satkun renkaan pultti poikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ouli
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 12:47

satkun renkaan pultti poikki

Viesti Kirjoittaja ouli »

Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.

Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: satkun renkaan pultti poikki

Viesti Kirjoittaja Daword »

ouli kirjoitti:Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.

Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.


oliko pultti varmasti samanlainen kuin muut? vai oliko otettu vain jostakin hätävaraksi? :D

no jos pulteissa ei mitään vaurioita sun muuta näy niin ei kai niitä syyttä vaihtaan tarvitse lähtee
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Jarrusatula irti ja jarrulevy pois. Sitten pultin saa lyötyä pois ja uuden tilalle.

Ei mikään paha homma.
900C -86
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mimmi kirjoitti:Mihin momenttiin loppukiristit?
En tiedä mitä haet kysymyksellä, mutta on noita pultteja tullu väänneltyä todella tiukkaan, eikä ne siitä ole ollut moksiskaan, eli jotain murtumaa täytynyt olla?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: satkun renkaan pultti poikki

Viesti Kirjoittaja Svc »

ouli kirjoitti:Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.

Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
Kyllä se voi katketa joskus ihan omia aikojaan. Olisiko joskus vedetty pulttikoneella liian tiukkaan.

Itse vaihtaisin kaikki pultit, kun kerran napa on irti. Pultit maksavat jotain pari-kolme euroa kappale. (Raskaassa kalustossa vaihdetaan AINA kaikki pultit, jos yksikin katkeaa.)

Vaihto on aika simppeli:
Jarrusatula irti
Jarrulevy irti
Lyödään vanhat irti ISOLLA vasaralla. Eivät ole yleensä edes tiukassa.
Naputellaan uudet tilalle
Jarrulevy ja -satula takaisin
Pyörä kiinni.
Muistetaan ehdottomasti jälkikiristys

Aikaa menee vajaan tunnin verran, jos satula ja levy irtoavat kohtuuvaivalla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mimmi kirjoitti:Oikeaan momenttiin kiristämällä ei pulttiin tule murtumia.
Oikea momentti on 110Nm ja tyypillisesti "ähkäisykiristys" ristikkoavaimella on noin 300Nm.
Sen ymmärtää, että koneella olisi särjetty, mutta käsin saa kyllä vääntää monet vuodet ja pultti kestää. Onko tuo 110 mille vanteelle? Nimittäin aluvanteelle on jostain syystä pakko laittaa 120, muutoin ei pysy tai sitten momentti heittää.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Kolmella pultilla voi kyä ajaa korjaamolle.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Mimmi kirjoitti:Oikeaan momenttiin kiristämällä ei pulttiin tule murtumia.
Oikea momentti on 110Nm ja tyypillisesti "ähkäisykiristys" ristikkoavaimella on noin 300Nm.
Jos se ähkäisy vastaa n. 300 Newtonin (30 kg) voimaa, ei se 30 cm varrella tarkoita kuin 100Nm:iä. Pultti on ollut viallinen tai sitten on kiristetty yksivartisella avaimella. Yksivartisessa avaimessa pultille tulee väännön lisäksi leikkausvoima, joka varren päässä olevan voiman suuruinen.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Saakos muuten noita ½" UNF pinnapultteja normaalia pitempinä mistään?
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Metrisellä varrella olen itse kiristänyt hyppäämällä varren päälle koko (n. 50 kg ?) painollani. Onkohan liikaa? :oops:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

no ny saatiin mimmi lopultakin liipasimelle, vai 300 Nm ristikolla, se tietää liki 100 kp voimaa tassussa. kovia jannuja on saapistit, tätä tässä on kyllä jo pitempäänkin uumoiltu. :)
Varmaan joskus hakattu jollain älyttömällä iskukoneella se pultti kiinni ja mennyt yli myötörajan tai sitten tosiaan satunnainen materiaalivika. kaipa ne tosiaan kaikki saman pyörän tapit kandee sit vaihtaa, mutta muita pyöriä en vaihtaisi ainakaan ilman testausta, koska tulisi turhan hintavaksi jos ei itse tee. voithan testata esim niitä vaihdettavan pyörän pultteja esim jollain ylimomentilla ( tai peräti missä katkeaa), siitä saa jo sielullensa rauhaa ja tietoa, jos ne kerran joka tapauksessa vaihtaa.
Ovat kyllä aika tiukassa ne pyöllykset siinä navassa, en hakkaisi, koska laakeri saa turpiinsa. Merkkiliikkeessä on ihan oma puristin siihen hommaan juuri siksi, eli älä vie työkaluttomalle tässä tapauksessa.
Minä ajaisin kyllä kolmella pultilla, mutta rauhallisesti.
Viimeksi muokannut stara, Ti Huhti 24, 2007 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

saab900c kirjoitti:Metrisellä varrella olen itse kiristänyt hyppäämällä varren päälle koko (n. 50 kg ?) painollani. Onkohan liikaa? :oops:
noilla mitoilla antaa 50 kpm ( 500 Nm) eli liki 5 kertaisen eli 400 % ylitys. Miltäs se kuulostaa, saappaan varmuudet lie kohdillaan.
ja se hyppäyskorkeus sitten kaupan päälle vielä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

En tiedä johtuiko liiasta kiristämisestä vai oliko jarru jo valmiiksi huono, mutta viime syksynä hajosi toisesta takarenkaasta käsijarru paukahtaen, kun kiristin pulttia.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

saab900c kirjoitti:En tiedä johtuiko liiasta kiristämisestä vai oliko jarru jo valmiiksi huono, mutta viime syksynä hajosi toisesta takarenkaasta käsijarru paukahtaen, kun kiristin pulttia.
Siis mitä pulttia? satulan kiinnityspulttejako??
Josko kässärin säätöruuvia ei ole tappeeksi löysätty ja satulan pultit sitten vedättivät sen kässärimekanismin rikki.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900T16 kirjoitti:Saakos muuten noita ½" UNF pinnapultteja normaalia pitempinä mistään?
Niitä saa montaa eri pituutta. Kannattaa kysäistä esim. autojen viritysosia myyvistä liikkeistä, kuten esim. autoracing tjms.

Voi löytyä jopa normaaleista varaosaliikkeistäkin, ainakin tilaamalla.

Tämä siis, jos tarkoitat tuolla ½" UNF pinnapultilla Saabin pyöränpultteja. :D
900C -86
Vastaa Viestiin