Lyhyesti:
Autoni on Saab 900 2,1 litraisella koneella. Nyt on semmoinen tilanne, että CE-valo syttyi tänään. Auto pelaa silti ihan normaalisti. Uskallanko ajaa sillä 150 km? Tämä on se oleellinen kysymys, että jos edes siihen saisin vastauksen.
Pitkästi:
Ajattelin aamulla koittaa, miten auto lähtee käyntiin ja pelaa -23 asteen lämpötilassa. Lähti käyntiin. Laiskemmin kuin normaalisti mutta lähti. Vajaan kilometrin jälkeen liikennevaloista lähtiessäni kuului jostain kitinää. Luulen, että se tuli omasta autostani. Johonkin näihin aikoihin rämähti CE-valo palamaan. Voiko näillä tapahtumilla olla syy-seuraus -suhde? Voiko syy olla hyisen kylmässä kelissä? Kylmin autoilukeli tähän asti on ollut -8 ja nyt oli -23 joten siinä on melkoinen ero.
150 kilometrin päässä on työkalut. Siksi tuommoinen matka. Olen haulla katsonut kasan syitä CE-valon palamiseen. Oma arvaukseni voisi olla bensansuodatin. Ihan vaan siksi, että auto joskus harvoin vähän nykii ja kesällä huollossa kun korjautin aurauskulmat niin huoltomies sanoi, että bensansuodatin olisi ehkä syytä vaihtaa. Vaikka CE-valon palaminen ei siitä johtuisikaan niin sen voisi siis vaihtaa joka tapauksessa. Autolla on ajettu ~215 tkm.
Toinen arvaukseni olisi jossain määrin laturi. Ajoin nimittäin tässä pari viikkoa sitten rekan perässä monta kymmentä kilometriä vitonen silmässä kierrosten ollessa jotakuinkin tasan 2000. Tästä seurasi se, että sähköt (tai siis kaikki valot) rupesivat nykimään/nypyttämään. Ajovalot, mittarivalot, kattovalot, kaikki. Lopulta alkoi autokin nykiä. Tilanne palautui entiselleen, kun viimein ohitin rekan ja ajelin vähän aikaa siten, että kierrokset olivat 3000 kohdilla. Tästä jotenkin vedin johtopäätöksen että syy oireiluun olisi laturissa? Auto ei saisi tarpeeksi virtaa tms. Vaiko voisiko tämäkin johtua bensansuodattimesta? Hmm?
Lambda-anturin viallisuushan ilmeisesti selviää helposti ja sitten on tosiaan kasa muita syitä, miksi CE-valo voisi palaa. Vikakoodit tietty kannattaa lukea. (Siihen tosin ei ole laitteita joten helppo tapa aloittaa olisi tuo lambda-anturin testaaminen.)
Yllä olevia asioita sitten testailen työkalupakin äärellä ja niihin palataan tarkemmin vasta silloin mutta kuten jo alussa sanoin niin se tärkein kysymys olisi nyt se, voiko autollani ajaa siitä huolimatta, että CE-valo palaa?

Pistin vielä kuvan autostani piristämään muuten niin ankeaa ja _pitkää_ viestiä. (Onko jollain muuten hyvää arvausta autoni värikoodiksi? Tuossa kun ei värikoodia lue siellä missä pitäisi, eikä missään muuallakaan. Lienee kadonnut)
Ja jos viesti tuntuu kuvankin jälkeen tavattoman ankealta ja tylsältä ettekä jaksa vastata niin käykää edes täällä katsomassa muita kuvia autostani.