Jäähdytin vuotaa ja moottori savuttaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Jäähdytin vuotaa ja moottori savuttaa

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Niin, eli siinä se oikeastaan on kaikki, mitä asiasta tällä hetkellä tiedän. Jäähdytinnesteet pysyvät kyllä, kun antaa olla koneen kylmänä. Sitten taas jos ajaa vaikka vain 5km, niin paisuntasäiliö huutaa tyhjyyttään.

Voisiko tuo jäähdytinneste jotenkin vuotaa esim. pakoputken, imusarjan tm. kautta ja höyrystyä, koska kun haistelin pakokaasua, niin se kovin öljyiselle minun mielestäni haissut. Sellaiselta vesihöyryltä näytti. Tosiaan öljyäkin kyllä palaa, senkin huomaa hajusta. Moottori myös toimii pienillä kierroksilla huonosti ja tärisyttää (jurnuttaa tms.), mutta toimii silti. Tuo kuitenkin menee ohi, kun laittaa kierrokset yli 2000 (tosin kovin paljon en ole uskaltanut nyt edes kokeilla). Silloin hyrrää ihan nätisti, mutta savua tulee kyllä yhtä paljon kuin juhannuskokosta. Paitsi tuo savu on melkoisen valkoista ja sankkaa.

Vika on ihan päivän vanha, joten en ole ehtinyt asiaa juuri tutkia. Jos jollain ollut samankaltaista ongelmaa, niin olen kiitollinen vinkeistä!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Valkoinen, makean hajuinen savu ja nesteen nopea häviäminen kielivät kaikki kannentiivisteen tai imusarjan tiivisteen pettämisestä. Luultavimmin kuitenkin kannentiiviste.

Toimenpiteet: kansi pois, kansi koneistamoon ja muista teettä koeponnistus kannelle, ettei vaan olisi halkeamia. Jos kansi on ehjä, niin ei muuta kun siivu pois pinnasta ja uusi kannentiiviste. Samalla kannattaa toki ostaa uudet tiivisteet venttilikoppaan sekä imu- pakosarjoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Juu, kiitoksia. Minullekin tuli tuo kannentiiviste mieleen, kun noita muita topicceja täältä luin.

Onko tietoa minkä verran on keskimääränen hinta kannen koneistukselle? Olettaen tietysti, että pelkkä hiominen riittää. Itse nyt voisin sen irroittaa, mutta kiinni voivat ehkä mieluummin laittaa korjaamossa, niin saa sitten ilmeisesti takuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rollerghost kirjoitti:Juu, kiitoksia. Minullekin tuli tuo kannentiiviste mieleen, kun noita muita topicceja täältä luin.

Onko tietoa minkä verran on keskimääränen hinta kannen koneistukselle? Olettaen tietysti, että pelkkä hiominen riittää. Itse nyt voisin sen irroittaa, mutta kiinni voivat ehkä mieluummin laittaa korjaamossa, niin saa sitten ilmeisesti takuun.
Kannenoikaisu maksaa bauttiarallaa 27euroa + koeponnistus maksaa varmaan paikasta riippuen jotakin 50egeä tai sinnepäin.

Se syyläri kannattaa tietysti korjata samantien, tai vaihtaa ehjään. Käytettyjäkin on liikkeellä, kun näitä og900 vehkeitä puretaan varaosiksi. Itekin möin yhden priimakuntoisen syylärin hiljattain pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kannattaa aluksi vaihtaa vain pelkkä kannentiiviste,jos neste menekki ja oireet on kuvaillun mukaiset ja tulleet päivässä!Turhaa poltta rahaa kannen oikaisuun ja koeponnistukseen jos konetta ei ole KEITETTY!!!! 8O
Tiivisteen vaihto vie aikaa 1-2h!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

epäkeskolla olen vetänyt vaan molemmat pinnat puhtaiksi kunnolla. tämän jälkeen tietysti nesteiden vaihto.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Imusarjan puoleltahan on yhteys egr kanavaa pakosarjaan. Halvempi vissiin eka kattoo, ettei siitä vuoda. Meikäläisellä aiheutti kyseinen vika turhan moottorin vaihdon..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

en arvaisi epäkeskoa (centerless) käyttää, sillähän tulee monttuja herkästi, tasohiomakonettakaan ei käsivaralla oikein arvaisi. minä ottaisin vaan kaavarilla /siklillä ryyteet pois ja ainakin tarkistuttaisin kannen suoruuden siinä välissä ennenkuin alkaa kasaamaan. Sehän käy ihan odottaessa, kun vaan on kunnon taso ja taitaa sen nähdä mittaliuskoilla puhtaan lohkon päällä ihan hyvin itsekin.
keittäminen lie nimenomaan rikkonut sen syylarin, jos vika on tullut samassa yhteydessä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

stara kirjoitti:en arvaisi epäkeskoa (centerless) käyttää, sillähän tulee monttuja herkästi, tasohiomakonettakaan ei käsivaralla oikein arvaisi. minä ottaisin vaan kaavarilla /siklillä ryyteet pois ja ainakin tarkistuttaisin kannen suoruuden siinä välissä ennenkuin alkaa kasaamaan. Sehän käy ihan odottaessa, kun vaan on kunnon taso ja taitaa sen nähdä mittaliuskoilla puhtaan lohkon päällä ihan hyvin itsekin.
keittäminen lie nimenomaan rikkonut sen syylarin, jos vika on tullut samassa yhteydessä.
Nimenomaan putsaukseen tarkoitettu melko pehmeä pikkulaikka vingussa on kyllä kuningas. Jos omistaa kompuran, niin kannattaa hankkia toi laikka systeemi ja tarvittaessa vinku. Kun on helppo tehdä niin tulee tehtyä kunnolla, tai vaihtoehtoisesti sujuu nopeammin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ecopower kirjoitti:Kannattaa aluksi vaihtaa vain pelkkä kannentiiviste,jos neste menekki ja oireet on kuvaillun mukaiset ja tulleet päivässä!Turhaa poltta rahaa kannen oikaisuun ja koeponnistukseen jos konetta ei ole KEITETTY!!!! 8O
Tiivisteen vaihto vie aikaa 1-2h!
Mietippä, uus pahvi maksaa samanverta kun oikaisu. Miksi harjotella hommaa, kun sen voi tehdä kerralla kunnolla? Ei muuta ku kansi vaan plaanaukseen ja uutta pahvia paikalleen. Jonninjoutavaa kitsastelua tommonen, ettei käytä kantta oikaistavana. Nyt jos se kansi olikin propeli, niin menee yks pahvi hukkaan ja kun käytetään se kansi jälkijättöisesti oikaisussa, pitää vielä lisäksi ostaa uus pahvikin...

Niin, ja tossa kun joku sanoi, että syyläri on voinut mennä rikki keittämisen takia. Mie veikkaisin päinvastoin. Syyläri on ensinnäkin vuotanut, sitä ei ole huomattu ja vesi päässyt vähiin. Sen seurauksena kone on keittänyt ja pahvi palanut samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Mertmi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Kannattaa aluksi vaihtaa vain pelkkä kannentiiviste,jos neste menekki ja oireet on kuvaillun mukaiset ja tulleet päivässä!Turhaa poltta rahaa kannen oikaisuun ja koeponnistukseen jos konetta ei ole KEITETTY!!!! 8O
Tiivisteen vaihto vie aikaa 1-2h!
Mietippä, uus pahvi maksaa samanverta kun oikaisu. Miksi harjotella hommaa, kun sen voi tehdä kerralla kunnolla? Ei muuta ku kansi vaan plaanaukseen ja uutta pahvia paikalleen. Jonninjoutavaa kitsastelua tommonen, ettei käytä kantta oikaistavana. Nyt jos se kansi olikin propeli, niin menee yks pahvi hukkaan ja kun käytetään se kansi jälkijättöisesti oikaisussa, pitää vielä lisäksi ostaa uus pahvikin...

Niin, ja tossa kun joku sanoi, että syyläri on voinut mennä rikki keittämisen takia. Mie veikkaisin päinvastoin. Syyläri on ensinnäkin vuotanut, sitä ei ole huomattu ja vesi päässyt vähiin. Sen seurauksena kone on keittänyt ja pahvi palanut samalla.
Makuasia miten haluaa asian suorittaa,ite ainakin olen vaihtanut useampia satoja pahveja ilman kannen oikaisua! :wink:
Kannattaa pinnat putsata hyvin ja linjarillahan näkee helpoisti itekkin oikaisu tarpeen!!Harvoin oikaisu tarpeen aiheuttaa kierous.
Yleensä oikaisu tarpeen aiheuttaa syöpymät tasopinnoissa!
Yks tärkeä asia,kyseisen auton arvo!kannattaako sijoittaa pahvin vaihtoon lähes auton hinta ja edetä kalleiman kaavan kautta! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Kannattaa aluksi vaihtaa vain pelkkä kannentiiviste,jos neste menekki ja oireet on kuvaillun mukaiset ja tulleet päivässä!Turhaa poltta rahaa kannen oikaisuun ja koeponnistukseen jos konetta ei ole KEITETTY!!!! 8O
Tiivisteen vaihto vie aikaa 1-2h!
Niin, ja tossa kun joku sanoi, että syyläri on voinut mennä rikki keittämisen takia. Mie veikkaisin päinvastoin. Syyläri on ensinnäkin vuotanut, sitä ei ole huomattu ja vesi päässyt vähiin. Sen seurauksena kone on keittänyt ja pahvi palanut samalla.
vedän kannaottoni takaisin, samaa mieltä syyläristä. jäi vain niin kaaliin kytemään toi , " jos pannua ei ole keitetty".
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Näimpä, tuskin suoraa kantta kannattaa turhaan höylätä.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kansi puhtaaksi tiivisteen rohjoista. Hiomapastaa kannen kokoiselle lasinpalalle. Muutama veto ja pyöräytys. Pitäisi näkyä mikä mättää.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Kiitoksia kaikille avusta! Mukavaa, että on avuliasta porukkaa. Aloin nyt avaamaan moottoria, kohta näkee sitten mikä mättää. :roll:
Vastaa Viestiin