2.3 alakerta 2.1 16V OG900:een? + tehoraja?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

2.3 alakerta 2.1 16V OG900:een? + tehoraja?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Onko mahdoton rupeama vaihtaa alakerta? Eikös tuo ole sama lohko, mutta eri poraus? Mitä tuosta hyötyisi? Likaa kätensä ja saa yhden hevosvoiman lisää ja 5Nm vääntöä?

Jos vaihtaa koko koneen, niin mikä on verrokkitehoraja mitä käytetään OG900:ssa? Siis se mistä saa nostaa tehoa sen oliko 20%, entäs verrokkitilavuus?

-T
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 2.3 alakerta 2.1 16V OG900:een? + tehoraja?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Moi,

Onko mahdoton rupeama vaihtaa alakerta? Eikös tuo ole sama lohko, mutta eri poraus? Mitä tuosta hyötyisi? Likaa kätensä ja saa yhden hevosvoiman lisää ja 5Nm vääntöä?

Jos vaihtaa koko koneen, niin mikä on verrokkitehoraja mitä käytetään OG900:ssa? Siis se mistä saa nostaa tehoa sen oliko 20%, entäs verrokkitilavuus?

-T
900T16 175hp x 20%
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.3 alakerta 2.1 16V OG900:een? + tehoraja?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Huikko kirjoitti:Moi,

Onko mahdoton rupeama vaihtaa alakerta? Eikös tuo ole sama lohko, mutta eri poraus? Mitä tuosta hyötyisi?
Joo, eri poraus. Iskutilavuus pienenee takaisin kahteen litraan, teho laskee 12 hv. Paitsi, että ei taida 2,3:n lohko sopia tuonne, mutta 2,0:ssa on sama poraus kuin 2,3:ssa...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Just - eli siis perinteinen huono ensimmäinen idea :) Mitäs vaihtoehtoja on sitten uudemmissa myllyissä istuttaa suhteellisen helposti tuonne nokalle? Saako 2.3 turboa tuonne? Se pysynee tilavuus ja tehorajoissakin muutoskatsastusta ajatellen.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ja tilavuus saa kasvaa tuollaiset 25%
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Just - eli siis perinteinen huono ensimmäinen idea :) Mitäs vaihtoehtoja on sitten uudemmissa myllyissä istuttaa suhteellisen helposti tuonne nokalle? Saako 2.3 turboa tuonne? Se pysynee tilavuus ja tehorajoissakin muutoskatsastusta ajatellen.
Eikös tuo kone mahda olla tonnarissa toisin päin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Iskutilavuutta ei tuosta 2,1:stä kovin hirveästi voi kasvattaa, koska lohko asettaa poraukselle rajansa ja vaihteiston kopassa eli öljypohjassa ei mahdu pyörimään kovin paljon isompi kampiakseli (2,3).

Sylinterimitat ovat siis suunnilleen 90 * 78 2,0:ssa, 93 * 78 2,1:ssä ja 90 * 90 2,3:ssa. Haulla löytyy tarkemmatkin mitat.

Mm. näistä syistä lisätehoa tarvitsevat päätyvätkin usein turbotukseen...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tietysti Stroukkaus olisi yksi vaihtoehto, mutta eipä taida ketään olla keksinyt miten tuo saabissa onnistuisi..

Muistaakseni Subarun tai Cossun veivit ovat hieman pidemmät, mutta kampurasta ei saa niin paljon sorvattua pois tai ei ainakaan kannata.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo unohtaisin tuon koneen ropaamisen satkuun ellei kiinnosta tehdä koko hoitoa tonnarin tekniikalla ja pyörän tuennoilla sun muilla.

Haku kertoo kovasti lisää mitkä asiat vaikuttavat kun yritetään saada satkuun 0.3L lisää iskutilavuutta.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ei tossa ole mitään järkeä oikeastaan. Hirveä homma ja modaaminen ja laiska lahna se on kuitenkin.

-> Turboa kehiin. 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin