900 bensan virtausongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

900 bensan virtausongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on 900 vm.83. Kone H ja yksi kaasari. Ongelmaksi ilmaantui, että lämpimänä käynnistettäessä auto kulkee ja kukkuu muutaman sata metriä ja sitten sammuu. Ottamalla letkun irti bensapumpusta (kaasariin menevän) ja kaatamalla bensaa desin pari, auto käy ja toimii OK. Samoin ongelmia en ilmaannu jos jaksaa lämpimänä käynnistettäessä odotella tovin ennen kuin lähtee liikkeelle.
Katselin bensaputsarista, että pumpusta ei tule bensaa heti auton käynnistyttyä vaan bensan tulo kestää n.15 sekuntia. Ihan kuin pumppu päästäisi itsensä tyhjäksi ts. bensa valuisi takaisin tankkiin päin :roll: :roll: ...
Olisiko kellään tietoa missä vika piilee?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuulostaisi jonkinlaiselta "höyrylukolta" Siis että bensa höyrystyisi putkessa ja mekaaninen pumppu ei sitä pysty pumppaamaan kuin nesteenä.

Meneekö sulla joku letku liian läheltä koneen kylkeä?

EDIT:Kun odottelet hetken, niin ilmeisesti bensa taas tiivistyy nesteeksi. Normaalissa ajossa kun bensa virtaa se ilmeisesti jäähdyttää letkua senverran, ettei höyrysty?
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Teemu kirjoitti:Kuulostaisi jonkinlaiselta "höyrylukolta" Siis että bensa höyrystyisi putkessa ja mekaaninen pumppu ei sitä pysty pumppaamaan kuin nesteenä.

Meneekö sulla joku letku liian läheltä koneen kylkeä?

EDIT:Kun odottelet hetken, niin ilmeisesti bensa taas tiivistyy nesteeksi. Normaalissa ajossa kun bensa virtaa se ilmeisesti jäähdyttää letkua senverran, ettei höyrysty?
Kiitos vastauksesta, mutta tuntuu aika kaukaa haetulta, sillä vika ilmeni yhtäkkiä ja bensaletkut kulkee samoissa kohdin kuin ennenkin...
Onkohan tuossa bensapumpussa olemassa jonkinlainen "takaiskuventttiili", jolla estetään bensan valuminen pois pumpusta takaisin kohti tankkia :roll: :?:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pumpussa ei mielestäni ole mitään venttiiliä. Siihen tulee imu- ja lähtöletku. Pumpula menee letku höyrystysventtiilille (se kirkas muoviosa, jossa on 3 letkuliitäntää). Höyrystysventtiililtä lähtee kaksi letkua, toinen kaasarille ja toinen paluuletku tankkiin.

Onko tossa höyrystysventtiilissä bensaa kun kone sammuu?
En oikein usko, että bensa valuisi itsestään takaisin tankkiin, ellei tuossa venttiilissä ole sitten vikaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En tiedä onko tästä vihjeestä mitään apua, kun en tunne sitä muuttuvakurkkuisen toimintaa, mutta joissakin käsiryypyllisissä autoissa/moottoreissa pari kaasun painallusta ennen starttiyritystä (pumppaa "manuaalisesti" vähän lisäbensaa kaasariin kiihdytyspumpulla) ja startti, lähtee paljon paremmin käyntiin kuin ilman noita pumppauksia.

Edit:luinpa huonosti tekstin, eihän ongelma ollut starttaaminen vaan sen hyytyminen vähän matkan päässä. Laittaisin uuden bensapumpun tommoseen epeliin. Eikö se talvella temppuillut? Se joku pumpun holkki-ongelmahan oli kanssa yksi vikapaikka. Taisi olla täällä foorumissa tarinaa aiheesta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo näissä "juuttuvakurkkuisissa" :) kaasareissa ei ole ollenkaan kiihdytyspumppua. Niin oudolta kun se kuulostaakin.

Hieno avatar sulla Mertmi
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mertmi kirjoitti:En tiedä onko tästä vihjeestä mitään apua, kun en tunne sitä muuttuvakurkkuisen toimintaa, mutta joissakin käsiryypyllisissä autoissa/moottoreissa pari kaasun painallusta ennen starttiyritystä (pumppaa "manuaalisesti" vähän lisäbensaa kaasariin kiihdytyspumpulla) ja startti, lähtee paljon paremmin käyntiin kuin ilman noita pumppauksia.

Edit:luinpa huonosti tekstin, eihän ongelma ollut starttaaminen vaan sen hyytyminen vähän matkan päässä. Laittaisin uuden bensapumpun tommoseen epeliin. Eikö se talvella temppuillut? Se joku pumpun holkki-ongelmahan oli kanssa yksi vikapaikka. Taisi olla täällä foorumissa tarinaa aiheesta?
Auto on käynnistynyt talvella ja kesällä vain "avainta näyttämällä" eikä mitään ongelmia ole esiintynyt. Täytynee nyt tutkia ensin kaikki letkut ja niiden liitännät sekä ottaa pumppu auki (jos suodattimessa olisi likaa). Kun lämpimänä käynnistää, niin ensin tulee ilmansekaisia ryöppäyksiä. Ajossa ei tunnu nykimisiä ja kiihtyminen on entisenlainen. Kaasarinkalvo on tarkistettu ja todettu ehjäksi ja kaasarissa on öljyä.
Jos muita ehdotuksia ei tule eikä homma ratkea , täytynee vaihtaa koko pumppu. Mistäköhän saisi edullisimmin?

Yksi kaveri hiukka tutki kaasaria ja ryhdyin miettimään hänen ammattitaitoaan :? .
Mitä kaikki letkuja kaasariin täytyy tulla ja mikä säätöruuvi on kaasarissa virranjakajasta tulevan alipaineletkun vieressä? Olisiko jossain netissä hyvää kuvaa (räjäytys?) kaasarista?
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Teemu kirjoitti:Pumpussa ei mielestäni ole mitään venttiiliä. Siihen tulee imu- ja lähtöletku. Pumpula menee letku höyrystysventtiilille (se kirkas muoviosa, jossa on 3 letkuliitäntää). Höyrystysventtiililtä lähtee kaksi letkua, toinen kaasarille ja toinen paluuletku tankkiin.

Onko tossa höyrystysventtiilissä bensaa kun kone sammuu?
En oikein usko, että bensa valuisi itsestään takaisin tankkiin, ellei tuossa venttiilissä ole sitten vikaa.
Tarkoitatko tuota T-liitintä? Onko se jollain tapaa erikoinen, kun minun mielestäni näyttäisi olevan vain tavanomainen T-liitin, jossa kolme liitintä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

83-mallisessa ei liene tuota höyrystysventtiiliä eikä Pierburg-kaasaria. Pumpulta tuleva letku haarautuu kaasarille ja paluuputkeen tavallisella T-liittimellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Räjäytyskuva löytyy:

http://www.gowerlee.dircon.co.uk/Stromberg.html

Kyllä mulla oli ysikympissä höyrystysventtiili ja kaasarina strömbergin 175CD. Siis se on semmoinen bensansuodattimen näkoinen muovipurkki jossa on kolme letkuliitäntää.

Mutta vika ei sitten ole siinä, jos ko. osaa ei edes ole :oops:

Mulla olis myynnissä yksi ylimääräinen pumppu ja kaasarinsäätötyökalu.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitä kaikki letkuja kaasariin täytyy tulla ja mikä säätöruuvi on kaasarissa virranjakajasta tulevan alipaineletkun vieressä? Olisiko jossain netissä hyvää kuvaa (räjäytys?) kaasarista?
Jos se ruuvi on 8mm mutterin sisällä, niin se on kohokammion tuuletusventtiilis säätö. Sen vieressä on avoin messinkiputki, josta huurus tulee ulos. Se vaikuttaa kuuman koneen käynnistymiseen. Tuulettamalla höyrystyneen bensan ulos. Säätö näin:

Kaasuläppä kiinni putkeen ei tule voida puhaltaa (laita muoviletku putkeen) avattaessa kaasuläppää 2-3 mm tulee voida puhaltaa. Avattaessa lisää ei taas pitäisi voida puhaltaa.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Teemu kirjoitti:
Mitä kaikki letkuja kaasariin täytyy tulla ja mikä säätöruuvi on kaasarissa virranjakajasta tulevan alipaineletkun vieressä? Olisiko jossain netissä hyvää kuvaa (räjäytys?) kaasarista?
Jos se ruuvi on 8mm mutterin sisällä, niin se on kohokammion tuuletusventtiilis säätö. Sen vieressä on avoin messinkiputki, josta huurus tulee ulos. Se vaikuttaa kuuman koneen käynnistymiseen. Tuulettamalla höyrystyneen bensan ulos. Säätö näin:

Kaasuläppä kiinni putkeen ei tule voida puhaltaa (laita muoviletku putkeen) avattaessa kaasuläppää 2-3 mm tulee voida puhaltaa. Avattaessa lisää ei taas pitäisi voida puhaltaa.
Se ei käsittääkseni ole kohokammion tuuletusventtiilin säätö (katselin kuvaa Alfamerin korjausoppaasta) .Tämä ruuvi on aivan alipaineletkuliittimen vieressä kaasarin takaosassa :roll: :roll: .
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Siis tämä letkunipan juuressa näkyvä ruuvi tai tulppa, eikä tuo mitä tuossa kuvassa ruuvataan. Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen :-)

Kuva
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

jus kirjoitti:Siis tämä letkunipan juuressa näkyvä ruuvi tai tulppa, eikä tuo mitä tuossa kuvassa ruuvataan. Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen :-)

Kuva
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Jep,juuri tuo letkun vasemmalla puolella oleva ruuvi on kyseessä...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En myöskään tiedä mikä toi ruuvi on 100% varmuudella, mutta kaikissa roplaamissani kaasareissa tuo on ollut tiukasti kiinni. Liekkö joku proppu virtausmittausta vasten (esim. tuplakaasarien synkkaus?).

Hyvä kuva muuten, tuossa juuri säädetään kohokammion tuuletusta. Kuten jo totesin sillä on vaikutusta koneen käynnistymiseen kuumana.
Vastaa Viestiin