Vianetsintä apua jurnutukseen
Vianetsintä apua jurnutukseen
Olen etsinyt pari kuukautta kaverini Riston kanssa vian lähdettä ja täällä palstallakin on surffailtu mutta mikään vastaava tapaus ei tunnu täyttävän samoja tunnusmerkkejä ainakaan kun yleisimmät korjausneuvot on jo kokeiltu.
Eli ongelma on tasainen jurnutus, aivan kuin pyörän laakeri olisi rikki, ääni alkaa kuulua selvästi voimakkaana jo 30 kympin vauhdissa ja sen kuulee selvästi vielä ainakin satasen nopeutueen asti. ääni kuuluu niin kytkin pohjassa, ylhäällä, vaihde vapaalla, moottori sammutettuna eli siis aina kun renkaat pyörii. Vasemmalle käännettäessä ääni vaimenee. Ohjaus ei vetele mihinkään suuntaan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Eli ajo-ominaisuudet eivät tunnu huonontuneen.
Ääntä ei saa kuulumaan auto nosturilla ja toinen kaveri sisällä kuuntelemassa ja toinen pyörittää renkaita. Tällä menetelmällä olemme jo "kuvitelleet" vian löytyvän ja 3 pyörän laakeria on jo vaihdettu (etu oikea on ainoa vaihtamaton, ei mitään välystä.).
Vetonivel ei raksuta ääriasennoissa tai muutenkaan.
Mitä muuta tehty em. lisäksi. Vaihdettu alumiinituet (4kpl), tarkistettu että pakoputki ei osu koriin, tarkistettu että ei kiviä tms. hankaamassa, vaihdettu renkaat, vaihdettu alatuen takapuslat (että kumi on välissä varmasti vaimetamassa). jarrut toimii normaalisti. Auto rullaa hyvin vapaalla, pallonivelet on kunnossa (toinen vähän sitten vaihdettu), vanteen pultit ei löysällä.
Hyvät neuvot kelpaa, kiitos
Eli ongelma on tasainen jurnutus, aivan kuin pyörän laakeri olisi rikki, ääni alkaa kuulua selvästi voimakkaana jo 30 kympin vauhdissa ja sen kuulee selvästi vielä ainakin satasen nopeutueen asti. ääni kuuluu niin kytkin pohjassa, ylhäällä, vaihde vapaalla, moottori sammutettuna eli siis aina kun renkaat pyörii. Vasemmalle käännettäessä ääni vaimenee. Ohjaus ei vetele mihinkään suuntaan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Eli ajo-ominaisuudet eivät tunnu huonontuneen.
Ääntä ei saa kuulumaan auto nosturilla ja toinen kaveri sisällä kuuntelemassa ja toinen pyörittää renkaita. Tällä menetelmällä olemme jo "kuvitelleet" vian löytyvän ja 3 pyörän laakeria on jo vaihdettu (etu oikea on ainoa vaihtamaton, ei mitään välystä.).
Vetonivel ei raksuta ääriasennoissa tai muutenkaan.
Mitä muuta tehty em. lisäksi. Vaihdettu alumiinituet (4kpl), tarkistettu että pakoputki ei osu koriin, tarkistettu että ei kiviä tms. hankaamassa, vaihdettu renkaat, vaihdettu alatuen takapuslat (että kumi on välissä varmasti vaimetamassa). jarrut toimii normaalisti. Auto rullaa hyvin vapaalla, pallonivelet on kunnossa (toinen vähän sitten vaihdettu), vanteen pultit ei löysällä.
Hyvät neuvot kelpaa, kiitos
Mulla teki yksi satku juuri noin.Vaihdoin ekana murrosnivelen kun luulin vian olevan siinä.saarive kirjoitti:Onko tälle oikean etupyörän laakerin kulumiselle ilman väljyyttä ominaista se että suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä jurnuttaa mutta vasemmalle käännettäessä vaimenee tai häipyy täysin ?
Eihän sen laakerin pitäisikään rasittua sivusuunnassa, mutta ainakin kuopille kuluneet sisemmät vetarin maljat kankeavat käännettäessä laakeria vasten, ehkä myös periksi antaneet moottorin tuennat rasittavat.saarive kirjoitti:Jos autolla vain rullaa vapaalla ja kääntää rattia välillä johonkin suuntaan niin miten vetoakselin tuennan laakerin rasitus tässä muuttuu ?
Sillä tämä väliakselin laakeri tuli mieleen, kun kerroit kaverisi kanssa jo nostaneesi auton ilmaan ja pyöritelleesi renkaita, tuloksetta.
Itsellä on väljä välilaakeri, odottelemassa motivaatiota, ei äännä vielä mutta juristaa/täristää nimenomaan oikealle kääntäessä, vasemmalle ei mitään.
juurikin eilen vaihdoin oikean etupyöränlaakerin, samat oireet ja renkaassa ei tuntunu yhtään klappia pyörä ylhäällä, eikä kyllä tuntunu/kuulunu rengas ylhäällä pyöritettäessäkään mitään ylimäärästä oli varmaan laakeri päässy niin kuivumaan rasvasta että oli laakerien pinnat ottanu itteensä, joka sitte paino päällä vauhdissa alkoi ääntämään...saarive kirjoitti:Onko tälle oikean etupyörän laakerin kulumiselle ilman väljyyttä ominaista se että suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä jurnuttaa mutta vasemmalle käännettäessä vaimenee tai häipyy täysin ?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Kiitos asiantuntevista neuvoista. Raati tuntui antavat eniten ääniä sen viimeisenkin laakerin (joka ei ole väljä ja ei anna ääntä sisään nosturilla kuuneltaessa) vaihdolle.
Murrosnivel sai yhden äänen ja ei edes kerrottu auttoiko. Vetonivelen välilaakeria on myös arvailtu syyksi.
Eli jatkan vaihtamalla ensin viimeisen vaihtamattoman laakerin (etu oikea) ja sitten jos ei auta niin vetonivelen välilaakerin kimppuun. Onko näin että työn vaativudenkin kannalta tässä järjestyksessä kannattaa edetä ?
Yksi ehdotus jota tässä ei ole vielä kukaan maininnut tuli automekaanikolta ja se oli jokin vaihdelaatikon laakeri. Onko tässä ideaa suhteessa oireisiin tarkasteltuna ?
Murrosnivel sai yhden äänen ja ei edes kerrottu auttoiko. Vetonivelen välilaakeria on myös arvailtu syyksi.
Eli jatkan vaihtamalla ensin viimeisen vaihtamattoman laakerin (etu oikea) ja sitten jos ei auta niin vetonivelen välilaakerin kimppuun. Onko näin että työn vaativudenkin kannalta tässä järjestyksessä kannattaa edetä ?
Yksi ehdotus jota tässä ei ole vielä kukaan maininnut tuli automekaanikolta ja se oli jokin vaihdelaatikon laakeri. Onko tässä ideaa suhteessa oireisiin tarkasteltuna ?
Laatikon laakerin pitäisi veto päällä ääntää olennaisesti enemmän kuin vapaalla rullatessa. Vaihda vain se viimeinenkin pyöränlaakeri tai jollet henno suoraan ostaa uutta, niin vaihda vasen ja oikea päittäin ja seuraa tarkasti, muuttuuko suunta, josta ääni tuntuu tulevan.saarive kirjoitti: Yksi ehdotus jota tässä ei ole vielä kukaan maininnut tuli automekaanikolta ja se oli jokin vaihdelaatikon laakeri. Onko tässä ideaa suhteessa oireisiin tarkasteltuna ?
Laakeri voi hyvin olla lopussa, vaikkei välystä tunnukaan. Joskus kuluneen laakerin välyksen saa tuntumaan käsin vain ensin napamutteri avaamalla ja esim. rasvat pihalle päästänyt laakeri voi pitää hyvinkin pahaa ääntä, vaikkei välystä vielä olisikaan.
Minutemanin veikkaus voi myös olla oikea, mutta itse varmistaisin silti ensimmäisenä, ettei kyse ole kuitenkin pyöränlaakerista.
#1970