..;)
Suodattimen puhaltaminen paineilmalla on sellainen temppu, että suodattimeen voi samalla tulla reikiäkin. Ne välttämättä ole isoja, mutta paljonkos tuonne tarvii hiekan osasia päästä, kun rupee kone kulumaan?

Muutes, päästöihin vaikuttaa öljytkin. Alle 3000km ajetuilla öljyillä voi co arvo olla 1% yksikön pienempi, kuin yli tuon. Noin karkeasti tietenkin. Eihän se muutos niin jyrkästi tapahdu, että tuossa tietyssä kilometrimäärässä pomppaa co ylemmäs :)
Eipä ole tullut mietittyä, että paineilmalla voi saada reiän suodattimeen. Scanioitten kanssa on iätajat putsattu suodatin paineilmalla eikä reikiä ole tullut..;) Tosin taitaapi ola ohuempaa paperia tuo pikkuveljen suodatin..

Jeps, tuota öljyasiaa olenkin pohtinut. Olen koittanut aina vaihtaa öljyt viikkoa ennen katsastusta, mutta nyt en sattunut omaan autooni vaihtamaan. Lisäksi koneessa oli ekaa kertaa moneen vuoteen täyssynteettiset, joilla ilmeisesti on jonkinlainen konetta pesevä vaikutus. Jos öljy on kerännyt itseensä kovasti tavaraa, niin saattaapi olla, että sen takia mittari näytti mun autossa niin isoja lukemia. Ei se kumminkaan kuulosta kovin järkevältä, että edellisvuoden CO 2% olisi noussut 4:ään, vaikka kummassakin tapauksessa oli edellisenä iltana vaihdettu ilmansuodatin..Tänä vuonna oli vielä tosiaankin 70tkm vähemmän ajetut tulpat, uudet sytytysjohdot jne..
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Kaupassa osui silmään jokin vihreä ja vähäpäästöinen EKO-öljy. Voisi auttaa rajatapauksissa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tai sitten katsastuksen ajaksi Masinolia tankkiin normaalia reilummalla seossuhteella... :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin