Bensankulutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Deiko
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 14:04

Bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Deiko »

Olen ensiautoksi hankkimassa jotain hintaluokan 300-800e arvoista Saab 900/90/99:ä. Nimen omaan "OG" mallit. Saabit lähinnä kiinnostavat minua lähinnä hienon ulkomuotonsa ja tilavuutensa takia.

Suurin huoleni täsä asiassa on bensankulutus. Opiskelijalla ei nyt mahdottomasti varaa bensaan ole, ja olen kuullut, että Saabit vievät paljon bensaa.

Kysymyksiä:
  • Onko mallien(ja vuosimallin) välillä suurta eroa bensankulutuksessa?
  • Miten bensankulutukseen vaikuttaa ruisku, venttiilien määrä tai turbo?
  • Kuinka paljon se bensankulutus suurinpiirtein on, jos kyseessä on Saab 900 vm. -88?
  • Kuinka iso liikennevakuutus Saabissa suunilleen on? Tällä alueella vertailuksi voisin sanoa, että Peugeot 405 GL 1.6L vm. -90:ssa liikennevakuutus on vähän vajaa 500€.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bensankulutus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Deiko kirjoitti:Olen ensiautoksi hankkimassa jotain hintaluokan 300-800e arvoista Saab 900/90/99:ä. Nimen omaan "OG" mallit. Saabit lähinnä kiinnostavat minua lähinnä hienon ulkomuotonsa ja tilavuutensa takia.
Hyvät perustelut saabin hankinnassa!

Suurin huoleni täsä asiassa on bensankulutus. Opiskelijalla ei nyt mahdottomasti varaa bensaan ole, ja olen kuullut, että Saabit vievät paljon bensaa.

Kysymyksiä:
  • Onko mallien(ja vuosimallin) välillä suurta eroa bensankulutuksessa?
  • Miten bensankulutukseen vaikuttaa ruisku, venttiilien määrä tai turbo?
  • Kuinka paljon se bensankulutus suurinpiirtein on, jos kyseessä on Saab 900 vm. -88?
  • Kuinka iso liikennevakuutus Saabissa suunilleen on? Tällä alueella vertailuksi voisin sanoa, että Peugeot 405 GL 1.6L vm. -90:ssa liikennevakuutus on vähän vajaa 500€.
jos opiskelijana haluat "säästää" osta joku litranen micra.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainakin if sivuilla on tuo vakuutus laskuri ja varmasti muillakin yhtiöillä...

900s on minun käytössäni ainakin osoittautunut kaikista taloudellisimmaksi, 2000km lapin reissu sillä tehtiin ripeällä ajolla ja kuormaakin oli, kulutus tasan 7. 99 turbo taas ei alle 10 tahdo millään päästä.. muut siltä väliltä kunnossa ollessaan. t8 automaatti taitaa vielä vähän enemmän viedä kuin tuo 99 mutta kun ei ole semmoista ollut..

eli huhuja nuo kulutus lukemat vaan ovat, tietysti ne nyt vähän enemmän vievät kuin jotkin pienet kirput mutta itse ainakin olen valmis sen siitä lisä tilasta ja ajo-ominaisuuksista ja tehosta maksamaan!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Sami »

Deiko kirjoitti: Suurin huoleni täsä asiassa on bensankulutus. Opiskelijalla ei nyt mahdottomasti varaa bensaan ole, ja olen kuullut, että Saabit vievät paljon bensaa.
Jos ajat enimmäkseen kaupunkiajoa, niin todellakin bensaa palaa paljon. Tuntuvasti halvemmaksi ajelu tulee jollain kevyemmällä autolla. Paljon matka-ajoa ajavalle ero ei ole niin suuri. Meikäläisen kouluaikoina luokkakaverit tankkasivat kerran siinä missä minä 2-3 kertaa. Jos on jonkinsortin kiinnostus/pakkomielle saabia kohtaan niin sen bensan menon jotenkin kestää. Opiskeluaikoina meikäläinen liikkui usein julkisilla aina kun ei kukkaro antanut myöten autolla liikkua. Tyhjään tankkiin 10e:llä kun ei kannata kaupungille lähteä tai tulee kanisterireissu huoltsikalle.

Suosittelen uudenpia 16V malleja tai jopa T16 tai matalapaine S versioita. Kaupungissa voi päästä pienemmällä kulutuksella, mutta matka-ajossa se on samaa 8 litraa, kuin muissakin OG saabeissa. 5-ovisena todella tilavia autoja.
Citroen C5, OG900t16
tirppis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 01:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tirppis »

vakuutuksista olen huomannut että pohjolassa on aiaks halvat.mun 900 on noin 500€..joskus entises pösös oli vakuutukset if:ssä ja piruuttani laskin pohjoplan sivuilla vakuutuksen hinnan niin hinta ero oli noin 100€.suosittelen Pohjolaa.
Saabi on...
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Noh, itekki oon opiskelija ja ajan satkulla, enkä mistään hinnasta vaihtas pikkuautoon vaikka matkaa tulee 140km päivässä. Jostai muusta pitää sitten tinkiä. Oma ruiskutomaatti vie n. 8,6-11L/100km ja tuo 11 sillo ku sen repii 35 asteen pakkasessak kylmiltää monta kertaa päivään käyntiin. Jotta en mene valittamaan bensankulutuksesta kun auto on lämmin ja hyvä selkävikasenkin pitkää matkaa ajaa... Saa ne japsitkin viemään 30l/100km kun talvella niitä pitää käyttää kuulemma koko ajan että on mukava istuu lämpimää autoon... Joopa
vakuutukset muistaakseni 400 luokkaa jos en iha läpiä päähän puhu
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

aivan sama mikä auto on, kaikki mitä tankkaa menee kuitenkin.
kyllä nuo saabit ladaa taloudellisempia ovat, oma lada vei pahimmillaan pirusti bensaa ja yhtäpaljon öljyä.

taitaa varsinkin saabissa vaikuttaa tuo ajotapa aika paljon.
tutun 2.0 16v tonnari ei mene mitenkään alle 10l jos reilummin ajaa.
matka-ajossa kuitenkin selvästi vähemmällä menee.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Daword »

Deiko kirjoitti:Olen ensiautoksi hankkimassa jotain hintaluokan 300-800e arvoista Saab 900/90/99:ä. Nimen omaan "OG" mallit. Saabit lähinnä kiinnostavat minua lähinnä hienon ulkomuotonsa ja tilavuutensa takia.

