Samanlaista lukemaa mä olen nyt saanut keskikulutukseksi sekalaisessa ajossa! Olen todella positiivisesti yllättynyt.saba90 kirjoitti:Kyllä nämä aika taloudellisiin lukemiin saa ottaen huomioon auton painon Mulla tuon oman nopan saa menemään helposti 8litran kulutukselle ei ollenkaan paha kulutus
poimikaas joku talteen
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Oikein mieltä lämmittää jutut noopan tallentamisesta.
Täysin aliarvosettu auto. Aikansa todellinen perusauto, jossa hinta-laatusuhde on kohdallaan. Mustana kaiketi hyvinkin harvinainen.
Ei muuta kuin Hyvinkäälle helatorstaina. Minäkin ajattelin houkutella vaimoa ajelemaan nooppaa, jos itse tuon kajakin.
Täysin aliarvosettu auto. Aikansa todellinen perusauto, jossa hinta-laatusuhde on kohdallaan. Mustana kaiketi hyvinkin harvinainen.
Ei muuta kuin Hyvinkäälle helatorstaina. Minäkin ajattelin houkutella vaimoa ajelemaan nooppaa, jos itse tuon kajakin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Samperi, kun ei vaimokkeella ole ajokorttia. Muuten voisi lähteä matkaan tupliksen JA nopan voimin. Mikäli siis tapahtuman ikäraja säilyy tulevaisuudessakin 20 vuodessaVesa Pohjalainen kirjoitti:Ei muuta kuin Hyvinkäälle helatorstaina. Minäkin ajattelin houkutella vaimoa ajelemaan nooppaa, jos itse tuon kajakin.
Tupliksen kanssa on hieman enemmän töitä, esim. vetarien maljat menee vaihtoon ja pientä kytkinremppaakin pitäisi tehdä. Vähintään yhdellä Saabaksella tullaan tapahtumaan osallistumaan, se on varma.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
En ehkä ihan käsittänyt kysymystä, mutta ymmärtääkseni Wanhojen Saabien Tapaamisen idea on tuoda näytille saabistien yli 20-vuotiaita Saabeja.Mimmi kirjoitti:Missä ihmeen 20:ssa vuodessa, vai onko esi-esi-esisarjan 9-5 tai ng900 valmistunut 1986?
"Näin yleisö voi paremmin ihailla WST:n pääosassa olevia, yli 20-vuotiaita ja sitä vanhempia Saabeja."
Lähde: http://koti.mbnet.fi/saab9596/wst2006/indexwst2006.html
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Tää threadi alkaa olla aika 90-painotteinen lukuunottamatta tuota WST-kinastelua, joten jatketaan juttua aiheessa. Tuossa mun 90:ssä on aika karseet ovipahvit isoilla kaiuttimenrei'illä ja ajattelin vaihtaa ne parempiin. Materiaalikin on plyyshiin tottuneelle aika halvan oloinen
Ilmaisesti 90/99 2d/900 2d pahvit ovat keskenään vaihtokelpoisia? Mitä nyt haulla katselin vanhoja viestejä niin sillä tavalla asian ymmärsin. Onko kaikissa 90:issä ollut tuollainen halvan näköinen oviverhous? Ovet sinänsä tuossa yksilössä on aika hyvässä kunnossa, edellinen omistaja joka omisti auton 1988-2007 on niitä vähän fiksannut.
Ilmaisesti 90/99 2d/900 2d pahvit ovat keskenään vaihtokelpoisia? Mitä nyt haulla katselin vanhoja viestejä niin sillä tavalla asian ymmärsin. Onko kaikissa 90:issä ollut tuollainen halvan näköinen oviverhous? Ovet sinänsä tuossa yksilössä on aika hyvässä kunnossa, edellinen omistaja joka omisti auton 1988-2007 on niitä vähän fiksannut.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Joutuuhan siihen vähän muutakin muuttamaan samalla, ainakin aukaisumekanismi sisäpuolella.Peter A kirjoitti:Tää threadi alkaa olla aika 90-painotteinen lukuunottamatta tuota WST-kinastelua, joten jatketaan juttua aiheessa. Tuossa mun 90:ssä on aika karseet ovipahvit isoilla kaiuttimenrei'illä ja ajattelin vaihtaa ne parempiin. Materiaalikin on plyyshiin tottuneelle aika halvan oloinen
Ilmaisesti 90/99 2d/900 2d pahvit ovat keskenään vaihtokelpoisia? Mitä nyt haulla katselin vanhoja viestejä niin sillä tavalla asian ymmärsin. Onko kaikissa 90:issä ollut tuollainen halvan näköinen oviverhous? Ovet sinänsä tuossa yksilössä on aika hyvässä kunnossa, edellinen omistaja joka omisti auton 1988-2007 on niitä vähän fiksannut.
Tänään oli taas aikaa perehtyä ysinopan sielunelämään. Edellinen omistaja oli jostain syystä nostanut tyhjäkäyntiä melko korkealle ja ruuvia kääntämällä saatiin se laskemaan normilukemiin. Jälkikäynnin aiheuttajakin selvisi, se tosiaan johtui liian korkeasta tyhjäkäynnistä, se loppui kuin seinään. Myös kauneusvirheitä korjattiin, vaihdettiin haalistunut etuvilkun lasi värilliseen yksilöön
Edelleen ongelmana liian korkealle nousevat lämmöt. Jäähdytin on ulkopuolisesti täysin ehjä, joten testaan huomenna toisen termostaatin. asentamista. Ongelmaan auttaa, kun laittaa lämpöä tulemaan kabiiniin, joten vedenkiertoon liittyvästä ongelmasta varmaan kyse. Nopeusmittari jämähti tänään lukemaan 160km/h ja nippusiteellä kiristäminen moottoritilan puolelta ei auttanut. Kävin tänään hakemassa uuden nopeusmittarin, josko sillä lähtisi toimimaan.
Kaasuvaijerin kiinnitys vivustoon moottoritilassa näytti hieman ranetetulta, rupean metsästämään uutta. Nyt pitäisi äkkiä löytää kesärenkaat noihin hankkimiini US Turboihin, heittää ne alle, vahata auto ja lähteä kruisaamaan
Edelleen ongelmana liian korkealle nousevat lämmöt. Jäähdytin on ulkopuolisesti täysin ehjä, joten testaan huomenna toisen termostaatin. asentamista. Ongelmaan auttaa, kun laittaa lämpöä tulemaan kabiiniin, joten vedenkiertoon liittyvästä ongelmasta varmaan kyse. Nopeusmittari jämähti tänään lukemaan 160km/h ja nippusiteellä kiristäminen moottoritilan puolelta ei auttanut. Kävin tänään hakemassa uuden nopeusmittarin, josko sillä lähtisi toimimaan.
Kaasuvaijerin kiinnitys vivustoon moottoritilassa näytti hieman ranetetulta, rupean metsästämään uutta. Nyt pitäisi äkkiä löytää kesärenkaat noihin hankkimiini US Turboihin, heittää ne alle, vahata auto ja lähteä kruisaamaan
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
toimiiko syylärin puhallin ja pyöriikö oikein päin? itsellä 99 oli aluksi joku tarvinnut sulakkeen siltä ja meinasi lämmöt nousta vaaralliseksi, sitten laitoin sulakkeen ja näytti pyörivän väärin päin, eikä jäähdyttänyt kunnolla toisin päin pyöriessään..
oletko sen maadoituksen jo putsannut tai nouseeko lämmöt vielä vilkun tahdissa?
oletko sen maadoituksen jo putsannut tai nouseeko lämmöt vielä vilkun tahdissa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Selkeästi lämpömittarin viisari aina menee alaspäin kun flekti lähtee pyörimään, täytyypä tarkistaa tuo pyörimissuuntakin huomenna.mikkoimp kirjoitti:toimiiko syylärin puhallin ja pyöriikö oikein päin? itsellä 99 oli aluksi joku tarvinnut sulakkeen siltä ja meinasi lämmöt nousta vaaralliseksi, sitten laitoin sulakkeen ja näytti pyörivän väärin päin, eikä jäähdyttänyt kunnolla toisin päin pyöriessään..
Edelleen lämpömittari elää vilkun mukana. Tänään tein havainnon myös Fasten seat belts-valon ajoittaisesta toimivuudesta/toimimattomuudesta. Näytti vaikuttavan myös takalasinlämmittimen valon toimivuuteen. Joutuu varmaan 99:ssä ottamaan akun irti, että pääsee käsiksi siihen maadoitussysteemiin kunnolla?mikkoimp kirjoitti:oletko sen maadoituksen jo putsannut tai nouseeko lämmöt vielä vilkun tahdissa?
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Eikö tuo ole selkeästi maadoitusvika? Akkua ei tarvitse irrottaa ainakaan -73:ssa jotta pääsee ropaamaan sen akunkiinnikkeen maadoituspisteeen puhtaaksi. Samalla kannattaa putsata myös moottorinpään maadoituspiste.
Tai en tiedä onko noille sähkölaitteille oma maadoituksensa jossain sulaketaulun luona, omani on niin vanha että sähköt ovat eri puolella keulaa, ne ainakin saavat maadoituksensa sieltä akunkannattimesta (luulen).
Ne oviverhoilut ovat myös -73:ssa samanlaiset kuin nopissa joten suurempia uudistuspaineita ei ole ollut, ainoa ero on vetokahvan/kyynärnojan kromilista joka puuttuu uudemmista.
Oletko tarkistanut että sen lämpöanturin kontakti on puhdas?
Kannattaa varmaan koettaa irrottaa myös sen "Monitoimimittarin" liitin (se pyöreä) ja painaa kunnolla pohjaan, senhän saa irti alakauttakin mittaristoa irrottamatta.
Tai en tiedä onko noille sähkölaitteille oma maadoituksensa jossain sulaketaulun luona, omani on niin vanha että sähköt ovat eri puolella keulaa, ne ainakin saavat maadoituksensa sieltä akunkannattimesta (luulen).
Ne oviverhoilut ovat myös -73:ssa samanlaiset kuin nopissa joten suurempia uudistuspaineita ei ole ollut, ainoa ero on vetokahvan/kyynärnojan kromilista joka puuttuu uudemmista.
Oletko tarkistanut että sen lämpöanturin kontakti on puhdas?
Kannattaa varmaan koettaa irrottaa myös sen "Monitoimimittarin" liitin (se pyöreä) ja painaa kunnolla pohjaan, senhän saa irti alakauttakin mittaristoa irrottamatta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
istuskelin Peterin nopan kyydissä eilen (kiitos kyydistä!) ja kyllähän se lämpömittari hieman turhan korkealla tuntui jatkuvasti olevan sekä seisoessa että ajossa, ja flekti käynnistyi herkästi. oli siinä lämpömittarissa toki muutakin häikkää. lämmityslaitteen hanan avaaminen auttoi tosiaan huomattavasti. epäilen että termostaatin vaihto auttaa.
akkua on turha jättää paikalleen jos sen maadoituspisteen haluaa kunnolla teräsharjalla puhdistaa. irroitus on niin pieni vaiva ja siitä on niin suuri apu.
akkua on turha jättää paikalleen jos sen maadoituspisteen haluaa kunnolla teräsharjalla puhdistaa. irroitus on niin pieni vaiva ja siitä on niin suuri apu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
äh
Tänään pidetään sitten nopanrassauspäivä (tai oikeastaan ilta, töiden jälkeen). Tarkistelen ja puhdistan maadoituspisteet sekä tärkeimmät liittimet ja vaihdan nopeusmittarin (harmi sinänsä, tulee matkamittariin 30tkm lisää).
Aamulla töihin lähtiessä selvisi myös syy, miksi edellinen omistaja oli säätänyt tyhjäkäynnin niin korkealle. Eilen siis tyhjäkäynti palautettiin normaaleihin, hieman alle 1000 rpm lukemiin. Käynnistin auton, (käynnistyi todella hienosti) ja ongelmat alkoivat sen jälkeen kun moottori alkoi hieman lämmetä. Kierrokset alkoivat lämmetessä heitellä 500 - 2000 rpm välillä! Välillä auto sitten sammui, lähti kyllä helposti käyntiin uudelleen. Jouduin siis starttaamaan auton 3-4 kertaa tänä aamuna, ennen kuin sain pidettyä auton käynnissä. Käytännössä moottorin joutui käyttämään lähes lämpimäksi asti parkkiruudussa, koska ei muuten pysynyt käynnissä ja kierrokset menivät villisti tuota 500 ja 2000 väliä. Lämmettyään kierrokset pysyivät hienosti kurissa ja auto liikkui taas tasaisesti eteenpäin.
Onko kellään hajua, mistä moinen ilmiö voisi johtua? Kaasutinpuolella ilmeisesti jotain häikkää.
Aamulla töihin lähtiessä selvisi myös syy, miksi edellinen omistaja oli säätänyt tyhjäkäynnin niin korkealle. Eilen siis tyhjäkäynti palautettiin normaaleihin, hieman alle 1000 rpm lukemiin. Käynnistin auton, (käynnistyi todella hienosti) ja ongelmat alkoivat sen jälkeen kun moottori alkoi hieman lämmetä. Kierrokset alkoivat lämmetessä heitellä 500 - 2000 rpm välillä! Välillä auto sitten sammui, lähti kyllä helposti käyntiin uudelleen. Jouduin siis starttaamaan auton 3-4 kertaa tänä aamuna, ennen kuin sain pidettyä auton käynnissä. Käytännössä moottorin joutui käyttämään lähes lämpimäksi asti parkkiruudussa, koska ei muuten pysynyt käynnissä ja kierrokset menivät villisti tuota 500 ja 2000 väliä. Lämmettyään kierrokset pysyivät hienosti kurissa ja auto liikkui taas tasaisesti eteenpäin.
Onko kellään hajua, mistä moinen ilmiö voisi johtua? Kaasutinpuolella ilmeisesti jotain häikkää.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
peterin tarinan jatkoksi lisukkeeksi vielä se tieto, että virranjakajan alipainesäädin vaikutti olevan kuollut, eli pystyy vaivattomasti imemään ilmaa letkun päästä.
sytytystäkin yritettiin katsoa strobolla, mutta oli kovin hankalaa kun ruosteisesta vauhtipyörästä ei erottanut asteikkoa. sytkä on ilmeisesti jossain 15 ja 20 välimaastossa tai 15 ja 10 välimaastossa. ei onnistunut erottamaan oliko vauhtipyörän lukema 10 vai 20.
sytytystäkin yritettiin katsoa strobolla, mutta oli kovin hankalaa kun ruosteisesta vauhtipyörästä ei erottanut asteikkoa. sytkä on ilmeisesti jossain 15 ja 20 välimaastossa tai 15 ja 10 välimaastossa. ei onnistunut erottamaan oliko vauhtipyörän lukema 10 vai 20.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eikös nämä kannata kattoo kuntoon ja sitten ihmetellä lisää. Ens hätään kannattaa ainakin toi alipaineletku tukkii ettei saa raakaa ilmaa sieltä.lucaf kirjoitti:peterin tarinan jatkoksi lisukkeeksi vielä se tieto, että virranjakajan alipainesäädin vaikutti olevan kuollut, eli pystyy vaivattomasti imemään ilmaa letkun päästä.
sytytystäkin yritettiin katsoa strobolla, mutta oli kovin hankalaa kun ruosteisesta vauhtipyörästä ei erottanut asteikkoa. sytkä on ilmeisesti jossain 15 ja 20 välimaastossa tai 15 ja 10 välimaastossa. ei onnistunut erottamaan oliko vauhtipyörän lukema 10 vai 20.
Muutenkaan ei varmaan ole eka kerta että rikkinäinen ap.säädin on "korjattu" lisäämällä perusennakkoa.
Ennakon katsomiseen auttaa kun pyörittää avaimella hihnapyörän päästä merkit kohilleen ja koittaa tahrii vähän liitua numeroihin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992