900 GLS

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

900 GLS

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

mitä eroaja on 900 GLS ja 900i :n välillä. Onko kaikissa 900 malleissa saman tyyppinen kone, mikä. Ovatko vaihtokelpoisia keskenään.
molemmat olisi tarjolla ja niistä saisiko yhden toimivan ?
Ajossa 99GLS ja varalle saisin 90. Joku pihaviisas kertoi ettei juuri mitkään osat sovi tässäkään tapauksessa mallista toiseen. Onko jutussa perää ?
Kertokaa te viisaammat mitä pitäisi(kannatttaisi) tehdä. Tieto on valtaa.
Ps. vielä olisi kiva tietää mikä se OG 900 on?
Anu Saukko

Viesti Kirjoittaja Anu Saukko »

Ainaski mulla on ollu GLS tuplakaasarilla ja i on ruisku.
muuten korinosat samat.
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

en tiedä mitä OG900 muiden mielestä on, mutta itse puhun:

OG = Old generation "eka 900"
NG = New generation "pyöristetty 900, 9-3 edeltäjä"

:lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Nooh... Autoissa on lukuisia erovaisuuksia ja myös yhtäläisyyksiä. mm. 900 GLS on kahdella kaasuttimella varustettu ja 900i on ruiskulla (injection) Ja og 900 on vm 79->93..

Haku nappulalla löydät todella paljon tietoa kysymiisi asioihin..

EDIT: Näköjään moni muukin kerkesi vastaamaan samaan aikaan...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

jos tuossa kysyit onko 90-99 jotain samaa?
niin niissä on aika paljon vaihtokelpoisia osia.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

99 GLS mallia valmistettiin vain vanhemmalla B-moottorilla vuoteen 1981 asti, eli 99GLS poikkeaa kyllä moottorin suhteen 90 mallista (ja ikänsä puolesta muutamien muidenkin juttujen suhteen, esim puskurit, etuovet, istuimet, pyörän navat jne).

jos katsot esim motonetin varaosaluettelosta (http://www.motonet.fi), ja vertaat varaosanumeroja, niin näet yhteensopivuudet.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

käytännön ero

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Kun nyt päästiin tähän kysymykseen tuplakaasutin- ja ruiskumallin eroista, niin kysyisin myös että onko sille kulku puolella eroa?

Vääntäänkö ruiskumoottori paremmin taikka heikommin. Jostain Saabin käyttöohjekirjasta joskus katselin että vääntöä olisi ollut vähemmän kuin yksikaasarisessa koneessa. Tehoa taas on enemmän.

Mutta kuinka se käytänössä menee?

Kumpikin siis GLs ja GLi / i kulkevat varmaan yksi kaasarista 900 tai 900c mallia paremmin. Mutta miten tuplakaasarit ja ruisku keskenään verrattaessa?
SAAB
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: käytännön ero

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

kimmoisa kirjoitti:Terve!

Kun nyt päästiin tähän kysymykseen tuplakaasutin- ja ruiskumallin eroista, niin kysyisin myös että onko sille kulku puolella eroa?

Vääntäänkö ruiskumoottori paremmin taikka heikommin. Jostain Saabin käyttöohjekirjasta joskus katselin että vääntöä olisi ollut vähemmän kuin yksikaasarisessa koneessa. Tehoa taas on enemmän.
Väännöt ovat 8-v yksikaasari-, kaksikaasari- ja ruiskumallissa 162, 164 ja 167 Nm. Ruiskussa siis paras teho ja paras vääntö.

Poikkeuksena on katillinen ruisku (Suomessa vain mv.1990 eli paljon myöhemmin kuin tuplakaasaria oli tarjolla) jossa oli vain 161 Nm.

Jotkut ovat sanoneet tuplakaasarimallia käytännössä jopa kovakulkuisemmaksi kuin ruiskua. Toisaalta ehjä ja räpeltämätön ruisku on periaatteessa aina oikeissa säädöissään, tuplakaasarissa taas kulkuun vaikuttaa miten kohdallaan säädöt ovat.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

JL kirjoitti:Nooh... Autoissa on lukuisia erovaisuuksia ja myös yhtäläisyyksiä. mm. 900 GLS on kahdella kaasuttimella varustettu ja 900i on ruiskulla (injection) Ja og 900 on vm 79->93..

Haku nappulalla löydät todella paljon tietoa kysymiisi asioihin..

EDIT: Näköjään moni muukin kerkesi vastaamaan samaan aikaan...

Toi mun GLS on yhdellä strömperin kaasarilla vm on 83 :roll:
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Näyttääpä olevan pelastamisen arvoinen 900 gls nettiautossa. Kuin uusi :D näitä ei taida olla tässä kunnossa enää montaa...

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1170546
#1890
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

No niin 83vm;ssa on 88vm;llin kone mutta yhdellä Pierburgin kaasarilla :wink:
Saabismi on sairaus.Osta Saab niin paranet
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

OT: Jos 900c:n laittaa tuplakaasarit, niin tuleeko siitä 900cs (vrt. GL,GLs) vai 900cc (c=yksi kaasari, tupla-c=tuplakaasari)? ;)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

J-ani kirjoitti:Näyttääpä olevan pelastamisen arvoinen 900 gls nettiautossa. Kuin uusi :D näitä ei taida olla tässä kunnossa enää montaa...

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1170546
Voi hemmetti..! 8O Oon MELKO varma että tuo auto oli meidän perheellä silloin joskus -80luvun puolessavälissä..täytyypä vielä faijalta tarkistaa tuo rekkari. :D

Saako muuten -82:sta tosiaankin museokilpiin.. :?: Jos pystyy todistamaan että on -81 puolella valmistettu, eikö niin..? :?
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

pois.
Viimeksi muokannut 99_GL_77, To Tammi 29, 2009 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

eikös sen saa museokilpiin kun se täyttää tänävuonna juuri 25 vuotta. Muistaakseni ensivuodesta lähtien auton pitää olla 30 vuotta vanha. Joten jos ko. yksilön haluaisi museoida niin se pitäisi tehdä tämän vuoden aikana, muuten joutuu odottamaan 5 vuotta lisää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin