KIIRE! Lataussäädin ongelma
KIIRE! Lataussäädin ongelma
Eli hain uuden lataussäätimen vaikka entinen vielä jotenkin pelasi. Nyt kun kuvittelin saaneeni sen paikalleen niin ei sitten ala lataamaan. Vinkuu,eli ihan ei ole kohdallaan. Pitäisikö se säädin laittaa paikalleen niin että hiilet on sisällä vai ensin säädin laturiin ja sitten painaa säädintä niin että hiilet menee sisään ja saa ruuvinreiät kohdalleen.
Yrittäkää auttaa. Huomenna piti lähteä reissuun.
Yrittäkää auttaa. Huomenna piti lähteä reissuun.
En tiedä onko tästä apua, mutta mulla oli aikanaan säädintä vaihdettaessa laturi niin kulunut urille, että säädin oli tosiaan vaikea saada paikoilleen niin, että hiilet olisi asettuneet kunnolla liukupinnoilleen (tai mitä ne nyt on). Jotenkin vain ruuvitaltalla keplottelemalla se sinne paikalleen meni ja latasi hyvin useamman vuoden, kunhan oli hiilet ensin hieman kuluneet ja asettuneet.
Itsekkään en valitettavasti ole autosähköpuoleen pahemmin perehtynyt, mutta etsin tuosta Alfamerin Saab 900 -oppaasta 'Laturin hiilten vaihto' -kohdan, josta seuraava lainaus:
Bosch
1. Irroita ruuvit ja ota lataussäädin/hiiltenpidin laturin takapäästä
2. Hiilten minimipituus (ulkonema pesästä) on 5mm. Hiilten vaihtamiseksi on vanhojen hiilten johdot juotettava irti ja uusien kiinni.
Motorola
1. Irroita lataussäädin. Pane johtimien sijainnit merkille.
2. Irroita hiiltenpidin varovasti.
3. Koko hiiltenpidin uusitaan, jos hiilet ovat liiaksi kuluneet. Hiilten minimipituus (ulkonema pesästä) on 5mm.
Toivottavasti oli apua ja saat latauksen toimimaan
Bosch
1. Irroita ruuvit ja ota lataussäädin/hiiltenpidin laturin takapäästä
2. Hiilten minimipituus (ulkonema pesästä) on 5mm. Hiilten vaihtamiseksi on vanhojen hiilten johdot juotettava irti ja uusien kiinni.
Motorola
1. Irroita lataussäädin. Pane johtimien sijainnit merkille.
2. Irroita hiiltenpidin varovasti.
3. Koko hiiltenpidin uusitaan, jos hiilet ovat liiaksi kuluneet. Hiilten minimipituus (ulkonema pesästä) on 5mm.
Toivottavasti oli apua ja saat latauksen toimimaan

#3226
Sain kyllä säätimen paikalleen(sitä ei luulisi saavan väärin paikalleen),mutta latausvalo palaa kokoajan. Ennen vaihtoa ei palanut ollenkaan. Vaihdoin säätimen koska ei heti startin jälkeen lähtenyt lataamaan. Tosin kun lähti lataamaan niin latasi n.13,8v eli kohtuullisesti.
Lähteekö laturista normaalisti"sirisevä"ääni kun hiilet/säädin on vaihdettu? Jostain luin että kuuluisi asiaan.
Lähteekö laturista normaalisti"sirisevä"ääni kun hiilet/säädin on vaihdettu? Jostain luin että kuuluisi asiaan.
Aikoinaan kun omistin Nissan Sunnyn, hävisivät virrat vain yhtäkkiä, kun autoa oli käytetty lyhyessä kaupunkiajossa (jossa akkua kuormitettiin hyvinkin tiuhaan, eikä se kerennyt kunnolla latautua). No, asennettiin korjattu laturi ja vaihdon jälkeen kuului siitäkin myös tasainen sirinä ja vinkuminen. Silloin aiemmin latausjännitettä ei tajuttu/osattu mitata, mutta kun virrat vain hävisivät, eikä akku latautunut, oletettiin että laturin täytyy olla viallinen. Laturin vaihdon jälkeen ajelin jonkun aikaa, kunnes virrat taas loppuivat. Vaihdoin uuden akun.
Myöhemmin tajuttiin että se vanha akkuhan se oli tainnut rikkoa sen silloisen laturin ja kun uusi laturi latasi 'täysillä' virtaa vanhalle/vialliselle akulle, olisi tämä aiheuttanut laturin sivuäänen...tiedä sitten
. Ainakin sivuääni lakkasi kun uusi akku oli asennettu.
Myöhemmin tajuttiin että se vanha akkuhan se oli tainnut rikkoa sen silloisen laturin ja kun uusi laturi latasi 'täysillä' virtaa vanhalle/vialliselle akulle, olisi tämä aiheuttanut laturin sivuäänen...tiedä sitten

#3226
Voiko olla mahdollista ettei laturi lataa uudella säätimellä kun itse laturiin on kulunut urat? Kumma jos uudet hiilet ei saa mistään"otetta". Täytyy yrittää saada auto aamulla jollekin"ammattiauttajalle". Ja jos ei muu auta niin vanhoilla hiilillä ajoon. Vai olisiko jollakin Helsingissä asuvalla uudenkarheaa tai uutta ylimääräistä laturia?
Onhan noissa aikamoinen ura. Auttaako tähän liukurenkaiden(tai mitkä olikaan)vaihto? Olisi pitänyt kokeilla laittaa vanha säädin takaisin mutta ajattelin että jos tein jotain vääriin. No,aamulla vanha takaisin. Täytyy pitää peukalo pystyssä ja toivoa että taas toimisi vanhalla. Onko laturissa joku johto tms.joka pitäisi olla kiinni säätimessä vai käykö asennus tosiaan niin että ruuvit vain kiinni?
sitten on kyllä sököt laturin liukurenkaat jos urille on palat kuluttanut, lähes turha yrittääkkään uudella lataus säätimellä.. jos vaan viitsimystä riittää niin vaihtaa liut niin saa varmasti hyvän laturin halvalla. itse olen hakenut aina uuden laturin joltakin parilla kympillä.
ei tule siihen mitään kiinni, mutta minä ainakin sen piuhan laturista irrotan kun säädintä vaihdan ja laturissahan on 2 johdon paikkaa.
ei tule siihen mitään kiinni, mutta minä ainakin sen piuhan laturista irrotan kun säädintä vaihdan ja laturissahan on 2 johdon paikkaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp kirjoitti:miten tuo onnistuu? itseltä ei.. ja hyvin ovat menneet hiilet ulkona sisälle koukkaamalla..petromies kirjoitti:Hiilet pitää olla paketin sisällä kun se laitetaan paikalleen.
Sopivaa rautalankaa avuksi käyttäen;) Ohuella rautalangalla siis hiilet sisään, säädin paikoilleen ja rautalanka ulos.
Ja kannattaa tosiaankin tarkastaa millä tavalla vanhat hiilet ovat kuluneet ja viilata uudet samaan muotoon.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Pitää olla kyllä laturissa vika, jos ei uudella säätimellä (eli hiilillä) lataa. Mutta varmistahan kuitenkin, että laturin maadoitusjohto on paikallaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vanhoilla hiilillä lataa taas. Eli liukurenkaiden vaihto olisi suotavaa ettei mene uudet hiilet hukkaan.
Onko tuo renkaiden vaihto kuinka aikaa vievää puuhaa? Kun täytyy viedä ammattimiehelle. Sittenhän laturi on melkein kuin uusi. Jotkut laakerit kannattaa varmaan vaihtaa myös? Tulee varmaan halvemmaksi kuin melkein 100€:n vaihtolaturi motonetista.
Onko tuo renkaiden vaihto kuinka aikaa vievää puuhaa? Kun täytyy viedä ammattimiehelle. Sittenhän laturi on melkein kuin uusi. Jotkut laakerit kannattaa varmaan vaihtaa myös? Tulee varmaan halvemmaksi kuin melkein 100€:n vaihtolaturi motonetista.