Saab 99 Finlandia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PTV
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 11, 2007 13:08

Saab 99 Finlandia

Viesti Kirjoittaja PTV »

Katselin näiltä sivuilta Saab lehden artikkelia Finlandioista. Siellä oli myös lista 99 Finlandioista valmistusnumeron perusteella. Itselläni lienee "numero 3". Oli merkitty sijainti tuntemattomaksi. Auto on pälkäneellä. Ainakin sarjanumerossa esiintyy 9977...34.. Auto ei ole vielä museorekisteröity, mutta entisöintityö alkaa keväällä... Vanhaan rekisteriotteeseen on merkitty käyttöönottovuodeksi -76. Normaalien GLE varusteiden lisäksi autossa on ilmastointi (lienee alkuperäinen? Repsikan jalkatilassa oleva todellinen "polventappajapeltihökötys" ja säätimet keskellä kojelaudan "jalopuussa") ja kattoikkuna, joka sekin vaikuttaa tehtaalla asennetulta (kattoverhoilusta päätellen). Huhujen mukaan olisi ollut aikoinaan Uudenkaupungin tehtaanjohtajan autona, mutta tarkoitus on tutkia historiaa tarkemmin entisöintityön yhteydessä.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

PIstäppä kuvia kehiin autosta. Varsinkin ilmastoinnista ja sen osien sijoittelusta konehuoneen puolella. Hommasin vastaavan ilmastoinnin tässä kuukausi takaperin, mutten ole nähnyt ainuttakaan kuvaa konehuoneen puolelta kyseisestä vehkeestä. Toimiiko se sinun ilmastointi? Jos toimii, niin onko miten toimiva ratkaisu?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Viesti Kirjoittaja esa »

Jos Inca vanteita tarvitset niin tuossa olisi sellaiset:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=49485601

Lisää kuvia sähköpostilla
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 Finlandia

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

PTV kirjoitti:Itselläni lienee "numero 3". Oli merkitty sijainti tuntemattomaksi. Auto on pälkäneellä. Ainakin sarjanumerossa esiintyy 9977...34.. Vanhaan rekisteriotteeseen on merkitty käyttöönottovuodeksi -76. Normaalien GLE varusteiden lisäksi autossa on ilmastointi (lienee alkuperäinen?
ja kattoikkuna, joka sekin vaikuttaa tehtaalla asennetulta (kattoverhoilusta päätellen). Huhujen mukaan olisi ollut aikoinaan Uudenkaupungin tehtaanjohtajan autona, mutta tarkoitus on tutkia historiaa tarkemmin entisöintityön yhteydessä.
Hieno homma että taas löytyi hengissä yksi saunaikkuna malli!
Tuo merkintä 34xx tarkoittaa että auton nykytilaa ei tunnettu kirjoitus hetkellä ..yy taas että oli tiedossa. Loput numerot peitettiin tietosuoja syistä noilla kirjaimilla.
Runkonumero sopii siihen että olisi syksyllä -76 rekisteröity(vm-77), heti valmistumisen jälkeen, joka puoltaisi tehtaan käytössä oloa. Tuon on kait eka josta ei enää puhuttu nimellä proto vaan ihan "valmis malli". Siksi kait toi varustelu.
Onko tuo kattoikkuna lasinen vai peltiä, liukuuko katon sisään vai avautuu vain takareunasta ? (jos metallinen-liuku, niin todennäköisyys johtaja Linnoisen autoksi kasvaa.. kattoluukullisen koemalli ?)
Mielen kiintoinen auto, menestystä entisöintiin!

Tuon historiaa voi kysyä AKE:sta vanhan rekisterinumeron tai pelkän runkonumeron perusteella, parilla kympillä saa auton koko rekisteri historian paperi tulosteena noin viikossa kotiin postin kautta.

Voisin vaikka poiketa katsomaa yksilöä kun Pälkäneen ohi anoppilaan kerran kuussa ajelen, jos vain sopii ? seuraava kerta lienee pääsiäisenä.
pistä YV:tä tai s-postia petri.tyrkko(at)saabclub.fi jos sopii...

em. artikkelin kirjoittaja ja -76 (proto 1) Finkun omistaja..

ps. mitenkähän on -78 Finkkujen tilanne, (jatketut ovet, ilman saunaikkuna-välipalaa) onko menneet "vahingossa" paaliin, kun ei jatko niin helposti erotu, noi oli myös reilu 5 cm lyhyempiä kun -77:t ja Satku Finkut/CD:t

EDIT: Incat ei tuohon sovi vaan kullan väriset Jalkapallo vanteet
#544
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99 Finlandia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Petri Tyrkkö kirjoitti: EDIT: Incat ei tuohon sovi vaan kullan väriset Jalkapallo vanteet
täältä löytyy yhdet ylimääräiset. ei myytävänä mutta LAHJOITETAAN finlandiaysiysin entisöijälle jos saan ottaa sitten tyypit autosta kun on valmis. ei puhelinvarauksia :).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: Saab 99 Finlandia

Viesti Kirjoittaja esa »

Petri Tyrkkö kirjoitti:
EDIT: Incat ei tuohon sovi vaan kullan väriset Jalkapallo vanteet
Kullan väriset EMS:ssit hyi s..tana

Kannattaa ostaa incat jos halvalla saa hinta nyt 55€ koko sarja (loppu rojut kaupan päälle)
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 Finlandia

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

esa kirjoitti: Kullan väriset EMS:ssit hyi s..tana

Kannattaa ostaa incat jos halvalla saa hinta nyt 55€ koko sarja (loppu rojut kaupan päälle)
ei ne ole EMS:sit vaan kullitetut oli GLE:n ja turbottomat finkut kulkee nimellä GLE-L, turbollisissa (Turbo-L) oli sitten incat tai trx:t

valitettavasti incoista tuli hiljan jo tehtyä kaupat... keskikuppi puutetta täälläkin, olisiko jollakin lainata malliksi niin voisi uustutoantoa alkaa kehitteleen..
#544
Vastaa Viestiin