Alustan helojen uusiminen
Alustan helojen uusiminen
Raidetankojen kumit pitäisi vaihtaa ja samalla tuli mieleen käydä läpi kaikki alustan kumiosat. Mutta kuinka vaikea ja erityistyökaluja (esim. prässiä?) vaativaa tämä olisi? Voiko saada aikaan jotain erityisen ikävää vahinkoa..?
Auto on 900 Aero -90, ajettu ~150tkm. Iskunvaimentimet on vaihdettu n. 6tkm sitten, jouset ovat ed. alkuperäiset.
Auto on 900 Aero -90, ajettu ~150tkm. Iskunvaimentimet on vaihdettu n. 6tkm sitten, jouset ovat ed. alkuperäiset.
Kumia!
En tarkoittanut (vielä, toivottavasti!) suojakumeja, vaan alustan (esim. taka-akselin raidetankojen) päissä olevien kumiosien vaihtamista uusiin. Eli tarkoituksena olisi uusia alustan kuluvia osia (pallonivelet ml), mutta kun ei ole koskaan tullut tongittua näitä, niin ajattelin kysyä neuvoa.
Esim. etuiskunvaimentimen kiinnityskohdasta alatukivarteen on varoitettu, että se voi katketa helposti. Siinäkin on kumiosa, minkä vaihtamista voisi miettiä.
Esim. etuiskunvaimentimen kiinnityskohdasta alatukivarteen on varoitettu, että se voi katketa helposti. Siinäkin on kumiosa, minkä vaihtamista voisi miettiä.
Puslat saa kyllä itse vaihdettua, mutta kannattaa ensiksi tehdä edes alkeellinen työkalu niiden vaihtoon. Esim. 8-10 mm kierretangon pätkä, sopivan kokoisia putken pätkiä ja tankoon prikat ja mutterit. Tällä omatekoisella ulosvetimellä puslat saa irti ja uudet paikoilleen.
Pienempiä puslia voi irroittaa ja asentaa myös ruuvipenkissä puristamalla.
Paras ratkaisuhan olisi kunnollinen prässi, mutta ei taida monellakaan olla sellaista käytössä.
Kun vanhat puslat ottaa pois, kannattaa reiät putsata huolellisesti ja laittaa vaikka jotain rasvaa jotta uudet puslat luistavat helpommin ja särkymättä paikoilleen.
Puslat joissa on metallinen ulkokehä, ovat vähän työläämpiä. Niissä pitää ensin poistaa sisempi osa esim. poraamalla kumiosa pois ja sitten sahata rautasahalla ulkokehä poikki. Metalliset ovat myös tiukempia saada paikoilleen.
Etuiskarin alapään kanssa ainakaan minulla ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Siinä oleva kumiosa koostuu kahdesta erillisestä kumista jotka tulevat iskarin molemmilta puolilta. Taitaa olla jotain tarvikkeita myös joissa on yhtenäinen kumi.
Itselläni on juuri -85 satkun kunnostus menossa ja takapään kaikki puslat on vaihdettu. Etupäästä on kaikki irroitettu ja pitäisi osien puhalluksen ja maalauksen jälkeen alkaa niitäkin puslittamaan.
Pienempiä puslia voi irroittaa ja asentaa myös ruuvipenkissä puristamalla.
Paras ratkaisuhan olisi kunnollinen prässi, mutta ei taida monellakaan olla sellaista käytössä.
Kun vanhat puslat ottaa pois, kannattaa reiät putsata huolellisesti ja laittaa vaikka jotain rasvaa jotta uudet puslat luistavat helpommin ja särkymättä paikoilleen.
Puslat joissa on metallinen ulkokehä, ovat vähän työläämpiä. Niissä pitää ensin poistaa sisempi osa esim. poraamalla kumiosa pois ja sitten sahata rautasahalla ulkokehä poikki. Metalliset ovat myös tiukempia saada paikoilleen.
Etuiskarin alapään kanssa ainakaan minulla ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Siinä oleva kumiosa koostuu kahdesta erillisestä kumista jotka tulevat iskarin molemmilta puolilta. Taitaa olla jotain tarvikkeita myös joissa on yhtenäinen kumi.
Itselläni on juuri -85 satkun kunnostus menossa ja takapään kaikki puslat on vaihdettu. Etupäästä on kaikki irroitettu ja pitäisi osien puhalluksen ja maalauksen jälkeen alkaa niitäkin puslittamaan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
- Paikkakunta: Siuntio
Rasva ei kyllä ole kumipuslalle paras kaveri, nestemäinen mäntysuopa tms. on parempi, ellei sitten kehtaa mennä pornokaupasta liukastetta ostamaan.Kun vanhat puslat ottaa pois, kannattaa reiät putsata huolellisesti ja laittaa vaikka jotain rasvaa jotta uudet puslat luistavat helpommin ja särkymättä paikoilleen.
-Antti
Jarrusylinterikumirasva?
Jarrusylinterien tiivistekumien kanssa on suositeltu käytettävän erityistä rasvaa, voisi kuvitella että jos tämä toimii kumin & jarrunesteen kanssa OK, voisi se olla oikeaa tavaraa myös pelkkien kumiosien voiteluun?
Kunnolliselle prässille voisi olla kyllä tilausta, mutta hinnalla voisi kattaa muutaman puslanvaihdon ammattilaisvoiminkin. Hmm..
Kunnolliselle prässille voisi olla kyllä tilausta, mutta hinnalla voisi kattaa muutaman puslanvaihdon ammattilaisvoiminkin. Hmm..
Puslista vielä
Korjaamosetä sanoi, että lukuunottamatta pitkittäisvakaajien ("koiranluiden") kumiosia, alustan kumit kestävät hyvin pitkään. Juuri näistä "koiranluista" pitikin kysymäni, eli riittääkö niihin kumipuslien vaihto vai täytyykö alkaa etsimään koko metallista päätä?
etuiskarien alapuslat kuluu ihmeen nopeesti pilalle. Ite kun uusin kaikki iskarit, niin etuiskareiden alapuslat piti vaihtaa jo kahden vuoden kuluttua uusiin. Mutteria avatessa tulee olla varovainen, ettei kierre katkea.
Ite voitelin etukallistuksenvakaajan runkokannakkeiden kumit jarruille tarkoitetulla rasvalla, joka ei vahingoita kumia. Hyvin on toiminut. Puslien asennuksessa käytin liukasteena ihan tavallista tiskiainetta. takapäästä sellaiset eniten ajettavuuteen vaikuttavat puslat ovat panhard-tangon puslat ja ne reaktiotangon puslat, joista olikin jo maininta (navasta taaksepäin) ja kallistuksenvakaajan puslat (jos nyt sattuu vakaajat olemaan). Puslien vaihto riittää, ei niitä tankoja tarvitse vaihtaa.
Ite voitelin etukallistuksenvakaajan runkokannakkeiden kumit jarruille tarkoitetulla rasvalla, joka ei vahingoita kumia. Hyvin on toiminut. Puslien asennuksessa käytin liukasteena ihan tavallista tiskiainetta. takapäästä sellaiset eniten ajettavuuteen vaikuttavat puslat ovat panhard-tangon puslat ja ne reaktiotangon puslat, joista olikin jo maininta (navasta taaksepäin) ja kallistuksenvakaajan puslat (jos nyt sattuu vakaajat olemaan). Puslien vaihto riittää, ei niitä tankoja tarvitse vaihtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Puslista vielä
"Koiranluu"? Eli, tarkoitat reaktiotankoja (takanavasta alustaan tankkien sivuille). Jos niitä tarkoitat noilla "koiranluilla" (joka muuten herätti hilpeyttä), niin niihin riittää pelkkä puslien vaihto. Kuluvat paljon nopeammin kuin muut puslat, varsinkin se alempi, jossa on metalli sisällä ja päällä.petteri75 kirjoitti:Korjaamosetä sanoi, että lukuunottamatta pitkittäisvakaajien ("koiranluiden") kumiosia, alustan kumit kestävät hyvin pitkään. Juuri näistä "koiranluista" pitikin kysymäni, eli riittääkö niihin kumipuslien vaihto vai täytyykö alkaa etsimään koko metallista päätä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001