900 Cabrioletin katon vaihto työn alla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

900 Cabrioletin katon vaihto työn alla

Viesti Kirjoittaja maverick »

Saimme viimein aikaiseksi alkaa vaihtamaan 1988 cabriolettiin kattoa jossa oli muutama pieni vuoto.

Purun jälkeen auto näyttää aavikkomallilta ;)

Kuva

Pikkuhiljaa uusi katto alkaa mennä paikalleen:

Kuva

Kuva

Ensiviikolla olisi tarkoitus jatkaa katon kasaamista liiman/massan kanssa,

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kai sinulla on käytössäsi cabin korjaamokäsikirja työtä tehdessäsi?

Mielestäni ainakin kirjan mukaan siinä on yksi ja tuhat työvaihetta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

pevi kirjoitti:Kai sinulla on käytössäsi cabin korjaamokäsikirja työtä tehdessäsi?

Mielestäni ainakin kirjan mukaan siinä on yksi ja tuhat työvaihetta.
On meillä tuo cabrioletin ruotsinkielinen ohjekirja jossa tuo katon vaihto kerrotaan. Ihan hyvät ohjeet siinä on kunhan saa tavattua mitä ruotsiksi joka kohdassa tarkoitetaan. Eipä ole ruotsia tullut luettua melkein pariinkymmeneen vuoteen kun lukio loppui:)

Hiukkasen pitää soveltaa ohjetta, koska kirjassa käytetään aina välillä erikostyökaluja ;)

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mistä hommasit katon ???

onkos tuossa vanhemmassa mallissa takalasi vaihdettavissa ? vai tuleeko se katon mukana ?

onko se liimalla kiinni ?
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

saabracing kirjoitti:mistä hommasit katon ???

onkos tuossa vanhemmassa mallissa takalasi vaihdettavissa ? vai tuleeko se katon mukana ?

onko se liimalla kiinni ?
Lasihan on vetoketjulla kiinni sivuista ja yläreunasta. Eli vaihdettavissa kai..
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

saabracing kirjoitti:mistä hommasit katon ???

onkos tuossa vanhemmassa mallissa takalasi vaihdettavissa ? vai tuleeko se katon mukana ?

onko se liimalla kiinni ?
Ostin katon USA.sta pari vuotta sitten kun olin siellä työmatkalla ja toin sen tullessani. Firman weppisivu on http://www.hirschauto.com/.

Näkyy tämänhetkinen katon hinta olevan 304$, takaikkunan hinta 304$ ja sisäkaton hinta 148$.

Vanhemmassa cabbessa takaikkuna on tosiaan vaihdettavissa. Tuossa takaikkuna optiossa tulee mukana tosiaan lasinen takaikkuna reunakankaineen ja ikkuna on liimalla kiinni sitä ympäröivissä kankaissa. Osassa on tosiaan tuo vetoketju jolla ikkunan saa laskettua alas jos haluaa. Ikkunassa oli yllätyksekseni myös lämmityslangat. Tuossa on kuva tuosta takaikkuna osasta irtonaisena:

Kuva

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja 387 »

maverick kirjoitti:
saabracing kirjoitti:mistä hommasit katon ???

onkos tuossa vanhemmassa mallissa takalasi vaihdettavissa ? vai tuleeko se katon mukana ?

onko se liimalla kiinni ?
Ostin katon USA.sta pari vuotta sitten kun olin siellä työmatkalla ja toin sen tullessani. Firman weppisivu on http://www.hirschauto.com/.

Näkyy tämänhetkinen katon hinta olevan 304$, takaikkunan hinta 304$ ja sisäkaton hinta 148$.

Vanhemmassa cabbessa takaikkuna on tosiaan vaihdettavissa. Tuossa takaikkuna optiossa tulee mukana tosiaan lasinen takaikkuna reunakankaineen ja ikkuna on liimalla kiinni sitä ympäröivissä kankaissa. Osassa on tosiaan tuo vetoketju jolla ikkunan saa laskettua alas jos haluaa. Ikkunassa oli yllätyksekseni myös lämmityslangat. Tuossa on kuva tuosta takaikkuna osasta irtonaisena:

Kuva

-Tommi
Miten tuo katto kestää tavella suolan ja muun rasituksen jos autolla ajetaan "ympäri "vuoden.Kiinnostaa vaan kovasti kun tuo avo kuume on melkoinen ja siihen pitäisi saada helpotusta hyvien neuvojen kera, mutta kumpiko OG vai NG???
Hese
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja maverick »

387 kirjoitti: Miten tuo katto kestää tavella suolan ja muun rasituksen jos autolla ajetaan "ympäri "vuoden.Kiinnostaa vaan kovasti kun tuo avo kuume on melkoinen ja siihen pitäisi saada helpotusta hyvien neuvojen kera, mutta kumpiko OG vai NG???
Ise emme ole ajelleet cabrioletilla talvella, mutta kuulemma cabrioletti on itseasiassa lämpimämpi auto talvella kuin kovakattoinen. Kattokangas lämpeää nopeammin kuin pelti ja koska Saabin rättikatto on kaksikertainen se pitää nyt lämmön aikas hyvin sisällä.

Meidän cabrioletin aikaisempi omistaja (saksalainen henkilö) käytti autoa ympäri vuoden, joten pitäs olla ok. Autossa ollut 19 vuotta vanha katto oli alkuperäinen, joten tuntuu kestävän ihan hyvin talvikäyttöä.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

387 kirjoitti: Miten tuo katto kestää tavella suolan ja muun rasituksen jos autolla ajetaan "ympäri "vuoden.Kiinnostaa vaan kovasti kun tuo avo kuume on melkoinen ja siihen pitäisi saada helpotusta hyvien neuvojen kera, mutta kumpiko OG vai NG???
Kestää suolaa paremmin kuin pelti koska ei ruostu ;)
NG tietenkin, on kaikin tavoin parempi ja nykyaikaisempi, korin lisävahvistuksetkaan ei ole tehty "leikkaa ja liimaa" -periaatteella, katto osaa mennä kontin sisään eikä laskostu korin päälle jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Miten tuo katto kestää tavella suolan ja muun rasituksen jos autolla ajetaan "ympäri "vuoden.Kiinnostaa vaan kovasti kun tuo avo kuume on melkoinen ja siihen pitäisi saada helpotusta hyvien neuvojen kera, mutta kumpiko OG vai NG??
itse ajelin koko talven ja muuta haittaa ei ollut, kun se, että ei "uskaltanut" harjata lumia katolta kovin voimakkaasti.

-32 pakkasellakin tarkeni sisällä, ei tainnut ees olla lämmitin täysillä. pahvi oli tosin keulassa...

jos vaan raaskii ajella ympäri vuoden, niin suosittelen 8)

og jos on og- miehiä, mutta ng jos haluaa nykyaikaisemman auton.

katto voi olla jo vaihtokunnossa noissa og900, jos ei ole huollettu... osat halvempia tosin ja huoltaa pystyy itse paremmin...

oma on vm. -97 ja tyytyväinen olen ollut :) jotenkin vaan kun näkee og900, niin tietty "kaipuu" tulee mieleen :D
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen jostain kuullut, että ruotsalaisessa korjaamokäsikirjassa on virhe jonka johdosta kattorättiä leikkaa vahingossa liian paljon.


Kannattanee siis varauksella tulkita ohjeita. Olisi kiva jos joku pystyisi tarkentamaan em. väitettä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

ng900aero kirjoitti:
387 kirjoitti: Miten tuo katto kestää tavella suolan ja muun rasituksen jos autolla ajetaan "ympäri "vuoden.Kiinnostaa vaan kovasti kun tuo avo kuume on melkoinen ja siihen pitäisi saada helpotusta hyvien neuvojen kera, mutta kumpiko OG vai NG???
Kestää suolaa paremmin kuin pelti koska ei ruostu ;)
NG tietenkin, on kaikin tavoin parempi ja nykyaikaisempi, korin lisävahvistuksetkaan ei ole tehty "leikkaa ja liimaa" -periaatteella, katto osaa mennä kontin sisään eikä laskostu korin päälle jne.
Opelko parempi?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: cabrioletin katto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kolmau-1 kirjoitti: Opelko parempi?
EI ainakaan joku täysin 60-luvun aikainen og.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

olisi myös rätin vaihto edessä.
kiinnostaisi saada ohjeet jollain muulla kielellä kuin ruåtsi, på finska tai engelska vaikka :o
montako tuntia tuollaiseen projektiin pitää varata aikaa, 20? 50?
vai löytyykö jostain tekijä kohtuullista korvausta vastaan?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

pevi kirjoitti:Olen jostain kuullut, että ruotsalaisessa korjaamokäsikirjassa on virhe jonka johdosta kattorättiä leikkaa vahingossa liian paljon.


Kannattanee siis varauksella tulkita ohjeita. Olisi kiva jos joku pystyisi tarkentamaan em. väitettä.
Ruotsinkielisen katonvaihto ohjeessa on tosiaan virhe!
Sivu 812-11 kuva 19 kehotetaan leikkaan väärää kangasta.
Pevin skannatussa versiossa on virhe korjarttu kynällä,kirjan alkuperäinen omistaja(tonnisata) on kokenut viheen kantapään kautta! :twisted:
Ja tehnyt kirjaan korjauksen: :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin