Mikä mikä ???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Mikä mikä ???

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kaasarikonella oleva 900 vm88 , ruvennut viimme aikoina oireileen seuraavasti. kiihdyttäessä ei kiihdy heti mietti ja mietti kunnes jo viimmein tajuaa lähtä, jos vetasee ryyppyä niin jo vot lähtee mutta ei ilman sitä, toisinaan tahtoo kakoa ja nykiä mutta ei ryyppy päällä.
Olen tutkinut ja ehtinyt vikaa enkä löydä eli apua.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Löisinpä vaikka vetoa, että kaasarista se vika löytyy. Jos ei, niin onko sytytys kohdallaan ? Minulla vastaavanlainen hyytymisilmiö johtui 40 astetta pielessä olleesta sytkästä (-88 pystykeula kaasutin), joka taas johtui loppuun venyneestä jakoketjusta, joka hiljakseen oli hivuttanut sytkän pieleen. Kiloletrejä oli silloin jotakuinkin 300 tkm.

Mutta silti, kaasuttimeen liikkuvien osien huoltosarja, osat vaihtoon ja baanalle.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kantsii varmaankin tutkiskella myös imusarjan tiivisteitä kantta vasten + kaasarin imusarjan välinen tiiviste.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Bensa pumppu voisi olla menossa, tai pumpun ja ksylinterikannen välissä oleva muovi holkki joka yhdistää nokkaakselin ja bensa pumpun. Ainakin nuo oireet kuulostaa mahdottoman tutuilta.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Samantyyppinen käyttäytyminen on tuttua omassa kaasarisaabissani.
Kirjoitin hieman aikaisemmin

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5851
- huippunopeus on noin 140 (ei voi olla näin vähän vai voiko?)
- Jos kiihdytän pikkuvaihteella isoille kierroksille niin isolle vaihtaessa kone tuntuu tukehtuvan.
- Auton ollessa auringossa sisällä haisee bensa, tästä johtunee se, ettei heti starttaa vaan joutuu vähän aikaa sahaamaan.
- Katsastuksessa päästöt ovat aivan rajalla, tästä syystä säätöjä on jouduttu aika paljon hakemaan.
Olen nyt hommanut suppean korjaussarjan kaasariin. Maanantaina olisi tarkoitus laittaa se paikalleen. Tuo muoviholkki on myös yksi mahdollinen kohde. Täytyy katsella sitä, jos ei korjaussarja auta.
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Eikös tuo saabin käyttämä kaasari ole muuttuvakurkkuinen Stromberg?
Kyseisestä käikäleestä minulla ei ole pätkääkään kokemusta, mutta samankaltaisten Britti SU "Pässinmunien" kanssa on hiuksia tullut jonkinverran harmaannettua.
Niissä on kiihdytys rikastus toteutettu hidastin sylinterillä joka sijaitsee luistin sisällä. Mikäli hidastimen öljyt vähissä tai liian ohuet, ovat oireet juuri kuvailemasi mukaiset. kiihdytettäessä luisti ponkaisee liian nopeasti ylös laihentaen seoksen. Käsittääkseni samankaltainen öljymäntä löytyy myös Strombergista. Ainakin vian poissulkeminen on toimenpiteenä helpoimmasta päästä.

-Antti
kheikkil
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kheikkil »

Itselläni syy löytyy kaasarin säädöistä. Katsastusta varten säädätin kaasarin korjaamolla kohdalleen. seurauksena oli, että auto tukehtui juuri edellä kuvatun laisesti, enne se oli toiminut ok.
Isäni on vanha saab asentaja ja hän kertoi kaasirijn olevan yksinkertaisesti liian laihalla. Pitäisi kuulemma itte ruuvata karvan verran rikkaalle. Kuulemma tuttu ongelma heidän vanhalla korjaamolla.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Olethan sulkenut pois pienet ilmavuodot: alipaineletkut modulaattoriventtiilille ja EGR:lle ja ettei EGR-venttiili jumittunut auki.
Kaasarin kalvo ehjä, ja sitä öljyä. Moottoriöljy pelaa ihan hyvin - perfektionisteille ohjekirjan sanomaa automaattilootan öljyä.
Vetääkö kolmosella tasaisesti seitsämääkymppiä, nelosella satasta, jos tuntuu "aaltoilevan" on seos laihalla. Minun pirssissä Pierburgin lämpötilakorjaus on vähän turhan ärhäkkä ja kun ilmat lämpenee pitää seosta heivata rikkaammalle, syksyllä sitten taas laihemmalle. Tuntuu epäloogiselta mutta näin on joutunut tekemään joka vuosi. Pohjan ruuvia 1/8 kierrosta kerrallaan auki kunnes tuntuu veto tasaiselta, pari kolme säätökertaa yleensä riittää.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Tässä muuten kelpo ohjeet Pierburgin ja Strombergin kaasareista. Lienevätkö jotain korjaamokirjoista skannattu pdf:ksi.

http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No nyt rupesi kuulostaan tutulta, nääs syksyllä oireili myös ja viime keväänä eli CC arvelut osuu kohdalleen , tänään uusittu kalvo , bensapumppu , tarkstettu ilmavuodot yms. Nyt tarttis kääntää rikkaamaalle, veläkö tietäs kumpaan suuntaan , löytyy varmaan kokeilemalla, eiköhän se taas tästä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jihuuuuuuuuuuuuuu.. Vihdoinkin jo rupes kulkeen , eli oli liian laiha seos kiitos kaikille avusta ja etenkin CC : lle :lol: :lol:
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Juu kiiitoksia vaan. Ja sitten katsastuspäivän aamuna taas 8 mm hylsy käteen ja ainakin 3/4 kierrosta kiinni. Minulla on ollut näin, eli (osa)kuormitetun koneen seos on kohdallaan mutta tyhjäkäynti rikkaalla. Pitäisi varmaan kysellä saisiko jostain tyvestä paksumpaa neulaa luistiin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin