Moottorin liikakuumeneminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itse kyllä epäilisin joko flektin anturin toimintaa tai syylärin kuntoa, jos joutuu itse kytkemään flektin päälle. Mielestäni ehjässä jäähdytysjärjestelmässä ei tommosia vippaskonsteja tarvita. Huonokuntoisesta syyläristähän jäähdytysteho loppuu kesken, jos rivat alkaa irtoilla pilleistä. Yleensä on saatavilla eri lämpötiloissa toimivia flektin antureita. Kesäversiossa flekti kytkeyty aiemmin päälle, kuin talviversiossa. Nuohan pitäisi periaatteessa pareittain vaihtaa termostaatin kanssa, jos käyttää kesäaikaan viileämpää termaria. (Useissa automalleissa flektinanturi kytkee flektin virrat suoraan päälle ja huonolaatuisista(lue tarvikemalleista) palaa kärjet ison virran takia. Anturi kannattaisi kytkeä ohjaamaan relettä, joka kytkee flektin isommat virrat. Liekkö Saabilla alunperin millainen kytkentä?)

Itse en ainakaan 900:ssa luottaisi hirveästi lämpömittariin, varsinkaan jos viisari joskus pompahtelee omiaan. Nyrkkisääntönä itse olen pitänyt, että jos lämmöt mittarin mukaan kohoaa punaisille, niin ensimmäinen testi on heittää vettä tai sylkäistä koneen kylkeen, että onko lohkon lämpötila yli 100astetta, tai lähimailla. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Saahan ne lämmöt nousta, ei siinä mittään. Tärkeämpää on se lämmön tasaus.

Mä ainakin lenkin jälkeen, ennenkuin pysäköin kulkuneuvon, pistän flektin pyöriin.l
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Vastaa Viestiin