Takajousien uusiminen
Takajousien uusiminen
Onkohan kenelläkään kokemusta Motonetin tarjoamista takajousista og900:seen? Vaihtoehtoina on tavalliset tai sitten hieman jäykistetyt jouset. Kyseessä on 900C Combi. Kovasti kiinnostaisi nuo hieman jäykemmät, mutta onkohan siinä mitään järkeä. Jos jollakin on tietoa paremmista jousista kohtuulliseen rahaan, niin saa kertoa(jouset Motonetissa 24€/26€).
Mulla lähinnä on sellainen kokemus, combin jäykemmistä takajousista, että ne on melko matalat. Entiset jouset katkenneina oli saman korkuiset, kuin uudet ehjänä. Jouduin laittamaan 10mm paksusta kumista korotusrenkaat jousien alapäähän, että sain auton asennon kohdalleen. Vakio korkuisena voisi toimia vakiota matalampien tai hieman kuoleentuneiden etujousien kanssa ihan ok. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Appiporukoilla on tuollaiset takana, hieman ehkä kovat alkuperäisten etujousien kanssa, jos ajelee paljon tyhjänä.
Aika vänkä ajotuntuma, mutta jos vähänkään kuormaa tai usein takapenkillä porukkaa, niin puoltavat kyllä paikkaansa.
Aika vaaterissa ainakin noiden kombi on, mutta etujouset ovat varmaan kohtuu vanhat.
Aika vänkä ajotuntuma, mutta jos vähänkään kuormaa tai usein takapenkillä porukkaa, niin puoltavat kyllä paikkaansa.
Aika vaaterissa ainakin noiden kombi on, mutta etujouset ovat varmaan kohtuu vanhat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Nyt aloin miettimään, mitä jos jousien vaihdon yhteydessä uusisi takapään puslia muutenkin. Ilmeisesti sen akselin etutukivarren joutuu irroittamaan kiinnikkeestään, jotta jousen saa pois ja uuden paikalleen. Mitähän muuta siellä kannattaisi uusia? Ainakin takatukivarren toisen pään kumipusla(muistaakseni etummainen) on joskus tullut uusittua, kun katsastusmies sitä vaati. Onkohan kenelläkään kokemuksia asennuksen/vanhojen palikoiden irroittamisen vaikeudesta? Täytyy nyt vielä kertaalleen miettiä tuo jousipolitiikka, laittaakko ne hivenen jäykistetyt vaiko normaalit. Tällä hetkellä tuskin on jatkuvasti suurempaa kuormaa, mutta eihän sitä elämäntilanteestaan koskaan tiedä ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla on nuo Motonetin vakiojouset ja kaasuiskarit takana. Oli vähän pettymys kun ei se perä siitä juuri mihinkään noussut remontin jälkeen. Toki tukevuus parani huomattavasti. Tuli sitten samalla summittaisesti vertailtua tuota vakiota turbon alustaan ja perä on nyt samalla korkeudella kun turbossa, mutta keula huitelee taivaissa. Eli ei nuo Motonetin takajouset ainakaan turhan korkeat ole. Pitäisi vissiin vaihtaa eteen turbon jouset niin olisi ryhdissään.
Mun kyllä pitää ottaa joskus sivukuva mun satkusta tasamaalla. Kukaan ei taida uskoa, että motonetin kuormajousi on vähän liian matala vakio etujousen pariksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Alatukivarren etupäätä ei tarvitse välttämättä irroittaa. Riittää että ottaa sen takimmaisen pitkittäistuen irti molemmilta puolilta, sekä iskarin irti niin akseli putoaa niin alas että jousi jää ihan löysälle.G-mies kirjoitti:Nyt aloin miettimään, mitä jos jousien vaihdon yhteydessä uusisi takapään puslia muutenkin. Ilmeisesti sen akselin etutukivarren joutuu irroittamaan kiinnikkeestään, jotta jousen saa pois ja uuden paikalleen. Mitähän muuta siellä kannattaisi uusia?
Samallahan ne puslat vaihtaa vaikka kaikki. Tosin kannattaa tehdä sellainen työkalu kierretangosta ja putkenpätkästä jolla suurimmat puslat saa vaihdettua. Jos kaikki puslat vaihtaa, kannattaa ottaa kuitenkin koko akseli alta pois. Sekään ei ole suuri työ.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Ainaskin -88 tai uudemmissa tuppaa jarruletkut menemään liian tiukalle, jos yrittää taka-akselia laskemalla vaihtaa jouset. Minusta helpoiten homma sujuu niin, että päästää iskarin pultin auki ja irroittaa alatukivarren kannakkeen korista irti. Jos on vielä pulttimopo käytössä, niin se irtoaa parilla surahduksella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No niin, nyt on vihdoin jouset vaihdettu. Alle tuli Motonetista hieman vahvistetut perusjouset ja olihan kokemus istua autoon joka on nyt aika lailla vaaterissa. Penkkiä piti säätää uudestaan kun perä ei enää laahaakaan niin alhaalla
. Työ sinänsä oli helppo jopa näin aloittelevalle korjaajalle. Iskarit tuli myös vaihdettua samalla ja poikittaistangon puslatkin meinasin vaihtaa, mutta uudet olikin erilaiset ja vanhat vielä hyvässä kunnossa, joten jätin vaihdon väliin. No, ajotuntuma oli melkoisesti erilainen kun tien päälle päästiin. Olihan tuo jo aikakin... nyt vaan himottaisi vaihtaa etupäänkin jouset, jos tuntuma etupäässäkin muuttuisi yhtä radikaalisti, mutta kattellaan ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Takapään iskarit
Vieläköhan mahtaa 900 löytyä ylimääräisellä jousella varustettuja iskareita. Isäukolla oli aikanaan satkun takapäässä iskarit, joiden ympärillä oli vahvike jousi. Suurilla kuormilla oli aika hyvä valinta.
Onko kukaan muu törmännyt keseisiin iskareihin
Muistaakseni olivat väriltään siniset, mutta merkkiä en muista
.
Onko kukaan muu törmännyt keseisiin iskareihin
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx