900 Turbo 16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

900 Turbo 16

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Terve

Nyt on 900 Aero saatu ajoon ja yksi kysymys:
vakionopeuden säädin ei toimi eli mikä olisi potentiaalinen syy. Autolla ei ole ajettu juurikaan 14 vuoteen.

Lisäksi pitääkö turbomittarin mennä täyskiihdytyksessä keltaisen ja punaisen väliin vai jääkö hieman yli puolenvälin keltaiselle alueelle ?
MB 220 cdi A vm 2013
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbo/apc-mittarin kaiketi pitäisi kiikkua punarajalle asti. Jos otat mankkuvenasta pistokkeen irti niin silloin pitäisi mennä about puoleen väliin keltaista. Jos mankkuvena naputtaa (niin kuin mulla tekee aina alustapesun jälkeen) niin saattaa nostaa vähän yli puolen välin keltaisella alueella, normaalisti nousee vaan puoleen väliin.

Kesäkelillä ei paineet juuri punarajalle nouse muuta ku maantiellä missä konehuoneen lämpö pysyy matalempana. Näin siis tuossa 160hp kattimallissa. 175hp oli muistaakseni kovemmat ahtopaineet kuin tuossa.

EDIT: Hitunen...
Viimeksi muokannut dimebak, Su Huhti 08, 2007 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 Turbo 16

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5 Nordic kirjoitti:Terve
Nyt on 900 Aero saatu ajoon ja yksi kysymys:
vakionopeuden säädin ei toimi eli mikä olisi potentiaalinen syy. Autolla ei ole ajettu juurikaan 14 vuoteen.
Joku näistä: alipainepumppu (vasemman etulokarin sisällä), poljinkatkaisimet tai cruisen boksin juotokset...
Lisäksi pitääkö turbomittarin mennä täyskiihdytyksessä keltaisen ja punaisen väliin vai jääkö hieman yli puolenvälin keltaiselle alueelle ?
Pitäisi mennä keltaisen ja punaisen väliin. Kannattaa tarkistaa onko bypass-venttiili ehjä (jos sellainen on, M84 ei välttämättä ole).

Eski
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Omassa cruiserissa oli maadotus huono joten ei toiminut. Edellisen omistajan mukaan oli jo varhaisessa vaiheessa lopettanut toiminnan mutta ei laittanut kuntoon.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Omassa Aerossa lähti cruise aivan yllättäen toimimaan täydellisen kytkinrempan jälkeen. Kytkinpoljin oli sen verran "löysä", että siinä oleva kytkin on koko ajan auki.

Täysipaineinen meni aivan hiukan punaiselle, talvella pikkupakkasilla hiukan enemmän. Tosin tällöin pito oli suurin este, mutta joskus oli kelejä jolloin tiet olivat kuivat ja ulkona n. -8°C..vekotin liikkui kohtuullisen sutjakkaasti :)
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Kiitos vinkeistä. Bypass löytyy ja sitä hieman öljysin ja heiluttelin. Nyt heilahtaa keltaisen ja punaisen väliin. Toi cruise voi olla hankalampi.
MB 220 cdi A vm 2013
ReCo
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 12:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ReCo »

Usein myös cruisen letkut pykinyt/hankautunut puhki. :wink:
Saab 900 turbo 16v -84
Saab 95 2-tahti -61
Saab 95 2-tahti -61
Saab 96 2-tahti -66
Saab 96 -76
Saab 9-5 Arc -03
Saab 900 Cabriolet -90

*Seitsemän Saabin yksinhuoltaja*
Vastaa Viestiin