Suurin huoleni täsä asiassa on bensankulutus. Opiskelijalla ei nyt mahdottomasti varaa bensaan ole, ja olen kuullut, että Saabit vievät paljon bensaa.

Kysymyksiä:
  • Onko mallien(ja vuosimallin) välillä suurta eroa bensankulutuksessa?
  • Miten bensankulutukseen vaikuttaa ruisku, venttiilien määrä tai turbo?
  • Kuinka paljon se bensankulutus suurinpiirtein on, jos kyseessä on Saab 900 vm. -88?
  • Kuinka iso liikennevakuutus Saabissa suunilleen on? Tällä alueella vertailuksi voisin sanoa, että Peugeot 405 GL 1.6L vm. -90:ssa liikennevakuutus on vähän vajaa 500€.


toi oma turbo saapas on mennyt 8litraan maantiellä ja 9-10litran hujakoille kaupungissa...

vakuutus on siinä 500-550e ilman boonuksii.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Viesti Kirjoittaja BBU »

...Ja itse taas olen saanut Tapiolasta vakuutuksen halvimmalla. Saapaksen vakuutukset olivat huomattavasti edullisemmat kuin vähän aikaa omistamallani 2.0 Carinalla, vuosimalli sama.

On tuo Saapi käyttöautona aivan ykkönen, itelläkin muutama harharetki ollut mutta Saabiin palannut.
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

BBU kirjoitti:...Ja itse taas olen saanut Tapiolasta vakuutuksen halvimmalla. Saapaksen vakuutukset olivat huomattavasti edullisemmat kuin vähän aikaa omistamallani 2.0 Carinalla, vuosimalli sama.

On tuo Saapi käyttöautona aivan ykkönen, itelläkin muutama harharetki ollut mutta Saabiin palannut.



säälittää jotkut ihmiset jotka heti leimaa saabin pelkän ulkonäön tai omien ulkoisten mieltymysten takia paskaksi!

Vaikka saab on paljon parempi kuin yksikään noista riisipurkeista vaikka ne olisivatkin muutamia vuosia nuorempii.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ja ennen kaikkea saabbi on paljon turvallisempi auto kuin joku samanlainen 80-luvun japsikottero
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikähän liene tosiaan niin, että jos polttoainetaloutta ajattelee, niin 16-venttiilinen 2.0 ruisku olisi paras siinä? 8-tappiset turbot ja kaasarivikaiset karvahattumallit on kaikista ahnaimpia syömään pensaa.

Kaikista suurimman vaikutuksen polttoaineenkulutukseen saa suunnittelemalla kulkunsa siten, ettei ajaa turhaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eipä se kaasarikonekkaan maantiellä juuri bensaa syö. Oma 900c menee maantiellä alle seiskaan, kaupungissa tosin taitaa maistua sitten semmonen 12l sadalla. Opiskelijalle vallan mainio peli, ainakin kun itse en joudu kaupungissa kovasti liikuskelemaan. Moinen auto ei maksa juuri mitään, korjauskustannuksia ei juurikaan ole ja vakuutusmaksutkin taisi olla jotakin 400e ja 500e väliltä. Osakasko tuossa mulla on. Bonuksia ei ole lainkaan vielä päässyt kertymään.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Eikähän liene tosiaan niin, että jos polttoainetaloutta ajattelee, niin 16-venttiilinen 2.0 ruisku olisi paras siinä? 8-tappiset turbot ja kaasarivikaiset karvahattumallit on kaikista ahnaimpia syömään pensaa.

Kaikista suurimman vaikutuksen polttoaineenkulutukseen saa suunnittelemalla kulkunsa siten, ettei ajaa turhaan...





ei mun 8 tappinen turbo kyllä mitenkään ihmeellisesti ole syönyt? 20e tankkasin v powerii ja yli 200km ajoin sekalaista ajoa.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Daword kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Eikähän liene tosiaan niin, että jos polttoainetaloutta ajattelee, niin 16-venttiilinen 2.0 ruisku olisi paras siinä? 8-tappiset turbot ja kaasarivikaiset karvahattumallit on kaikista ahnaimpia syömään pensaa.

Kaikista suurimman vaikutuksen polttoaineenkulutukseen saa suunnittelemalla kulkunsa siten, ettei ajaa turhaan...





ei mun 8 tappinen turbo kyllä mitenkään ihmeellisesti ole syönyt? 20e tankkasin v powerii ja yli 200km ajoin sekalaista ajoa.
Meikäläisellä 99:ssä toi 900 -84 turbo8 -kone on vienyt semmosta 8,5litraa maantiellä ja kaupunki/talviajossa tommosta 11-13litraa/100km. 900i -8venainen vei samanlaisessa käytössä reilu litran vähempi niin maantiellä, kuin kaupungissa.

Niin, tosiaan kun laitoin turbo8:n samaan lokeroon kaasarivikaisten kanssa, niin tarkoitan nimenomaan rikkinäistä kaasarimallia. Ehjällä kaasarilla saadaan tiedettävästi pienimmät lukemat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin