Kumpi kaasutin parempi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"

Re: Pierpurk

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suppari kirjoitti: On se 40 eur kallis römperistä,joita saa lähes ilmaiseksi,huolto osat maksavat noin kympin,ja meidän mutsikin osaisi sellaisen peruskorjata.

Hmm..Ei taida alunperin olla autossasi pierburgia?
koskas sun äiteellä olis aikaa pitää kaasuttimen täyshuolto oppitunnin minulle :D. en minä ainakaan osaa peruskorjata niitä, taidosta olisi kyllä hyötyä :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"

Re: Pierpurk

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:
Suppari kirjoitti: On se 40 eur kallis römperistä,joita saa lähes ilmaiseksi,huolto osat maksavat noin kympin,ja meidän mutsikin osaisi sellaisen peruskorjata.

Hmm..Ei taida alunperin olla autossasi pierburgia?
koskas sun äiteellä olis aikaa pitää kaasuttimen täyshuolto oppitunnin minulle :D. en minä ainakaan osaa peruskorjata niitä, taidosta olisi kyllä hyötyä :oops:
Soita sille :D
Ei vaan,eihän siinä ole mitään ihmeellistä,jos on joskus purkanut esimerkiksi mopedin kaasuttimen,sama toimintaperiaate niissä on.Korjausopas ja vähän aikaa opetteluun niin siitä se lähtee.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
stento-z
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Onko noilla kaasreilla kulutuksessa eroja ajattelin vaan et jos Strömperillä on tehokkaampi niin kulutus on ehkä suurempi :?
HM
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Anna sen pierburgin vain olla siellä ja pidä se auto syynissä. Se syökö se enemmän vai vähemmän kuin nykynen on noissa ihan kiinni siitä missä kunnossa hilut on. Pierburgilla pääset alhasiin lukemiin jos vain on säädöt ja hilut kunnossa, ja kyllä sillä liikenteessä pärjää.

Jos tekee mieli menevämpää peliä niin vaihda heti suoraan ruiskuun, siis turboon koko auto.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Strömbergi mun mielestä, ainakin sen jälkeen ku tein remontin siihen (tiivisteet, neulaventtiili, neula, kalvo, läpän stefat, perussäätö jne.).

Eipä tuota ole tarvinnut paljoa säätää katsastuksiin, säädöt johtuneet enemmänkin omista kokeiluista.

Ja kulkupuoleen sen verran, että ainakin 99:ssä ennakko 19°eykk ja CO-arvo 2,5-3 niin eipä sillä jää jalkoihin. Maantiekulutus ollut parhaimmillaan 7.2l/100km ja sekalaisessa kympin luokkaa. Talven kovilla pakkasilla on tieten kolkuteltu 14 litran kulutuksia. Pariin vuoteen en ole kummemmin laskenut mitä menee, kun ollut enempi ja vähempi seisonnassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Saman mallivuoden kaasaripeleissä on käsittääkseni aina samat seoksen ja sytytyksen säätöarvot riippumatta siitä, onko korina ympärillä 99, 90 tai 900.

Jos siis kaasutinten määrä, käyttöaine (Be tai Petroli) ja sytytysjärjestelmä sama.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ecopower
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tosiasia kuitenkin, kaasari saabi muuttui negatiiviseen suuntaan pierupurin tultuva kaasariksi!Ainakin kulun puolesta!
Uutena kumpiakin kymmmeniä ajaneena,persdynön mukaa ero on selvä! 8) Säädöt varmaankin oli uutena suhteelisen kohillaan!
Viimeksi muokannut ecopower, To Joulu 22, 2011 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tUrpoEinari
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Ääni strömbergille. Kunhan on öljyä, suutintappi suora ja kulumaton, kalvo notkeaa kumilaatua ja ehjä sekä kohoneulan säätö kohillaan niin pelaa. Nii ja lämpötilan kompensaatioventtili paikoillaan.......he :roll: :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
stento-z
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja stento-z »

No olen ajannut omlla Saabillani noin 40 000 km ja kulutus on vähän yli 7l sadalla,eikä se nyt moottoritiellä 120km vauhdissa mitään kovia kierroksia pidä 3000 ja se riittää minulle hyvin 500e autoksi olen mielestäni saannut hyvän vastikkeen rahoilleni :lol:
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vähän OT, mutta kerrataanpas vielä tuo Pierburgin seoksen säätäminen. Ruuvihan on pohjassa 8mm, mutta kumpaan suuntaan se seos nyt laihenee ja kumpaan rikastuu? Jokapaikassa lukee vaan "myötäpäivää" ja "vastapäivään" mutta mistäpäin katsottuna, kun ruuvi on alhaalla?

Toimiiko tuo siis niin, että ruuvi on ihan normaalikierteinen, ja kiinnikiertäessä, ylhäältäpäin katsoessa siis vastapäivään, seos laihenee? Vastaavasti sitten ulos kiertäessä, eli ylhäältäpäin katsottuna myötäpäivään, seos rikastuu?
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti: Toimiiko tuo siis niin, että ruuvi on ihan normaalikierteinen, ja kiinnikiertäessä, ylhäältäpäin katsoessa siis vastapäivään, seos laihenee? Vastaavasti sitten ulos kiertäessä, eli ylhäältäpäin katsottuna myötäpäivään, seos rikastuu?
Mulla on sellaine ohje, jossa on kuva kaasarin pohjasta, ja ohjeena "ruuvia vastapäivään & sisään => seos laihenee". Joten on siis normikierteellä ja ylhäältäpäin vastakkaisesta suunnasta katsottuna tietysti vastapäivään laihenee.
werther
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja werther »

Tuo seoshan kannattaa tietysti säädättää mittalaitteiden kanssa, mutta olikos siihen jotain nyrkkisääntöjä karkeaan säätöön? Muistan joskus lukeneeni, että jos joutokäynnillä pumppaa jarrupoljinta ja kierrokset nousevat, niin se tarkoitti seoksen olevan... kumpaa? Samaten jos antaa vähän kaasua ja kierrokset jäävät hetkeksi ylös ja sitten palautuvat normaaliksi, niin silloin seos taisi olla laihalla?
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
akyttala
"Hölösuu"

werther kirjoitti:Tuo seoshan kannattaa tietysti säädättää mittalaitteiden kanssa, mutta olikos siihen jotain nyrkkisääntöjä karkeaan säätöön? Muistan joskus lukeneeni, että jos joutokäynnillä pumppaa jarrupoljinta ja kierrokset nousevat, niin se tarkoitti seoksen olevan... kumpaa? Samaten jos antaa vähän kaasua ja kierrokset jäävät hetkeksi ylös ja sitten palautuvat normaaliksi, niin silloin seos taisi olla laihalla?
Itse tosiaankin sääsin tuon perjantaina katsastuksessa, oli jotakuinkin 4 ja kiersin jotakin 1/4 kierrosta ja katsari sanoi "jätä siihen". En sen tarkemmin kysynyt, mitä sen mittari näyttää, mutta ilmeisesti se voisi olla jotakuinkin 3 nyt, sillä aikaisemmin muistelen jonkun kertoneen mulle, että ½ kierrosta kierrettynä vaikuttaa n. 2 yksikköä. Ei siis ainakaan pitäisi olla laihalla..

No jokatapauksessa, juuri aamulla etsin tuota jarrupoljinkikkaa täältä foorumilta ja sain selville, että jos jarrua pumpatessa kierrokset laskee, on säätö laihalla ja jos taas kierrokset nousee, on säätö rikkaalla. Itse luulin sen olevan toisinpäin, mutta mitenkäs se nyt sitten on? :D
akyttala
"Hölösuu"

Vastataan muuten otsikon kysymykseenkin, ettei juttuni aina ole OT..

Kumpikin kaasari on erinomainen, kun on kunnossa ja säädöissään. Pierburgiin on jouduttu vaihtamaan neula joskus 300tkm kohdalla, Strömbergiä ei ole koskaan avattu. Molemmilla tällä hetkellä takana n. 400tkm.

Pierburgilla varustettu satku on laiskempi ja vähäkulutuksisempi, mutta olen täysin vakuuttunut, että johtuu tuosta seiskan enskasta.

Pierburgilla varustettu noppa taasen on pikkuruisen kovempi menijä kuin Strömbergillä varustettu satku, näissä molemmissa muistaakseni sama enska, mutta satkussa taitaa olla se vanhempi, vähän harvempi perä.

Autoon kulkuun ei siis kaasuttimen merkillä ole mitään vaikutusta.
fforslund
"Aero"

Viesti Kirjoittaja fforslund »

ecopower kirjoitti:Tosiasia kuitenkin, kaasarisaabi muuttui negatiiviseen suuntaan pierupurin tultuva kaasariksi!Ainakin kulun puolesta!
Uutena kumpiakin kymmmeniä ajaneena,persdynön mukaa ero on selvä! 8) Säädöt varmaankin oli uutena suhteelisen kohillaan!
Niin no, asiasta voi olla monta mieltä... Persdyno ei ole kovin tarkka.
Saabin viisaat moottori-suunnittelijat ovat kuitenkin vaihtaneet Strömbergin Pierburgiin, koska päästöt ja kulutus ovat pienempiä. Teknillisesti hiukan monimutkaisempi voi olla vikaherkempi.
Persdyno erot johtunevat välityssuhteista tai seos-säädöistä. Uudemmissa autoissa ei meno aina tunnu yhtä hurjalta.
Tuplakaasari voi olla vähän tehokkaampi mutta se kulutus :(
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin