900 Kytkimen työsylinteri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

900 Kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Terveps!

Konerempan aikana kasatusta kytkimestä jätin tahallani rikkinäisen suojakumi/jousi yhdistelmän pois, laittaakseni tietysti ehjän tilalle kun löytyy. Nyt tarvitsisin hiukan sielunvahvistusta tuon jousen tarpeellisuudesta.

Kytkin ei nimittäin toimi kovinkaan loistavasti. Vaikka poljinta pumppaa miten kauan tahansa niin työsylinteri ei vie painelaakeria paineasetelmaan kiinni..... :cry: Tästä taas seuraa, että polkimessa on tyhjää noin puolet liikkeestä(siis laakeri kyllä liikkuu poljettaessa alusta asti.)

Pitäisikö jousen siis antaa jonkinlainen paikallaan pito mikä nyt puuttuu. Toisaalta kun yritin vetää painelaakeria asetelmaa kohti niin se irtoaa heti männästä joten eikai se jousikaan sitten mäntää vetäisi.... Kai se on suunniteltu pitämään laakeri kiinni paineasetelmassa.

Enemmän epäilen työsylinterin ikää. Auto on -88 mallinen ja varmasti alkuperäisen sylinteri ja nesteet. Kun ensimmäiseksi tietysti yritettiin ilmata kytkintä niin neste oli ihan rehellisesti mustaa kuraa. Olisiko tämä vettynyt neste ruostuttanut ja syövyttänyt työsylinterin niin ettei se jaksa hivuttaa itseään kiinni paineasetelmaan.
Vanhalla kytkimellä ongelmaa ei ollut. Olisiko sylinteriin syöpynyt jonkinlainen rappu joka haittaisi toimintaa, kun uusi kytkinpaketti on siirtänyt männän hiukan eri kohtaan.... Voisiko vika olla pääsylinterissä?


Siis:

Kysymys 1.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja miten selvitit sen?

Kysymys 2.
Miten teillä on oireillut kulunut työ-/pääsylinteri?

Kysymys 3.
Ajaako joku ilman tuota jousta ja kytkin pelaa ihan OK?

KIITOOS!
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Vastaus kysymykseen numero 1:
On ollut ja on per*ele vieläkin :(
Omaani vaihdoin motonetin (Sachs) kytkinsarjan, mihin kuuluu paineasetelma, levy sekä painelaakeri. Lisäksi laitoin uudet nesteet, pääsylinterin tiivisteet ja kytkinpolkimen. Luonnollisesti järjestelmä ilmattiin kunnolla, mutta kun ei auta niin ei auta.
Polkimessa on edelleen tyhjää vaikka kuinka paljon ja se ottaa kiinni vasta aivan polkimen ollessa alhaalla. Eli erittäin todennäköisesti mulla on työsylinteri finaalissa. Kun vaan joskus ehtisi/viitsisi vaihtaa se uuteen..

edit. Miksiköhän motonetin sivuilta ei löydy kytkimen työsylinteriä?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

NESTEKYTKIMEN SYLINTERIT SAAB 900 79--93
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
900 Pääsylinteri ("poljinsylinteri"). . . . . . . . . . . . 84-6927 89.00 ???
900 Työsylinteri (78--85 lue huomautus!). . . . . . . . . . 84-6894 49.45 ???
900 Painelaakeri (ulko-Ø 63mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-4160 15.13 ???
Huom! 900 78--85:
Painelaakeri on vaihdettava uuteen pienempään malliin
työsylinterin vaihdossa (vanhaa ei enää saatavana) :wink:


itse vaihdoin n. vuos sitten koko kytkin paletin , levy asetelma sylinteri , koska työ sylinteri vuoti suoraan nesteet ulos .
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite purin omasta 900i:stä kytkinrempan yhteydessä kytkimen työsylinterin ja vaihdoin tiivisteet. Oli vaan hemmetin tiukassa, ennenkuin sain sen purkautumaan. Tiivistekumit olivat todella turvonneet. Isäukon 900s:ssä on juuri sellainen kytkin, jota täällä on kuvailtu, eli melko pohjassa irroittaa kunnolla. Mun i:ssä se irroittaa jo polkimen liikkeen puolivälissä. Joudun jossain vaiheessa ottamaan s:stä työsylinterin esille, koska pääsylinteriin vaihdoin tiivistekumit laihoin tuloksin... Itse ajattelin kuitenkin purkaa sen työsylinterin, ennen kuin ostaa uuden. Tiivistepintojen kunnostahan sen näkee, kannattaako vaihtaa koko laite, vai pelkät tiivisteet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

[quote="masas"]
900 Työsylinteri (78--85 lue huomautus!). . . . . . . . . . 84-6894 49.45 ???
quote]

Jaa juu, onhan tuo sylinteri ihan oikea. Luin sen aamulla silmät ristissä, niin luulin että tuo on vain vm.78-85. Kiitti masas!!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kytkinsylintereistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Himottaisi teettää täydellinen kytkinremppa, ja kun taidan olla kallistumassa Borg & Beckin kytkinpakettiin, jää entistä vähemmän rahaa budjetista muuten. Kysymys kuuluu:

-Ovatko nuo Motonetin kytkimen pää- ja työsylinterit hyviä vai tulisiko samalla vaivalla investoida parempaan tarvikeosaan vai jopa Saabin alkuperäistuotteisiin?

Motonetin hinnalla voisi olla vielä järkevää vaihtaa sylinterit kokonaan, kuin "vain" asennuttaa korjaussarja tms.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Nyt kun tästä aiheesta taas jutustellaan, niin onko paha homma vaihtaa tuo työsylinteri? Joutuuko siinä irroittamaan koko paineasetelman?
Kysytään nyt vielä näinkin, että onko joku vaihdattanut sen, eli kauankohan siinä menee ammattilaiselta aikaa?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

kyllä tuossa joutuu purkamaan koko kytkin paketin ...
aloita homma ottamalla konepelti ja syyläri pois (kytkin akseli ei tuu muuten tarpeeksi ulos että saa asetelman +levyn+sylinterin pois
(lähtee koko pakettina )

paineasetelmaan tarvii laitaa 5-6 mm paksu rautalanka , painamaan asetelman jouset kasaan , jolloin tulee riittävästi vapaata tilaa saamaan sylinteri pois "taka pesästä" , jolloin koko "nippu" nousee kerralla ylös . (jolloin on sitten sama vaihtaa levy ja asetelma + paine laakeri , ettei tarvii ottaa taas ihan kohta auki ) 8)

omalla satkulla oli 240 000 km ajettu , ja kytkin olis ehkä kestäny pari vuotta enemmän , mutta samaan vaivaan kaikki uusiksi , on mun mielipide ... :roll:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Hitto olisi tarvinnut tajuta vaihtaa tuo sylinteri silloin, kun nuo muutkin romppeet vaihdettiin. Se olisi mennyt siinä mukana, mutta nyt tarvii taas ottaa ne pois! Perhana että ketuttaa!
Kiitos taas masas tiedoista!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

aloita homma ottamalla konepelti ja syyläri pois (kytkin akseli ei tuu muuten tarpeeksi ulos että saa asetelman +levyn+sylinterin pois
Satkussa ei tarvi, mutta 99/90 pitää
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Se työsylinterin rungon ja painelaakerin välinen jousi uudemmassa työsylinterissä on PAKOLLINEN. Laitoin pelkän jousen paikoilleen ilman suojakumia ja polkimesta katosi "tyhjä" samantien. 8)

Omaan järkeen ei käy tuon jousen pakollisuus, mutta kai sylinteri sit on niin herkkä tai jotain, että ei jaksa pitää itseään kiinni painelaakerissa, jos itse laakeri pääsee liikkumaan.....

siis palatakseni omaan kirjoitukseeni....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lintta go go kirjoitti:
aloita homma ottamalla konepelti ja syyläri pois (kytkin akseli ei tuu muuten tarpeeksi ulos että saa asetelman +levyn+sylinterin pois
Satkussa ei tarvi, mutta 99/90 pitää
Niin, tarkoittanet syylärin irroitusta. Konepelti sensijaan kannattaa ottaa pois tieltä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Mertmi kirjoitti: Niin, tarkoittanet syylärin irroitusta. Konepelti sensijaan kannattaa ottaa pois tieltä. :)
8) Mie en ole ottanu, hyvinhän siinä mahtuu olemaan :wink: toisin kuin 99/90 jossa helpointa on ottaa koko etukappale syyläreineen irti + konepeitto, ruisku/turbo versiot saattaa olla tuota kaasarimallia ahtaammat tiloiltaan.
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Juu, hyvin tuntui mahtuvan tonne väliin purkamaan kytkimen ilman konepellin irroitustakin. Ja tosiaan satkussa sen akselin saa sieltä välistä pois ilman syylärin irroitustakin. (tai siis riittävästi ulos ainakin tossa 87 900i:ssä) Mulla tuli astetta vittumaisempi homma, kun helpoin tapa saada paineasetelman jouset pohjaanhan on painaa poljin pohjaan, ja kaveri laittaa sen rautalangan sinne kielekkeiden väliin. No mulla oli työsylinterin tiivisteet niin huonossa kunnossa ettei se jaksanut painaa jousia yhtään, vaan päästi nesteet suihkuna pihalle :D
Ei siinä sitten muuta kuin väkisin kampeamaan paineasetelmaa irti vauhtipyörästä (monta meisseliä väliin ja ohjuritappien päälle).
Sitten kun koko hoito oli lopulta monen päivän jälkeen irti, niin ei muuta kuin työsylinteriin uudet tiivisteet ja kamat takas kiinni.
Päivän päästä halkesi kytkimen putki, joka menee pääsylinteriltä työsylinterille. Ei hyvää päivää.
Nyt on enää ongelmana kytkinpoljin, jossa näyttää olevan niin paljon löysää/väljyyttä, että poljin liikkuu 1/3 liikeradastaan ilman että pääsylinterin akseli liikkuu milliäkään :D
Ei siinä varmaan muuta kuin romikselle vertailemaan, ja kattoo mikä osa on kulunut, ja vaihtaa sen..

Hiukan yli vuoden olen ajanut tuolla vehkeellä, nyt on 338tkm taulussa. Ainoat ongelmat on ollu peltipinnat ja tuo kytkin. Olen kyllä erittäin tyytyväinen rakkineeseeni.
-----------------------------
Saab 900i -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En nyt halua jankata, mutta kerronpahan vaan, että konepellin irroitus on todella helppo operaatio työskentelytilan parantamiseksi. Jos sitä ei ole tullut irroitettua aiemmin, ja joskus kokeilette, luulenpa että manailette että miksi tätä ei ole tullut aiemminkin tehtyä. Kaksi kaveria asennuksessa helpottaa hommaa, kun se painaa aika tavalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin