Ohjaustehostin??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Teemu kirjoitti:Luulen ettei i8 ja i16 välillä bensankulutuksessa ole suuria eroja. Kulutus riippuu ajotyylistä paljon enemmän.

Molemmat on luotettavaksi havaittuja koneita :D .
Jos nyt mietitään näiden kahden ruiskun eroja. K-jet suihkuttaa bensaa jatkuvasti, LH kahden pulssin sykleissä. K-jetissä ilma mitataan vastustavalla isolla läpällä, LH:ssa ilma virtaa kuumalangan läpi. Vanhat k-jetit toimivat perus-CO lukemilla 2.5-4%, LH lähinnä jollain 1-2.5%. Puhumattakaan nyt tarkasta kylmärikastuksesta, bensansyötön katkaisusta moottorijarrussa ja kolmiulotteisista pensakartoista...

Nojoo, meni hienosteluksi mutta summa summarum, k-jet on ihan kiva, simppeli ja luotettava. Kaasari toimii imo aina, muttei koskaan hyvin. Mutta LH-jet säästää helposti 1-3l bensaa mutulla ja kokemuksella.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Jos vielä saa tarkentaa niin k-jetissä on ilmamäärämittari ja LH-jetissä on ilmamassamittari.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Millaisessa ajossa se 1-3litraa oikein säästetään? Mun satku menee matka-ajossa 7,3-8,5 ja nyt kaupunki/seka-ajossa on mennyt 10-11litraa. Kovilla pakkasilla (kokoajan oli yli -20 pakkasta) meni 12-13litraa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mertmi kirjoitti:Millaisessa ajossa se 1-3litraa oikein säästetään? Mun satku menee matka-ajossa 7,3-8,5 ja nyt kaupunki/seka-ajossa on mennyt 10-11litraa. Kovilla pakkasilla (kokoajan oli yli -20 pakkasta) meni 12-13litraa.

Tuskin matka ajossa on paljoa muutosta, koska silloin ajellaan pääosin tasaisella kuormituksella ja suht. kiinteillä seoksilla. Mutta seka-ajossa tulee kylmäkäynnistyksiä ja muuttuvia kuormitustilanteita jolloin ruiskun "äly" auttaa.

Omia kokemuksia: Isän i8k:lla en ole/ei olla koskaan päästy alle 10l:n, oma kaasari 90 vei 10-13 ja T8A 11-15, nykyisellä t16:sta olen pääosin 8-9l kulutuksiin seka-ajossa, kylmässä kaupunkinypytyksessä saan kyllä myös 10l ylittymään. Ei kattava otos mutta muiden kokemukset tukevat havaintoa.
Subonaattori kirjoitti: Jos vielä saa tarkentaa niin k-jetissä on ilmamäärämittari ja LH-jetissä on ilmamassamittari.
Juu tarkoitus oli sanoa, että k-jetissä on ilmaa vastustava iso läppä kun taas lh-jetissä ilma voidaan mitata paljon tarkemmin "hieman" virtaavammalla tavalla, eli kuumalangan ohi kulkemalla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kokemusta omasta 99GL:stä (1 kaasutin, B-malli), isän OG900:sta (1 kaasutin, H-malli) ja veljen OG900i16V:stä (LH-jet, H-malli).

Kaikki nuo kolme autoa menevät maantieajossa välille 7-8,5. Omalla ja isän autolla matkavauhti on 90km/h, kun taas veljen autossa matkavauhtia saa olla 100km/h. Kaikki nuo kolme autoa ovat kaikin puolin hyvässä kunnossa.
mcfeast kirjoitti:K-jet suihkuttaa bensaa jatkuvasti, LH kahden pulssin sykleissä. K-jetissä ilma mitataan vastustavalla isolla läpällä, LH:ssa ilma virtaa kuumalangan läpi. Vanhat k-jetit toimivat perus-CO lukemilla 2.5-4%, LH lähinnä jollain 1-2.5%.
Tuo alhainen CO-arvo selittyy tuolla bensansyötön magneettiventtiilisäädöllä. Omalla kokemuksella, yllä luettelemat autot kuluttavat ajossa suurin piirtein yhtäpaljon. Sillä polttoaineen kulutus on ajotavasta kiinni, ei mistään polttoainejärjestelmästä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

dimebak kirjoitti:Kokemusta omasta 99GL:stä (1 kaasutin, B-malli), isän OG900:sta (1 kaasutin, H-malli) ja veljen OG900i16V:stä (LH-jet, H-malli).

Kaikki nuo kolme autoa menevät maantieajossa välille 7-8,5. Omalla ja isän autolla matkavauhti on 90km/h, kun taas veljen autossa matkavauhtia saa olla 100km/h. Kaikki nuo kolme autoa ovat kaikin puolin hyvässä kunnossa.
Kuten tuossa mainitsin, en epäile matka-ajossa olevan suurtakaan eroa.
dimebak kirjoitti: Tuo alhainen CO-arvo selittyy tuolla bensansyötön magneettiventtiilisäädöllä. Omalla kokemuksella, yllä luettelemat autot kuluttavat ajossa suurin piirtein yhtäpaljon. Sillä polttoaineen kulutus on ajotavasta kiinni, ei mistään polttoainejärjestelmästä.
Tavallaan totta, ajamalla saa vaikka huonosti säädetyn tuplakaasarisatkun viemään vähemmän kuin Smartin, mutten hyväksy ajatusmallia.

Jos sanotaan, että ajotavat ja kori on sama niin eniten väittäisin kulutukseen vaikuttavan juuri polttoainejärjestelmän. Ajatusmallilla "polttoaineenkulutus on vain ajotavasta kiinni" varmaan nykäänkin ajeltaisiin k-jeteillä ja kaasareilla (juu saa niihinkin pienet päästöt). Kehitys menee eteenpäin myös polttoainejärjestelmissä, mikä vaikuttaa positiivisesti kulutukseen, tehoon ja päästöihin.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

mcfeast kirjoitti: Ajatusmallilla "polttoaineenkulutus on vain ajotavasta kiinni" varmaan nykäänkin ajeltaisiin k-jeteillä ja kaasareilla (juu saa niihinkin pienet päästöt). Kehitys menee eteenpäin myös polttoainejärjestelmissä, mikä vaikuttaa positiivisesti kulutukseen, tehoon ja päästöihin.
Noh, ajoin taannoin työkaverin perässä ja säästin melkein 2l/100km. Ja tämä tapahtui tällä vuosituhannella valmistetulla autolla. Eikä se johtunut pienentyneestä ilmanvastuksesta, en ajanut niin lähellä :wink:

Toki matka kestikin noin 40% kauemmin...

Sanoisin että omassa autossani suurin kulutusta lisäävä yksityiskohta oleilee ratin ja selkänojan välissä.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

i16 taas sisälsi vakiona ainakin tehostimen, kallistuksenvakaajat, kaasuiskarit, keskuslukituksen, tummenetut ikkunat, takapenkin keskikyynärnojan, niskatuet takana, säädettävän kuskin penkinlämmityksen
Onko näin että kaikki nuo on vakiona i16 malleissa?
Ainakin säädettävän kuskin penkinlämmityksen ja keskikyynärnojan ei oo vakiona mun vm.92 i16 satkussa.. :?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Tapelkaa! :lol:

Kaasaripeliä ei kannata enää tänäpäivänä harkita, ellei sitten ole tosiharrastelija ja ne muuten kiinnostaa, tai auton saa ilmaiseksi.

Voisin väittää että huonot kokemukset kaasuttimiin perustuu siihen, että on ensinnäkin kokeiltu huonosti pidettyä autoa, ja kaasutinmalleissa auton huoltamattomuus korostuu ruiskua enemmän kulutuksessa / käynnissä / vedossa jne...

Lasahti muuten justiinsa naapurilta tehostin ja kädet haisee tehostinöljyltä...
#2274
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Nikke_M kirjoitti:
i16 taas sisälsi vakiona ainakin tehostimen, kallistuksenvakaajat, kaasuiskarit, keskuslukituksen, tummenetut ikkunat, takapenkin keskikyynärnojan, niskatuet takana, säädettävän kuskin penkinlämmityksen
Onko näin että kaikki nuo on vakiona i16 malleissa?
Ainakin säädettävän kuskin penkinlämmityksen ja keskikyynärnojan ei oo vakiona mun vm.92 i16 satkussa.. :?
Multa löytyy ainakin tehostin, keskuslukitus, tummenetut ikkunat, takapenkin keskikyynärnoja, niskatuet takana, säädettävä kuskin penkinlämmitys. Vakiona vai ei, sitä en tiedä, mutta se on og900i-16 4d -89.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

mietityttää et onko joillain 8v iivarin omistajilla hiton raskas kaasujalka, pikkasen pielessä olevia koneen säätöjä, paljon kuormaa vaiko noita kaikkia kun en itte saa tuota bensaa menemään kuin sen 7,5-10 riippuen renkaista (kesä/talvi), lämpötilasta ja kaasujalasta.

No ok, tunnustan: sain sen melkein 11 menemään lähes puhtaalla kaupunkiajolla kun pakkasta oli enemmän kuin -20C
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

muppelo kirjoitti:mietityttää et onko joillain 8v iivarin omistajilla hiton raskas kaasujalka, pikkasen pielessä olevia koneen säätöjä, paljon kuormaa vaiko noita kaikkia kun en itte saa tuota bensaa menemään kuin sen 7,5-10 riippuen renkaista (kesä/talvi), lämpötilasta ja kaasujalasta.

No ok, tunnustan: sain sen melkein 11 menemään lähes puhtaalla kaupunkiajolla kun pakkasta oli enemmän kuin -20C
Nii'in, otappa siitä selvää. Perheen vanhuksen, kaasarisaapin kulutus meillä on tuota samaa luokkaa.
#2274
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no en nyt ole tuon emännän -88 i8 satkun kulutusta niin seurannut mutta hänen työn antajansa siitä sanoi että eihän se vie yhtään bensaa kun ~400km sillä ajeli, verrokkina samaa ikäluokkaa oleva bensa mersu, en kyllä tiedä yhtään mikä ruisku siinä on ja mitä se kuluttaa, satkun luulisin johonkin 7-8 menevän, kunnossa oleva 160 000 ajettu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin