Miten vaihtaisit vetonivelen/suojakumin?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
- Paikkakunta: Joensuu
Miten vaihtaisit vetonivelen/suojakumin?
En löytänyt haulla aiheesta, toivottavasti tämän jälkeen löytää minunkin tasoiseni atk-taituri apua.
Kasiysisatku pukilla ja toisen puolen ulompi vetonivel pöydällä rälläköitynä sen seitsämään palaan.
Toiselle puolelle tarkoitus vaihtaa pelkkä suojakumi, joten nivel täytyisi irroittaa ehjänä.
Olisikohan viisaampi ottaa koko vetoakseli irti tällä kertaa?
Pitäisikö avata sisempi kumi vai lähteekö sisempi nivel laatikosta helposti ja miten?
Millähän sitä ulompaa pamauttaisi, että irtoaisi vähäisillä voimasanoilla?
Mikähän on navan mutterin kiristysmomentti?
Kasiysisatku pukilla ja toisen puolen ulompi vetonivel pöydällä rälläköitynä sen seitsämään palaan.
Toiselle puolelle tarkoitus vaihtaa pelkkä suojakumi, joten nivel täytyisi irroittaa ehjänä.
Olisikohan viisaampi ottaa koko vetoakseli irti tällä kertaa?
Pitäisikö avata sisempi kumi vai lähteekö sisempi nivel laatikosta helposti ja miten?
Millähän sitä ulompaa pamauttaisi, että irtoaisi vähäisillä voimasanoilla?
Mikähän on navan mutterin kiristysmomentti?
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
Vetoakseli kannattaa ottaa kokonaan autosta irti, helpottaa suojakumin vaihtoa huimasti. Yleensä sisemmän nivelen suojakumi on perus vesijohtolemmarilla kiinni maljassa.
Vanha ulompi kumi kannattaa veistellä puukolla pois ja kolauttaa esim. kumivasaralla tai vasaralla puukalikan kautta sokkaa samalla avartaen niveleen... Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä .
navan mutterin momentti on jossain 200nm hujakoilla, itellä ollut tapana vetää vaan vääntiöllä ja x mittaisella rautaputkella "sopivaan" kireyteen.
Vanha ulompi kumi kannattaa veistellä puukolla pois ja kolauttaa esim. kumivasaralla tai vasaralla puukalikan kautta sokkaa samalla avartaen niveleen... Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä .
navan mutterin momentti on jossain 200nm hujakoilla, itellä ollut tapana vetää vaan vääntiöllä ja x mittaisella rautaputkella "sopivaan" kireyteen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Eikö ole kaikista helpointa ottaa jarrusatulat irti, raidetangon päät irti navoista ja pallonivelet irti ja vetaa navat sellaisinaan ulos (tietty sisempien suojakumien klemmarit auki) ja irrottaa tripodit ja vaihtaa sitä kautta?
Noin olen tehnyt ainakin tonnariin ja 99:iin.
Noin olen tehnyt ainakin tonnariin ja 99:iin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Miten vaihtaisit vetonivelen/suojakumin?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... min+vaihtopersetinpersetti kirjoitti:En löytänyt haulla aiheesta, toivottavasti tämän jälkeen löytää minunkin tasoiseni atk-taituri apua.
Tuo linkki tarvitsi yhden haun.
Oli kolme vaihtoehtoa joista tuo on se kolmas. Eka ei kuulunut aiheeseen. Sri........oli paxxx...........kokeilla mites haku onnistuu vanhalta äijältä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Eri tapoja on tullut kokeiltua. Mulla napamutteri on yleensä auennut suht helposti, mutta toisinaan pyöränlaakeri on ottanut nokkiinsa napamutterin avauksesta ja uudelleenkiristyksestä. Alkanut jurnuttaa tai löystyä muutaman tkm sisällä.
Siispä vastedes en turhaan sitä auo. Varmaan tuo ng900:n metodi olisi käytössä, jos nyt pitäisi vaihtaa.
Siispä vastedes en turhaan sitä auo. Varmaan tuo ng900:n metodi olisi käytössä, jos nyt pitäisi vaihtaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 12:38
- Paikkakunta: Savonlinna
rälläkkä..
noniin, eli katsastussedän luona tuli kehotus oik.ulomman murroksen suojakumista. mikäs siinä, motonetista uusi löbron kumi hintaan ~7 euroa.
sitten asentamaan. napamutteri irti, ylempi tukivarsi ja jarruputki irti -> murros on esillä.
murroksen lukitseva sokka oli kuitenkin katkennut murroksen sisälle eli rälläköinniksi meni.
uusi murros 60 € kumeineen, eli tänään laittamaan uutta murrosta ja jos toiselta puolelta murros irtoaa ehjänä, niin ylijäänyt kumi sinne vaan kuluneen tilalle
sitten asentamaan. napamutteri irti, ylempi tukivarsi ja jarruputki irti -> murros on esillä.
murroksen lukitseva sokka oli kuitenkin katkennut murroksen sisälle eli rälläköinniksi meni.
uusi murros 60 € kumeineen, eli tänään laittamaan uutta murrosta ja jos toiselta puolelta murros irtoaa ehjänä, niin ylijäänyt kumi sinne vaan kuluneen tilalle
9000 2,0t CS A -96
ex - 900 2,1i 16 '92
ex - 900 2,1i 16 '92
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: rälläkkä..
^villevee^ kirjoitti:noniin, eli katsastussedän luona tuli kehotus oik.ulomman murroksen suojakumista. mikäs siinä, motonetista uusi löbron kumi hintaan ~7 euroa.
sitten asentamaan. napamutteri irti, ylempi tukivarsi ja jarruputki irti -> murros on esillä.
miksi jarruputki irti?
murroksen lukitseva sokka oli kuitenkin katkennut murroksen sisälle eli rälläköinniksi meni. mikä sokka? ulompi vetari on prikkasokalla kiinni...eli pikkasen aukaisee ja lyö vasaralla pois....
uusi murros 60 € kumeineen, eli tänään laittamaan uutta murrosta ja jos toiselta puolelta murros irtoaa ehjänä, niin ylijäänyt kumi sinne vaan kuluneen tilalle
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tätä mäkin vähän ihmettelet, että jos nyt siis kyse oli pelkän ulomman kumin vaihtamisesta, niin porukka availee napamuttereita, rälläköi niveliä, jne. Eikö tämä just mennyt näin, eli jarrusatula irti ja nippusiteellä jouseen roikkumaan, raidetanko irti, pallonivelet irti tukivarsista, sisemmän kumin klemmarit. Tän koko operaation pointtihan on vaan saada se napa paremmin käsille.ng900aero kirjoitti:Eikö ole kaikista helpointa ottaa jarrusatulat irti, raidetangon päät irti navoista ja pallonivelet irti ja vetaa navat sellaisinaan ulos (tietty sisempien suojakumien klemmarit auki) ja irrottaa tripodit ja vaihtaa sitä kautta?
Noin olen tehnyt ainakin tonnariin ja 99:iin.
Mutta miksi irrottaa tripoidit? Vai olinko mä erityisen onnekas, koska vetarit lähti murrosnivelistä irti vetämällä kunhan se sokka oli irrotettu ensin? Sitten vaan vanha kumi kokonaisena pois, uusi tilalle klemmareineen, uusi sokka, vetari paikalleen, rasvaa ja kiristys. Ainoa mitä piti miettiä oman mielenrauhan, oli se menikö tripoidit takaisin maljoihinsa samaan asentoon.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
ylivedettävät suojakumit ovat nopeita vaihdettavia
Ainakin varaosamaailmasta saa ylivedettäviä yleismallisia suojakumeja. Biltemasta hain työkalun, sen kartion jonka avulla kumi vedetään yli nivelen. Työkalu maksoi muistaakseni alle 15 euroa. Suojakumin hintaa en muista.
Ulomman nivelen ollessa kyseessä ja ehjä siis pelkkä kumi pitää vaihtaa niin ei kannata vetaria irroittaa laatikon päästä, saati katkaista niveltä.
