Sis. vetonivel sökö. Mistä uusi ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiekhe-9
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 23:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Sis. vetonivel sökö. Mistä uusi ?

Viesti Kirjoittaja hiekhe-9 »

Siis sisempi vetonivel vetelee viimeisiään. Kysyin uutta paikallisesta Saab liikkeestä. Hinta tykötarpeineen 385 € !!!! Mitä tehdä ? Vaihdanko vetonivelet keskenään ? Töitä teettää ilmeisesti tuplaten, mutta eipähän ole kuin noin 4 tunnin työkulut.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mites

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos vaihtaa vetonivelet keskenään ja se vetelee viimeisiään niin mitä hyötyä on siitä vaihdosta?
jos tumppeja haluut niin löytyy kyyllä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ota saabin tiskilta saabin osanumero yös. Soita Löbrolle (google tietää yht. tiedot), ilmoittamalla saabin osanumeron saavat vihkosista katottua mikä menee sulle. Säästät varmaan sen 300€, riippuen VM:stä...

N'in ainaki omalla kohdallani. Tosin ei sopinut omaan kulkineeseeni.



Niin. ja eikös se ole löbro joka ne tekee saabille enivei. eli samaa kamaa. Tosin ilman "sinistä" leimaa ;)
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sis. vetonivel sökö. Mistä uusi ?

Viesti Kirjoittaja Daword »

hiekhe-9 kirjoitti:Siis sisempi vetonivel vetelee viimeisiään. Kysyin uutta paikallisesta Saab liikkeestä. Hinta tykötarpeineen 385 € !!!! Mitä tehdä ? Vaihdanko vetonivelet keskenään ? Töitä teettää ilmeisesti tuplaten, mutta eipähän ole kuin noin 4 tunnin työkulut.


eikös veto nivel maksa 75e varaosa liikeessä suoja muovineen?

ja biltemasta saa koko paketin n.40e
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Sis. vetonivel sökö. Mistä uusi ?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Daword kirjoitti:


eikös veto nivel maksa 75e varaosa liikeessä suoja muovineen?

ja biltemasta saa koko paketin n.40e
Juu uloimmat..Sisimmöstä oli puhe.Bilteman vetarit on paskoja,ainakin ne jotka ovat itselle sattuneet.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

AD varaosasta sai Löbron sisempiä vetareita noin 60€/kpl + rasvat. Paketissa tuli ja hyvin istui paikalleen, toimii edelleen. :wink:

Tästä aikaa noin 10kk.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
hiekhe-9
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 23:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mites

Viesti Kirjoittaja hiekhe-9 »

mestari kirjoitti:jos vaihtaa vetonivelet keskenään ja se vetelee viimeisiään niin mitä hyötyä on siitä vaihdosta?
jos tumppeja haluut niin löytyy kyyllä.
En ole tekniikan mies, ihan muu ala. Paikallinen Saab "velho" ollut Saab korjaamossa asentajana yli 10 v. ja perusti sitten oman korjaamon erikoistuen merkkiin. Toiminut nyt yli 20 v. Kehuttu myös näillä sivuilla.
Autoni ravistaa niin p....sti yli 80 km/h vedon ollessa päällä. Kun nämä ns.tripodit vaihtaa paikkaa, niin pakilla ajaessa ei ravistusta tule.
Aikoinaan aikojen alussa oli variaattori Volvo ja sillä pääsi pakilla noihin nopeuksiin.
Viisaammat taas kynät esiin !
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos tarviit vanhemman mallisen, niin meiltä löytyy myytäväksi asti. Eikä taatusti maksa kauheita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiekhe-9
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 23:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Sis. ns. "vetonivel"

Viesti Kirjoittaja hiekhe-9 »

Mertmi kirjoitti:Jos tarviit vanhemman mallisen, niin meiltä löytyy myytäväksi asti. Eikä taatusti maksa kauheita.
Auto on og 900i vm. 91 16v.
Jos on sattuva, niin ostan. Laita viestiä: heimo.tuomas@gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mites

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

hiekhe-9 kirjoitti:
mestari kirjoitti:jos vaihtaa vetonivelet keskenään ja se vetelee viimeisiään niin mitä hyötyä on siitä vaihdosta?
jos tumppeja haluut niin löytyy kyyllä.
En ole tekniikan mies, ihan muu ala. Paikallinen Saab "velho" ollut Saab korjaamossa asentajana yli 10 v. ja perusti sitten oman korjaamon erikoistuen merkkiin.!
Täälläpäässä koetetaan korjata Saabeja ihan vain perushumanistin koulutuksella eli eivät ainakaan nuo vanhemmat mallit vaadi kamalasti mitään erityisosaamista ;)
Mutta arvelisin että lootan maljat ja vetarien tripodit muuttuivat joskus samassa yhteydessä kun vaihdekepin keskitys siirtyi keppikonsolin etupäästä vaihdelaatikkoon eli kait loppuvuodesta 1988 tjmsp, en ole kylläkään varma asiasta. Maljojen sopivuus kuulemma ratkeaa helpoiten kun irrottaa suojakumin päältä ja laskee niiden "klemmarimuhkuroiden" lukumäärän, vanhoissa taisi olla jopa 3kpl (vaiko 4).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis kumpaa haet lootan kyljessä olevaa kuppia vai vetoakselin toisessa päässä olevaa t-haaran`? jos tuon t-haaran haluat niin 0e itse purkaen lappeenrannassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:siis kumpaa haet lootan kyljessä olevaa kuppia vai vetoakselin toisessa päässä olevaa t-haaran`? jos tuon t-haaran haluat niin 0e itse purkaen lappeenrannassa.
T-haara = tripodi (todella epätarkasti piirretyn T:n muotoinen, Y-kirjainkin olisi lähempänä oikeaa muotoa :) ), osa joka on sokalla vetoakselin päässä (tosin omassani on lyhennetty vetari jonka tripodin paikoillaanpysyminen on hoidettu puikkohitsiknööleillä).
Maljat ja tripodit lienevät erikokoisia halkaisijaltaan uudemmissa kuin 60-70-80-luvun alun vehkeissä.

Eli otsikon mukaiseen kysymykseen vastatakseni: romiksilta, esim. soitto Veljekset Mäntykorvelle tai Hernesmaan Auto&Osalle tuottaa taatusti positiivisen hakutuloksen ehjän maljan suhteen, tripodit lienevät niin lujaa tavaraa että tuskin menevät miksikään..
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Maalis 30, 2007 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hiekhe-9
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 23:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Kuppia....

Viesti Kirjoittaja hiekhe-9 »

Olen väärillä jäljillä. Siis kupista/maljasta on kysymys. Eikös siellä ole kolme liukulaakeria ? No, joka tapauksessa haluan vanharouva Saabin kuntoon. Yli kuukauden olen hakenut vikaa, mistä on kysymys. Onneksi vielä ajamaan pystyy. Vanha rouva on puitteeltaan vielä sellainen, että kaupungilla katseet kääntyy.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tarttis varmaan uusi malja hommata myös, kun alkaa jo ravistaa melkoisesti. Tripodi vaihdettiin uuteen reilu vuosi sitten, kun siitä oli laakerineulat karanneet ja malja kuulemma oli niin hyvässä kunnossa, ettei ole syytä vaihtaa, mutta ilmeisesti olisi sittenkin ollut syytä. Melkoisen väljä alkaa koko systeemi olemaan taas.

Onko tuossa maljan vaihdossa jotain erityisen vaikeata, vai onko se vain vanha ulos - uusi siinä -metodilla sujuvaa?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuolta löytyy yksi tarina maljojen ja tripodin vaihtoepisodista:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm

Eski
Vastaa Viestiin