Kaasarikoneen EGR tulppaus. Mikä kierre?
Kaasarikoneen EGR tulppaus. Mikä kierre?
Tartteepa kokeilla nopasta tulpata EGR, kun homma ei kuitenkaan pelaa. Alipainekello ainakin on sökö, koska ilma tulee suoraan läpi. Satkussa näyttää alipainekello ainakin pitävän, mutta auton käyntiin ei letkun imeminen vaikuta, joten luultavasti venttiili on juuttunut auki tai kiinni. Voikos tuota jotenkin herkistellä auki?
Jokatapauksessa, minkälainen kierre tuossa EGR:n putken päissä on? Siinähän on tuommonen helmiliitos ja joku sovitepala sen perässä ja tarkoitus olisi luonnollisesti tulpata se ilman sovitepalaa. Tavallinen vesijohtoputkitulppa siihen ei kierteille ainakaan sovi..
Edit: Ainiin jos sen putken poistaa siitä itse venttiilistä, niin näkeekö sieltä toimiiko venttiili? Entä jos itse möykyn irrottaa imusarjasta, niin tarvitseeko se uuden tiivisteen alle takaisinlaitossa? Voisihan sen ainakin satkusta putsailla ja rassailla kuntoon, kun kerran alipainekello toimii.
Jokatapauksessa, minkälainen kierre tuossa EGR:n putken päissä on? Siinähän on tuommonen helmiliitos ja joku sovitepala sen perässä ja tarkoitus olisi luonnollisesti tulpata se ilman sovitepalaa. Tavallinen vesijohtoputkitulppa siihen ei kierteille ainakaan sovi..
Edit: Ainiin jos sen putken poistaa siitä itse venttiilistä, niin näkeekö sieltä toimiiko venttiili? Entä jos itse möykyn irrottaa imusarjasta, niin tarvitseeko se uuden tiivisteen alle takaisinlaitossa? Voisihan sen ainakin satkusta putsailla ja rassailla kuntoon, kun kerran alipainekello toimii.
Jeps. Tarvitseeko tuohon itse EGR venttiilin puolelle myös tiivistemassan vai riittääkö, että se on peltilätkän ja imusarjan välissä?mikkoimp kirjoitti:lämmön/öljyn kestävää tiiviste silikoonia.
Tämä peltiläpyskäjuttu olis tosiaankin hyvä homma, saisi homman suoritettua siististi.
Edit: Onkohan tommonen ~millinen alumiinipelti hyvää tuohon käyttöön? Vai onko teräspelti parempaa?
voihan siihenkin hiukan laittaa ettei pääse pakokaasut sieltä virtaamaan ja lämmittämään liitosta. joku tarkempi katsari voi valittaa jos on näkyvästi tulpattu egr, tuota pellilätkää ei edes huomaa.akyttala kirjoitti:
Jeps. Tarvitseeko tuohon itse EGR venttiilin puolelle myös tiivistemassan vai riittääkö, että se on peltilätkän ja imusarjan välissä?
Tämä peltiläpyskäjuttu olis tosiaankin hyvä homma, saisi homman suoritettua siististi.
Edit: Onkohan tommonen ~millinen alumiinipelti hyvää tuohon käyttöön? Vai onko teräspelti parempaa?
on alumiini käypäistä tavaraa siihen..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Jeps, suurkiitokset tästä.mikkoimp kirjoitti:voihan siihenkin hiukan laittaa ettei pääse pakokaasut sieltä virtaamaan ja lämmittämään liitosta. joku tarkempi katsari voi valittaa jos on näkyvästi tulpattu egr, tuota pellilätkää ei edes huomaa.akyttala kirjoitti:
Jeps. Tarvitseeko tuohon itse EGR venttiilin puolelle myös tiivistemassan vai riittääkö, että se on peltilätkän ja imusarjan välissä?
Tämä peltiläpyskäjuttu olis tosiaankin hyvä homma, saisi homman suoritettua siististi.
Edit: Onkohan tommonen ~millinen alumiinipelti hyvää tuohon käyttöön? Vai onko teräspelti parempaa?
on alumiini käypäistä tavaraa siihen..

jälkikommentteja vielä:
niiden liittimien kierteet ovat millisiä hienokierteitä, ja ovat yleensä niin palaneet kiinni, jotta katkeavat jos yrittää avata ja monet eivät edes ole ns. raskasta sarjaa, joissa olisi kunnon seinämäpaksuudet.
Halvin ja huomaamattomin on tosiaan peltilätkä eli sokea prikka, alumiinin sulamispiste on 658 C°( kupari on kanssa mukavan pehmeää leikellä sulamispiste sillä on 1083C°), pahimmassa pakokaasulämpötilassa alumiini voisi sulaakin, mutta tuo kohtahan on ulkopinnalla ja jäähdytetty jne.
Molempien päiden tukkiminen lie varmuuden maksimointia, ei kait siellä mitään virtaa, jos yksi pää on tukossa. prikan voisi tietenkin laikata sopivasta umpitangostakin, mutta siitä tulee herkästi liian sopiva eli puserrusliittimellä kun sen vedättää kiinni niin paluuta ei helpolla ole. se kun junttautuu nipan pohjaan niin siellä pysyy, jos meinaan tulee katumapäälle jostain syystä. Tässäkin paras sovite lie hyvän pahin vihollinen.
Noihin puserrusliittimiin saa muuten sellaisia umpimetallisia sulkutulppia, jotka sitten erillisellä mutterilla kiristetään kiinni ( jos joku jossain projektissa moista temppua tarvitsee. Ne saa irtikin, koska jäävät osittain nipan ulkopuolelle.
niiden liittimien kierteet ovat millisiä hienokierteitä, ja ovat yleensä niin palaneet kiinni, jotta katkeavat jos yrittää avata ja monet eivät edes ole ns. raskasta sarjaa, joissa olisi kunnon seinämäpaksuudet.
Halvin ja huomaamattomin on tosiaan peltilätkä eli sokea prikka, alumiinin sulamispiste on 658 C°( kupari on kanssa mukavan pehmeää leikellä sulamispiste sillä on 1083C°), pahimmassa pakokaasulämpötilassa alumiini voisi sulaakin, mutta tuo kohtahan on ulkopinnalla ja jäähdytetty jne.
Molempien päiden tukkiminen lie varmuuden maksimointia, ei kait siellä mitään virtaa, jos yksi pää on tukossa. prikan voisi tietenkin laikata sopivasta umpitangostakin, mutta siitä tulee herkästi liian sopiva eli puserrusliittimellä kun sen vedättää kiinni niin paluuta ei helpolla ole. se kun junttautuu nipan pohjaan niin siellä pysyy, jos meinaan tulee katumapäälle jostain syystä. Tässäkin paras sovite lie hyvän pahin vihollinen.
Noihin puserrusliittimiin saa muuten sellaisia umpimetallisia sulkutulppia, jotka sitten erillisellä mutterilla kiristetään kiinni ( jos joku jossain projektissa moista temppua tarvitsee. Ne saa irtikin, koska jäävät osittain nipan ulkopuolelle.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ainaskin iivarin imusarjassa kierre on M16x1,5.
Iivarin imusarjaan muutes saa M12 kierretapilla näppärästi jengat siihen imusarjan alla olevaan egr-venan paikkaan. Sitten vaan kiertää liiman kera pultin sinne reikään.
Iivarin imusarjaan muutes saa M12 kierretapilla näppärästi jengat siihen imusarjan alla olevaan egr-venan paikkaan. Sitten vaan kiertää liiman kera pultin sinne reikään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Käytinpä EGR-venttiilin irti ja imeskelin ja puhaltelin, ei minkäänlaista kulkua venttiilin läpi. Onpi siis onnellisesti jumittunut kiinni-asentoon. Laitoin sen sitten sellaisenaan takaisin paikalleen tiivisteliiman kanssa ja tukin kaasarista sen alipainelähdön.
Nopassa jopa kulki ilma läpi venttiilistä, kun alipainekelloa imi ja samalla laittoi painetta läpi venttiilistä. Ilman alipainekellon imemistä ei kuitenkaan siitäkään mitään kulkenut läpi, joten sekin sai tiivisteliimat jalkaansa ja pääsi paikalleen, samalla tavalla kaasarin alipainelähtö tukittuna. Onpahan nyt sitten ainakin EGR tukossa molemmista eikä tee kiusojaan.
Veto muuten parani satkussa tukittuani sen alipainelähdön, ilmeisesti siinä oli jotain häikkää? Letkusta imemällä ei siitä lämpöanturista imusarjan päällä kulkenut ilma läpi lämpimänäkään, mutta jostain letkuun kumminkin tuli ilma imemällä. Jossain on reikä, josta pääsi vetämään ilmaa väliin..
Nopassa jopa kulki ilma läpi venttiilistä, kun alipainekelloa imi ja samalla laittoi painetta läpi venttiilistä. Ilman alipainekellon imemistä ei kuitenkaan siitäkään mitään kulkenut läpi, joten sekin sai tiivisteliimat jalkaansa ja pääsi paikalleen, samalla tavalla kaasarin alipainelähtö tukittuna. Onpahan nyt sitten ainakin EGR tukossa molemmista eikä tee kiusojaan.
Veto muuten parani satkussa tukittuani sen alipainelähdön, ilmeisesti siinä oli jotain häikkää? Letkusta imemällä ei siitä lämpöanturista imusarjan päällä kulkenut ilma läpi lämpimänäkään, mutta jostain letkuun kumminkin tuli ilma imemällä. Jossain on reikä, josta pääsi vetämään ilmaa väliin..