Nämä yli vedettävät. ovat kuulemma vielä erityisen kestäviä. Useita olen niitä asenatanut. Nopein taisi olla Samaraan (ei todellakaan ollut oma), johon molemmat ulommat vetarit vaihtoi alle tuntiin pitämättä kiirettä.
Ulomman nivelen ollessa kyseessä ja ehjä siis pelkkä kumi pitää vaihtaa niin ei kannata vetaria irroittaa laatikon päästä, saati katkaista niveltä.
Nämä yli vedettävät. ovat kuulemma vielä erityisen kestäviä. Useita olen niitä asenatanut. Nopein taisi olla Samaraan (ei todellakaan ollut oma), johon molemmat ulommat vetarit vaihtoi alle tuntiin pitämättä kiirettä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
En tiedä, ollaanko nyt samassa työssä, mutta ainakin minä olen vaihtanut lukuisia suojakumeja avaamalla akselia lukitsevan sokan nivelen sisältä. Aina on lopulta auennut, enkä ole mitään napamuttereita availlut. Muistaakseni vanhan mallisessa Saabissa riittää alapallon irrotus, ja jousi pitää pakottaa hieman kasaan esim rautapalalla jousen ja korin väliin tunkin avulla. Turhaan en availisi paikkoja, ei ainakaan laakerit paremmiksi muutu...kannattaa ensin pestä pyöräpesä, ettei hiekka putoile avoimeen niveleen, ja on itsellekin mukavampi olla.
Sen takia, että otetaan koko nivel työpöydälle ja se puhdistetaan vanhasta rasvasta sekä paskasta. Koska yhtään ei tiedä kuinka kauan kumi on ollut rikki ja päästänyt likaa niveleen. Uudet rasvat sisään sekä ehjä kumi ja asentaen takaisin paikalleen. Näin minä olen aina tehnytokaalto kirjoitti:Tätä mäkin vähän ihmettelet, että jos nyt siis kyse oli pelkän ulomman kumin vaihtamisesta, niin porukka availee napamuttereita...
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Sama kikka kun Patsella! Eli vanhat rasvat ja pölyt pois ettei nivel mene seuraavaksi vaihtoon. Toinen asia on sitten jos vaihtaa kuluneen suojan joka ei ole vielä revennyt.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jos on uudempi vetonivel eihän se ole homma eikä mikään avata napamutteri, ottaa alapallosta pultit irti ja iskeä sitä vetoakselin päähän pajavasaralla. Sen jälkeen vetää vetonivelen ulos navasta ja kääntää napaa sivuun. Sen jälkeen alkaa vaihteleen suojakumea, putsaileen rasvoja jne.
Jos on vanha vetonivel niin sitten on viisampaa ottaa napa syliin akseleineen. Pääsee vähemmällä, kun vetonivelen irroitukseen tarvii vähän järeämmät työkalut.
Jos on vanha vetonivel niin sitten on viisampaa ottaa napa syliin akseleineen. Pääsee vähemmällä, kun vetonivelen irroitukseen tarvii vähän järeämmät työkalut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Kaasari"
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 12:38
- Paikkakunta: Savonlinna
vs...
jarruletku, siis irti.. tuntui jokseenkin turvallisemmalta irroittaa se touhuamisen edestä, ettei vaan vaurioidu =)
nii ja juuri siitä prikkasokasta puuttui toinen puoli eikä sitä saanut levitettyä niin että murros olisi irti lähtenyt. mutta hieman heikossa hapessahan tuo jo olikin, ties miten pitkään ollut ilman ehjää suojakumia...
nii ja juuri siitä prikkasokasta puuttui toinen puoli eikä sitä saanut levitettyä niin että murros olisi irti lähtenyt. mutta hieman heikossa hapessahan tuo jo olikin, ties miten pitkään ollut ilman ehjää suojakumia...
9000 2,0t CS A -96
ex - 900 2,1i 16 '92
ex - 900 2,1i 16 '92