Vianetsintä apua jurnutukseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Vianetsintä apua jurnutukseen

Viesti Kirjoittaja saarive »

Olen etsinyt pari kuukautta kaverini Riston kanssa vian lähdettä ja täällä palstallakin on surffailtu mutta mikään vastaava tapaus ei tunnu täyttävän samoja tunnusmerkkejä ainakaan kun yleisimmät korjausneuvot on jo kokeiltu.

Eli ongelma on tasainen jurnutus, aivan kuin pyörän laakeri olisi rikki, ääni alkaa kuulua selvästi voimakkaana jo 30 kympin vauhdissa ja sen kuulee selvästi vielä ainakin satasen nopeutueen asti. ääni kuuluu niin kytkin pohjassa, ylhäällä, vaihde vapaalla, moottori sammutettuna eli siis aina kun renkaat pyörii. Vasemmalle käännettäessä ääni vaimenee. Ohjaus ei vetele mihinkään suuntaan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Eli ajo-ominaisuudet eivät tunnu huonontuneen.

Ääntä ei saa kuulumaan auto nosturilla ja toinen kaveri sisällä kuuntelemassa ja toinen pyörittää renkaita. Tällä menetelmällä olemme jo "kuvitelleet" vian löytyvän ja 3 pyörän laakeria on jo vaihdettu (etu oikea on ainoa vaihtamaton, ei mitään välystä.).

Vetonivel ei raksuta ääriasennoissa tai muutenkaan.

Mitä muuta tehty em. lisäksi. Vaihdettu alumiinituet (4kpl), tarkistettu että pakoputki ei osu koriin, tarkistettu että ei kiviä tms. hankaamassa, vaihdettu renkaat, vaihdettu alatuen takapuslat (että kumi on välissä varmasti vaimetamassa). jarrut toimii normaalisti. Auto rullaa hyvin vapaalla, pallonivelet on kunnossa (toinen vähän sitten vaihdettu), vanteen pultit ei löysällä.

Hyvät neuvot kelpaa, kiitos
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuuluisiko tämä tuonne Tonnaripuolelle päätellen alatukivarsien takapuslista ja alumiinituista? Lähinnä mieleen tulisi väliakselin laakeri joka jurnuttaa. Siis oikeanpuoleisen vetoakselin tuennan laakeri.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Kannattaa vaihtaa se viimeinen laakeri, epäilen että vika on siinä.
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Kyllä, tarkoitus oli laittaa tonnaripuolelle
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Jos autolla vain rullaa vapaalla ja kääntää rattia välillä johonkin suuntaan niin miten vetoakselin tuennan laakerin rasitus tässä muuttuu ?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Oikean etupyörän laakeri se taitaa useimmiten jostain kumman syystä ainakin satkuista mennä.. Kannattaa kokeilla vaihtaa sekin. Välystä ei välttämättä tunnu, jos laakeri vaikkapa on kuiva, mutta ei vielä kerennyt kulumaan.
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Onko tälle oikean etupyörän laakerin kulumiselle ilman väljyyttä ominaista se että suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä jurnuttaa mutta vasemmalle käännettäessä vaimenee tai häipyy täysin ?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

saarive kirjoitti:Onko tälle oikean etupyörän laakerin kulumiselle ilman väljyyttä ominaista se että suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä jurnuttaa mutta vasemmalle käännettäessä vaimenee tai häipyy täysin ?
Mulla teki yksi satku juuri noin.Vaihdoin ekana murrosnivelen kun luulin vian olevan siinä.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Aja auto tasaselle ja liikuta autoa renkaasta kaksin käsin. Jos laakeri jurnuttaa sen risan kohdan tuntee selvästi käsiin.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

saarive kirjoitti:Jos autolla vain rullaa vapaalla ja kääntää rattia välillä johonkin suuntaan niin miten vetoakselin tuennan laakerin rasitus tässä muuttuu ?
Eihän sen laakerin pitäisikään rasittua sivusuunnassa, mutta ainakin kuopille kuluneet sisemmät vetarin maljat kankeavat käännettäessä laakeria vasten, ehkä myös periksi antaneet moottorin tuennat rasittavat.

Sillä tämä väliakselin laakeri tuli mieleen, kun kerroit kaverisi kanssa jo nostaneesi auton ilmaan ja pyöritelleesi renkaita, tuloksetta.

Itsellä on väljä välilaakeri, odottelemassa motivaatiota, ei äännä vielä mutta juristaa/täristää nimenomaan oikealle kääntäessä, vasemmalle ei mitään.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

saarive kirjoitti:Onko tälle oikean etupyörän laakerin kulumiselle ilman väljyyttä ominaista se että suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä jurnuttaa mutta vasemmalle käännettäessä vaimenee tai häipyy täysin ?
juurikin eilen vaihdoin oikean etupyöränlaakerin, samat oireet ja renkaassa ei tuntunu yhtään klappia pyörä ylhäällä, eikä kyllä tuntunu/kuulunu rengas ylhäällä pyöritettäessäkään mitään ylimäärästä :? oli varmaan laakeri päässy niin kuivumaan rasvasta että oli laakerien pinnat ottanu itteensä, joka sitte paino päällä vauhdissa alkoi ääntämään...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Kiitos asiantuntevista neuvoista. Raati tuntui antavat eniten ääniä sen viimeisenkin laakerin (joka ei ole väljä ja ei anna ääntä sisään nosturilla kuuneltaessa) vaihdolle.

Murrosnivel sai yhden äänen ja ei edes kerrottu auttoiko. Vetonivelen välilaakeria on myös arvailtu syyksi.

Eli jatkan vaihtamalla ensin viimeisen vaihtamattoman laakerin (etu oikea) ja sitten jos ei auta niin vetonivelen välilaakerin kimppuun. Onko näin että työn vaativudenkin kannalta tässä järjestyksessä kannattaa edetä ?

Yksi ehdotus jota tässä ei ole vielä kukaan maininnut tuli automekaanikolta ja se oli jokin vaihdelaatikon laakeri. Onko tässä ideaa suhteessa oireisiin tarkasteltuna ?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

saarive kirjoitti:
Murrosnivel sai yhden äänen ja ei edes kerrottu auttoiko. ?
Jos tarkoitat tuota minun vastaustani niin tarkoitin että laakerissa oli vika.
Vastasin kyllä kysymykseesi jonka esitit yläpuolella.
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tässä ei taida olla kyse 99:Stä kun puhutaan jostain väliakselin laakerista. Ford Focus piti juuri kuvaukseen sopivaa jurinaa, kun vänkärin puolen vetoakselin keskilaakeri oli sökö.
Joten ääni Minutemanin veikkaukselle.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

saarive kirjoitti: Yksi ehdotus jota tässä ei ole vielä kukaan maininnut tuli automekaanikolta ja se oli jokin vaihdelaatikon laakeri. Onko tässä ideaa suhteessa oireisiin tarkasteltuna ?
Laatikon laakerin pitäisi veto päällä ääntää olennaisesti enemmän kuin vapaalla rullatessa. Vaihda vain se viimeinenkin pyöränlaakeri tai jollet henno suoraan ostaa uutta, niin vaihda vasen ja oikea päittäin ja seuraa tarkasti, muuttuuko suunta, josta ääni tuntuu tulevan.

Laakeri voi hyvin olla lopussa, vaikkei välystä tunnukaan. Joskus kuluneen laakerin välyksen saa tuntumaan käsin vain ensin napamutteri avaamalla ja esim. rasvat pihalle päästänyt laakeri voi pitää hyvinkin pahaa ääntä, vaikkei välystä vielä olisikaan.

Minutemanin veikkaus voi myös olla oikea, mutta itse varmistaisin silti ensimmäisenä, ettei kyse ole kuitenkin pyöränlaakerista.
#1970
Vastaa Viestiin