Bensankulutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Laskeskelinpa muutaman eri vakuutusyhtiön sivuilta Saabin vakuutuksen hintoja ja erot on melkoisia. Ifiin päin ei kannata edes heittäää vettä, vakuutus on lähes satasen kalliimpi, kuin halvimmassa, eli Tapiolassa. Pohjola on jonkun kympin Tapiolaa kalliinpi. Tarvitsee vielä verrata muita kun mieleen tulee, mutta nämä "suosituimmat" nyt ainakin tässä..

Hinnat laskin -90 vuotiselle satkulle osakaskon kanssa. Ilman kaskoa hinnat ovat samansuuntaisia, Tapiola halvin, Pohjola pari euroa edellä ja If taas luonnollisesti törkeän paljon kalliimpi. Ja täytyy sanoa, että kyseinen pulju ei muutenkaan toimi kovin reilusti, joten suosittelen unohtamaan sen.. xD


Edit: Tulipa vielä laskettua Fennian vakuutuksen hinta ja osakaskon kanssa oli ainot, jonka vuosimaksu jäi alle 500euron. Selvästi halvin siis.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Viesti Kirjoittaja BBU »

Aivan, Tapiolassa saa kyllä koti- ja tapaturmavakutuuksien kera ihan hyvän omistaja-alennukset ja S-poonukset 8)
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Laskeskelinpa vielä vähän lisää ja Fenniassa on muuten huima ero vakuutushinnassa 2-litraisella ja 2,1-litraisella koneella. Muissa laskureissa ei näytä tekevän mitään eroa noissa..

Taidetaanpa suunnata siis Tapiolaan..:D
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

BBU kirjoitti:Aivan, Tapiolassa saa kyllä koti- ja tapaturmavakutuuksien kera ihan hyvän omistaja-alennukset ja S-poonukset 8)
Ääni tälle, mulla Saabin liikennevakuutus ja laaja osakasko tapiolassa sekä kotivakuutus (ja vielä ykköasauton vakuutukset täyskaskoineen), omistaja-alennus 10% ja ne s-bonukset. Hintaa tulee Saabille noin (550+95)€/vuosi.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Itsekin vaihdoin juuri if:istä tapiolaan, maksu: 439,19€ suurinpiirteintasan ilman bonuksia.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Lisäyksenä vielä, että omat bonusprosentit on 0% ja 50%, josta ei laajassa osakaskossa mitään hyödy.

Olen tossa vasta 700 km Saabilla ajellut, nurkka-ajoa pääkaupunkiseudella ja kulutus on ollut välillä 8,9-9,8l/100km. Melko paljon ajoa itäväylällä ja kehällä. Ja Saabin malli näkyy sigussa.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Oma 900i pystäri imee sen 7,5-10 riippuen missä suhteessa on kaupunki/maantieajo ja nilkkaa kun tekee mieli suoristella välillä niin se sitten hiukka hörppää mut sepäs nyt on ihan vaan oma vika :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Täytyy itsekin kohta katsella vakuutushommat uusiksi, tällä hetkellä Lähivakuutuksessa, pelkkä liikennevakuutus ilman bonuksia jotain 495€.
Jos vaikka saisi auton arvoa pöngitettyä vähän ylöspäin, ei tuommoisen satkun lista-arvo taida kovinkaan kummoinen olla. Jonkinnäköinen hälytin kiinni ja pitääpä tuohon joku osakaskon tapainenkin ottaa.

Kulutus ei ainakaan vielä ole hirvittänyt, alle 8,5l/100km jää käytännössä aina. Vähän alle kasin jos ajelee matka-ajoa, ohitettua tulee liikaakin eikä nopeuskaan ainakaan alakanttiin ole...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

ainiin se vakuutushomma: vaihdoin itte just vakuutukset If -> Pohjola ja hinnasta lähti 10% pois.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Bensankulutus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Deiko kirjoitti:
  • Onko mallien(ja vuosimallin) välillä suurta eroa bensankulutuksessa?
  • Miten bensankulutukseen vaikuttaa ruisku, venttiilien määrä tai turbo?
  • Kuinka paljon se bensankulutus suurinpiirtein on, jos kyseessä on Saab 900 vm. -88?
riippumatta konepellin alla olevasta tekniikasta, hyvin pidetty ja huollettu og-saab kuluttaa vähän. ja päinvastoin. meiltä kaikilta löytyy varmaan mielipiteitä, että juuri sen minun omistama malli kuluttaa vähiten :).

jos katselet 80-luvun alkupään saabeja, muista että niissä on useammin joukossa nelivaihteisia.

kulutuksesta huolestuminen on minunkin mielestäni aiheellista vain kaupunkiajossa. rauhallisessa matka-ajossa hyvin pidetty 5-vaihteinen saab 99/90/900 lähes poikkeuksetta yllättää taloudellisuudellaan (7/8 litraa).

oman ajotavan tarkistamisella voi leikata helposti polttoainekuluista 20% saabin ollessa kyseessä.

on muistettava että raskas kaasujalka kostautuu pahemmin isomoottorisella autolla. jos ei osaa/halua ajaa taloudellisesti, mutta haluaa silti säästää bensakuluissa, saab on väärä valinta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

kyllä taitaa jotain häirää olla käyttöautos tällä hetkellä (T16 -84), kuluttaa todella rauhallises matka-ajos n. 10l/100km keskivauhti n. 90km/h. autoon on vaihdettu ilmansuodatin, tulpat+johdot, öljyt, tarkastettu kaikki mahdolliset vuodot (bensa ja ali/ylipaine), sytkä on kohdillaan, renkaiden paineet on hyvät, jarrut ei laahaa, seokset oli reilu kk. sitten katsastukses kohdillaan, polttoainejärjestelmän puhdistusaineet on ajettu koneen läpi. käy ja liikkuu kuitenkin hyvin, mikä mättää, onko ideoita :?: kulutus laski hieman bensalastun ja paineiden noston jälkeen 8O
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pari juttua voisi olla syytä tarkastaa tuosta edellisestä 900t16:sta. Virranjakajan kellon tarkastus ja bensapaineiden tarkastus. On nimittäin kovin yleistä, että jakajan kello on rikki, eikä sitä huomaa välttämättä muusta, kun polttoaineen kulutuksesta ja vähän huonommasta moottorin reagoinnista. Toisekseen näissäkin sähköruiskuissa tulee mekaanisia vikoja, niinkuin muihinkin mekaanisiin vehkeisiin ja bensapaineensäädin menee rikki siten, että paineet on yläkanttiin. Kaikki tietää, että paineen korotus lisää bensansyöttöä, joka on tietyssä tilanteessa hyvä asia ja toisaalta tietyssä huono.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Mertmi kirjoitti:Pari juttua voisi olla syytä tarkastaa tuosta edellisestä 900t16:sta. Virranjakajan kellon tarkastus ja bensapaineiden tarkastus. On nimittäin kovin yleistä, että jakajan kello on rikki, eikä sitä huomaa välttämättä muusta, kun polttoaineen kulutuksesta ja vähän huonommasta moottorin reagoinnista. Toisekseen näissäkin sähköruiskuissa tulee mekaanisia vikoja, niinkuin muihinkin mekaanisiin vehkeisiin ja bensapaineensäädin menee rikki siten, että paineet on yläkanttiin. Kaikki tietää, että paineen korotus lisää bensansyöttöä, joka on tietyssä tilanteessa hyvä asia ja toisaalta tietyssä huono.
jakajan kello on ehjä ainakin sitä alkuunsa itsekin epäilin, eipä tullu kyllä toi paineensäädin mieleen, täytyypä tarkastaa :roll:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Tuossa 14 - 19 litraa menee satasella, kun höylään 8 km työmatkaani vm. 89 kaasutin 900:lla. Liikennevaloristeyksiä on matkan varrella 10 kpl ja pari muutakin risteystä, jossa voi joutua odottamaan pahimmillaan jopa 10 minuuttia. Maantiellä menee 9-11 litraa / 100km.
Vastaa Viestiin