Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnittelut Sakelle onnistuneesta laatikon vaihto-operaatiosta ja auton valmistumisesta muutenkin :D

Omani mittariin tuli eilen 11 tkm täyteen sen jälkeen, kun 9,5 kk sitten sen ostin. Kulutus on pyörinyt n. 8,6 l/100km lukemissa, kun matka-ajoa tulee n. 60 % ajoista. Viitonen on viime aikoina ollut hankala laittaa päälle, joten lienee aika edellisen omistajan mainitsemalle kytkimen ilmaamiselle, josko tuo vaikka auttaisi. Muutoin auto on kyllä niin timmissä kunnossa, että pitää hakea tekemisen aiheita muualta... :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti: onnistuneesta laatikon vaihto-operaatiosta ja auton valmistumisesta muutenkin
ei tuossa lootanvaihdossa mitään erikoista ollut, nuo isot pojathan vaihtavat laatikoita noin kerran viikossa, kait vähän mielialan tai vaatetuksen mukaan tms :D

Eikä tuo mitenkään valmis ole, pitäisi käyttää ylimaalattavana, rakentaa uudemmat jarrut, asentaa madallussarja + etu- ja takavakaajat, uudempi sisusta, turbo jnejne.
Pystyyköhän maalari sekoittamaan metallinhohto-veronanvihreää sävyä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:78-> mallisissa nelivaihteisissa olin huomaavinani jo pidempiä välityksiä.
Aika erikoista, autoni aiempi nelivaihteinen loota omasi valmistusajankohtamerkinnän 20 02 79 ja siinä oli ne mikroauton välitykset.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:
lucaf kirjoitti:78-> mallisissa nelivaihteisissa olin huomaavinani jo pidempiä välityksiä.
Aika erikoista, autoni aiempi nelivaihteinen loota omasi valmistusajankohtamerkinnän 20 02 79 ja siinä oli ne mikroauton välitykset.
no eihän minun huomiot rajoitu kuin muutamaan yksilöön. ai niin, olin unohtanut että siinä 79 specialissa jonka joskus omistin oli myöskin mikroauton välitykset.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
lucaf kirjoitti:78-> mallisissa nelivaihteisissa olin huomaavinani jo pidempiä välityksiä.
Aika erikoista, autoni aiempi nelivaihteinen loota omasi valmistusajankohtamerkinnän 20 02 79 ja siinä oli ne mikroauton välitykset.
no eihän minun huomiot rajoitu kuin muutamaan yksilöön. ai niin, olin unohtanut että siinä 79 specialissa jonka joskus omistin oli myöskin mikroauton välitykset.
No on sinulla enemmän kokemusta noista kuin minulla, varmaan niissä välityksissä on ollut eroja riippuen markkina-alueesta ja siitä kuinka monennelle varaosahyllylle on asentaja vaivautunut kävelemään, eli eikait noissa Saabien varusteissa/ominaisuuksissa ole ollut koskaan mitään logiikkaa :lol:
Ovat muuten osanneet valmistaa jo -73 väljistyvän kytkinpolkimen, vaikka sen rakenne poikkeaa uudemmista niin samanlainen kulumisilmiö löytyy omastanikin, hienoa että jotkin asiat eivät muutu, autoni on siis ollut aikaansa edellä tuossakin suhteessa 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Suomessa taisi 1970-luvulla olla moottoritiekilometrien määrä aika vähäinen verrattuna nykyaikaan, sorateitä ja mutkateitä taas moninkertainen määrä. Tämä varmaan osaltaan selittää ompelukonevälitykset.

Ja aika kauan kesti tuon viisivaihteisen laatikon saaminen markkinoille, moni pienempien ja halvempien autojen valmistaja ehti aikaisemmin tai samoihin aikoihin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juha96 kirjoitti:Suomessa taisi 1970-luvulla olla moottoritiekilometrien määrä aika vähäinen verrattuna nykyaikaan, sorateitä ja mutkateitä taas moninkertainen määrä. Tämä varmaan osaltaan selittää ompelukonevälitykset.
Tuo varmaan pitää paikkansa, vanhan lootan välitykset oli optimoitu johonkin 60-80km/h nopeuksille, satasen nopeudessa auto ei toiminut kunnolla, tai siis toimi mutta kone ulvoi ja kaikenlaista hälyääntä kulkeutui ohjaamoon resonanssin ym. johdosta.
Tuo 7-enskainen 5-vaihteinen loota tuntuu sopivan kaikenlaiseen ajoon mitä mainioimmin, ei ole liian pitkävälityksinen vapariinkaan. Ehkä jossain 900C 5d combissa saattaa tuntua hieman liian pitkävälityksiseltä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mutta wanha tuplishan on parhaillaan mutkaisella soratiellä ja ehdottomasti 4-vaihteisena, vai olenko ainoa, joka näin tuntee? 8)

Niin, ja tietty samalla tiellä talvella nastarenkain varustettuna. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minä olen nyt noin kolme vuotta kulkenut viikottain Nivalaan ja takaisin (316 km/reissu) ja alkuun ajoin pääasiassa sillä vihreällä seiskaviitosella ja oli siinäkin puolensa. Tosin puolet vuodestahan tuo on pääasiassa 80 km/h nopeusaluetta. Melutason vastineeksi sai pirteän reagoimisen kaasuun ja sitä kautta ajamisen iloa. Miinuksena melun lisäksi reilun litran suuremmat kulutuslukemat verrattuna tähän nykyiseen. Vaikka arvostankin sitä, että vanhat autot tuntuvat vanhoilta, niin tuollaisessa matka-ajossa tämä tuoreempi tuplis 5-vaihteisella laatikolla on kyllä merkittävästi mukavampi.

Laatikkoakin tärkeämpi mukavuustekijä matka-ajossa on vakaa ajettavuus, eli kunnossa olevat vetonivelet ja hyvät renkaat.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka 99:in alla toimisivat 195/60R15 -kesärenkaat?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:Kuinka 99:in alla toimisivat 195/60R15 -kesärenkaat?
'82 99:ssä mulla oli 195/65R15 (edessä vakiojouset + iskarit, takana kuormamalliset) ja hyvin pelasi. Vakiojousilla takana raapi kiinni.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: -70-84 korjauskäsikirja lojuu autossa mutta pääsen siihen käsiksi vasta huomenillalla.
Nou kiire, sytkä on säädetty korvakuulolta ja hyvin se tuntuu pelaavan ja kulutuskin on maltillinen eli ei liene kaukana oikeasta. Katsopa ne tiedot kunhan ehdit. Foto olis kiva 8)
Tuossa mitä löysin:

Kuva
Kuva
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

19°eykk B-moottorille mun kokemuksen mukaan paras, kiertää paremmin, ainakin kaasarikone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

ng900aero kirjoitti:Kuinka 99:in alla toimisivat 195/60R15 -kesärenkaat?
Toivottavasti hyvin, mulla menee tuollaiset ysinopan alle tänään :D

Omassa tupliksessa on 185/65/15 ja og-satkuissa ollut mulla lähinnä tuota samaa kokoa, yhdessä taisi olla jotkut hupsut 165R15 talvikumit.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset Tri-lolle kuvasta, täytyy asettaa tuo perusennakko 17 asteeseen ja katsoa miten toimii. Näemmä ferraribensaa tulee tankata tuplikseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin