Nastat vai kitkat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Nastat vai kitkat?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Mitä mieltä olette, kummat renkaat kannattaa hankkia alle ensi talveksi..nastat vai kitkat?? Entä mitä tarkoittaa kirjain C..esim. 900C. :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

C-carburator
viistokeulanen yksikaasarinen satku.

Talvirenkaat oman mieltymyksen mukaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^Juu, nimenomaan viistokeula kaasari. Lehdissä jne. näkee pilvin pimein myynnissä 900C satkuja, jotka ovat ihan tavallisia pystykeula satkuja ilman mitään lisukkeita sen 900:n perään. Osoittaa yleensä sen, että myyjä ei tiedä myymästään autosta mitään ja kannattaa kiertää kaukaa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nastat vai kitkat?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henna Makkonen kirjoitti:Hei. Mitä mieltä olette, kummat renkaat kannattaa hankkia alle ensi talveksi..nastat vai kitkat?? Entä mitä tarkoittaa kirjain C..esim. 900C. :D
Renkaista jos puhutaan, niin osta uudet renkaat. Se on ensimmäinen sääntö. Itse suosin nastarenkaita niiden pidemmän iän vuoksi, monet kehuvat kitkoja hiljaisuutensa takia. Ostatpahan kummat tahansa, niin panosta merkkirenkaaseen. Autolehdistömme julkaisee rengastestejä. Jos rengasta ei ole niissä testeissä haukuttu huonoksi/vaarallisiksi, silloin ne ovat ihan ok. :) Tärkein kriteerihän on yllätyksettömyys, jos puhutaan ylimalkaisesti hyvästä renkaasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Nykyrenkaiden käyttöikä tuskin on enempää kuin kaksi ajokautta. En usko että kestävät sen pidempään turvallisina. Se kumpaan kallistuu riippuu minkälaista ajoa on pääasiassa. Itselläni maantielle en kai enää huolisi kuin kitkat, ne pitävät ainakin normaaliajossa uskomattoman hyvin.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, ainakin 2001 vielä sai sellaisia renkaita, jotka kestää pidempään, kuin kaksi kautta. Nuo pyörylät on Hakkapeliitta2:t. Niillä on nyt kolme talvea ajettu ja kaikissa yli 6mm kuviota jäljellä (kulutusmittarin perusteella). Kaikista renkaista yhteensä kaksi nastaa on lähtenyt irti. Ajettu noin 45tkm. Aion ajella niillä ainakin kaksi talvea vielä, jolloin niillä on ajettu arviolta luokkaa 70tkm ja kulutuspintaa jäljellä noin 4mm. Kyllähän se totta on, että niiden pito ei ole enää uuden veroinen. Ensimmäisinä kahtena talvena ei tarvinnut miettiä risteyksiin pysähtyessä, missäkohtaa hiekkaa on. Tänätalvena piti jo vähän katsoa, ettei ihan pahiten kiilloittuneeseen kohtaan pysähdy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Itse ostin marraskuussa käytetyt misukan talvirenkaat, ilmeisesti about 6-7 vuotta vanhoja. Pintaa ja nastoja oli erinomaisen paljon jäljellä, ajotuntuma ja pito hyvä. Ja talven jälkeenkin ovat lähes samassa kunnossa, kevyesti palvelevat ensi talven ja ehkä seuraavankin. Talvella tuli kilsoja mittariin about 5000. Renkaista maksoin 60 euroa, olivat valmiiksi saabin vanteilla, ja mukaan tuputettiin toimiva 900 mallin saab kaupan päälle :)

Alkuperäiseen kysymykseen palataksemme, en ihmettele jos pk seudulla kitkarenkaat tekee kauppaa. Suolan avulla lumi/jää pidetään kurissa läpi talven, mikäs siinä on ajellessa vaikka kesärenkailla.

Itse en kitkarenkaisiin koske pitkällä tikullakaan vaikka ensimmäinen ajokorttitalvi olikin nastattomat Pirellit alla ja takaveto, taisi olla sen verran bensaa suonissa vielä silloin että kompensoi :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin