Nakuvaloa kehiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Nakuvaloa kehiin..

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Meinasin tuossa rakennella -83 malliseen 8 venttiiliseen koneeseen nakuvalon.Mutta homma on tälläinen:autossa ei ole eikä tule apc järjestelmää,nakuanturi koneessa on kyllä paikallaan.Hyllystä löytyy harmaita bokseja eli niitä mitkä oli takapenkin alla.Eli minkälainen viritys pitäisi tehdä että saisi pelkän nakuvalon toimimaan noin niinkuin turvaksi.
Autossa on toki cooleri ja vesiruisku mutta olisi se kiva saada infoa silti jos sattuu nakuttamaan.
Eli mitä johtoja vedetään ja mihin liittimiin?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jos meinasit saabin systeemeillä saada tuon nakuvalo homman onnistumaan, niin tarvitset nimenomaan APC boksin sinne.
APC boksia ei tarvitse kytkeä täysin, ja sinulla ei varmaankaan mankkuvenaa ole, niin eipä siitä APC:sta ole mitään hyötyä ahtojen säätöön. Käytät APC:ta vain nakuanturin tulkitsemiseen, ja ilmaisimena lediä.

Onko autossassi ollut ennen APC järjestelmää?
Jos on. lyöt APC boksin kiinni, sinne minne pitääkin ja vedät ledille johdot.

Muuten:
Hommaat nimenomaan 8tappisen turbon boksin, sille sähköt, nakuanturi, ja ledi kiinni.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Nimenomaan haluan PELKÄN nakuvalon.Kuten kirjoitin niin nakuanturi on koneessa kiinni.Autossa -79 gls satku,siis kaasarikoneella alunperin ei ole ollut tietenkään apc-järjestelmää.ja harmaita bokseja löytyy omasta hyllystä kyllä.
Eli miten kytken?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tomaatti kirjoitti:Eli miten kytken?
Kytkentäkaavion mukaan. Jätä pois ne mitä et tarvitse (mankkuvena, yp-katkaisija). Kytke boxiin siis ainakin käyttövirrat, kierrosluku ja nakuanturi. En tiedä tekeekö paineanturin ulostamalla tiedolla mitään nakutuksen tunnistuksessa, mutta kierrosluku sen parempaan tulkintaan tarvitaan.

KÄYTÄ MYÖS HAKUA! ja järkeä
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hakua tossa jo yritinkin.Järkeä ei ole.. :roll: Täytyy ottaa kytkikset esille kun menee seuraavan kerran mökille.Jotenkin tuntuu että sillä kierrosluvun tiedolla ei mitään tee.Täytyy vissiin vielä hommata 12v ledi niin ei tarvitse vastustakaan eteen.
Eli ei kai siinä sitten muutakuin + ja - boksille,nakuanturin kytkentä boksille,boksista johto ledin + ja ledin toinen jalka maihin?
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Huhti 30, 2007 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Pelkkää nakuvaloa et voi kytkeä nakutusanturiin ilman että sinulla on joku valoa ohjaava piiri (esim: APC boksi) joka valoa ohjaa ennalta säädetyn "nakutusrajan" mukaan. "Nakutusraja" on nakutusanturilta tuleva vaihtovirta jännite jota APC boksissa vertaillaan referenssijännitteeseen operaatiovahvistimista tehdyllä komparaattorilla. Kun referenssi ylittyy, komparaattorin ulostulo menee "ylös" tilaan ja APC boksi siis tässä vaiheessa ilmaisee nakutuksen.

Voit kuitenkin rakentaa nakutusanturia lukevan komparaattorin helposti itsekin. Komparaattorina voit käyttää vaikka tätä valmista piiriä:

http://www.yeinternational.fi/index.php ... uctID=6495

http://doc.chipfind.ru/pdf/ti/lm311p.pdf

Toiseen sisääntuloon tarvitset referenssijännitteen vertailua varten ja tämä referenssijännite voi olla vaikka käyttöjännitteestä vastuksilla asetettu jännite. Se, että mihin asetat referenssin määrittää myös sen, että milloin nakutusvalo palaa.

Itse tein omaan autooni oman "APC boksin" käyttämällä Microchipin valmistamaa PIC mikrokontrolleria. Kun mietin, että miten kalibroin referenssijänniteen eli "nakutusrajan" päätin mitata nakutusanturia oskiloskoopilla ajaessa ja päättelin, että anturista luettavissa olevat matalat taajuudet ovat nakutusta (ilmenevät kun yrittää lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella tai yrittää kiihdyttää isolla vaihteella). Niinpä tein omaan komparaattoriini suodattimen, jolloin omasta mielestäni systeemini toimii paremmin, eikä välitä kaikesta muusta vanhassa autossa esiintyvästä korkeampitaajuisesta resonaatioista yms..

Helpoimmalla ja nopeiten tietenkin pääset, jos asennat autoosi APC boksin, mutta et kytke sitä ohjaamaan magneettiventtiiliä vaan pelkästään valoasi. Jossain netissä oli kerrottu nasta, josta tuon valoa varten tarvittavan jännitteen saa otettua. Näinhän sinulla on sitten nakutusvalo, mutta ilman että APC järjestelmä on toiminnassa.

Toivottavasti valaisee ja pääset jollain keinolla rakentamaan nakutusvaloa
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä meinaan apc boksin laittaa.Kun niitä sattuu kerran irrallisina multa löytymään.
Kiitos kattavasta tietopaketista.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tomaatti kirjoitti:Hakua tossa jo yritinkin.Järkeä ei ole.. :roll: Täytyy ottaa kytkikset esille kun menee seuraavan kerran mökille.Jotenkin tuntuu että sillä kierrosluvun tiedolla ei mitään tee.Täytyy vissiin vielä hommata 12v ledi niin ei tarvitse vastustakaan eteen.
Eli ei kai siinä sitten muutakuin + ja - boksille,nakuanturin kytkentä boksille,boksista johto ledin + ja ledin toinen jalka maihin?
Kierroslukutieto auttaa APC:ta luotettavampaan signaalin käsittelyyn (jos olen asian oikein ymmärtänyt) koska nakutus on erilaista korkeammilla kierroksilla. Mutta ei se kierroslukutieto aivan pakollinen taida olla. Käytännön kokemusta ko. signaalin vaikutuksesta ei henk.koht. ole.

Kytke ledin miinus, (- eli katodi eli lyhyempi jalka eli viistetty puoli) APC-boxille. Boxi antaa maita. Eli se pidempi suoraan johonkin mistä saa 12V.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kierroslukua siis käytetään paineen pudottamiseen ylemmillä kierroksilla. tästä kuvasta näkee operaatiovahvistimesta tehdyn piirin, jota myös integraattoriksi kulee kutsutavan. http://www.900aero.com/images/tech/k2.jpg

Jos siis kierroslukutieto puuttuu on auto peruspaineilla.
Paine ja kierrosluku signaali siis ohjaa magneettiventtiilille menevän pulssin leveyttä. Nakutusanturia luetaan omalla komparaattoripiirillä ja jos ennalta asetettu "nakutusraja" saavutetaan, pudotetaan auto peruspaineille kierrosluvusta riippumatta.

http://www.900Aero.com "--> tech --> APC Theory" on APC:n toiminta selitetty hirmu hyvin ja perusteellisesti. Netin paras tietolähde APC asioissa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hommahan rupeaa selviämään,kiitos tämän hienon foorumin.Kesällä tämä täytyy toteuttaa ja varmaan toiseenkin autoon-- T16:seen.
Tarvitsee vissiin vaan ostaa 16v koneen musta boksi,luin että 8v ja 16v boksit ovat erille nakutusherkkyydelle säädettyjä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

mikkoimp kirjoitti:tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...
Kyllä kierroslukusignaalin tarvitsee, jos meinaa saada nakuvalon tai ylipäätään APC boksin toimimaan. Mutta jos kyse on OG900:n APC boksista, niin siinä ei ole mitään omaa "älyä" vaan se on yksinkertainen analogiapiiri. Ainakaan OG900:n boksi ei kalibroi itseään missään tilanteessa. Kaikki arvot on aina ennalta asetettu potikoilla, jonka mukaan boksi toimii.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...
Mistäs tuo vanha harmaa boksi sen tiedon ottaa?Puolan miinukseltako?Laitetaan nyt sekin johto sitten.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tomaatti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...
Mistäs tuo vanha harmaa boksi sen tiedon ottaa?Puolan miinukseltako?Laitetaan nyt sekin johto sitten.
Sulakekotelossa on 6 pinninen pyöreä liitin. Kierroslukutieto otetaan tuossa liittimessä olevasta sinisestä piuhasta, joka on sytytyspulssi. Kuvassa näät, miten se sieltä otetaan:

Kuva

Vanhassa harmaassakin se on johdotettu tuosta sinne taakse penkin alle.
Katso lisää http://www.900Aero.com --> DIY -> LPT2FPT
Vastaa Viestiin