Magneettiventtiili vaihtoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Magneettiventtiili vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On tuossa Turbossa alkanut mankku paukuttaan satunnaisesti. Eilen vielä kävi niin, että laitoin auton käymään (moottori oli lämmin), mankku hakkasi ihan sikana ja kuitenkin nosti ahdot yli peruspaineen, ei kuitenkaan "täysille".

Tarkistin asian painamalla vähän jarrua ja samalla kiihdytin kaasupohjassa. Paineet tippui tietenkin peruspaineille, löysäsin jarrun ja paineet nousi täysille. Päästin kaasun ja kuulostelin mankun paukutusta jota ei kuulunut. Mystistä.

Luottoasentajakin viisasi, että mankun vaihdolla tuommoiset oireet on lähteny.
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Huhti 24, 2007 21:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Magneettiventtiili vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Passi »

dimebak kirjoitti:On tuossa Turbossa alkanut mankku paukuttaan satunnaisesti. Eilen vielä kävi niin, että laitoin auton käymään (moottori oli lämmin), mankku hakkasi ihan sikana ja kuitenkin nosti ahdot yli peruspaineen, ei kuitenkaan "täysille".

Tarkistin asian painamalla vähän jarrua ja samalla kiihdytin kaasupohjassa. Paineet tippui tietenkin peruspaineille, löysäsin jarrun ja paineet nousi täysille. Päästin kaasun ja kuulostelin mankun paukutusta jota ei kuulunut. Mystistä.

Luottoasentajakin viisasi, että mankun vaihdolla tuommoiset oireet on lähteny.
Mulla oli APC:n (pyöräkotelossa) moninapaliittimestä painunut yks pinni irti ja noi oireet.

Kannattaa puhistaa liittimet ja sitärataa.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Konehuoneen maadoituskohdat olen putsannut, mankun liittimen olen putsannut (pitäisi vielä tarkemmin katsoa onko siitä johdot hapettuneet) jne. Ja pitää tarkistaa se apc-boksin liitin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teinpä sellaisen havainnon tänään, että mankku naputtaa vain lämpimällä koneella. Kummallista, kai. Ja kaiken huippuna mankku lopettaa naputtamisen hetken ajon jälkeen. About 3. vaihteella naputus on loppunut, kun kone ahtaa ihan normaalisti.

Kaipa se tuo mankku itsessään on tullut tiensä päähän. Sillä minä tuota epäilen, kun mankun liittimessä sisuskalut on ihan puhtaat ja apc-boksin liittimen heiluttaminen ei vaikuta naputtamiseen.

Pitänee kuitenkin tuo apc-boksi käyttää irti ja tarkistaa liitokset joten mitä pitää ottaa huomioon, kun apc-boksia käyttää irti? Akusta maakaapeli irti jne., vai?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt on tullut testailtua hieman lisää, ts. ajettua taas lisää.

Mankku naputtaa jos auton hetken seissyt ja moottori on vielä lämmin. Kylmällä/viileällä koneella ei naputa ja ei ala naputtamaan kesken ajon, kun moottori saavuttaa lämmöt.

Lisäksi olen mankun naputtaessa testannut niin täyskaasulla kiihdyttäessä ja jarrua painaessa ahtopaineet laskee hieman eli karvan verran yli peruspaineiden ahtaa.

Pitänee hommata takuulla ehjä mankku tai ostaa vaan raakasti uusi, kun omasta mielestä tuo vika on itse mankussa. Vielä tosin olisi tarkoitus yleismittarilla mitata pomppiiko jännite tai virta mankun piuhan nokassa, kun mankku naputtaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tein tänään armottoman ranetuksen ja laitoin mankun piuhat kiinni ilman sitä harmaata liittimen kuorta, ja samalla pujotin liittimien sisään kaapelit. Ihan tavallista 2-napaista suojattua kaapelia jonka vedin lukkopeltiä ja lokasuojaa pitkin saranan rakoon ja sieltä vaan oviaukosta ohjaamoon. Piuhan nokkaan liittimen ja yleismittari siihen kiinni. Ja ei ku menoks.

Yleismittari näytti tasakaasulla ajaessa 11.9V. Kiihdyttäessä luku laski aina pienimmillään noin 6.5V tuntumaan, jolloin oli ahdot kovimmillaan. Jarrua painaessa oli mittarin näytössä aina sama 0.04V.

Se mikä hommassa oli mystisintä, että pysähdyin tarkoituksella ja annoin auton hieman jäähtyä. Jatkoin matkaa eikä mankku alkanut naputtamaan. Tein tuon vielä pari ja viimeisin oli, kun kävin kaupassa ja ei siltikään mitään naputusta.

Joten taitanee olla vaan liittimet löystyneet ja kontaktihäiriö :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

dimebak kirjoitti:Yleismittari näytti tasakaasulla ajaessa 11.9V. Kiihdyttäessä luku laski aina pienimmillään noin 6.5V tuntumaan, jolloin oli ahdot kovimmillaan. Jarrua painaessa oli mittarin näytössä aina sama 0.04V.
Voihan sitä noinkin mitata, AC-asennossa mittaist? Magneettiventtiilille tulee koko ajan 12 Hz pulssimuotoista jännitettä, jonka ylhäälläoloaikaa, pulssinleveyttä säädetään. Jos yleismittarissasi olisi pulssisuhteenmittaustoiminto, saisit ehkä luotettavampia lukemia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin testaamassa yleismittari VAC-asennossa. Hetken aikaa oli silmät 8O mutta voisihan se olla mahdollista jos vaihtojännitteestä on kyse. Mittari nimittäin näytti ajossa 25.8-26VAC, täyskaasulla kunnon rähinä päällä 17VAC ja jarruttaessa 0VAC.

Otin ranetuspiuhan pois liittimeltä, puristelin tongilla liittimiä ja laitoin paikoilleen. Ei naputtanat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Omassa kans tuo magneettiventtiili naputtaa taas jatkuvaan. Naputtelu alkoi kun laitoin tuon APC säädön sisälle, ja myös magneettiventtiilin valo näyttää vilkkuvan yhtenään. Ahtaa kyllä suht normaalisti. Liitokset pitäis olla kunnossa, kun kaikki jatkokset on tinattu ja suojattu kutistemuovilla.

Kerran aiemminkin tuo ongelma oli, mutta häipyi itsestään. Sitä ennen tarkistin liitokset ja sumutin sumuöljyä venttiilin sisään ja se ei auttanut. Kävin sisällä kahvilla ja oli taas naputus loppunut :lol: . Pitäisköhän taas sumuttaa ruosteenirroitusöljyä magneettiventtiilin sisään :?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vastaanpa omaan topicciin, kun muistin vielä kirjoittaneeni tämän.

Eli, toi samperin magneettiventtiili on naputellut aina ku auton käytti pesussa ja otti pesun med alustapesu. Nyt toi naputus jäi vähän päälle ja silloin tällöin on naputellut eikä ahdotkaan ole noussut.

Tänään sitten ostin Wikrolta (joku ihme liike, myy vaikka mitä) tupsuharjan ja kaksimieliset lopettaa sen nauramisen :lol: Siis sellainen pieni harja jonka saa esim. akkuporakoneeseen ja sillä sitten voi putsata esim. nyt maadoituspisteitä. Samalla putsasin liittimen ja maapiuhan akunkengän. Sitten laittelin maadoituspisteen ja liittimien päälle sinkkisprayta. Testinlenkin ja pihassa tehdyn kaasuttelun jälkeen totesin homman toimivan. Nyt menee taas ahdot niinku pitää ja ku käyttää kiekkamittarin viisarin punaisella niin ei kierrosten laskiessa enää mankkuvena hakkaa.

Joten putsatkaa se maadoituspiste, kunnolla. Ei niin kuin minä, että hutoihommana piti viimeksi tehdä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Toi vena otti ja naputti hetken, kun siirsin autoa sunnuntaina. Kun siirin takaisin parkkiin ei naputtanut. Maan puute se ei ainakaan ole, kun sen verran puhtaaksi saatoin liittimet.

Pitää tarkistaa apc-boksilta liittimet niin kuin Passi tuolla aiemmin ohjeisti, käyttää venttiilillä Service manualin viisamaa 12V jännitettä akulta ja kokeilla avaako. Mitähän ainetta tuonne kestää laittaa, jos tuo vena vaan jumittaa? Puhdistusspray kävi mielessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jospa sulla vuotaa kipinä jostakin sytkäpuolelta (huonot piuhat) ja apc tunnistaa olevinansa nakutusta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sitte selvis sekin, kun puola otti kiinni moottorin lohkoon, niin magneetti venttiili rupes naputtaan hulluna. Ilmeisesti otti siitä häiriöö. Mulla kans naputtaa kun nostaa kaasun ahdoilta, mutta kun ei muuten naputa, niin en ole välittänyt. Pelaa kuitenkin hienosti :D
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä usko, että piuhat on huonot. Naputti yhtälailla vanhoillakin Bougeilla.

Niin ja naputtaa lämpimällä koneella, ei kylmällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin