KN/Lieto kirjoitti:Miksi neljävaihteinen ei riitä? Eihän se vaihteiden määrä mitään ratkaise, vaan välityssuhteet-juuri 70 luvullahan ne oli vielä kohdallaan, kun taas 80 luvun alussa ne piti muuttaa ylipitkiksi, jolloin nelivaihteinen ei kieltämättä enää oikein toimi. Sinänsä 70 luvun Saabeissakin vaihteistot kyllä kestää, kunhan niitä on käytetty rauhallisesti. Tästä museo intoilusta en ole täysin samaa mieltä-kyllä siinä ajatus on mielestäni ok, enkä kovin mittavaan väärinkäyttöön usko. Pitäisi vaan lopultakin saada sama kohtelu maksujen suhteen kaikille yli 30 vuotta vanhoille autoille, jollionka harrastajia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti.
No omasta mielestäni kuusikin vaihdetta on liian vähän, etenkin moottoripyöriin.
Oma 5v-lootallanikin kierrättää moottoria nelosvaihteella satasen nopeudessa matalammilla kierroksilla kuin vanha 4-vaihteinen.
Siis mitä huonoa tai pahaa voisi olla ns. ylivaihteessa?
Eli olisiko jollain tavoin orkkiksempaa säilyttää jo kertaalleen vaihdettu -79 -vuosimallinen, laakerivikainen loota ja lähteä vaihtamaan siihen perävälityksiä?
Omastani voi alle 10min hommalla kytkeä vitosen pois päältä jos haluaa nauttia konemetelistä matka-ajossa.
Itte uskon siihen museohommaan siinä mielesä että ei muuten kaikki kyselijät voisi olla kiinnostuneita autostani jossei kiinnostaisi 40e:n vuotuiset kulut, epäilen että museoautoilla ajetaan suuria kilometrimääriä, mm. Porsche (jonka museoreikisteröin ostajan pyynnöstä) oli nettiautossa parin vuoden päästä 50-60tkm enemmän ajettuna. Aika kova saavutus 60 päivän ajoajan aikana.
No se asia ei minulle kuulu, kukin taaplaa tyylillään, omassa tupliksessani on nyt 70% bonukset ja osakasko, eivät maksa kamalasti ja autoa voi käyttää laillisesti ympäri vuoden. Ainoastaan käyttöveroahan tuosta omastani kertyy joka päivältä mutta ei se ole niin iso asia että haittaisi mitään.
omani on kanssa jo senverta modifioitu/paranneltu (no oikeastaan siinä ei ole kuin muutettu ruiskutusjärjestelmä D-jetistä K-jetiksi ja loota 5-vaihteiseksi) ettei itä oikein voisikaan museorekisteröidä, mm. konehuone ei ole niin siisti että kelpaisi museomiehille yms.
Mutta käyttöpeli tuo omani onkin, ja tarkoitettu kilometrien nielijäksi enemmän kuin tallissa seisojaksi.
Dimebak kyseli välityksistä, autossani on jonkin -83:n loota eli sellaisen bensansäästömallin, jus taisi laskeskella että satasen nopeudessas tuolla kone kiertäisi jotain 2525rpm tms, oman rinkimittarini mukaan noin 2600rpm (pitää säätää rinkimittaria). Välitykset ovat ideaaliset tuohon autooni, motarinopeuksissakin kone jaksaa vääntää ja reagoida kaasuun jne.