Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ng900aero kirjoitti:Kiitokset Tri-lolle kuvasta, täytyy asettaa tuo perusennakko 17 asteeseen ja katsoa miten toimii. Näemmä ferraribensaa tulee tankata tuplikseen.
Tuosta vakioarvosta on hyvä lähteä. Mulle on tuon 19°eykk neuvonut merkkiliikkeen asentaja.

Tuosta ferraribensasta sen verran, että jos siinä on venttiilinsuoja-aine kuten entivanhasessa 99-oktaanisessa oli niin sittenhän se kelpaa. Muuten sillä ei ole mitään merkitystä, kun lyijyllisten bensojen tulemisen jälkeen 99-bensaan laitettiin venttiilisuoja-aine valmiiksi sillä 99:kin oli viimeiset vuodet lyijytöntä. Joten 98:ia ja venttiilisuojaa tankkiin, ja eiku kovaa ajoa. 95:lla ei toimi B-kone oikein millään lailla, ainakin Annin pata temppuilee 95:lla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Milläs 99/90/900:n etupenkkien kallistuksen säätimet lähtevät irti, eli mihinpäin niiden sokkia pitäisi vääntää, vai pitääkö säätöä vaan vääntää väkisin niin pitkälle että se sokka lähtee irti?
Siis kyseessä jotkin 87-malliset penkit jossa ne isot muoviset säätimet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jotenkin muistikuva, että joskus yritin selkänojaa nostaa pystympään ja röhnötin tukevasti penkkiä vasten :oops: ja jäi säätöpyörä käteen joten saattaisi olla vastapäivään. Varmaksi ei kuitenkaan uskalla sanoa. Tosin, jos irti satut saamaan, niin on aika mulk*u saada sitten takaisin paikalleen kunnolla, se tuli huomattua, säätöpyörä on edelleen irti...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jusau kirjoitti:Jotenkin muistikuva, että joskus yritin selkänojaa nostaa pystympään ja röhnötin tukevasti penkkiä vasten :oops: ja jäi säätöpyörä käteen joten saattaisi olla vastapäivään. Varmaksi ei kuitenkaan uskalla sanoa. Tosin, jos irti satut saamaan, niin on aika mulk*u saada sitten takaisin paikalleen kunnolla, se tuli huomattua, säätöpyörä on edelleen irti...
Kiitos neuvosta, tarkemmin katsoen sokka näyttää siltä että helpoimmin tulisi irti juurikin ylikiristämällä säätöpyörää vastapäivään. Sitä en taida laittaa takaisin koska ajatuksena olisi sovittaa vanhanmalliset säätöpyörät penkkeihin.
Siis projektina on parantaa 99:n istuinmukavuutta, nykyiset matalaselkänojalliset ovat huonot istuttavat kaikin tavoin, tavoitteena olisi rakentaa ostamistani ryhdikkäistä (208tkm istutut, mutta auringonpolttamat ja muutamia reikiä omaavat) nopan penkeistä matalaselkänojalliset ja sovittaa niihin alkuperäisten vihreiden penkkieni verhoilut.
Alle jättäisin mielelläni nopan napakat, tukevat, paksut ja laadukkaat punaiset plyyshiverhoilut (tietty selkänojastaan lyhennettyinä).
Onko kukaan tehnyt tälläistä modifikaatiota, ainakaan hakupalvelu ei tuottanut positiivisia tuloksia?
Takapenkki kokee saman kohtalon, ja sivuverhoilujen rungot tulevat myöskin nopasta, vanhat ovat aikalailla pehmeät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos tarkoitat selkanojansäätöpylpyrää niin se lähtee muistaakseni normaaliin avaussuuntaan auki, siis vastapäivään. Voin olla myös väärässä :oops:

Takapenkeissä on sitten kiinnitys ihan erilainen. 99:n vanhempi selkänojan kiinnitys tulee takakontin puolelle kiinni ja uudempi taas ohjaamon puolelle. Istuinosan kiinnitys on taas vanhemmassa poikkipalkkiin kahdella isolla ruuvilla ja uudempi on sokalla.

Kiinnityshärpäkkeiden ristiinsovittamisesta ei ole mulla mitään hajua mutta sen voin sanoa, että vanhempisysteemi on irroitukseltaan ja kiinnitykseltään helpompi.

Niin, vanhemmista 99:stä noppaan asti on takapenkin sisuskalut samanlaiset. Tietenkin voi olla, että uudemmissa on jämäkämmät jouset tai jopa vahvemmat jouset pehmusteissa. Selkänojan sisällä taisi sitten vaahtomuovia. Mutta verhoilut käy ristiin, kun puhutaan 2D ja 3D-malleista, 5D-mallissa on takapenkin istuinosa erilainen.

BTW, minkälaiset välitykset on siinä 99:n "uudessa" laatikossa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dimebak kirjoitti:Jos tarkoitat selkanojansäätöpylpyrää niin se lähtee muistaakseni normaaliin avaussuuntaan auki, siis vastapäivään. Voin olla myös väärässä :oops:

Takapenkeissä on sitten kiinnitys ihan erilainen. 99:n vanhempi selkänojan kiinnitys tulee takakontin puolelle kiinni ja uudempi taas ohjaamon puolelle. Istuinosan kiinnitys on taas vanhemmassa poikkipalkkiin kahdella isolla ruuvilla ja uudempi on sokalla.

Kiinnityshärpäkkeiden ristiinsovittamisesta ei ole mulla mitään hajua mutta sen voin sanoa, että vanhempisysteemi on irroitukseltaan ja kiinnitykseltään helpompi.

Niin, vanhemmista 99:stä noppaan asti on takapenkin sisuskalut samanlaiset. Tietenkin voi olla, että uudemmissa on jämäkämmät jouset tai jopa vahvemmat jouset pehmusteissa. Selkänojan sisällä taisi sitten vaahtomuovia. Mutta verhoilut käy ristiin, kun puhutaan 2D ja 3D-malleista, 5D-mallissa on takapenkin istuinosa erilainen.

BTW, minkälaiset välitykset on siinä 99:n "uudessa" laatikossa?
Se säätöpyörä lähti ongelmitta irti isoilla pihdeillä pyörää käännettäessä vastapäivään.

Selkänojan yhteensopivuushomma on myös noteerattu, mutta luulen että saan rakannettua nopan penkin kiinni autooni, tuossa vanhassa on sarana kiinni selkänojan takaosassa, eli nopan penkkiin tarvitsee vaan ajaa kuviosahalla aukko sille ja ruuvata ruuvit kiinni vaneriin. Selkänojan lukitusmekanismiin en ole ehtinyt vielä perehtymään.
Etupenkkien yhteensovittaminen on vielä kesken, hieman hitsausta vaativat, varsinaiset rungot ovat samanmalliset, tosin niskatuen säätö-korokeosa on erilainen kuten myös jousien sijainnit jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siisti ja ryhdikäs tuo Breadfanin 99, itsekin tykkään kuvata autojani heti pesun jälkeen jotta saa jotain kiiltoakin kuviin ;)
Siihen kiiltämättömyyteen tepsii hyvin Farecla G3 jota myös käsin "myllyttäen" hioo ihan tarpeeksi, ja päälle esim. Simonitzin vaha tms.
Komea peli kieltämättä, ihmetyttää miksei ole mennyt kaupaksi samantien ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Breadfan kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Siisti ja ryhdikäs tuo Breadfanin 99, itsekin tykkään kuvata autojani heti pesun jälkeen jotta saa jotain kiiltoakin kuviin ;)
Siihen kiiltämättömyyteen tepsii hyvin Farecla G3 jota myös käsin "myllyttäen" hioo ihan tarpeeksi, ja päälle esim. Simonitzin vaha tms.
Komea peli kieltämättä, ihmetyttää miksei ole mennyt kaupaksi samantien ;)
Johtunee noista vioista ja etenkin hinnasta :roll: Joku tuosta 250e tarjosi, turha luulo. En minä tuosta aivan halvalla luovu.

Kyllä se pitää pian käyttää siellä hitsarilla, niin saa hakee tuoreen leiman.

Ja hintahan nousee sitten sitä mukaa.
No äärimmäisen pieniä vikojahan nuo ovat, omastanikin pari neroa tarjosi 200e, osiinkin ja tarvikkeisiin on mennyt varmaan parisen tonnia.. eipä noita oikein kukaan tunnu haluavan, paitsi omalleni oli heti tämän kuun alussa kolmekin vakavamielistä ostajaa, yksi veljeskansalainemmekin, kaikki omastani soittamalla kyselleet ovat vollattaneet ja surreet sitä kun menin vaihtamaan 5v-lootan, voi hyvää päivää, eikait kukaan järkevä ihminen ajaisi 70-luvun 4-vaihteisella lootalla.
Eli suomalainen on niin pihi että haluaisi museokatsastaa auton jotta voisi käyttää sitä ajossa laittomasti yli 30vrk, muusta syystä en ymmärrä johtuvaksi tuota museokatsastusintoa.
Omasta mielestäni autot pilataan museoleimalla
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Miksi neljävaihteinen ei riitä? Eihän se vaihteiden määrä mitään ratkaise, vaan välityssuhteet-juuri 70 luvullahan ne oli vielä kohdallaan, kun taas 80 luvun alussa ne piti muuttaa ylipitkiksi, jolloin nelivaihteinen ei kieltämättä enää oikein toimi. Sinänsä 70 luvun Saabeissakin vaihteistot kyllä kestää, kunhan niitä on käytetty rauhallisesti. Tästä museo intoilusta en ole täysin samaa mieltä-kyllä siinä ajatus on mielestäni ok, enkä kovin mittavaan väärinkäyttöön usko. Pitäisi vaan lopultakin saada sama kohtelu maksujen suhteen kaikille yli 30 vuotta vanhoille autoille, jollionka harrastajia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KN/Lieto kirjoitti:Miksi neljävaihteinen ei riitä? Eihän se vaihteiden määrä mitään ratkaise, vaan välityssuhteet-juuri 70 luvullahan ne oli vielä kohdallaan, kun taas 80 luvun alussa ne piti muuttaa ylipitkiksi, jolloin nelivaihteinen ei kieltämättä enää oikein toimi. Sinänsä 70 luvun Saabeissakin vaihteistot kyllä kestää, kunhan niitä on käytetty rauhallisesti. Tästä museo intoilusta en ole täysin samaa mieltä-kyllä siinä ajatus on mielestäni ok, enkä kovin mittavaan väärinkäyttöön usko. Pitäisi vaan lopultakin saada sama kohtelu maksujen suhteen kaikille yli 30 vuotta vanhoille autoille, jollionka harrastajia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti.
No omasta mielestäni kuusikin vaihdetta on liian vähän, etenkin moottoripyöriin.
Oma 5v-lootallanikin kierrättää moottoria nelosvaihteella satasen nopeudessa matalammilla kierroksilla kuin vanha 4-vaihteinen.
Siis mitä huonoa tai pahaa voisi olla ns. ylivaihteessa?
Eli olisiko jollain tavoin orkkiksempaa säilyttää jo kertaalleen vaihdettu -79 -vuosimallinen, laakerivikainen loota ja lähteä vaihtamaan siihen perävälityksiä?
Omastani voi alle 10min hommalla kytkeä vitosen pois päältä jos haluaa nauttia konemetelistä matka-ajossa.

Itte uskon siihen museohommaan siinä mielesä että ei muuten kaikki kyselijät voisi olla kiinnostuneita autostani jossei kiinnostaisi 40e:n vuotuiset kulut, epäilen että museoautoilla ajetaan suuria kilometrimääriä, mm. Porsche (jonka museoreikisteröin ostajan pyynnöstä) oli nettiautossa parin vuoden päästä 50-60tkm enemmän ajettuna. Aika kova saavutus 60 päivän ajoajan aikana.
No se asia ei minulle kuulu, kukin taaplaa tyylillään, omassa tupliksessani on nyt 70% bonukset ja osakasko, eivät maksa kamalasti ja autoa voi käyttää laillisesti ympäri vuoden. Ainoastaan käyttöveroahan tuosta omastani kertyy joka päivältä mutta ei se ole niin iso asia että haittaisi mitään.
omani on kanssa jo senverta modifioitu/paranneltu (no oikeastaan siinä ei ole kuin muutettu ruiskutusjärjestelmä D-jetistä K-jetiksi ja loota 5-vaihteiseksi) ettei itä oikein voisikaan museorekisteröidä, mm. konehuone ei ole niin siisti että kelpaisi museomiehille yms.
Mutta käyttöpeli tuo omani onkin, ja tarkoitettu kilometrien nielijäksi enemmän kuin tallissa seisojaksi.
Dimebak kyseli välityksistä, autossani on jonkin -83:n loota eli sellaisen bensansäästömallin, jus taisi laskeskella että satasen nopeudessas tuolla kone kiertäisi jotain 2525rpm tms, oman rinkimittarini mukaan noin 2600rpm (pitää säätää rinkimittaria). Välitykset ovat ideaaliset tuohon autooni, motarinopeuksissakin kone jaksaa vääntää ja reagoida kaasuun jne.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Huhti 01, 2007 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Todellakin joo. Jos auton aikoo entrata viimeistä piirua myöten alkuperäiseksi ja on vielä lämmin säilytystila niin miksi ei museorekisteriin, mutta. Kyllä sen vanhan auton voi myös laittaa mieleisekseen, kuten oma 99 on. Tuohon oli päädytty jo silloin, kun ko. auto oli ollut pari päivää omistuksessa.

Jossain vaiheessa auto oli enemmän ja vähemmän orkkiskunnossa mutta asiat vaan menivät siihen suuntaan, että on tullu laitettua oman mielen mukaan osia. Ja onhan siinä jo osia 99, 90, 900 ja 9000:sta :lol:

Itte kyllä päädyin laatikonremonteeraamiseen, kun se sittenkään ollut pahemmassa kunnossa kuin että laakerit oli kuluneet ja ryhmäakselista oli pala neulalaakerin kohdalta irronnut. Ja melko suurella todennäköisyydellä joskus tuohonkin joutuu vaihtamaan laatikon jos ja kun joskus tulevaisuudessa saan siihen sen i16V vaparimoottorin. Se ku on niin, että mieluummin 5-vaihdetta kuin 4-vaihteinen aavikkovälityksillä. Sen näkee sitten.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Millä konsteilla mm. Dimebak on saanut lootan jakopään puoleisen kopan auki, omassani tuntuu olevan kuin hitsattu kiinni, tai siis aukeaa noin tuuman mutta siten pysähtyy kuin seinään?
No ei minulla riittäiksikään aika/kärsivällisyys/osaaminen lootaremonttiiin, olisi vaan ollut mielenkiintoista aukaista kolmosella ja nelosella jurnuttava loota ja nähdä laakerit jne.
Purkaminen on aina helppoa mutta kasaaminen ei ainakaan oman (1969-1973) korjaamokäsikirjani mukaan menekään ihan leikiten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä tiedä, käytin aikoinaan auton luottoasentajalla remontissa eikä sen jälkeen ole ku öljyjä vaihdettu laatikkoon. Mutta eikös nuo vaihdelaatikon "luukut" pitäisi aueta. Katos ku velipoika valutti hieman uudemmasta öljyt ulos, kun tyhjennysproppu puuttui kokonaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin