Mielipide; 900 cab 16V turbo aut. - virittääkö vai ei?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Mielipide; 900 cab 16V turbo aut. - virittääkö vai ei?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Hankin heräteostoksena 16V turbo 1992 900 tomaatticabrioletin.
Alunperin california-auto. Tooodella laiska ja pitkät välitykset.
Talviautona oleva 2.1 16V vapari on selkeästi pirteämpi.

Tappaako tuo automaatti kaiken tehon? 100km/h vauhdissa on noin 2900rpm, joka on vähemmän, kuin 5-vaihteella 2.1 16V manuaalissa.

Tää on hiukan kuin kuminauhalla tai diesel-mersulla ajelisi :P

Askarruttavia asioita:

BW37 aski ja sen tehonkesto? Tuossa on jo muutenkin pitkät välitykset, eli aski lämpenee luistaessaan enemmän.

Jos lotasee keulalle ylimääräisen lauhduttimen flektillä vaihteistoöljylle ja ostaa speedpartsin stage 1 asteisen lastun tms. - kuoleeko jotakin?

Tavoite olisi saada ahdot nousemaan aikaisemmin ja tehoa lisää, ettei tartte hävetä silmiä päästään, kun ei kulje...160 hummaahan tuolla on vakiona? Joku 200 riittää jo minulle hienosti...

Ideoita? Kannattaako toteuttaa viritys vai ajella tuollaisena?
Jos virittää, niin miten järkevintä?
Joo ja haulla ei löytynyt äkkiä tomaatin kestosta modatulla APC:lla ainakaan nopeasti mitään.
Kiitoksia etukäteen.

-T

PS. Cruise tiputtaa vauhtia loivassakin ylämäessä helposti 100km/h->80km/h...jotakin kulahtanut vai ominaisuus tomaatissa? Ei kai?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Maksimitehoa enemmän laatikon kestoon vaikuttanee se, miten ajat. Tarvitseeko cabrio-Saabilla revitellä, vai riittääkö se, että tiedät, että tehoa tarvittaessa löytyy?

Itse vaihdoin 2,1 manuaalista 2,0 matalapaineturbo automaattiin (n.3000 kierrosta @100 km/h) viime vuonna ja ajaessa on sellainen tuntuma, että voimaa olisi huomattavasti enemmän. Tuskin koskaan painan kaasupoljinta lattiaan asti tällä, toisin kuin 2,1:llä toisinaan - en halua alasvaihtoa enkä halua revitellä tai rasittaa laatikkoa. Mitään kellotuksia tai muuta faktatietoa tuon subjektiivisesti koetun voimantunteen tueksi ei siis löydy.

Kyllä cruisen kuuluu kyetä ylläpitämään nopeus, jos moottorin tehot ja välitykset vain ko. nopeuteen riittävät. Automaatilla varsinkin, koska laatikkohan vaihtaa alaspäin, jos voima ei muuten riitä. Sen cruisen ketju lienee löysässä, eli se ei paina kaasua tarpeeksi. Cruisessa on myös säätöruuvit, joilla sen toimintaan voi vaikuttaa. Haulla löytynee tästä lisää.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hyvä vaihteistoöljyn jäähdytin keulalla ei varmasti olisi pahitteeksi vakiotehoisessakaan. Flektin mahdollinen hyödyllisyys riippuu siitä, miten ajat taajamissa.

Itselläni ainoa kerta, kun laatikko selvästi ylikuumeni, oli pitkässä (yli 100 km) nopeatahtisessa (keskinopeus pitkään yli 140) moottoritieajossa kuumana kesäpäivänä. Tämän kunnollinen öljynjäähdytin olisi varmasti estänyt, mutta tuulettimen tuomaa lisäapua tuskin olisi kaivattu. Mulla on se vakio 'öljynjäähdytin' eli alavesiletkun sisässä kulkeva vaihteistoöljyn kierto.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitosta nopeasta vastauksesta. Tehontarve syntyi ihan siitä, kun tuolla ei kerkeä toiselle kaistalle pujahtamaan sillä tavalla, kuin tarve vaatii joskus motarilla. Revittelyä en harrasta...

Kun painaa kaasua tuo miettii hetken ja lähtee laiskahkosti kiihtymään, KD toimii toki. Ehtii mennä se kolo mihin olen tottunut ehtimään :P

Rampiltakin pääsisi turvallisemmin ruuhkan sekaan, kun voisi kaasulla hakea paikan.

Pitää tutkia cruisea.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mikäs turbo tuossa on? Jos on Garrett, niin ainakin ex-T8 automaatilla, IC:llä ja Garretin T03:lla kyllä otti oman aikansa, että sai edes hiukan painetta pesään. Nykyiseen kulkineeseen (siis T8 IC automaatilla tämäkin) on joku aiempi omistaja nähnyt asiakseen vaihtaa Mitsun vesijäähdytteisen TE05:n ja ei tartte odotella paineiden nousua. Ykköselläkin ilman jarrukikkailuja on paikalta lähdettäyessä täydet paineet pesässä 20-30km/h välillä, tuo vanha ruoska vaati n. 50km/h ennen kuin löi täyttä löylyä, SE oli kuminauhamainen ajaa :lol:

Tosin rivakasti nousevista paineista ei ole juurikaan iloa, kun tuo nykyisen laitoksen loota luistaa kakkosella itsensä hengiltä...esim. 60km/h ja loota kolmosella kun tempaisee tohvelin lattiaan, niin vanha kunnon BorgWarneri pykältää kakkoselle, rundimittari ampuu päälle 5000rpm ja pysyy siellä sekunnin pari ja sitten huomaa kun loota nappaa hieman paremmin kiinni, kierrokset laskee ~4000rpm ja maksimaalinen kiihtyminen alkaa. Myös rauhallisessa kiihdytyksessä kakkosen ylimääräisen luiston huomaa. Muilla vaihteilla ei luista yhtä ikävästi. Öljynvaihto (Valvoline ATF Type F/A) ja suttarin putsaus (CRC-bräkleen) tehty kolme kertaa n. 10 000km:n aikana, ei vaikutusta (paitsi että luisto ehkä vaan lisääntynyt :lol: ).

Viriä tuohon olen itsekin pohtinut, mutta kyllä on prioriteettilistalla pari muuta asiaa ennen tuota, such as ilmastoinnin kuntokartoitus koeponnistuksella, kampuran hihnapyörän vaihto ja toi lootan epäterveellinen luisto. Mielestäni olennainen osa tuota automaatin viritystä on se, että saa sen APC:n paineenlaskutoiminnon kuriin. Isoa kovaa kun tomaatilla painetaan, niin kierroksia on kickdownin ansiosta melkein aina päälle 4500rpm, jolloin APC jo himmailee ahtoja. Siis semmoset maltilliset, mutta koko kierrosalueen tasaiset ahdot olisi MINUN MIELESTÄNI automaagiin passelit. Helpoiten toteutettavissa rajapaineventtiilillä, APC:n voi jättää paikoilleen vilkuttelemaan nakulediä.

Seuraa ajovinkkejä automaattiturbosaabisteille ( :wink: )
Kyllä tuolla 155:llä kiivaalla ruåtslaisorhilla pärjäilee ihan mukavasti arkiliikenteessä, ja ohi pääsee vähän pienemmässäkin raossa jos keskittyy siihen ajamiseen eikä pohdiskele syntyjä syviä, kun baana on auki. Motarin sisäänmenorampille käännyttäessä samalla kun laittaa vilkun päälle rampille kääntymistä varten linttaa lämän pohjaan, niin on jo paineet tapissa kun sladittaa rampille. Luulis siinä ehtivän sinne ooppeleiden ja tojotoiden joukkoon, jos ei ole käsijarru päällä tai nro:n 49 ja puol lapikas osittain myös jarrupolkimella? Ja se kickdown on sitä varten, että sitä käytetään. Kunnolla vaan hanaa, niin lähtee koneesta karstat ja saa ne iänikuiset joskus 1980 luvulla vaihdetut ATF:t hieman kyytiä. Toki kannattaa vartoa, että on vehkeet lämpösenä, ennen kuin ruvetaan riuhtomaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No ensiksi varmaan olisi hyvä tarkistaa että kaikki on kunnossa että on ne alkuperäiset hummat tallessa. Ei alipainevuotoja, sytkä kohillaan jne...
Kun itse ostin tuon T16:Sen niin rikkinäinen bypass oli kompensoitu sytkänsäädöllä kun oli toistakyt astetta pielessä.
Haulla löytyy tarkemmin mut jotain 18astetta on useasti suositeltu että saatais hieman enempi herkkyyttä alakierroksille, tosin silloin suositellaan käytettäväksi vain 98:a.

Tuon ikäisessä on varmaan jo mitsu jonka kunnossa ollessaan kyllä pitäis herätä kohtuu aikasin. Ja varmaan täyspaine kun puhuit 160hummasta.
Peruspaineiden tsekkaus nyt ainakin ens alkuun, nouseehan ahdot punarajalle?

Toi VJS:n ehdottama paineiden lasku kierroksilla on melko ehdoton modi vaikka paineita ei noistaisikaan. Omat kokemukset on myös T8automaatista mutta en sitäkään nyt laiskana pitäis kuhan vauhtia on ees hieman pohjalla >40km/h. Sitä ennen melko rauhallista vaikka ei tuollakaan liikennevaloissa jalkoihin jää kun jää muu tumpelointi kytkimen ja vaihteiden kanssa pois.

Nimimerkillä Nappe, oli tuollainen vastaava tekniikka kun sinulla ajossa jopa hieman kutiteltuna joten hänen kirjoituksia kannattaa myös etsiä.

Automaatin yhteyteen sopii tietysti henkitystä parantavat rautamuutokset.
Eli ryssänmutka pois ja avarampaa downpipea tilalle ja samalla isompi katti. Tietty 2.1:Sen kansi ja imusarja auttaa myös.
No tuo pakoputken muutos on aika paljon yksinkertaisempi ainakin ens alkuun ja saanee siinä jonkun humman lisääkin.
Koneen yläkerran muutosten jälkeen voi olla jo aika vaikeaa olla ruuvaamatta ahtoja lisää. :twisted:
Akkua ei varmaan cabbessa kannata siirtää konttiin vaan konehuoneen vasemmalle puolelle kun kontissa taitaa olla painoa jo muutenkin riittävästi.

Että tämmösiä ajatuksia itselle tuli mieleen jos ei muuta apua niin ainakin nippu hakusanoja. :)

Ja onnea hankinnan johdosta!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kuten jo pariin otteeseen on mainittu, niin tarkista että ne kaikki 160hv on kotona ennen kun yrität virittää :)
- Peruspaineet
- Sytkä
- Alipaineletkut
- ahtaako yli peruspaineen

Tämän jälkeen vielä mietit kahteen kertaan haluatko rasittaa wanhaa automaattia virittämällä.

Itselläni oli pari vuotta ajossa samanlainen automaatti (BW-37, 2900rpm@100km/h kotosin T16 cabbesta) ja toista vuotta ajelin n. 1bar ahtopaineilla. Hyvin laatikko toimi, auto oli ripeä sitten kun oli saannut vaihteet ja paineet arvottua kohdalleen. Ei mitenkään verrattavissa manuaaliauton näppäryyteen, eikä mitenkään verrattavissa nykypäivän automaatteihin.

Laatikko EI ymmärrä paineiden päälle kovin hyvin, usein sattui tilanne jossa kiihdytin varovasti liikkeelle, laatikko vaihtoi nopeasti kakkoselle, lisäsin kaasua-> paineet ~1bar (kakkosella) ja siinä vaiheessa kun vauhtia oli sen verran että viimeistään pitäis vaihtaa 1->2 niin laatikko päätti tosiaan vaihtaa uudelleen kakkoselle vaikka tämä olikin päällä. En koskaan ottanut selvää mitä tuossa tapahtuis jos jatkais kaasuttamista, mutta voin kuvitella että kakkoselta kakkoselle 1bar ahdoilla tekee ikävää jälkeä lamelleille :? Itse nostin aina kaasun salamana kun huomasin laatikon irroittavan...

Jyrkemmät ylämäet maantiellä cruisella (ja viritetty):
90km/h, Mäki alkaa, vauhti hieman hiipuu, cruise nykii lisää lämää, hiipuu, lisää lämää, hiipuu, lisää... pakopaineita alkaa syntyy, laatikko miettii että joko tässä tarvis jotain tehdä, kuskilla samoja ajatuksia, sitten päättää laatikko että joo, nykästääs kakkoselle, samalla garretti on herännyt talviunilta, ja lopputuolksena on hämmästynyt caravaanari vasemmalla kun saappi ampasee 1bar ahdoilla ja kickdownilla menemään ylämäkeen. Edelleen cruisen voimin... Kannattaa katsoa että se cruisen paineet-pois-cruisella-venttiili on kytketty ;)

Ihan mukava tuo automaatti, mutta nopealiikkeiseksi sitä ei vois sanoa, ja peruspaineella älyttömän laiska :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitoksia asiallisista vastauksista.

Tuossa taitaa olla ongelmana lähinnä se, ettei Saab ole suunnitellut omaa ahtokäyrää automaattiversiolle. Täytyy ottaa aivot käteen ja miettiä sellainen ja toteuttaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Otan asiakseni selvittää tuon BW37:n vahvistamisen, shift-kitin rakentamisen ja saatavuuden. On noista jenkkilaatikoista sen verran vankka kokemus, ettei tuon vahvistaminen ja järkeistäminen voi kamalan vaikeaa olla.

Selvitän samalla mistä saisi eri stall-speedillä olevia turbiineja tuohon.

Venttiilikoneisto on aika peruskauraa, pumppua saa suurennettua varmasti, turbiini on halkaisijasta ja boorijaosta kiinni, jäähdytys ja lämpömittari on helppo juttu.

Jos jollakin sattuu olemaan kirjaa tai edes kunnollista räjäytyskuvaa askista, niin auttakaa.

Palaan asiaan :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin