Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vaihteisto, käsivalintainen Moottoriöljy(mineraaliöljy) luokituksen API-service SG, SF/CC. SF/CD mukaan. Viskositeetti 10/30 W tai 10/40 W.
Synteettisiä moottoriöljyjä ei saa käyttää..

Lähdetiedosto: Saab 900 tekniset tiedot.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Heheh..... Taas puhutaan laatikkoöljyistä, kun kesä koittaa.... :lol:

Kun saan oman kesäsatkun tienpäälle, niin Nesteen hypoidit vaihtuu mineraali moottoriöljyyn. Talvella ehkä hyvää öljyä, mutta pelkässä kesäajossa hirvittää... Purkasin kesällä -04 420 000 ajetun nopan jossa laatikko ja kone ajettu 10-40 mobilin superilla. Männät tuli yläkautta pois ja laatikko meni myyntiin sellaisenaan....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

e0000333 kirjoitti:Heheh..... Taas puhutaan laatikkoöljyistä, kun kesä koittaa.... :lol:

Kun saan oman kesäsatkun tienpäälle, niin Nesteen hypoidit vaihtuu mineraali moottoriöljyyn. Talvella ehkä hyvää öljyä, mutta pelkässä kesäajossa hirvittää... Purkasin kesällä -04 420 000 ajetun nopan jossa laatikko ja kone ajettu 10-40 mobilin superilla. Männät tuli yläkautta pois ja laatikko meni myyntiin sellaisenaan....
Eli oliko laatikko ehjä ??
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

900 I 16 Kat kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Heheh..... Taas puhutaan laatikkoöljyistä, kun kesä koittaa.... :lol:

Kun saan oman kesäsatkun tienpäälle, niin Nesteen hypoidit vaihtuu mineraali moottoriöljyyn. Talvella ehkä hyvää öljyä, mutta pelkässä kesäajossa hirvittää... Purkasin kesällä -04 420 000 ajetun nopan jossa laatikko ja kone ajettu 10-40 mobilin superilla. Männät tuli yläkautta pois ja laatikko meni myyntiin sellaisenaan....
Eli oliko laatikko ehjä ??
Kuin uusi....


Tarkoittaa, että vähintään yhtä hyvä kuin nyt turbossa oleva laakeroitu ja synkka rempattu loota.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tässä sattuneesta syystä traktorin yleisöljyä ostaneena tuli mieleen, että sehän voisi olla hyvää öljyä vaihteistoon.. :roll: 10W-30 api gl4. Shell Harvella T, 20 litraa 39€.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Juho80 kirjoitti:Tässä sattuneesta syystä traktorin yleisöljyä ostaneena tuli mieleen, että sehän voisi olla hyvää öljyä vaihteistoon.. :roll: 10W-30 api gl4. Shell Harvella T, 20 litraa 39€.
Eikös tuo olisi just sitä oikeaa viskositeettia..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Juho80 kirjoitti:Tässä sattuneesta syystä traktorin yleisöljyä ostaneena tuli mieleen, että sehän voisi olla hyvää öljyä vaihteistoon.. :roll: 10W-30 api gl4. Shell Harvella T, 20 litraa 39€.
Oma laatikko alkoi Teboil Monitra -traktoriöljyllä rutisemaan ja oli paljon huonompi vaihtaa, kuin niillä, mitä laatikossa 400tkm kohdalla oli, ilmeisesti tehtaan jäljiltä.
Ennen Monitraa kokeilin Teboilin 10w-30 moottoriöljyllä ja pelasi paremmin kuin vanhoilla öljyillä ja traktoriöljyillä ja nyt on sisällä tosiaankin Mobilin 10w-30 moottoriöljy ja laatikko pelaa todella mallikkaasti.
Itse jättäisin traktoriöljyn pois Saabista. Taitaa sopia paremmin siihen toiseen Ruåtsalaismerkkiin, jonka mukana jo ostaessa saa kyntöaurat kaupanpäälle..
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eikös tuo Harvella T ole tosiaan "yleisöljy"...? Rimulat tms. taisi olla niitä dieselöljyjä (mustassa tonkassa) Tuota harvellaa itsekin joskus lootaan laittanut kun tuota lojuu aina nurkissa, onhan se toiminut.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lordofgreed kirjoitti:Eikös tuo Harvella T ole "yleisöljy"...? Rimulat tms. taisi olla niitä dieselöljyjä (mustassa tonkassa) Tuota harvellaa itsekin joskus lootaan laittanut kun tuota lojuu aina nurkissa, onhan se toiminut.
No kun dieselöljystä kerran puhe tuli, niin kyllä tuo mun tämänhetkinen laatikkoöljyni on dieselöljyä, Mobil Delvac Super nimeltään. Ja toimii siis paremmin kuin Teboilin "maatalousyleisöljy" tai Teboilin bensiinimoottoriöljy.
Mobilin 10w-30 mineraaliöljyä bensiinimoottoreille en ole enää missään nähnyt, vaan Mobililta löytyy vain kaikkia erikoisia hifistelyöljyjä..;)
Mutta kun tuota dieselöljyä meillä Scanioiden takia on, niin päätin, että sen on sovittava myös Saabin laatikkoon, ettei tarvitse enää mitään erikseen ostaa. :lol:
tirppis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 01:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tirppis »

onkos tuo laatikon öljyjen vaihto kuinka työläs homma?olis meikäläisen 900 aika vaihtaa nuo öljyt kun vaihteet tuntuu hirveän jäykiltä ja 3 hyppää pois päältä aikas usein (en kyllä tiedä vaikuttaako öljyjen vaihto siihen..)..
Saabi on...
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

akyttala kirjoitti: No kun dieselöljystä kerran puhe tuli, niin kyllä tuo mun tämänhetkinen laatikkoöljyni on dieselöljyä, Mobil Delvac Super nimeltään.
Itselläkin kyllä on ainakin osa öljyistä jotain dieselöljyä, loput on Shellin x100 superia ja saattaapa olla liraus jotain teboilin halpaa 10w30 -ööliä. Eipä ne siellä kuitenkaan pysy! :?
tirppis kirjoitti:onkos tuo laatikon öljyjen vaihto kuinka työläs homma?olis meikäläisen 900 aika vaihtaa nuo öljyt kun vaihteet tuntuu hirveän jäykiltä ja 3 hyppää pois päältä aikas usein (en kyllä tiedä vaikuttaako öljyjen vaihto siihen..)..
Melko lailla sama homma kuin moottoriöljynkin vaihto, olettaen että löytyy mittatikku ja tyhjennysproppu. Tosin olennaisesti hitaampaa liruttaa laatikkoon öljyjä ohuen mittatikun putken kautta verrattuna moottoriöljyn vaihtoon.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lordofgreed kirjoitti: Melko lailla sama homma kuin moottoriöljynkin vaihto, olettaen että löytyy mittatikku ja tyhjennysproppu. Tosin olennaisesti hitaampaa liruttaa laatikkoon öljyjä ohuen mittatikun putken kautta verrattuna moottoriöljyn vaihtoon.
Melkolailla hidasta muuten oli öljyn valuminen mittatikun reiästä sisään, kun meillä nuo öljyt säilytetään tallissa kylmällä puolella. Silloin taisi olla parikymmentä astetta pakkasta ja kyllä se 10w-30 oli ihan hyytelöä..xD

Hyvä idea oli sitten laittaa mittakannu kuuman moottorin venttiilikopan päälle huilimaan joksikin aikaa ennen öljyn kaatamista, lämpeni siinä ihan juoksevaksi asti. Kesällä ei varmaan tosin ole tarpeen.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

saab 900 s vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Hankin muutama kuukausi sitten Saab 900 S matalapaineturbon vm -91. Toiminut muuten hyvin, mutta alkoi vaihteisto reistailemaan. En löydä vaihteistoöljyn mittatikkua. Voisikohan öljy olla lopussa. Tuntuu, että kytkimessäkin olisi jotain vikaa. Mitä kannattaisi ensiksi tehdä?
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: saab 900 s vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

kuopio kirjoitti:Hankin muutama kuukausi sitten Saab 900 S matalapaineturbon vm -91. Toiminut muuten hyvin, mutta alkoi vaihteisto reistailemaan. En löydä vaihteistoöljyn mittatikkua. Voisikohan öljy olla lopussa. Tuntuu, että kytkimessäkin olisi jotain vikaa. Mitä kannattaisi ensiksi tehdä?
Omassa 91 Ässässä mittatikku on öljyntäyttötulpassa, noissa ei enää ole sitä pitkää mittatikkua. Eli siellä pakosarjasta alaspäin löytyy.
Olisko mahdollisesti poljinsylinterin kumit menneet, ainakin omassa niiden vaihto auttoi. Siis jos ei tahdo vaihteet kytkeytyä. Toki laatikkoöljyjen vähyys voi myös olla syypää.
900S(T5.5) M1991(KR)
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Vaihteet ei tosiaan tahdo kytkeytyä. Onkohan iso juttu se kumien vaihto. Itsellä ei paljon ole kokemusta. Voiko ajaa korjaamolle 20 km päähän.
Vastaa Viestiin